Sida 2 av 2

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Postat: 25 maj 2018 10:36
av Pro-Z
Konstigt.

När jag (Autoskadestuen) monterade dragkrok för cyklar, baslåda och tilläggsisolerade hjulhusen så fick jag skriva på nedan dokument från Tesla så att dom kan friskriva sig gällande allt som skulle kunna hända med hänsyn till modifieringarna. Inga konstigheter i övrigt...
https://www.dropbox.com/s/5e4dy69mnvh0s ... .docx?dl=0

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Postat: 25 maj 2018 13:18
av kontakten2
Stämmer ja. Dom ville få det till att baslådan slagit ut backkamera via canbusen. Jag undrade om det var rätt man på rätt plats :roll:

Fick tid nu den 7e iaf. :!:

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Postat: 03 jun 2018 00:50
av ulfboss
Har nu väntat i snart 2 månader på nytt 12V batteri. Hur svårt ska det vara att få hem ett batteri?
Dessutom går det inte att installera ny programvara så länge jag har det gamla batteriet.
Och varje gång jag ringer Tesla så är det på gång. Man börjar undra om Tesla inte har betalat sin
underleverantör och därför ej får några leveranser.

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Postat: 03 jun 2018 01:15
av Bjelke
Eller att sjukt många har strul med det batteriet...

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Postat: 27 okt 2018 14:49
av Remuz
Har någon av er andra mätt spänningen i batteriet? Min X60D hade 12.8V, min X90D hade 12.8V, min P100D har 12.3V. Är det olika 12V-batteri i bilarna?

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Postat: 02 nov 2018 22:47
av Vimmerby
Om jag tittar tekniskt sett på detta med batteriet (lågvolt) så kan jag inte se hur det ska eller kan orsaka
skada i bilen.
Lågvoltssystemet får matning från högvoltssystemet via omvandlaren på torpedväggen.
när bilen ”är igång”
Jag har kört en av mina testbilar med lågvoltsbatteriet urkopplat... varning framgår alltid i displayen.
Har även av misstag kopplat fel med ett extra batteri till lågvolt dvs fel plus till minus och det hände inget i bilen.
Jag har kört slut på lågvoltssystemet 30-40 gånger dvs tills batteriet är totalt dött och inte drar igång elektroniken... allt fungerar efteråt.


Jag vet inte om det är okunskap eller hård styrning av Tesla att orginal batteri måste sitta i för att garanti ska gälla.

Givetvis förespråkar jag ju att man ska följa teslas rekommendationer!

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Postat: 03 nov 2018 08:24
av Svenssons
Först funderade jag på hur tusan du råkat ut för alla dessa problem med 12V men sedan kollade jag användarnamnet och förstod varför :)

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Postat: 03 nov 2018 09:07
av Remuz
Vimmerby bildemontering levererar! Tack för info

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Postat: 03 nov 2018 11:28
av bullen
Mitt batteri varnade 9 mån efter att SC bytt ut det. Men som tur är fick jag det på garanti trots att den egentligen gått ut. Enligt SC har dom bytt till "bättre batterier" under året.