15 Mars

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Re: 15 Mars

Inläggav elbilist LarsL » 25 nov 2018 17:18

Jag gillar FVD!

En gissning jag gjorde för några år sedan var att Model Y skulle ha endast falkvingedörrar, alltså inga framdörrarna utan bara två stora fvd på varje sida.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 7703
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: 15 Mars

Inläggav Teslaägare Svenssons » 25 nov 2018 18:57

Största fördelen med falkvingedörrarna är ju inte att komma till tredje raden. Den finns ju inte ens på en del Model X. Största fördelen är att kunna öppna dörrarna i trängre platser och att det är smidigt att se till att barn sitter ordentligt i baksätet.

Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.

Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 7617
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: 15 Mars

Inläggav Teslaägare Bjelke » 25 nov 2018 19:09

Laban skrev:
Jerker skrev:Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!


Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.

Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 10116
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: 15 Mars

Inläggav Laban » 25 nov 2018 21:35

Svenssons skrev:Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.


Jag gillar falkvingedörrarna personligen, hade gärna sett en 6 sitsig FVD Model Y i samma storlek som Tiguan Allspace. Men det är nog inte bara en kostnadsfråga. Man tappar lite takhöjd i mittensätet bak vilket är en nackdel om man inte har en 6-7 sitsig bil. Model Y blir gissningsvis också lägre än Model X vilket gör det problemet ännu värre. Sen lär det inte vara en fördel produktionsmässigt, något som är viktigare om man ska producera 1 miljon bilar/år jämfört med 50k/år.
Senast redigerad av Laban 26 nov 2018 07:00, redigerad totalt 1 gång.
Laban
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 15 Mars

Inläggav elbilist Jerker » 25 nov 2018 23:32

Bjelke skrev:
Laban skrev:
Jerker skrev:Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!


Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.

Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.


Ja, man kan verkligen hoppas på att Y inte får FVD! En Tesla SUV med dragkrok men utan FVD som får ett överkomligt pris skulle göra mig väldigt intresserad.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Dragkrok till 3:an? Skulle vara årets största sensation.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5823
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: 15 Mars

Inläggav Teslaägare Bjelke » 26 nov 2018 07:55

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Laban skrev:
Jerker skrev:Eftersom det inte finns lika mycket luft i ekonomin på 3 och Y som i S och X. Det är lättare att dölja kostnaden för falkvingedörrar i en dubbelt så dyr bil.

Men de 100.000 är inte bara dörrarna utan allt tillsammans. Y blir säkert dyrare i grunden än 3, plus dörrarna.

Men jag skulle välkomna en Y utan fvd!


Y kommer att bli Model 3 baserad och jag gissar på att det innebär en enkel konstruktion. Dvs, inga falkvingedörrar. Om Model Y inte får falkvingedörrar ser jag ingenting som skulle göra Y betydligt dyrare än 3 att tillverka. Dessutom är den 2 år bort så vi har antagligen en bättre batterikemi vid det laget, med tillhörande kostnadsreduktion.

Den stora vitsen med falkvingedörrarna är väl också till stor del relaterat till en extra sätesrad. Det känns inte speciellt troligt att Y får det, om än inte omöjligt.

Ungefär så skulle jag sammanfatta det, möjligen som tillbehör med ganska mycket talar emot det också, så min
gissning blir inga fvd på Y.


Ja, man kan verkligen hoppas på att Y inte får FVD! En Tesla SUV med dragkrok men utan FVD som får ett överkomligt pris skulle göra mig väldigt intresserad.

Samma här ;)
(men då måste den se bättre ut än X, den gillar jag inte direkt, eller inte alls faktiskt och tycker som Hybris hehe)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 10116
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: 15 Mars

Inläggav Laban » 26 nov 2018 09:00

Bjelke skrev:(men då måste den se bättre ut än X, den gillar jag inte direkt, eller inte alls faktiskt och tycker som Hybris hehe)


Gillar X men kan hålla med om att från vissa vinklar ser den lite hmm, bullig ut. Men får jag välja mellan det eller i-Pace förbrukning (Cd 0.29 vs 0.24) så tar jag det först nämnda.

Men det blir intressant att se om man väljer samma rundade mer sedan liknande tak även på Y. Den är kortare och ska det bli snyggt bör den nog bli betydligt lägre än X.
Laban
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 15 Mars

Inläggav StefL » 26 nov 2018 11:08

Svenssons skrev:Största fördelen med falkvingedörrarna är ju inte att komma till tredje raden. Den finns ju inte ens på en del Model X. Största fördelen är att kunna öppna dörrarna i trängre platser och att det är smidigt att se till att barn sitter ordentligt i baksätet.

Dagens 55k i skillnad mellan S och X är ju inte enbart falkvingedörrar. Model X har ju t.ex. även större och dyrare fälgar, dragkrok och självöppnande framdörrar. På Model X kan Tesla ta ut större skillnad än Model S eftersom priskänsligheten för kunderna som köper dessa bilar inte är särskilt stor när det gäller en kostnadsökning på några enstaka procent. Skulle prisskillnaden vara 20-25% hos kunder som är mer priskänsliga så kommer det naturligtvis inte vara lika enkelt.

Jag är ganska säker på att Model Y inte kommer kosta särskilt mycket med än Model 3, särskilt inte när de nu väl fått igång massproduktionen. Gissar på runt 55k SEK i skillnad för samma batteripack, precis som mellan X/S fast då är det ändå procentuellt nästan dubbelt så stor skillnad.


Jag undrar det jag - titta t.ex. på hur Volkswagen prissatt sina bilar. Detta baserar jag bara på information jag läst i annonser nyligen men ska man tro dem är från-priset för en Passat ca 260', medan man får hosta upp minst 340' för en Tiguan - som vad jag vet i alla avseenden är en mindre bil än Passat invändigt. I mina ögon är SUV-trenden något biltillverkarna utnyttjar för att tjäna mer pengar genom att skapa en högbyggd version av sina standardplattformar som de sen kan ta hutlöst betalt för.
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL
 
Inlägg: 672
Blev medlem: 11 feb 2016 16:43
Ort: Solna

Re: 15 Mars

Inläggav elbilist gellerstam » 26 nov 2018 11:32

fwd-modely.jpg
Outlander PHEV
E-UP
Reserverat MODEL 3 Ingen dragkrok == INGEN beställning.
Användarvisningsbild
gellerstam
elbilist
 
Inlägg: 1715
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn

Re: 15 Mars

Inläggav Laban » 27 nov 2018 03:51

StefL skrev:Jag undrar det jag - titta t.ex. på hur Volkswagen prissatt sina bilar. Detta baserar jag bara på information jag läst i annonser nyligen men ska man tro dem är från-priset för en Passat ca 260', medan man får hosta upp minst 340' för en Tiguan - som vad jag vet i alla avseenden är en mindre bil än Passat invändigt. I mina ögon är SUV-trenden något biltillverkarna utnyttjar för att tjäna mer pengar genom att skapa en högbyggd version av sina standardplattformar som de sen kan ta hutlöst betalt för.


Passat med 190 hk dieselmotor och fyrhjulsdrift kostar 341k, Tiguan Allspace med samma motor kostar från 359k men är nu på kampanj för 341k. Allspace är 7 sits, 700l bagage, 760 om man väljer 5 sits. Passat 650l. Så jag skulle nog säga att man får mer för pengarna i Tiguan fallet.
Laban
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Föregående

Återgå till Model Y

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster