Sida 2 av 2

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 06:50
av oscfor
okjhum skrev:
Nu har vår X också kommit dithän att (minst) en drivaxel måste bytas. Efter bara 1 år och 5000 mil. :-(
Vi har ungefär lika långt till Mölndal som till Malmö, men lättare körväg till Malmö. Jag tolkar ovanstående tråd på två sätt:
1. Malmö är säkrare, för i Mölndal gör de fel.
2. Mölndal är säkrare, för de har lärt sig en läxa och varit ärliga med det.
Hmmm... vad ska vi välja... :?
Mölndal har gjort ett fel och därför dömer du ut dem? Hur vet du att Malmö inte gjort något fel? Ungefär lika intelligent som att säga” Malmö brände upp sin lokal och därför ska man inte lämna bilen där får då brinner den upp.”

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 08:50
av okjhum
oscfor skrev:
Mölndal har gjort ett fel och därför dömer du ut dem? Hur vet du att Malmö inte gjort något fel? Ungefär lika intelligent som att säga” Malmö brände upp sin lokal och därför ska man inte lämna bilen där får då brinner den upp.”
När och var har jag dömt ut dem? Nej tack till personangrepp!

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 08:57
av okjhum
Svenssons skrev:
5000 mil är ju rätt långt om det är Model X och man har lite tyngre högerfot... Jag bytte mina efter ca 2000 mil...

Oj!! Och jag som trodde man skulle köra billigt med Tesla ... :roll:
Tvättbrädeproblemet gäller framvagnen och inte bakvagnen vad jag känner till.
Aha! Men det var väl också drivaxelproblem, eller vad var det?
Har nån annan haft problem med bakaxeln?

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 09:04
av Svenssons
Just däck slits ju upp snabbare i en elbil. Dels för att de är lite tyngre och dels för att de accelererar snabbare om man vill. Tidigare bilar bytte jag bromsbelägg årligen på men det slipper jag på min Model X.

Vad gäller tvättbrädeproblemet så beror det på främmre drivaxlarna som inte klarar av kraftig start med luftfjädring satt på högsta.

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 09:44
av Bjelke
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 10:07
av bylund
Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 10:52
av okjhum
bylund skrev:
Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?
Det måste väl finnas nån sorts differentialväxel??
Men om rullhastigheterna synkas elektroniskt, kanske de också kan vara felsynkade? Vilket väl i så fall torde ge ökat däckslitage?
Det var alltså mina bakdäck som var slut. Framdäcken hade ca 5 mm kvar.

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 11:08
av lator
Så här ser bakre DU ut i en Model S. Som synes så sitter där vanliga drivaxlar för bakhjulsdrift. Skillnaden mot främre drivaxlar är yttre knutarnas uppbyggnad på de främre måste tillåta mycket större vinkelförändring. Därav också större problem med slitage. Vibrationer härrör dock oftast från de innre knutarna som är av samma konstruktion både fram och bak.
Tesla-Model-S-drivetrain-600.jpg

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 11:09
av Bjelke
okjhum skrev:
bylund skrev:
Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?
Det måste väl finnas nån sorts differentialväxel??
Men om rullhastigheterna synkas elektroniskt, kanske de också kan vara felsynkade? Vilket väl i så fall torde ge ökat däckslitage?
Det var alltså mina bakdäck som var slut. Framdäcken hade ca 5 mm kvar.
Jag kanske minns fel men jag har för mig att den är stel, och jo visst sitter det en diff där såklart men den
slits inte på samma sätt som en drivknut, jag tänkte mest på problemet med vibrationer (tvättbräda).

Apropå däckslitage så varierar det sjukt mycket beroende på hur man kör, jag har nött ut en hel uppsättning på typ 1500 mil och då helt jämnt och fint osv, medans andra kört flera tusen mil, detta på bakhjulsdriven bil...

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 11:11
av Bjelke
lator skrev:
Så här ser bakre DU ut i en Model S. Som synes så sitter där vanliga drivaxlar för bakhjulsdrift. Skillnaden mot främre drivaxlar är yttre knutarnas uppbyggnad på de främre måste tillåta mycket större vinkelförändring. Därav också större problem med slitage. Vibrationer härrör dock oftast från de innre knutarna som är av samma konstruktion både fram och bak.
Tesla-Model-S-drivetrain-600.jpg
Aha då mindes jag fel :oops: men precis som du säger så är det värre fram, men är det verkligen dom inte där som är problemet? För isf borde det gå att klämma in lite grövre, eller med keramiska kulor kanske...

Re: Serviceincident

Postat: 15 jul 2018 21:57
av Johnalm
Undrar vad det kommer sig att vissa får tvättbrädan åtgärdad medan andra får svaret att Tesla jobbar centralt på en lösning och att det bara är att avvakta?? Jag tänker ta upp det med SC i Väsby efter semestern, kommer inte nöja mig med ett nej denna gången. Har jag betalt snudd på 1,5 miljoner för en bil ska den f-n gå som en klocka :lol:

Re: Serviceincident

Postat: 16 jul 2018 13:49
av ellerstrom
Johnalm skrev:
Har jag betalt snudd på 1,5 miljoner för en bil ska den f-n gå som en klocka :lol:
Håller med! Hellre för snabbt än för långsamt :lol: