VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Inget drag MEN både skidlucka, cykelhållare på ”typ dragfäste” och takräcke ska väl finnas vad jag hört.
Sen blir det nog ID Crozz som kommer med drag framöver.
Gillar nog också svarta inredningen bättre. Den vita med sina plastiga, klossiga spakar/knappar och till viss del skärmar känns tyvärr som hämtat ur en gammal ”Star Trek film” i negativ bemärkelse.
Där tycker jag Tesla med sina inredningar fått till en mer modern känsla. Där Tesla med sin vita inredning inte alls känns lika ”billigt plastig”. Tycker fram för allt det vita i S med ljust trä är grymt snyggt och utstrålar lyckad ”skandinaviskt
designspråk”.
Sen blir det nog ID Crozz som kommer med drag framöver.
Gillar nog också svarta inredningen bättre. Den vita med sina plastiga, klossiga spakar/knappar och till viss del skärmar känns tyvärr som hämtat ur en gammal ”Star Trek film” i negativ bemärkelse.
Där tycker jag Tesla med sina inredningar fått till en mer modern känsla. Där Tesla med sin vita inredning inte alls känns lika ”billigt plastig”. Tycker fram för allt det vita i S med ljust trä är grymt snyggt och utstrålar lyckad ”skandinaviskt
designspråk”.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: VW I.D
Tesla 3 SR+ 377.000NokZalman3 skrev:I Norge kostar en VW ID3 62kWh 330.000Nok.
Och en Opel Corsa-e 50kWh 249.900Nok.
Jag hade valt Opeln.
...jag hade valt den 7 dar i veckan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
I3 är lite plottrig, ja vw kanske har bättre, smaksak, måste se i verkligheten. Men mycket likartade. Vw har tittat mycket på bmw i3 uppenbarligen. Bara jag som tycker tyskarna är roliga tydligen, mkt komiskt med dubbning och marknadsledande i världen, men personerna de släpper fram är ned tonade, de skulle ha nån mer karismatisk som står och vrålar lite mer och gestikulerar.Verdi skrev:Påminner om i3:ans interiör. Men jag tycker faktiskt den är vassare.
Tänk om de kör specialpris på ID first? 370, 380 och 390 max, före bonus?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Re: VW I.D
Jag hade också valt Teslan om priset är så nära.Walker skrev:Tesla 3 SR+ 377.000NokZalman3 skrev:I Norge kostar en VW ID3 62kWh 330.000Nok.
Och en Opel Corsa-e 50kWh 249.900Nok.
Jag hade valt Opeln.
...jag hade valt den 7 dar i veckan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Håller med om interiör mm. Däremot är jag inte så säker på om en skidlucka gör någon nytta i mitt fall. Bilen är helt enkelt för liten för att hela familjen + packning ska få plats. Blir något helt annat med 3:an + takbox.Leo skrev:Inget drag MEN både skidlucka, cykelhållare på ”typ dragfäste” och takräcke ska väl finnas vad jag hört.
Sen blir det nog ID Crozz som kommer med drag framöver.
Gillar nog också svarta inredningen bättre. Den vita med sina plastiga, klossiga spakar/knappar och till viss del skärmar känns tyvärr som hämtat ur en gammal ”Star Trek film” i negativ bemärkelse.
Där tycker jag Tesla med sina inredningar fått till en mer modern känsla. Där Tesla med sin vita inredning inte alls känns lika ”billigt plastig”. Tycker fram för allt det vita i S med ljust trä är grymt snyggt och utstrålar lyckad ”skandinaviskt design”.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
215/50 19" däck, lite i3 style det med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Swede1 skrev:I3 är lite plottrig, ja vw kanske har bättre, smaksak, måste se i verkligheten. Men mycket likartade. Vw har tittat mycket på bmw i3 uppenbarligen. Bara jag som tycker tyskarna är roliga tydligen, mkt komiskt med dubbning och marknadsledande i världen, men personerna de släpper fram är ned tonade, de skulle ha nån mer karismatisk som står och vrålar lite mer och gestikulerar.Verdi skrev:Påminner om i3:ans interiör. Men jag tycker faktiskt den är vassare.
Tänk om de kör specialpris på ID first? 370, 380 och 390 max, före bonus?
Kanske var otydlig. Jag tycker alltså att i3:ans interiör är bättre.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: VW I.D
Skymmer inte den A-stolpen sikten ganska rejält?Credde skrev:Svarta inredningen är snyggare tycker jag.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: VW I.D
Jag får nog säga att étron är VWs bästa försök hittills.
Taycan är för tung för att vara en sportbil och för trång för att vara ngt annat.
ID3 är för spejsig och specs och pris för dåliga.
Taycan är för tung för att vara en sportbil och för trång för att vara ngt annat.
ID3 är för spejsig och specs och pris för dåliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Hmm, vinterdäck och fälgar lär ju finnas ganska begränsat utbud av inledningsvis...taliz skrev:215/50 19" däck, lite i3 style det med.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: VW I.D
Nja den ger föraren uppsikt på där den behöver. Finns flertalet bilar som har det fönstretRagWal skrev:Skymmer inte den A-stolpen sikten ganska rejält?Credde skrev:Svarta inredningen är snyggare tycker jag.
Re: VW I.D
Citet från ett forum.
Billigaste Tesla 3 i Tyskland kostar 43.390 Euro.ID.3 1ST Line 1
<40.000 Euro
► 18-Zoll-Leichtmetall-Felgen
► Winter Comfort
► Navigationssystem inkl. Media Control, DAB+ Radio
► App Connect
► Sprachbedienung
► Mode-2-Ladekabel
► ACC
► Frontassist
► Ausweichunterstützung, Abbiegeassistent
► Verkehrszeichenerkennung
► Ledermultifunktionslenkrad, beheizbar
► Fußmatten
► Designumfänge 1ST Edition
ID.3 1ST Line 2
<46.000 Euro
zusätzlich zu Line 1
► 19-Zoll-Leichtmetall-Felgen
► Exterieur Style Paket
► Abgedunkelte Seiten- und Heckscheiben
► Lighting Pack (IQ.Light LED Matrix Scheinwerfer, LED Rückleuchten,
erweiterte Ambiente-Beleuchtung, Lichtleiste Front)
► Welcome Pack (Keyless Advanced, Griffmuldenbeleuchtung)
► Design Sitz inkl. Komfort Paket
► Pilot Park S (Park Assist inkl. Rückfahrkamera)
► USB-C-Buchsen
ID.3 1ST Line 3
<50.000 Euro
zusätzlich zu Line 2
► 20-Zoll-Leichtmetall-Felgen
► Panorama-Glasdach
► Infotainment inkl. Augmented-Reality-Head-Up-Display
► Komfort Sitz inkl. Komfort Paket
► Soundsystem
► Komforttelefonie inkl. LTE
► Pilot Drive S (Spurwechsel-, Spurhalte-, Emergency- und Stauassistent)
► Ebener Ladeboden
► Wärmepumpe
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
nej, det är bekräftat att det inte kommer möjlighet till taklast. Lycka till att få in längsskidor inne i bilen.Leo skrev:Inget drag MEN både skidlucka, cykelhållare på ”typ dragfäste” och takräcke ska väl finnas vad jag hört.
Sen blir det nog ID Crozz som kommer med drag framöver.
Gillar nog också svarta inredningen bättre. Den vita med sina plastiga, klossiga spakar/knappar och till viss del skärmar känns tyvärr som hämtat ur en gammal ”Star Trek film” i negativ bemärkelse.
Där tycker jag Tesla med sina inredningar fått till en mer modern känsla. Där Tesla med sin vita inredning inte alls känns lika ”billigt plastig”. Tycker fram för allt det vita i S med ljust trä är grymt snyggt och utstrålar lyckad ”skandinaviskt
designspråk”.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.
Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.
Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
chaffis75 skrev:Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.
Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.
Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.
Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.
Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)Henrik Torphammar skrev:Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.
Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.
Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.
Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-
Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
Re: VW I.D
Äntligen någon som kan räkna!!Verdi skrev:Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)Henrik Torphammar skrev:Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.
Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.
Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.
Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-
Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
Det var inte frågan eller påståendet eller vad vi nu skall kalla det. Jag har kanske inte en halv miljon på banken men pengar över varje månad. Ser heller inte riktigt varför billig drift skulle rättfärdiga ett mycket högre försäljningspris för bilen.Verdi skrev:Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)Henrik Torphammar skrev:Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.
Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.
Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.
Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-
Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
Får väl passa på att be om ursäkt för att jag inte är miljonär eller har eget AB där jag kan "ta bilen".
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Henrik Torphammar skrev:
Det var inte frågan eller påståendet eller vad vi nu skall kalla det. Jag har kanske inte en halv miljon på banken men pengar över varje månad. Ser heller inte riktigt varför billig drift skulle rättfärdiga ett mycket högre försäljningspris för bilen.
Får väl passa på att be om ursäkt för att jag inte är miljonär eller har eget AB där jag kan "ta bilen".
Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån".
Det är väl klart att en bil som har lägre driftskostnader motiverar ett högre pris. Det är ju bilens totalkostnad som är det väsentliga. Hur mycket de olika delkostnaderna förhåller sig till varandra är inte lika intressant.
Re: VW I.D
Svaret är lån.Henrik Torphammar skrev:Det var inte frågan eller påståendet eller vad vi nu skall kalla det. Jag har kanske inte en halv miljon på banken men pengar över varje månad. Ser heller inte riktigt varför billig drift skulle rättfärdiga ett mycket högre försäljningspris för bilen.Verdi skrev:Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)Henrik Torphammar skrev:Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.
Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.
Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.
Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-
Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
Får väl passa på att be om ursäkt för att jag inte är miljonär eller har eget AB där jag kan "ta bilen".
Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: VW I.D
Jag hör ofta att folk vill ha en elbil men säger att elbilen är för dyr. Frågar hur mycket soppa skatt och servicen kostar . I flera fall har det visats sig att de har samma kostnader som jag har för amortering och ränta på min Tesla M3. Då har de dessutom ibland också amortering på sin.
Andrahandsvärdet lär vara bättre på ID3 och M3 än många fossil bilar när skatterna på drivmedel höjs.
Andrahandsvärdet lär vara bättre på ID3 och M3 än många fossil bilar när skatterna på drivmedel höjs.
Re: VW I.D
Sedan är det ju även som mati har nämnt, en prioriteringsfråga. Jag väljer bort mycket annat (husvagn, mc, båt, dyra semestrar) röker inte, dricker inte särskilt mycket och går sällan ut och äter. De slantarna lägger jag då hellre på min bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW I.D
Men ex hos en bank om du skall köpa hus/lägenhet så ser man ner på billånet så förstår att många inte vill ha lån mellan 500k-1m för en bil trots att kostnaden är detsamma som en billigare bil + kringkostnader. Plus att det är lättare att påverka ens egna rörliga kostnader än fasta kostnader.vibrationsfri skrev:Jag hör ofta att folk vill ha en elbil men säger att elbilen är för dyr. Frågar hur mycket soppa skatt och servicen kostar . I flera fall har det visats sig att de har samma kostnader som jag har för amortering och ränta på min Tesla M3. Då har de dessutom ibland också amortering på sin.
Andrahandsvärdet lär vara bättre på ID3 och M3 än många fossil bilar när skatterna på drivmedel höjs.