VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Inget drag MEN både skidlucka, cykelhållare på ”typ dragfäste” och takräcke ska väl finnas vad jag hört.

Sen blir det nog ID Crozz som kommer med drag framöver.

Gillar nog också svarta inredningen bättre. Den vita med sina plastiga, klossiga spakar/knappar och till viss del skärmar känns tyvärr som hämtat ur en gammal ”Star Trek film” i negativ bemärkelse.

Där tycker jag Tesla med sina inredningar fått till en mer modern känsla. Där Tesla med sin vita inredning inte alls känns lika ”billigt plastig”. Tycker fram för allt det vita i S med ljust trä är grymt snyggt och utstrålar lyckad ”skandinaviskt
designspråk”.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
I Norge kostar en VW ID3 62kWh 330.000Nok.
Och en Opel Corsa-e 50kWh 249.900Nok.

Jag hade valt Opeln.
Tesla 3 SR+ 377.000Nok
...jag hade valt den 7 dar i veckan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

Verdi skrev:
Påminner om i3:ans interiör. Men jag tycker faktiskt den är vassare.
I3 är lite plottrig, ja vw kanske har bättre, smaksak, måste se i verkligheten. Men mycket likartade. Vw har tittat mycket på bmw i3 uppenbarligen. Bara jag som tycker tyskarna är roliga tydligen, mkt komiskt med dubbning och marknadsledande i världen, men personerna de släpper fram är ned tonade, de skulle ha nån mer karismatisk som står och vrålar lite mer och gestikulerar.

Tänk om de kör specialpris på ID first? 370, 380 och 390 max, före bonus? :o
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Walker skrev:
Zalman3 skrev:
I Norge kostar en VW ID3 62kWh 330.000Nok.
Och en Opel Corsa-e 50kWh 249.900Nok.

Jag hade valt Opeln.
Tesla 3 SR+ 377.000Nok
...jag hade valt den 7 dar i veckan.
Jag hade också valt Teslan om priset är så nära.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Leo skrev:
Inget drag MEN både skidlucka, cykelhållare på ”typ dragfäste” och takräcke ska väl finnas vad jag hört.

Sen blir det nog ID Crozz som kommer med drag framöver.

Gillar nog också svarta inredningen bättre. Den vita med sina plastiga, klossiga spakar/knappar och till viss del skärmar känns tyvärr som hämtat ur en gammal ”Star Trek film” i negativ bemärkelse.

Där tycker jag Tesla med sina inredningar fått till en mer modern känsla. Där Tesla med sin vita inredning inte alls känns lika ”billigt plastig”. Tycker fram för allt det vita i S med ljust trä är grymt snyggt och utstrålar lyckad ”skandinaviskt design”.
Håller med om interiör mm. Däremot är jag inte så säker på om en skidlucka gör någon nytta i mitt fall. Bilen är helt enkelt för liten för att hela familjen + packning ska få plats. Blir något helt annat med 3:an + takbox.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

215/50 19" däck, lite i3 style det med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
Verdi skrev:
Påminner om i3:ans interiör. Men jag tycker faktiskt den är vassare.
I3 är lite plottrig, ja vw kanske har bättre, smaksak, måste se i verkligheten. Men mycket likartade. Vw har tittat mycket på bmw i3 uppenbarligen. Bara jag som tycker tyskarna är roliga tydligen, mkt komiskt med dubbning och marknadsledande i världen, men personerna de släpper fram är ned tonade, de skulle ha nån mer karismatisk som står och vrålar lite mer och gestikulerar.

Tänk om de kör specialpris på ID first? 370, 380 och 390 max, före bonus? :o

Kanske var otydlig. Jag tycker alltså att i3:ans interiör är bättre. :)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

Credde skrev:
Svarta inredningen är snyggare tycker jag.

Bild
Skymmer inte den A-stolpen sikten ganska rejält?
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Ja, ganska likt i3 är det.
03-BMW-i3-Interior-02.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Jag får nog säga att étron är VWs bästa försök hittills.
Taycan är för tung för att vara en sportbil och för trång för att vara ngt annat.
ID3 är för spejsig och specs och pris för dåliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

taliz skrev:
215/50 19" däck, lite i3 style det med.
Hmm, vinterdäck och fälgar lär ju finnas ganska begränsat utbud av inledningsvis...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

RagWal skrev:
Credde skrev:
Svarta inredningen är snyggare tycker jag.

Bild
Skymmer inte den A-stolpen sikten ganska rejält?
Nja den ger föraren uppsikt på där den behöver. Finns flertalet bilar som har det fönstret
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Citet från ett forum.
ID.3 1ST Line 1
<40.000 Euro

► 18-Zoll-Leichtmetall-Felgen
► Winter Comfort
► Navigationssystem inkl. Media Control, DAB+ Radio
► App Connect
► Sprachbedienung
► Mode-2-Ladekabel
► ACC
► Frontassist
► Ausweichunterstützung, Abbiegeassistent
► Verkehrszeichenerkennung
► Ledermultifunktionslenkrad, beheizbar
► Fußmatten
► Designumfänge 1ST Edition

ID.3 1ST Line 2
<46.000 Euro

zusätzlich zu Line 1
► 19-Zoll-Leichtmetall-Felgen
► Exterieur Style Paket
► Abgedunkelte Seiten- und Heckscheiben
► Lighting Pack (IQ.Light LED Matrix Scheinwerfer, LED Rückleuchten,
erweiterte Ambiente-Beleuchtung, Lichtleiste Front)
► Welcome Pack (Keyless Advanced, Griffmuldenbeleuchtung)
► Design Sitz inkl. Komfort Paket
► Pilot Park S (Park Assist inkl. Rückfahrkamera)
► USB-C-Buchsen

ID.3 1ST Line 3
<50.000 Euro

zusätzlich zu Line 2
► 20-Zoll-Leichtmetall-Felgen
► Panorama-Glasdach
► Infotainment inkl. Augmented-Reality-Head-Up-Display
► Komfort Sitz inkl. Komfort Paket
► Soundsystem
► Komforttelefonie inkl. LTE
► Pilot Drive S (Spurwechsel-, Spurhalte-, Emergency- und Stauassistent)
► Ebener Ladeboden
► Wärmepumpe
Billigaste Tesla 3 i Tyskland kostar 43.390 Euro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
Inget drag MEN både skidlucka, cykelhållare på ”typ dragfäste” och takräcke ska väl finnas vad jag hört.

Sen blir det nog ID Crozz som kommer med drag framöver.

Gillar nog också svarta inredningen bättre. Den vita med sina plastiga, klossiga spakar/knappar och till viss del skärmar känns tyvärr som hämtat ur en gammal ”Star Trek film” i negativ bemärkelse.

Där tycker jag Tesla med sina inredningar fått till en mer modern känsla. Där Tesla med sin vita inredning inte alls känns lika ”billigt plastig”. Tycker fram för allt det vita i S med ljust trä är grymt snyggt och utstrålar lyckad ”skandinaviskt
designspråk”.
nej, det är bekräftat att det inte kommer möjlighet till taklast. Lycka till att få in längsskidor inne i bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.

VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.

VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)

Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.

Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-

Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.

VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)

Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.

Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-

Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
Äntligen någon som kan räkna!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.

VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)

Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.

Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-

Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
Det var inte frågan eller påståendet eller vad vi nu skall kalla det. Jag har kanske inte en halv miljon på banken men pengar över varje månad. Ser heller inte riktigt varför billig drift skulle rättfärdiga ett mycket högre försäljningspris för bilen.

Får väl passa på att be om ursäkt för att jag inte är miljonär eller har eget AB där jag kan "ta bilen".
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:

Det var inte frågan eller påståendet eller vad vi nu skall kalla det. Jag har kanske inte en halv miljon på banken men pengar över varje månad. Ser heller inte riktigt varför billig drift skulle rättfärdiga ett mycket högre försäljningspris för bilen.

Får väl passa på att be om ursäkt för att jag inte är miljonär eller har eget AB där jag kan "ta bilen".

Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån". ;)

Det är väl klart att en bil som har lägre driftskostnader motiverar ett högre pris. Det är ju bilens totalkostnad som är det väsentliga. Hur mycket de olika delkostnaderna förhåller sig till varandra är inte lika intressant.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.

VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)

Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.

Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-

Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
Det var inte frågan eller påståendet eller vad vi nu skall kalla det. Jag har kanske inte en halv miljon på banken men pengar över varje månad. Ser heller inte riktigt varför billig drift skulle rättfärdiga ett mycket högre försäljningspris för bilen.

Får väl passa på att be om ursäkt för att jag inte är miljonär eller har eget AB där jag kan "ta bilen".
Svaret är lån.

Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: VW I.D

Inlägg av vibrationsfri »

Jag hör ofta att folk vill ha en elbil men säger att elbilen är för dyr. Frågar hur mycket soppa skatt och servicen kostar . I flera fall har det visats sig att de har samma kostnader som jag har för amortering och ränta på min Tesla M3. Då har de dessutom ibland också amortering på sin.

Andrahandsvärdet lär vara bättre på ID3 och M3 än många fossil bilar när skatterna på drivmedel höjs.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Sedan är det ju även som mati har nämnt, en prioriteringsfråga. Jag väljer bort mycket annat (husvagn, mc, båt, dyra semestrar) röker inte, dricker inte särskilt mycket och går sällan ut och äter. De slantarna lägger jag då hellre på min bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

vibrationsfri skrev:
Jag hör ofta att folk vill ha en elbil men säger att elbilen är för dyr. Frågar hur mycket soppa skatt och servicen kostar . I flera fall har det visats sig att de har samma kostnader som jag har för amortering och ränta på min Tesla M3. Då har de dessutom ibland också amortering på sin.

Andrahandsvärdet lär vara bättre på ID3 och M3 än många fossil bilar när skatterna på drivmedel höjs.
Men ex hos en bank om du skall köpa hus/lägenhet så ser man ner på billånet så förstår att många inte vill ha lån mellan 500k-1m för en bil trots att kostnaden är detsamma som en billigare bil + kringkostnader. Plus att det är lättare att påverka ens egna rörliga kostnader än fasta kostnader.
Skriv svar