Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Och vad seger detta?
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Har du kollat på väntetiderna för elbilar? Väntetiderna är upp till ett år på flera modeller just för att efterfrågan är långt över försäljningen. Sen så är det siffrorna från 2017, under de första 5 månaderna så ökade försäljningen av laddbara bilar med 71%. Om ökningen fortsätter vara på runt 70% så kommer det säljas över 2 miljoner laddbara bilar i år. Om ökningen nästa år bara är på 50%(skulle vara den näst lägsta siffran på 6 år) så krävs det ytterligare en miljon laddbara bilar.
Jo du , väntetider på elbilar i Bosnien är 0 dagar. Man säljer bilar utanför Sverige också, Jag skriver om global efterfrågan inte lokalt Sverige Norge. Hur gick det i Danmark när man drog in bidraget? Sedan ökningen i % . Att öka från 50 st !00% och öka från 2000 000 st 50% er inte detsamma
Samtidigt är väntetiden på nya Kona i Norge över två år. Är väntetiden på en eGolf mindre än en månad i Bosnien och över ett år här i Sverige menar du?
Jag vet att det inte är samma sak att öka från 50 och 50 000 men ökningen har varit över 50% i fem av de senaste sex åren och är på väg att bli även i år.
Bild

I just denna bilden från januari trodde skribenten på en lite mer försiktig ökninge av 48% men det ser just nu i alla fall ut som ökningen kommer vara större än så, återstår att se hur stor den blir.

Precis lika fel som det är kolla på endast svenska marknaden för leveranstiderna är det att kolla på hur försäljningen minskade i Danmark, ja elbilar påverkas mycket av subventioner fortfarande men sålänge inte flera stora marknader minskar subventionerna kraftigt samtidigt så kommer de inte påverka den totala försäljningen nämnvärt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av 12man »

De senaste inläggen är väl inkl diverse plugin/laddhybrider, hur ser det ut med rena BEVs, 1/3 som i Sverige eller 1/2? Omsprungen av phevs skitsamma...
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
De senaste inläggen är väl inkl diverse plugin/laddhybrider, hur ser det ut med rena BEVs, 1/3 som i Sverige eller 1/2? Omsprungen av phevs skitsamma...
Kollar vi världen så stog rena elbilar för 63% av de laddbara under de första fem månaderna i år, förra året stog de för 65%.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerka »

Anledningen till att elbilar säljs i så små volymer är ju just att det inte finns några billiga, bra elbilar på marknaden. Inte en enda. Bilar som är i närheten att vara både bra och billiga är det superlånga väntetider på (t ex Hyundai Ioniq och Tesla Model 3).

Det blir därför snett om man tror att dagens försäljning är någon sorts tak för efterfrågan. När elbilarna blivit tillräckligt prisvärda, tillgängligheten ökat och barnsjukdomarna suddats ut så kommer det finnas mycket lite anledning att köpa något annat.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Mickep »

Det är enkelt besvarat får då har de flesta inte ens kommit igång. De kanske kan presentera någon produktionsbil men ser inte att de är någon som helst position än i uppstartsfasen.
Frågan är väl mer hur det ser ut 10 år senare.(då kan det se annorlunda ut, men ser kappast någon som har tagit över ledartröjan 2021)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Och vad seger detta?
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Har du kollat på väntetiderna för elbilar? Väntetiderna är upp till ett år på flera modeller just för att efterfrågan är långt över försäljningen. Sen så är det siffrorna från 2017, under de första 5 månaderna så ökade försäljningen av laddbara bilar med 71%. Om ökningen fortsätter vara på runt 70% så kommer det säljas över 2 miljoner laddbara bilar i år. Om ökningen nästa år bara är på 50%(skulle vara den näst lägsta siffran på 6 år) så krävs det ytterligare en miljon laddbara bilar.
Jo du , väntetider på elbilar i Bosnien är 0 dagar. Man säljer bilar utanför Sverige också, Jag skriver om global efterfrågan inte lokalt Sverige Norge. Hur gick det i Danmark när man drog in bidraget? Sedan ökningen i % . Att öka från 50 st !00% och öka från 2000 000 st 50% er inte detsamma
Samtidigt är väntetiden på nya Kona i Norge över två år. Är väntetiden på en eGolf mindre än en månad i Bosnien och över ett år här i Sverige menar du?
Jag vet att det inte är samma sak att öka från 50 och 50 000 men ökningen har varit över 50% i fem av de senaste sex åren och är på väg att bli även i år.
Bild

I just denna bilden från januari trodde skribenten på en lite mer försiktig ökninge av 48% men det ser just nu i alla fall ut som ökningen kommer vara större än så, återstår att se hur stor den blir.

Precis lika fel som det är kolla på endast svenska marknaden för leveranstiderna är det att kolla på hur försäljningen minskade i Danmark, ja elbilar påverkas mycket av subventioner fortfarande men sålänge inte flera stora marknader minskar subventionerna kraftigt samtidigt så kommer de inte påverka den totala försäljningen nämnvärt.
Nej väntetiden är kanske inte kortare utan jag menar att nästan ingen har råd att köpa en elbil i Bosnien och att i februari i år fanns det bara 3 laddare i hela landet. 2017 köptes det 10 elbilar i Bosnien . En Tesla för 1,5 miljoner och just den står i garaget eftersom killen som köpte den inte har någonstans att ladda så han kör en ny Audi A8 idag
Verdi

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Verdi »

Har han inget eluttag hemma? Ellet vad menar du?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Limbster »

Hahaha, fick inte heller ihop det, men han kanske behöver köpa en Norsk evse?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerka »

I och för sig... om vi har fel och Tesla blir omsprunget redan 2021, så skulle vi ju alla bli väldigt glada. Det skulle betyda att flera biltillverkare om tre år levererar hundratusentals elbilar och kanske även -lastbilar om året, spritt på c:a 3-5 olika modeller per bilmärke. Det skulle innebära att fler biltillverkare har egna batterifabriker eller åtminstone att det finns fristående företag som har tillräcklig kapacitet. Snacka om drömscenario!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Bjelke »

Låter mest som FUD eller brist på fakta tycker jag...
Angående bilen i garaget alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Och vad seger detta?
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Har du kollat på väntetiderna för elbilar? Väntetiderna är upp till ett år på flera modeller just för att efterfrågan är långt över försäljningen. Sen så är det siffrorna från 2017, under de första 5 månaderna så ökade försäljningen av laddbara bilar med 71%. Om ökningen fortsätter vara på runt 70% så kommer det säljas över 2 miljoner laddbara bilar i år. Om ökningen nästa år bara är på 50%(skulle vara den näst lägsta siffran på 6 år) så krävs det ytterligare en miljon laddbara bilar.
Jo du , väntetider på elbilar i Bosnien är 0 dagar. Man säljer bilar utanför Sverige också, Jag skriver om global efterfrågan inte lokalt Sverige Norge. Hur gick det i Danmark när man drog in bidraget? Sedan ökningen i % . Att öka från 50 st !00% och öka från 2000 000 st 50% er inte detsamma
Samtidigt är väntetiden på nya Kona i Norge över två år. Är väntetiden på en eGolf mindre än en månad i Bosnien och över ett år här i Sverige menar du?
Jag vet att det inte är samma sak att öka från 50 och 50 000 men ökningen har varit över 50% i fem av de senaste sex åren och är på väg att bli även i år.
Bild

I just denna bilden från januari trodde skribenten på en lite mer försiktig ökninge av 48% men det ser just nu i alla fall ut som ökningen kommer vara större än så, återstår att se hur stor den blir.

Precis lika fel som det är kolla på endast svenska marknaden för leveranstiderna är det att kolla på hur försäljningen minskade i Danmark, ja elbilar påverkas mycket av subventioner fortfarande men sålänge inte flera stora marknader minskar subventionerna kraftigt samtidigt så kommer de inte påverka den totala försäljningen nämnvärt.
Nej väntetiden är kanske inte kortare utan jag menar att nästan ingen har råd att köpa en elbil i Bosnien och att i februari i år fanns det bara 3 laddare i hela landet. 2017 köptes det 10 elbilar i Bosnien . En Tesla för 1,5 miljoner och just den står i garaget eftersom killen som köpte den inte har någonstans att ladda så han kör en ny Audi A8 idag
Köper inte det
Landet ör så stort och vägarna är sånna att du oavsett var du bor kan nå en supercharger även om dessa finns i kroatien
För vägguttag har han hemma ?
1,5 mille kan inte vara nån 75 batteri så 100D eller P100D
Varje bensinstation där nere har trefas och alla kommer låta dig ladda speciellt om du betalar en slant för detta
Jag ser liksom inte problemet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Låter mest som FUD eller brist på fakta tycker jag...
Angående bilen i garaget alltså...
Jo, ganska uppenbart.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Esmir jag är inte hemma så du som kan bosniska sök själv vad man skriver i Bosnien om Teslan. Att ladda i kroatien och bo i Sarajevo är väl ganska smart eller hur. Var i Bosnien ligger super laddaren?
Sista december 2017 fanns det 79 elbilar i Bosnien.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Här Esmir :)
Jag skriver inte i denna tidningen
https://www.radiosarajevo.ba/auto-moto/ ... sti/291185
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av 12man »

Hetsig körstil på bosniske Tesla ägaren, kommer 100km på fullt batteri, jeezus
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Esmir jag är inte hemma så du som kan bosniska sök själv vad man skriver i Bosnien om Teslan. Att ladda i kroatien och bo i Sarajevo är väl ganska smart eller hur. Var i Bosnien ligger super laddaren?
Sista december 2017 fanns det 79 elbilar i Bosnien.
Varför allt fokus på Bosnien, ingen har väl förnekat att det finns marknader som ligger långt efter. Tittar man istället på Slovenien eller Kroatien så är läget ett helt annat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Esmir jag är inte hemma så du som kan bosniska sök själv vad man skriver i Bosnien om Teslan. Att ladda i kroatien och bo i Sarajevo är väl ganska smart eller hur. Var i Bosnien ligger super laddaren?
Sista december 2017 fanns det 79 elbilar i Bosnien.
Varför allt fokus på Bosnien, ingen har väl förnekat att det finns marknader som ligger långt efter. Tittar man istället på Slovenien eller Kroatien så är läget ett helt annat.
Kroatien hadde ca 800 elbilar. Är det mycket bättre?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Det är ingen fokus på Bosnien utan ville visa att efterfrågan på dagens elbilar runt om inte är som i Norge och Sverige. De stora biltillverkare klarar sig inte med de två länderna.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Det är ingen fokus på Bosnien utan ville visa att efterfrågan på dagens elbilar runt om inte är som i Norge och Sverige. De stora biltillverkare klarar sig inte med de två länderna.
De två länderna?? Vem tusan har påstått det? Sverige är inte någon stor elbilsmarknad, vår marknad är bara stor sett per capita.

Och vad har just Bosnien med saken att göra? Ja 900% fler elbilar i Kroatien är skillnad, men framförallt som sagt att de byggt vettig infrastruktur. Slovenien dock ännu mycket mer.

Att Sverige och Norge skulle vara de enda reella marknaderna är ju dumheter som du säkert redan vet om.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av e5m1r »

Jag är ingen expert men lite snabb matte kommer jag fram till att du ska åka i amxfart under en timme i ogynsamma förhållande om du ska tömma ett batteri och då kommer du strax över 20 mil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Det är ingen fokus på Bosnien utan ville visa att efterfrågan på dagens elbilar runt om inte är som i Norge och Sverige. De stora biltillverkare klarar sig inte med de två länderna.
De två länderna?? Vem tusan har påstått det? Sverige är inte någon stor elbilsmarknad, vår marknad är bara stor sett per capita.

Och vad har just Bosnien med saken att göra? Ja 900% fler elbilar i Kroatien är skillnad, men framförallt som sagt att de byggt vettig infrastruktur. Slovenien dock ännu mycket mer.

Att Sverige och Norge skulle vara de enda reella marknaderna är ju dumheter som du säkert redan vet om.
Nej de är inte de enda finns ju några till Kina, USA , Holland plus några till men vad vi pratade om var att de stora kommer aldrig ikapp Tesla och att de måste öka takten och investeringar för att inte försvinna. Jag påstår att de bilarna som finns idag inte duger till alla . Med dagens priser och egenskaper på elbilarna är det ingen bra affär sluta med avgasbilar och producera massa elbilar som få har råd med och som inte är tillräckligt bra för att ersätta avgasbilar. Du kanske tror att om man skulle producera lika många elbilar (dagens modeller med dagens priser) som man producerar avgas bilar så hade man tjänat massa pengar? Jag tror inte det.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
Jag är ingen expert men lite snabb matte kommer jag fram till att du ska åka i amxfart under en timme i ogynsamma förhållande om du ska tömma ett batteri och då kommer du strax över 20 mil
Esmir om du läst texten så ser du själv att det inte är jag som hittar på och jag har ingen anledning att inte tro på honom. Vill man köra som en idiot så kostar det. Du har säkert sett hur de kör där nere.
Sedan det där med laddningen. I BiH finns det 3 snabbladdare, hur snabba de är har jag ingen aning men jag tror inte att de räcker om man kör som han påstår att han gör
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Det är ingen fokus på Bosnien utan ville visa att efterfrågan på dagens elbilar runt om inte är som i Norge och Sverige. De stora biltillverkare klarar sig inte med de två länderna.
De två länderna?? Vem tusan har påstått det? Sverige är inte någon stor elbilsmarknad, vår marknad är bara stor sett per capita.

Och vad har just Bosnien med saken att göra? Ja 900% fler elbilar i Kroatien är skillnad, men framförallt som sagt att de byggt vettig infrastruktur. Slovenien dock ännu mycket mer.

Att Sverige och Norge skulle vara de enda reella marknaderna är ju dumheter som du säkert redan vet om.
Nej de är inte de enda finns ju några till Kina, USA , Holland plus några till men vad vi pratade om var att de stora kommer aldrig ikapp Tesla och att de måste öka takten och investeringar för att inte försvinna. Jag påstår att de bilarna som finns idag inte duger till alla . Med dagens priser och egenskaper på elbilarna är det ingen bra affär sluta med avgasbilar och producera massa elbilar som få har råd med och som inte är tillräckligt bra för att ersätta avgasbilar. Du kanske tror att om man skulle producera lika många elbilar (dagens modeller med dagens priser) som man producerar avgas bilar så hade man tjänat massa pengar? Jag tror inte det.
Det är nog ingen som påstår att traditionella tillverkare skulle tjäna mer på att tillverka elbilar, för dem är elbilarna ett nödvändigt ont. Jag är dock helt övertygad om att de skjuter sig själva i foten genom att ge Tesla ett så gigantiskt försprång. De borde rycka plåstret nu istället för att försöka kräma ur de sista $$ ur fossilmotorerna.

"och som inte är tillräckligt bra för att ersätta avgasbilar". Nonsen imo. Elbilar är ju fullkomligt överlägsna, ännu mer så nu när Model 3 börjar tillverkas i volym. Tänker inte ta diskussionen igen, du kör fortfarande fossilt och har inte fått upp ögonen ännu tyvärr. Lite märkligt med tanke på hur länge du hängt här.

Angående pris så har du ju återigen snöat in på inköpspris istället för TCO. Denna diskussion har vi haft förut och jag trodde du numera var medveten om skillnaden. Om man tittar på den totala marknaden för bilar med samma TCO som en Tesla så har Tesla fortfarande bara en liten, liten bråkdel. Uppenbarligen finns det en gigantisk marknad kvar att ta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Det är ingen fokus på Bosnien utan ville visa att efterfrågan på dagens elbilar runt om inte är som i Norge och Sverige. De stora biltillverkare klarar sig inte med de två länderna.
De två länderna?? Vem tusan har påstått det? Sverige är inte någon stor elbilsmarknad, vår marknad är bara stor sett per capita.

Och vad har just Bosnien med saken att göra? Ja 900% fler elbilar i Kroatien är skillnad, men framförallt som sagt att de byggt vettig infrastruktur. Slovenien dock ännu mycket mer.

Att Sverige och Norge skulle vara de enda reella marknaderna är ju dumheter som du säkert redan vet om.
Nej de är inte de enda finns ju några till Kina, USA , Holland plus några till men vad vi pratade om var att de stora kommer aldrig ikapp Tesla och att de måste öka takten och investeringar för att inte försvinna. Jag påstår att de bilarna som finns idag inte duger till alla . Med dagens priser och egenskaper på elbilarna är det ingen bra affär sluta med avgasbilar och producera massa elbilar som få har råd med och som inte är tillräckligt bra för att ersätta avgasbilar. Du kanske tror att om man skulle producera lika många elbilar (dagens modeller med dagens priser) som man producerar avgas bilar så hade man tjänat massa pengar? Jag tror inte det.
Det är nog ingen som påstår att traditionella tillverkare skulle tjäna mer på att tillverka elbilar, för dem är elbilarna ett nödvändigt ont. Jag är dock helt övertygad om att de skjuter sig själva i foten genom att ge Tesla ett så gigantiskt försprång. De borde rycka plåstret nu istället för att försöka kräma ur de sista $$ ur fossilmotorerna.

"och som inte är tillräckligt bra för att ersätta avgasbilar". Nonsen imo. Elbilar är ju fullkomligt överlägsna, ännu mer så nu när Model 3 börjar tillverkas i volym. Tänker inte ta diskussionen igen, du kör fortfarande fossilt och har inte fått upp ögonen ännu tyvärr. Lite märkligt med tanke på hur länge du hängt här.

Angående pris så har du ju återigen snöat in på inköpspris istället för TCO. Denna diskussion har vi haft förut och jag trodde du numera var medveten om skillnaden. Om man tittar på den totala marknaden för bilar med samma TCO som en Tesla så har Tesla fortfarande bara en liten, liten bråkdel. Uppenbarligen finns det en gigantisk marknad kvar att ta.
"Elbilar är ju fullkomligt överlägsna, ännu mer så nu när Model 3 börjar tillverkas i volym."
Hur stor husvagn kan den dra?
"Om man tittar på den totala marknaden för bilar med samma TCO som en Tesla så har Tesla fortfarande bara en liten, liten bråkdel"
Alla har inte råd med en Tesla det finns privatpersoner som äger sina bilar, såna som köper bilar med egna skattade pengar.
Du som är duktig på att räkna TCO kan du vara snäll och räkna ut när är en Model 3 lika billig eller dyr som en Octavia eller Kia ceed eller någon annan avgasbil som privatpersonerna köper?
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Nikke »

Elbilar är ett nytt segment, så du måste jmf äpplen med äpplen. Vill du dra din husvagn med en Kia, så får du göra det. Men det är många i Sverige som köper bilar för 400k och uppåt. Här kommer elbilar kunna konkurrera inom några år. Och ju fler elbilar som säljs, desto billigare blir de.
Model S (2023)
Skriv svar