Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Delpiero »

R2D2 skrev:
lator skrev:
Det som visas på bilden är en typ1 vilket inte passar i Model 3 då den har typ2.
Det ska finnas båda kablarna men det finns också en felanmälan sen i april och ingen har bekräftat att den har lagats... (uppladdning.nu)
Den ska också vara gratis om ingen ändring har skett senaste tiden...
Yupp, sitter en kabel för typ 2 och en kabel för typ 1 på den stolpen. Är fortfarande gratis :)
Jaha okej, såg att det fanns 2 kablar till denna och även 2st p-platser.
Den andra kabeln och p-platsen var upptagen så jag såg inte riktigt den.

Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?

Trevligt om det är gratis, men förundrad över varför det inte framgår isf.
Hur snabbt laddar man på den om man testar nästa gång, dvs hur många km/h typ?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

I Ulricehamn brukar jag åka ner till naturgasmacken vid vattnet. Där finns 2 st typ 1 och 2 st typ 2. Där laddar jag. Helt gratis!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av lator »

Delpiero skrev:

Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?

Trevligt om det är gratis, men förundrad över varför det inte framgår isf.
Hur snabbt laddar man på den om man testar nästa gång, dvs hur många km/h typ?
Rent teoretiskt så kan du ha en adapter från typ1 till typ2 men det är en udda kombo...
Gratis är tydligen inget man vill skylta med men funkar det när man stoppar i kontakten så...
Max 3,7 kW får du oftast, ibland 7,4 men då ska du nog inte ha en adapter med i leken... typ1 kontakterna brukar lukta överhettade även på 3,7. :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Delpiero »

lator skrev:
Delpiero skrev:

Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?

Trevligt om det är gratis, men förundrad över varför det inte framgår isf.
Hur snabbt laddar man på den om man testar nästa gång, dvs hur många km/h typ?
Rent teoretiskt så kan du ha en adapter från typ1 till typ2 men det är en udda kombo...
Gratis är tydligen inget man vill skylta med men funkar det när man stoppar i kontakten så...
Max 3,7 kW får du oftast, ibland 7,4 men då ska du nog inte ha en adapter med i leken... typ1 kontakterna brukar lukta överhettade även på 3,7. :o
Behöver man ställa in ngt inne i bilen för att ladda? Typ ställa ner styrkan till ngn nivå?

Som man tydligen ska göra hemma om man ska ladda på vanlig schuko, ner till 5A eller vad som rekommenderas?
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av joel80 »

perkabolo skrev:
loftux skrev:
Jerker skrev:
Man tror inte att det är sant! Ytterligare en kommun som vill uppfinna hjulet på nytt!
Å andra sidan verkar det som alla i Gnesta tror att det krävs publika laddstolpar för att kunna skaffa elbil. Väldigt få kommer ladda på en stolpe som befinner sig några kilometer från egna hemmet.
Jo, i Härnösand finns det rätt gott om typ2 laddstolpar med 22kW. Sen de började ta betalt med 4 kr kWh skulle jag säga att användandet gått ner till nästan noll. När jag själv körde Zoe med lilla batteriet tyckte jag att det var toppen att de fanns, när jag bytte till en med större 41kWh batteriet tror jag knappt jag använde dem. Ska bli intressant att se hur man tänker kring laddinfrastruktur framöver.
4kr/kwh är på tok för mkt för typ2-laddning så förstår att det gått ner. Många snabbladdare blir billigare än så.

För många som inte bor så de kan ladda hemma blir det ju avgörande att det finns långsamladdning i närheten där man kan parkera..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av dhogborg »

Laddade i Köpenhamn i helgen, e-on 22kw stolpe på parkeringen.

5,6 DKK per kWh!

Satte ner laddningen till minsta möjliga för att ta mig till Falkenberg SuC :)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Delpiero skrev:

Behöver man ställa in ngt inne i bilen för att ladda? Typ ställa ner styrkan till ngn nivå?

Som man tydligen ska göra hemma om man ska ladda på vanlig schuko, ner till 5A eller vad som rekommenderas?
Nej, du behöver inte justera något i bilen. När du kopplar in mot en laddbox eller ett sådant här uttag så sköter den och bilen om inställningarna själva.

I vanliga fall har den här typen av laddboxar bara ett uttag där du får ansluta din (blåa) kabel.

Typ2 som Tesla har är standard i EU och det absolut vanligaste. Det finns ett fåtal ladduttag där det finns en Typ1 sladd men de är få och inga nya kommer upp, gissa.

Enklast för att få information om laddare är att gå in på uppladdning.nu och eller ladda ner appen PlugShare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av LarsL »

Hade varit bra med en laddskola! Eller det kanske någon av våra Youtubers, poddare eller bloggare redan gjort som det går att länka till?

Hörde att det tar i genomsnitt 3 månader att lära sig hur en elbil funkar med allt från körning till laddning enligt en undersökning i UK. Så inget konstigt alls om du är lite förvirrad nu i början.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Svenssons »

Delpiero skrev:
Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?
Typ 1-kabel är dels inte särskilt vanlig och där den finns finns nästan alltid Typ 2 också. Typ 2 ger trefas, Typ 1 ger bara enfas. Du får alltså 3 gånger så stor effekt från Typ 2 som från Typ 1 vid samma strömstyrka. Bägge är växelström/AC och är alltså beroende av den inbyggda laddaren i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Delpiero skrev:
Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?
Typ 1-kabel är dels inte särskilt vanlig och där den finns finns nästan alltid Typ 2 också. Typ 2 ger trefas, Typ 1 ger bara enfas. Du får alltså 3 gånger så stor effekt från Typ 2 som från Typ 1 vid samma strömstyrka. Bägge är växelström/AC och är alltså beroende av den inbyggda laddaren i bilen.
Typ 2 har stöd för trefas, men det är långt ifrån alla typ 2-uttag som verkligen bjuder på trefas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Delpiero skrev:
Men då kan jag alltså inte använda den typ 1 som fanns där. Inte ens med adapter?
Typ 1-kabel är dels inte särskilt vanlig och där den finns finns nästan alltid Typ 2 också. Typ 2 ger trefas, Typ 1 ger bara enfas. Du får alltså 3 gånger så stor effekt från Typ 2 som från Typ 1 vid samma strömstyrka. Bägge är växelström/AC och är alltså beroende av den inbyggda laddaren i bilen.
Typ 2 har stöd för trefas, men det är långt ifrån alla typ 2-uttag som verkligen bjuder på trefas.
Ja och samma sak gäller bilarna, bara för de har typ 2 uttag så stödjer inte alla 3 fas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kanylbullen »

Är det något annat större laddnätverk förutom clever/bee som kräver rfid och inte stödjer laddning via app?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kanylbullen »

Försökte ladda på ICA kvantum i Ystad igår. Konstaterade först, pris som många andra att Androidappen krashade direkt. Det fanns en webbapp på ICA-ladda.eon.se som var extremt dålig. Man var tvungen att registrera nytt konto insåg jag efter att ha försökt logga in med mitt ICA-konto några gånger. Laddningen skulle vara gratis men trots det var man tvungen att registrera ett betalkort som det skulle debiteras 200 kronor från. När väl detta var gjort och laddningen skulle startas möts jag av diverse fel.

Bytte laddkontakt några gånger och plötsligt startar laddningen av sig självt.BildBild
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Elbilisten »

Det måste bli enklare att betala för elbilsladdning, menar energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

https://www.nyteknik.se/fordon/ygeman-s ... em-6997873
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Jerker »

Elbilisten skrev:
Det måste bli enklare att betala för elbilsladdning, menar energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

https://www.nyteknik.se/fordon/ygeman-s ... em-6997873
Inbjudna aktörer:

Bil Sweden, Gröna bilister, Power Circle, 2030-sekretariatet, Eon, Ellevio, Vattenfall, Energimyndigheten, Trafikverket, SIS
Varför inte Bee, som väl måste vara en av de största aktörerna?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Elbilisten skrev:
Det måste bli enklare att betala för elbilsladdning, menar energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.

https://www.nyteknik.se/fordon/ygeman-s ... em-6997873
Inbjudna aktörer:

Bil Sweden, Gröna bilister, Power Circle, 2030-sekretariatet, Eon, Ellevio, Vattenfall, Energimyndigheten, Trafikverket, SIS
Varför inte Bee, som väl måste vara en av de största aktörerna?
Ser inte ut som det är några företag med laddnätverk förutom de som är där för att de är elleverantörer som också råkar ha laddnätverk. Bee, Ionity, CircleK, Park & Charge, Eways och Charge & Drive (Fortum) saknas. Alla laddnätverk förutom de som drivs av elbolag plus Charge & Drive saknas alltså. Verkar inte som de vill ha någon bra lösning på problemet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Black »

Jag tror att enda sättet är att utöva konsumentmakt dvs bojkotta alla ställen där det är ockerpriser och publicera tex på denna sajt vilka man ska undvika och även underrätta resp kommun /bolag så de får en sportslig chans att åtgärda.

Bor själv i Lidköping och är jätteglad över gratisladdningen än så länge men bojkottar alltid laddarna tex i Mariestad, och vägrar handla något där trots att vi har bekanta där och åker dit ofta.

handlar/äter nästan alltid där det är gratis laddning för att gynna dem tex Ikea, Burger king, vissa köpcenter.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av Svenssons »

Black skrev:
Jag tror att enda sättet är att utöva konsumentmakt dvs bojkotta alla ställen där det är ockerpriser och publicera tex på denna sajt vilka man ska undvika och även underrätta resp kommun /bolag så de får en sportslig chans att åtgärda.

Bor själv i Lidköping och är jätteglad över gratisladdningen än så länge men bojkottar alltid laddarna tex i Mariestad, och vägrar handla något där trots att vi har bekanta där och åker dit ofta.

handlar/äter nästan alltid där det är gratis laddning för att gynna dem tex Ikea, Burger king, vissa köpcenter.
Lidl kan läggas till i listan över företag som bjuder på laddning vid butik.

I början var det lite vilda västern över utbyggnad, laddstandard, betalningsmetod och pris. Nu börjar det finnas lite olika val man kan göra och marknaden börjar mogna. Det är dock fortfarande rätt stora fläckar där det inte finns flera alternativ eller ens ett. Det försvårar bojkottning. Har man Tesla kan man allt som oftast bojkotta allt dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
rae8c
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2020 23:03

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av rae8c »

Rimligast är det som vi redan har med oss ändå, vanliga bank/kreditkort. Om man utöver det vill erbjuda appar, laddbrickor eller handvev så får man väl det också.

Att kunna tanka bensin/diesel med kort förväntas ju så borde bli det med el också.

https://www.gov.uk/government/news/all- ... nt-by-2020
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av jeppe_sthlm »

andersd skrev:
Förhoppningsvis har det det, vilket isf antagligen skulle vara ISO15118 P'n'C.

Dock är jag osäker på vad han gör / säger innan han kliver ur bilen, när han pratar om "charge". Det skulle da vara att han aktiverar laddaren via Mercedes UI (app i bilen). Men låt oss hoppas på det första...

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Funderade just på ett här när vi fick upp vår laddlösning för BRF:en. Nu sitter jag och konfar RFID-brickor med ett ID som skall delas ut. Det är ju ingen raketforskning direkt. ID med på listan - laddning startar.

Jag satte ”min” box till att starta utan bricka, med risk för att någon då stjäl lite ström på min bekostnad (minimal sannolikhet iofs), men...varför kan jag inte få ett ID från bilen som jag registrerar mot en användare istället?

Har försökt att hitta om protokollet stödjer det, men inte hittat. Har Tesla gjort någon extension för att hantera detta på Superchargers?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av TiborBlomhall »

Bilens ID är med i protokollet - men det är bara snabbladdare som "snackar data" med bilarna.

Vanliga Typ2 laddboxar upprättar ingen riktig dataförbindelse med bilarna, skickar bara fyrkantsvåg som berättar max ström bilen får dra från uttaget.

För att få till smidigt långsamladdning måste mer avancerade laddboxar fram.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Frågan är hur mycket mer avancerade boxarna behöver vara? Nästan alla kommersiella boxar går redan att starta med app. Den enda lilla grejen som skulle behövas för att slippa det är att bilen skickar med sitt ID till boxen, som sedan kan vidarebefordra den till back-end tjänsten för autentisering. Borde inte vara svårare än att skicka med ett RFID.

Sedan behöva det naturligtvis en standard för sammankoppling av tjänster, vilket är något EU borde kunna driva på.

Tänk att bara kunna plugga in sin bil i vilken laddbox som helst i Europa och det bara funkar! Undrar hur många år fram i tiden det är?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av andersd »

TiborBlomhall skrev:
Bilens ID är med i protokollet - men det är bara snabbladdare som "snackar data" med bilarna.
Nästan rätt.

I det (de) protokoll som används av snabbladdare med CCS, så ingår inte ett ID på bilen. I det första protokollet som används i CCS (DIN SPEC 70127), så finns inget ID alls. Däremot i det lite nyare protokollet som börjar dyka upp i några bilar (ISO15118) så kan bilen och Laddstationen stödja Plug'n'Charge. I det fallet så har bilen ett certifikat med ett kontrakts-ID i.

ISO15118 stödjer även AC-laddning; dock finns det i princip inte AC-laddstationer som stödjer det, då det i princip inte finns några bilar som stödjer det. Så här blir du lite av hönan och ägget...

Ett PLC-modem för laddstationer, som kan sättas på en DIN-skena är dyrt och ökar priset på en AC-station högst avsevärt.

Finns några operatörer som använder sig av en alternativ lösning för P'n'C på DC-stationer, för att kunna hantera de bilar som inte stödjer ISO15118 (mao de allra flesta bilarna). Denna lösning är att associera bilens MAC med förarens RFID-kort / konto första gången de ser en bil.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av chaffis75 »

andersd skrev:
TiborBlomhall skrev:
Bilens ID är med i protokollet - men det är bara snabbladdare som "snackar data" med bilarna.
Nästan rätt.

I det (de) protokoll som används av snabbladdare med CCS, så ingår inte ett ID på bilen. I det första protokollet som används i CCS (DIN SPEC 70127), så finns inget ID alls. Däremot i det lite nyare protokollet som börjar dyka upp i några bilar (ISO15118) så kan bilen och Laddstationen stödja Plug'n'Charge. I det fallet så har bilen ett certifikat med ett kontrakts-ID i.

ISO15118 stödjer även AC-laddning; dock finns det i princip inte AC-laddstationer som stödjer det, då det i princip inte finns några bilar som stödjer det. Så här blir du lite av hönan och ägget...

Ett PLC-modem för laddstationer, som kan sättas på en DIN-skena är dyrt och ökar priset på en AC-station högst avsevärt.

Finns några operatörer som använder sig av en alternativ lösning för P'n'C på DC-stationer, för att kunna hantera de bilar som inte stödjer ISO15118 (mao de allra flesta bilarna). Denna lösning är att associera bilens MAC med förarens RFID-kort / konto första gången de ser en bil.
Är de över can eller can fd man kör kommunikationen eller vad är de för typ av kommunikation i botten?

Tänker att ac laddare som stödjer detta bör kunna byggas billigt med tiden men självklart är de alltid dyrt i början och de lär vara DC laddare som får de först.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
kontakten2

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inlägg av kontakten2 »

Chademo har canbus och kan skicka id.

För Tesla's suc går det signal från bilen om den stödjer suc eller inte.
Skriv svar