Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av Kulingen »

Ytterligare än film på att jag tycker att Teslas AP2 är enormt bra. Bilen saktar in till och med innan kurvor. Tyvärr kom det en traktor ivägen annars hade den roliga vägen fortsatt i 2-3 minuter till.

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av Mysman »

Den kör ju väldigt nära mittenstrecken precis innan kurva eller ett krön. Så skulle jag inte köra själv. Borde hålla sig mer åt höger. Möter du en annan AP2 är risken att speglarna ryker...

Nej, det är nog en hel del kvar att fila på här...
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av Kulingen »

Mysman skrev:
Den kör ju väldigt nära mittenstrecken precis innan kurva eller ett krön. Så skulle jag inte köra själv. Borde hålla sig mer åt höger. Möter du en annan AP2 är risken att speglarna ryker...

Nej, det är nog en hel del kvar att fila på här...
AP2 ska inte klara av sådana kraftiga kurvor det är väl endast självkörningen som skall klara av detta pga att de använder sig av alla kamerorna. Glöm inte bort för ett halvår sedan hur dålig den var jämnfört med nu
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av Gustafsson »

Fast den var bättre för tre år sedan ( AP1) med bättre helljusautomatik, bättre regnsensor och förmåga att skilja lastbilar, bilar och mc från varandra. Dessutom varnade den då inte hysteriskt för objekt i närheten som man faktiskt inte kommer att krocka med. Tycker AP inte har utvecklats alls sedan dess.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kulingen skrev:
Ytterligare än film på att jag tycker att Teslas AP2 är enormt bra. Bilen saktar in till och med innan kurvor. Tyvärr kom det en traktor ivägen annars hade den roliga vägen fortsatt i 2-3 minuter till.

Att sakta ner innan kurvor har AP1 gjort i flera år. Är det nytt på AP2?

Varför tänder och släcker bilen halvljuset hela tiden? Är ljussensorn överkänslig på AP2?

Ser skumt ut på grafiken att inte höger och vänster halvljus tänds och släcks samtidigt. Är det bara på grafiken eller är det så i verkligheten också?

Nu låter det kanske lite negativt med alla frågor, men så är det inte. Jag var ute och provade en bil med AP2 för någon vecka sedan och då upplevde jag att AP2 tagit stora kliv framåt senaste halvåret. Hoppas det inte var inbillning. Jag funderar starkt på att byta ut min bil med AP1 till en ny bil så jag vill verkligen att nya APn ska upplevas som ett fall framåt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Fast den var bättre för tre år sedan ( AP1) med bättre helljusautomatik, bättre regnsensor och förmåga att skilja lastbilar, bilar och mc från varandra. Dessutom varnade den då inte hysteriskt för objekt i närheten som man faktiskt inte kommer att krocka med. Tycker AP inte har utvecklats alls sedan dess.
För tre år sedan var dock AP1 i form av filföljning inte släppt än, och det var ett tag efter det som igenkänning av fordonstyp kom.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
Gustafsson skrev:
Fast den var bättre för tre år sedan ( AP1) med bättre helljusautomatik, bättre regnsensor och förmåga att skilja lastbilar, bilar och mc från varandra. Dessutom varnade den då inte hysteriskt för objekt i närheten som man faktiskt inte kommer att krocka med. Tycker AP inte har utvecklats alls sedan dess.
För tre år sedan var dock AP1 i form av filföljning inte släppt än, och det var ett tag efter det som igenkänning av fordonstyp kom.
Det är ju sant, uppgraderade min 70D i efterhand, då bilen kunde kunde uppgraderas med AP i Norge för 23000. Så det är AP 1 från 2016 med efterföljande uppgraderingar som är min tidigare referens när det gäller funktionalitet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av Kulingen »

Jag tycker den ör underbar iaf :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Att sakta ner innan kurvor har AP1 gjort i flera år. Är det nytt på AP?
Nej, det har den alltid kunnat, åtminstone sedan våren förra året när den adaptiva farthållaren började rullas ut. Men funktionen är lömsk. Den bromsar inte inför alla kurvor, och ibland bara när man kommer från ena hållet men inte från andra hållet. Dessutom bromsar den väldigt sent och ryckigt.
Nicke Nyfiken skrev:
Varför tänder och släcker bilen halvljuset hela tiden? Är ljussensorn överkänslig på AP2?
Det gör min också. Är det soligt väder och man kör genom skogspartier eller ställen med omväxlande sol och skugga tänds och släcks halvljuset oavbrutet.
Fast jag tycker det är bättre så än min gamla Model S utan AP som inte tände halvljuset förrän det nästan var mörkt ute. Jag kör hellre omkring med en bil som blinkar lite med ljuset ibland än med en bil som kör med nedsläckta bakljus när det regnar eller är halvmörkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av Gastrogate »

Jag tycker att den har blivit markant bättre sedan den 21 december 2016 (då den inte ens fanns).
Filmade en sväng från vårt område i Västerås där de lagt ny asfalt och ännu inte målat sträck i vägen. Bara man startar autopiloten innan de gamla strecken tar slut så håller den sig på vägen.
Körde ett par gånger och alla gånger gick det perfekt! Typiskt att den sista gången jag körde så tyckte jag den vinglade lite till vänster, men det är ju marginellt.
Grymt jobbat säger jag bara!

P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av Kulingen »

Gastrogate skrev:
Jag tycker att den har blivit markant bättre sedan den 21 december 2016 (då den inte ens fanns).
Filmade en sväng från vårt område i Västerås där de lagt ny asfalt och ännu inte målat sträck i vägen. Bara man startar autopiloten innan de gamla strecken tar slut så håller den sig på vägen.
Körde ett par gånger och alla gånger gick det perfekt! Typiskt att den sista gången jag körde så tyckte jag den vinglade lite till vänster, men det är ju marginellt.
Grymt jobbat säger jag bara!

Jag håller med dig, jag körde också idag på en väg utan linjer, den höll sig till höger så man kunde möta andra bilar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av Gustafsson »

Kulingen skrev:
Jag tycker den ör underbar iaf :lol:
Det kan den ju vara ändå :-). Dock inte så mycket mer underbar än för ett par år sedan :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Ytterligare en anledning till att älska Teslas AP2

Inlägg av rockard »

Eftersom jag oftast låter otrevlig när jag framför synpunkter ska jag nog börja med att poängtera att jag inte är sur på något sätt, och jag tycker du är härlig, Kulingen. Du älskar din bil, och vill dela med dig av glädjen, och det är bra! Men. Det känns lite som att det finns massor med trådar där autopiloten diskuteras, men du anser att det är för mycket negativt som skrivs i dem så du vill starta nya trådar som motvikt. Problemet är, enligt mig, att i de andra trådarna får man en nyanserad bild. Både positivt och negativt framförs, folk beskriver problem och andra säger att det fungerar toppen för dem. Det jag känner att du eftersträvar är trådar med okritiskt hyllande. Så kommer någon och skriver något negativt i din tråd, så då startar du en ny. Jag kan så klart ha helt fel, och jag ber om ursäkt om jag stöter mig med dig nu, men jag tänkte att jag skulle berätta hur åtminstone jag uppfattar situationen.
EDIT: Nä, alltså nu har jag läst igen vad jag skrev, och det låter på mig som att du startat massvis med trådar, vilket du inte har. Jag tror jag får ge mig, jag klarar inte att skriva på forum, det blir bara fel. Sorry.
Svart X75D -17
Skriv svar