Hade det systemet funnits över hela världen hade det ju varit helt sjukt bra, nu är det ju en global marknad därför är det vi verkligen behöver i Sverige en märkning på miljöpåverkande saker. Precis som vi har på tvättmaskiner och andra energikrävande vitvaror. Köper man en resa till Thailand och den har L--- så kanske jag hade reagerat om jag hade kunnat välja en resa som haft A+. Likadant med bilar, köper du en E-golf där batteriernas delar är spårade till grunden och ger dig en A+++ produkt så kan du jämföra den direkt med en Leaf som kanske bara har B. Och detta är något vi kan nå till relativt snart, inte skatter på t ex flyg som gör att man åker från Köpenhamn eller inte kan välja ett mindre påverkande flyg när man måste till USA i tjänsten.mati skrev:Ja, det bästa hade varit att beskatta alla transporter (och annat) utifrån det totala miljöavtrycket de ger. Helt teknikoberoende och rättvist. En elbil vars batterier har byggts i en polsk kolgruva med råvaror som har skrapats upp av slavarbetande småbarn i Kongo borde rimligen få en saftig straffskatt jämfört med en, säg etanolbil, som har tillverkats utav återvunnen skogsavfall enbart med förnyelsebar el och som körs med bränsle som kommer från ekologiskt odlade grödor på åkrar där man inte kan odla mat. Jag överdriver, men ni fattar vad jag menar. Tyvärr är det inte alltid så lätt att göra den bedömningen. De som bestämmer har inte hela bilden, det är svårt att se alla led i en lång kedja, och överallt utmed vägen finns det folk som vill påverka besluten åt det ena eller andra hållet. Då blir det lätt så att det övergeneraliseras, först är diesel bra, bensin dåligt, sen är det tvärtom. Först är etanol bra, sen inte längre, osv.
Men det hade inte skadat med lite mer konsekvens i alla fall. Om bilar måste betala koldioxidskatt så borde rimligen allt annat som släpper ut CO2 beskattas på liknande sätt, och inte subventioneras. Då hade vi kommit en bra bit på vägen.
Det näst intill omöjliga är att straffa den som köper en laddhybrid när man åker 10 mil enkel resa till jobbet dagligen och hylla den som köper samma bil för resor till och från jobbet på 2 mil eller liknande. Därför bör endast rena elbilar gynnas och alla andra straffas vad det gäller nyköp.
Sjukt svårt är det i alla fall.