Re: Olika nyanser av grönt
Postat: 06 sep 2018 09:14
Du har givetvis rätt i att du inte kan ta lika mycket betalt från passageraren med en sämre produkt såsom mellanlandning, väntan, längre restid osv. Med flygskatten kommer det nu bli relativt sett ännu billigare att flyga omvägar vilket försämrar ytterligare. Dessutom tvingar man nu industrins mycket omfattande resande till omvägar.
Här kommer några förslag till att minska flygets utsläpp. Det är i många fall internationella avtal att ta hänsyn till.
- Differentierade start/landningsavgifter beroende hur miljöeffektivt flygplanet är.
- Differentierade start/landningsavgifter i hög/låg-trafik till/från storflygplatser. I Sverige framförallt Arlanda.
- Ändrade miljötillstånd. Här hemma framförallt på Arlanda och Landvetter. Idag handlar allt om buller. Det finns kvar i några sekunder. CO2 finns kvar i kanske hundra år.
- EU-gemensamma avgifter kring flygskatt/CO2 skatt osv.
- Omförhandla Open skies avtal med UAE. UAE-bolagen lyckas dra till sig enorma mängder miljöovänliga omvägar via mycket generösa statsstöd vilket snedvrider konkurrens.
- Förbättra tågförbindelser så att tåget kan bli det effektivaste resandet för många inrikesturer.
- Ökad biobränsleframställning. Blanda in biobränslen för alla transportslag så att stordriftsfördelar slår igenom, en industri skapas och biobränslen blir ett realistiskt alternativ prismässigt.
Här kommer några förslag till att minska flygets utsläpp. Det är i många fall internationella avtal att ta hänsyn till.
- Differentierade start/landningsavgifter beroende hur miljöeffektivt flygplanet är.
- Differentierade start/landningsavgifter i hög/låg-trafik till/från storflygplatser. I Sverige framförallt Arlanda.
- Ändrade miljötillstånd. Här hemma framförallt på Arlanda och Landvetter. Idag handlar allt om buller. Det finns kvar i några sekunder. CO2 finns kvar i kanske hundra år.
- EU-gemensamma avgifter kring flygskatt/CO2 skatt osv.
- Omförhandla Open skies avtal med UAE. UAE-bolagen lyckas dra till sig enorma mängder miljöovänliga omvägar via mycket generösa statsstöd vilket snedvrider konkurrens.
- Förbättra tågförbindelser så att tåget kan bli det effektivaste resandet för många inrikesturer.
- Ökad biobränsleframställning. Blanda in biobränslen för alla transportslag så att stordriftsfördelar slår igenom, en industri skapas och biobränslen blir ett realistiskt alternativ prismässigt.