Info om vagnskadegaranti

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Info om vagnskadegaranti

Inlägg av erkap »

Då var det dags för en skada som jag antar går på vagnskadegaranti. Tjejen backade in i en pelare i ett parkeringsgarage.

Vart hittar jag info om min vagnskadegaranti till min bil? Verkar vara olika självrisker som gäller.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av bylund »

Du kan säkert få den här i tråden om du berättar när bilen är ifrån. Kan vara Trygg-Hansa eller Protector du ska kontakt beroende på bilens ålder.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av erkap »

Bilen gick i trafik september 2017.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av danni »

Då är det TryggHansa. Självrisken är ungefär densamma oavsett om det är TryggHansa eller Protector, förstås. En bit över 16000 kr, vilket är ganska ohemult.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av erkap »

Okey, tack. Ja, det var bra mycket saftigare självrisk än andra bilmärken. Återstår dock att se vad kostnaden blir för reparationen. Har svårt att se att det ska bli så dyrt.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av erkap »

Skadan är 5 cm och en liten buckla. Vad tror ni om kostnad?
22BC664A-D0B4-48F0-B9A4-1AE3B12780DD.jpeg
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av e5m1r »

erkap skrev:
Skadan är 5 cm och en liten buckla. Vad tror ni om kostnad?
Är det bara kofångaren är det ca 12k för en ny
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av erkap »

e5m1r skrev:
erkap skrev:
Skadan är 5 cm och en liten buckla. Vad tror ni om kostnad?
Är det bara kofångaren är det ca 12k för en ny
Som hittat! Lite arbetskostnad på det så blir det nog självrisken ändå.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av bylund »

Det är väl lika bra att skadeanmäla? Kommer man inte upp i självrisken så betalar man ju bara vad det kostade. Eller är alternativet att göra en billigare lösning annars?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av erkap »

bylund skrev:
Det är väl lika bra att skadeanmäla? Kommer man inte upp i självrisken så betalar man ju bara vad det kostade. Eller är alternativet att göra en billigare lösning annars?
Du har nog rätt och nej, det måste åtgärdas ordentligt. Nu är det iofs vagnskadegarantin men om det är ens egna försäkring (tex. senare vid helförsäkring), påverkar det ens premie osv. om man anmäler skada fast man inte tog den på försäkringen?
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av Jensa »

Kolla med en lackerare om de kan fixa till skadan. Jag hade en liknande skada på en tidigare blåmetallic Hyundai i40. Morsan lånade bilen och backade in i en lyktstolpe :lol: Plasten blev intryckt med ”ringar” i lacken som följd.

Kostade 3-4000kr och då fixades skadan till och lack på stället, sedan klarlack på hela kofångaren, blev otroligt bra! Då monterade jag visserligen av kofångaren själv först. Skulle inte våga ge mig på det på en Tesla dock.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av bjelkeman »

Något motsvarande lackades om av Werksta i Danderyd häromveckan åt mig. ~12500 kr. Dock hade jag försäkring från Tre Kronor, som täckte självrisken över 2500 kr. Handläggaren ringde och bekräftade att jag fick det utbetalt, men utryckte förvåning över hur hög självrisken hos Protector var. Pengarna kom dock på en gång.

Men, jag skulle förnya försäkringen häromdagen och Tre Kronor skickade en räkning på det dubbla mot förra året. Fick flytta allt till Trygg Hansa som var 55% av vad Tre Kronor nu ville ha. Ringde försäkringsfärsäljaren på Swedebank och frågade vad som gjorde att priset dubblats, och svaret var att jag ”fått ett felaktigt lågt pris förra året”. Jaha.

Edit: Dandery, inte Djursholm. :)
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av OfarligTesla »

erkap skrev:
bylund skrev:
Det är väl lika bra att skadeanmäla? Kommer man inte upp i självrisken så betalar man ju bara vad det kostade. Eller är alternativet att göra en billigare lösning annars?
Du har nog rätt och nej, det måste åtgärdas ordentligt. Nu är det iofs vagnskadegarantin men om det är ens egna försäkring (tex. senare vid helförsäkring), påverkar det ens premie osv. om man anmäler skada fast man inte tog den på försäkringen?
Tror få bolag har någon premiepåverkan av parkeringsskador faktiskt, vad jag vet har många bolag rört sig bort från "skadefri senaste X åren" osv i sin helhet.
bjelkeman skrev:
Något motsvarande lackades om av Werksta i Djursholm häromveckan åt mig. ~12500 kr. Dock hade jag försäkring från Tre Kronor, som täckte självrisken över 2500 kr. Handläggaren ringde och bekräftade att jag fick det utbetalt, men utryckte förvåning över hur hög självrisken hos Protector var. Pengarna kom dock på en gång.

Men, jag skulle förnya försäkringen häromdagen och Tre Kronor skickade en räkning på det dubbla mot förra året. Fick flytta allt till Trygg Hansa som var 55% av vad Tre Kronor nu ville ha. Ringde försäkringsfärsäljaren på Swedebank och frågade vad som gjorde att priset dubblats, och svaret var att jag ”fått ett felaktigt lågt pris förra året”. Jaha.
Tre Kronors försäkring har varit på tok för billig, min gissning är att specifikt momentet om att täcka självrisk på vagnskada över 2500 har kostat dem 3-4 gånger mer än de förväntat sig, samtidigt som de säkert missat saker i andra delar också. Har nog varit en miss i premiemodellen som de uppmärksammat nu.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av bylund »

Jensa skrev:
Kolla med en lackerare om de kan fixa till skadan. Jag hade en liknande skada på en tidigare blåmetallic Hyundai i40. Morsan lånade bilen och backade in i en lyktstolpe :lol: Plasten blev intryckt med ”ringar” i lacken som följd.

Kostade 3-4000kr och då fixades skadan till och lack på stället, sedan klarlack på hela kofångaren, blev otroligt bra! Då monterade jag visserligen av kofångaren själv först. Skulle inte våga ge mig på det på en Tesla dock.
Särskilt flerlagersröd är svår att få till. På dåvarande RM Bilservice i Danderyd (numera Werksta) berättade de för mig att de hade någon från färgleverantören där i ett par dagar för att få till det rätt första gången de fixade en sådan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: Info om vagnskadegaranti

Inlägg av Blixten »

Jag upptäckte en liten parkeringsskada, höger fram på plasten. Bara en mindre repa i färgen på den lackade spoilern. Ingen buckla, endast skavd färg.

Fick svaret från Protector att självrisken är 17.062 kr...

Har tid på Wersta nästa vecka. Har självriskreducering hos Folksam, borde landa på ca 2.500kr trodde dom.

Första gången jag använder denna efter två år med bilen.

-Känns ju något högt med 17k i självrisk. Undrar om det inte går att få en spot-repair billigare än självrisken?

Någon som känner till någon som gör detta bra i Stockholmstrakten..?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Skriv svar