Model X 75D eller Audi e-tron

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

DvD skrev:
Det jag gillar med Tesla, som jag är lite orolig för gällande Audi:n, är just tillgången till SuC. Vi gör en hel del längre resor, senast Oslo, och behöver därför veta att det inte ska vara ett problem att ladda bilen snabbt och enkelt på vägen.

Jag som ni hör är jag väldigt kluven. :)
Mellan Örebro och Oslo har du Fortums två 150kW laddare i Kristinehamn. Och de är nog inte de sista två av sitt slag som har satts upp i Sverige. Det är alltså inte bara Ionity man behöver förlita sig på framöver.
Jag tror att det är överdrivet att säga att bara en Tesla fungerar för långfärd i nuläget. Visserligen tar det längre tid att ladda vid en 50kW-laddare, och visst är de ofta ensamma där de står. Men samtidigt står de mycket tätare än Supercharger stationerna. Det går inte att förneka att man är troligen snabbare med en Tesla, men hur mycket snabbare beror väldigt mycket på omständigheterna. Att ladda 50kW (20-25 mil) i en e-tron tar vid en vanlig 50kW-snabbladdare en timme. För en Tesla med 75-batteri tar det kanske 45 minuter att ladda samma mängd energi vid en Supercharger. Det är alltså inte så vansinnigt mycket snabbare. Men det summeras naturligtvis ju oftare man laddar.
För mig väger dragkroken väldigt väldigt mycket. Att byta till en X finns inte på tapeten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av frippe »

Att ha nära till service innebär inte automatiskt att den är bättre.
Har tidigare ägt vw, som har samma serviceorganisation som Audi i vår stad. Den suger hästpung kan jag säga. Skulle inte lämna in bilen där frivilligt. Lång väntetid, svindyrt, väntetider på allt inklusive att bara komma fram i telefon, och väl framme får man bara prata med en icke bilkunnig person.

Så visst nära men inte nödvändigtvis bättre.

Tycker nog Teslas försök med rullande servicebilar utan problem kan ersätta det mesta som det verkar. Av vad jag läst mig till så långt.

Personligen skulle jag aldrig köpa en Audi, men det har inte med serviceorganisationens att göra. Utan deras fusk med avgas samt att det i grunden är samma bil som alla andra i samma koncern.
Fast, å andra sidan gillar jag uppstickare som går sina egna vägar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Jag har två Teslor. Har inte haft något problem med någon av dem. Har haft drygt 10 tyska bilar, bara ett par av dem har varit helt felfria.

Jag tycker Audin är den klart intressantaste av de nya premiumsuvarna (i-pace, eqc och etron) men med tanke på prestandan och laddnätverket främst, men även varumärket, service (hemsk på Vag) och dörrarna så står den sig ändå slätt jämfört med Model X för mig.

Ca 6000:- är förvisso bra förmånsvärde men jag skulle inte känna mig trygg med det innan man sett slutgiltig utrustningslista. Audis utrustning är ju generellt dyr och jag misstänker att det är rätt mycket man skulle vilja välja till vilket snabbt bygger på förmånsvärdet.

Personligen tycker jag det som känns riktigt intressant på e-tron fronten är om något år. Då bör den billigare versionen finnas på plats samtidigt som Ionity förhoppningsvis fått endel laddare på plats. Hamnar den runt 600.000:- så får den en helt unik position på elbilsmarknaden!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Baretta »

Det är ett väldigt gnäll på dom som haft problem med sina bilar vilket jag väl kan förstå men det ger nog en skev bild av verkligheten. Har det aldrig gjorts en omröstning här inne på hur vanligt det är med små och stora fel på bilarna?

Själv har jag en X75 som jag är otroligt nöjd med. Fantastisk bil och jag skulle knappast köpa en Audi så länge Tesla finns. Man vill ju också stödja dom som startade denna omställning.
När det gäller fel så har jag behövt byta en dörrsensor och justera en gummilist på 1.5 år.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Wilson »

DvD skrev:

En annan sak som väger upp för Teslan är att just nätverket av superchargers, något som Audi behöver förlita sig på andra såsom Clever, Ionity mfl. för att det ska bli bra. Det är också väldigt svårt att få ett hum om när motsvarande Ionity nätverk skulle finnas att tillgå i Sverige, ligger ju år bort känns det som. Så där kanske mer frågan kommer till er som inte har just en Tesla utan laddar era bilar via andra tjänster såsom Clever eller liknande, hur uppfattar ni längre resor fungerar med dessa bilar?
Hej och välkommen till forumet! :)

Är riktigt imponerad av e-tron, men just avsaknaden av superchargernätverket är dess akilleshäl.
Jag har tyvärr ingen Tesla, men väl en BMW i3, och med den har jag från Sthlm åkt kors och tvärs till både Nordkap och Nordtyskland. Det funkar faktiskt riktigt bra, bättre än många tror. E-tron kan ladda riktigt fort på rätt laddare, men jag tror (och hoppas att jag har fel) att du under din leasingtid till största del kommer att vara beroende av de 50 kW laddare som finns längs vägarna idag. Och då blir det svårt att åka långt med Audin. 50kW (som oftast är max 45kW) går väl an i en Ioniq eller i3, men jag skulle inte bli förvånad om e-tron drar uppemot 50% mer, speciellt i högre hastigheter. Följden blir att du då laddar med lägre hastighet mätt i km/h, och att du hade kommit fram till målet betydligt snabbare i de billigare bilarna.
Kolla gärna in ett färskt test på av Björn Nyland på Youtube där han tävlade med sin egen Model X mot en Hyundai Kona. De körde Oslo-Trondheim ToR och kom fram samtidigt, trots att Teslan hade superladdare. Konan var så mycket snålare att 50kW räckte lika långt. En e-tron hade kommit långt efter.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Har e-Golf och X och kört elbilar sen 2013. Hemmavid föredrar vi alltid e-Golfen och även på vissa halvlånga resor.

På långresor (>60mil/dag) väljer vi alltid Teslan.

Jag tycker CCS faller bort som alternativ under åtminstone närmaste året. Alldeles för mycket strul med olika betallösningar som det är idag. Jag VET om Ionitys planer på enkla betallösningar på mängder av laddnätverk. MEN när inte ens driftaren (Clever, Fortum, Charge & Drive osv) lyckas starta sina EGNA laddstationer nu och då, så lär ju inte Ionitys ”ambitioner” om enkla betallösningar även på ANDRAS laddstationer göra någon skillnad.

Den dagen Ionity har ett EGET laddnätverk uppbyggt är det förhoppningsvis bättre driftssäkerhet. Dock lär nog ”trängseln” snabbt bli värre där och även placeringen inte lika optomalt kanske. Det är ju ett GEMENSAMT laddnätverk mellan MB, BMW, FORD och VW’s olika bilmärken. Där man antagligen måste utforma laddnätverket så det passar vitt skilda elbilar med olika batteristorlek och räckvidd. Där Teslas bilar med deras navigator och deras SuC är 100%?skräddarsytt till varandra.

Alldeles för ”sårbart” med 1 kabel/laddstation. På många ställen går inte ens en ledig CCS att använda om Chademo kontakten redan används tex av en Tesla med Chademoadapter...

Ska du tex åka mot sälen till Påsk så kommen någon enstaka CCS att bli väldigt kritisk! Skulle tro att du hamnar vid just den kritiska laddaren ungefär samma dag och tidpunkt +/- 3 timmar som alla andra som ska den vägen... Sen samma sak då du ska hemåt. Bara att hoppas laddstationen är hel och fungerar! Har själv personligen stått i Storuman, -24grader och trängts med två andra Tesla vid en trilskande CCS. Gemytlig positiv stämning! men trots allt något vi säkert alla tre sluppit om vi kunnat.

I vintras till sportlovet i Gävle stod 8 Tesla och laddade + att vi var 4 Tesla i kö... Då laddar dessutom ALLA de 8 snabbare, även om de laddar samtidigt, än du kan göra med en e-Tron på allra största delen av dagens befintliga CCS laddplatser även om du är själv.

Om 2år kan det säkert vara annorlunda. Men vill du ha smidigt långresande de närmaste två åren är nog X ett bättre alternativ. Alldeles oavsett om man anser X är en bättre eller sämre bil jämfört med e-Tron i andra avseenden.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

Har du inte blandat ihop nånting nu? Ionity har bara sina egna laddare. Det är Audi som säger att de har en generell betallösning som fungerar på de flesta laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av jpetters »

helix skrev:
Vill bara flika in lite angående kvaliteten. Läser du på det här forumet kan man lätt få bilden av att "de flesta" bilarna är betingade med problem. Men det är generellt så att de som har mycket problem med bilen påpekar detta mer än de som har mindre problem. Jag själv lägger exempelvis sparsmakat med inlägg om just detta ämne då jag i stunden haft min Model S ett år, kört 2000 mil och inte haft ett endaste problem. Men jag startar inte en ny tråd och berättar hur nöjd jag är för det blir också lite märkligt. Håller därför mest tyst helt enkelt.

Kan även tillägga att jag har tre bekanta som kör Model X. Ingen av dem har haft några större problem med sina bilar. Det värsta som hänt den ena (som har en lite tidigare bil) är att det gnisslade om FW-dörrarna och dessa fick justeras. I övrigt problemfritt och supernöjda med sina bilar. Alla dessa tre personer har kört nya tyska bilar tidigare så de kommer inte från skrotbilar direkt och har ganska höga krav.
Håller helt med. Jag har haft tre Model S och en X. Över 3,5 år har jag haft väldigt få problem. Den som strulat lite är den äldsta, Model S från mitten -14, och den fick åka bärgare till verkstaden förra sommaren. Men det löste sig snabbt. Servicen vid de små saker som behövt åtgärd på verkstad har varit suverän.

Erfarenheten från de Audi jag har haft är inte alls lika angenäma.

Om det är en förstabil så är det bara Tesla som är ett alternativ idag. Audi kan nog vara ok som pendlingsbil eller liknande. Men då hade jag väntat på en P3D.
Senast redigerad av jpetters, redigerad totalt 1 gånger.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Mati: uttryckte mig nog lite slarvigt men poängen är densamma. Oavsett om det är just Audi som utvecklar den generella betallösningen själv, eller om det även är en funktion som kommer att gälla för övriga som ingår i Ionity-gruppen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Smutt »

Ibland vaknar jag kallsvettig efter att ha drömt att jag sålt Teslan och köpt nåt annat
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av AKarlsson »

Etronen blir säkert bra men mindre än x. 6 sits kostar ju tyvärr en del men skapar en fantastisk rymdkänsla i bilen, mellan 5 sits mot 5 sits blir bilarna mer lika.

Etronen vet man ju inte specen än på riktigt 100 så det är svårt sia om den. En sak jag uppskattar mycket med teslan som jag inte räknat med är de automatiska dörrarna. Känns så otroligt rimligt att en dörr ska fungera så när man vant sig
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Lucidor »

Min andra bil i livet var en Audi Coupé S 1973. Det var en riktigt kul bil och har nog samlarvärde idag. Men sedan dess har jag inte ägt märket och har heller ingen egentlig uppfattning om e-tron. Det jag kan bidra med är att vi sedan ett drygt år äger en Tesla Model X som snart rullat 4000 mil, vilket är ungefär vad vi tidigare brukade åka under tre år. Den har tagit mig och familjen runt Norden och Europa utan några som helst problem. Det enda undantaget är vibrationer från främre drivknutar under acceleration, vilket är symtomatiskt för modellen men inget som påverkar driftsäkerheten.

Det man måste ha i åtanke när man byter från fossil till elbil är att man inte köper en bil, man köper ett system, där laddinfrastrukturen är en väldigt viktig faktor. Utan Teslas nätverk av laddare skulle jag inte gjort bytet idag. Visst går det med rätt planering att åka nästan vart som helst på jorden med elbil, men inget konkurrerande system är än så länge i närheten av att erbjuda ett sådant bekymmerfritt brukande. Så sent som igår reste jag hem från Jönköping till Stockholm och hade inte överdrivet många elektroner kvar i batteriet efter att ha gjort flera lokala utflykter. En ovanligt fängslande podcast fick mig att missa avfarten till Ödeshög där jag alltid laddar på denna sträcka. Men det var skit samma för jag nådde ju ändå Tystberga med god marginal. Så köp inte bilen, köp systemet.

By the way, det finns inget så bra som elbil när man ska plumsa i eller ta upp en båt på ramp. 4x4 och vridmoment som en atlantångare stoppar inte för något.
IMG_20180406_133135462_HDR.jpg
Användarvisningsbild
DvD
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 sep 2018 17:13

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av DvD »

Igen, tack för alla fantastiska svar! Börjar känna mig säkrare och säkrare på X:en nu. :)
Nu börjar tankarna istället gå till om man ska satsa på en 100D istället för en 75D och då en 6-sitsig konfiguration (oavsett 75 eller 100). Ni som kör leasing genom Tesla, hur exakt känner ni att den prisbild per/månad är som de ger? Behöver väl iaf lägga på 12,5% på priset då enbart halva momsen är avdragsgill om jag förstår det rätt.

Eftersom förmånsvärdet inte skiljer sig mellan 75 och 100D så spelar ju inte det någon roll utan då blir det mer månadskostnaden som jag kikar på samt att den initiala insatsen ökar några tusenlappar. Ni som har en 75D alternativt 100D, vad skulle ni uppskatta att den faktiska räckvidden är vid t.ex. motorvägskörning och att man håller sig till tillåtna hastigheter. Förstår att den drar avsevärt mer om man blir lite tung på foten. :)

Vid en längre resa, skulle man irritera sig på att behöva stanna vid varje supercharger med 75:an och ångra sig att man inte tog en 100D eller är 75:an "good enough" och de extra ca 200 000 kr inte värda den extra investeringen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

Generellt skulle jag vilja påstå att man ändå oftast stannar vid varje SuC även med ett större batteri, men laddstoppen blir kortare. Effektivast blir det när man utnyttjar bara ungefär halva batteriet vid långresor och SuC-laddning. Med en X75D måste du ladda mer än så och då tar det längre tid att ladda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Jag tillhör också gänget som har klagat en hel del här,
speciellt längre tillbaks i tiden men för mig har det
egentligen inte varit felen på bilen som varit det
största problemet utan deras oförmåga att fixa det i
Väsby i kombination med avståndet dit (27 mil) och
jag har förlorat sjukt med pengar på det.
Men under resans gång så har jag tröttnat på att klaga för
jag känner mig som en grinig gammal gubbe och
det är jag egentligen långt ifrån, plus att flera andra
har haft långt värre problem än mig så vem är jag
att klaga då liksom? ;)
Jag vill också hålla med om att dom som har problem
självklart hörs och syns mest men absolut inte är
representativa för Tesla totalt, det är en bra bil och
dom flesta är även nöjda med Teslas hantering på
alla sätt och vis :) och den servicenivån höjs ju nu också...
Jag hämtade ut en ny bil i onsdags och den verkar
sjukt bra byggd (dock har dom vid leverans polerat
sönder lacken på flera ställen, får se hur vi löser det)
så nu kanske även jag får bli en sån där supernöjd
kund :) det känns så iaf...
Jag har också etron överst på listan nu men då blir
det för att ersätta min gamla Tesla... jag behöver
verkligen dragkrok och model X vill jag inte ha...
Troligen gör jag först som Tars och monterar drag på
den gamla :mrgreen:
Men i ditt fall håller jag med dom som röstar på en Tesla iaf, och av samma skäl som flera tagit upp redan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av danni »

DvD skrev:
Igen, tack för alla fantastiska svar! Börjar känna mig säkrare och säkrare på X:en nu. :)
Nu börjar tankarna istället gå till om man ska satsa på en 100D istället för en 75D och då en 6-sitsig konfiguration (oavsett 75 eller 100). Ni som kör leasing genom Tesla, hur exakt känner ni att den prisbild per/månad är som de ger? Behöver väl iaf lägga på 12,5% på priset då enbart halva momsen är avdragsgill om jag förstår det rätt.

Eftersom förmånsvärdet inte skiljer sig mellan 75 och 100D så spelar ju inte det någon roll utan då blir det mer månadskostnaden som jag kikar på samt att den initiala insatsen ökar några tusenlappar. Ni som har en 75D alternativt 100D, vad skulle ni uppskatta att den faktiska räckvidden är vid t.ex. motorvägskörning och att man håller sig till tillåtna hastigheter. Förstår att den drar avsevärt mer om man blir lite tung på foten. :)

Vid en längre resa, skulle man irritera sig på att behöva stanna vid varje supercharger med 75:an och ångra sig att man inte tog en 100D eller är 75:an "good enough" och de extra ca 200 000 kr inte värda den extra investeringen?
När det gäller S brukar jag säga att 75D räcker för nästan alla. Men X drar mer så där är det inte lika självklart, särskilt om du ska ha 22” på bilen för då drar den löjligt mycket.

Köper du i eget företag eller? Titta på min sida på https://www.teslakalkylen.com så kan du lätt jämföra vilken ekonomisk skillnad det blir på 100D och 75D. Det blir inte så faslig skillnad. Du kan även skapa en kalkyl baserat på de uppgifter som finns om e-tron hittills och jämföra.

Hojta till om du vill ha hjälp att göra kalkyler!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jag har också gnällt en hel del men ska hämta ut en ny S 100D på fredag. Jag antar att det säger nåt också.

Klart är att Tesla har en del kvalitetsproblem och växtvärk i reservdelsorganisationen. Men det är ju inte så att tyskarna är felfria heller. Och tills jag VET att Ionity-nätverket finns, fungerar och inte är svindyrt att använda så finns bara Tesla.

Hos Tesla tycker jag ändå att de försöker vara tillmötesgående och göra vad de kan. Bristande service beror helt enkelt på att de inte räcker till. Växtvärk. Men nu har de börjat med mobila servicebilar som kan ta de här små skitsakerna utan att man behöver åka in.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Bara en liten detalj som jag inte tror någon har nämnt, vill du använda takräcke /takbox så är de ganska kört med modell X men detta har du kanske redan tänkt på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Bara en liten detalj som jag inte tror någon har nämnt, vill du använda takräcke /takbox så är de ganska kört med modell X men detta har du kanske redan tänkt på.
Finns boxar att sätta på dragkroken istället.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Remuz »

Jag är också en gnällare. Jag hämtar en P100DL om några veckor... min tredje Tesla. Känns som det säger allt för mig
P85D svart/svart med gratis SuC
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Smutt »

Köp en X100 det kommer du inte ångra snåla på utrustningen AP fälgar osv alltså en helt naken X100 är i mina ögon bästa köpet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Remuz »

Smutt skrev:
Köp en X100 det kommer du inte ångra snåla på utrustningen AP fälgar osv alltså en helt naken X100 är i mina ögon bästa köpet
Jag skulle satsa på 6 eller 7 säten då jag ser ett mervärde i det, men där är vi alla olika (min nya har 7 säten, mina två tidigare har haft 6 säten).
P85D svart/svart med gratis SuC
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Smutt »

Remuz skrev:
Smutt skrev:
Köp en X100 det kommer du inte ångra snåla på utrustningen AP fälgar osv alltså en helt naken X100 är i mina ögon bästa köpet
Jag skulle satsa på 6 eller 7 säten då jag ser ett mervärde i det, men där är vi alla olika (min nya har 7 säten, mina två tidigare har haft 6 säten).
Du har självklart rätt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av Feddan »

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model X 75D eller Audi e-tron

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Jag är också en gnällare. Jag hämtar en P100DL om några veckor... min tredje Tesla. Känns som det säger allt för mig
Där är vi olika. Du har ersatt en jäkla vansinnes krångelbil men ny Model X. Jag fungerar lite annorlunda. Jag hade i ditt fall hellre köpt en gammal diesel-pickup än att skaffa en ny Tesla.
Då har jag ändå haft långt mindre strul än vad du har haft, jag har "bara" varit inne på service runt 10 gånger på ett år eller så. Men senaste halvåret har jag inte orkat bry mig längre. Det får vara.
För min del känns det - tyvärr måste jag säga - fullständigt uteslutet att köpa en Tesla igen. Jag kan tänka mig att behålla min nuvarande bil leasingperioden ut, som andrabil vid sidan av e-Golfen då. Men därefter blir det nåt annat. Och jag är helt öppen för allt. I värsta fall får det bli en laddhybrid, även om jag egentligen tycker det är helt fel väg att gå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar