Olycka

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Olycka

Inlägg av Bjelke »

Bland kommersiella bilar finns det ingen högre än nivå 2 än, så även Tesla.
Jag tror inte Tesla kommer högre än nivå 3 inom överskådlig tid, även om dom är och sniffar på nivå 3 redan, vilket på sätt och
vis kan sägas vara lite olyckligt då systemet verkligen inte ligger på den nivån än, och det säger inte Tesla heller förvisso men "vissa" tycks tro det, dvs
dom tror att dom (stundtals) kan lämna fokus från körningen eftersom systemet känns så.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Olycka

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
Bland kommersiella bilar finns det ingen högre än nivå 2 än, så även Tesla.
Jag tror inte Tesla kommer högre än nivå 3 inom överskådlig tid, även om dom är och sniffar på nivå 3 redan, vilket på sätt och
vis kan sägas vara lite olyckligt då systemet verkligen inte ligger på den nivån än, och det säger inte Tesla heller förvisso men "vissa" tycks tro det, dvs
dom tror att dom (stundtals) kan lämna fokus från körningen eftersom systemet känns så.
Good answer!
Jag har fått samma intryck.

Ändå sade Elon att man kunde nå ”full AP” för något år sedan redan inom 2017. Men det visade sig ju ”vara enligt Elons tidplan” dvs långt senare.
Tror inte heller han avsåg mena full ”autonoumous” - körbarhet på nivå 5. Begreppen blir lite knepiga även för experterna att hålla reda på.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Olycka

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Bland kommersiella bilar finns det ingen högre än nivå 2 än, så även Tesla.
Jag tror inte Tesla kommer högre än nivå 3 inom överskådlig tid, även om dom är och sniffar på nivå 3 redan, vilket på sätt och
vis kan sägas vara lite olyckligt då systemet verkligen inte ligger på den nivån än, och det säger inte Tesla heller förvisso men "vissa" tycks tro det, dvs
dom tror att dom (stundtals) kan lämna fokus från körningen eftersom systemet känns så.
Good answer!
Jag har fått samma intryck.

Ändå sade Elon att man kunde nå ”full AP” för något år sedan redan inom 2017. Men det visade sig ju ”vara enligt Elons tidplan” dvs långt senare.
Tror inte heller han avsåg mena full ”autonoumous” - körbarhet på nivå 5. Begreppen blir lite knepiga även för experterna att hålla reda på.
Visst har det tagit mycket längre tid än vad Elon tänkt sig även ifall det inte var full autonomi i kundernas bilar han syftade på skulle komma under 2017. Siktet för honom är dock klart inställt på nivå 5 och full autonomi för Model 3 och nyare Model S/X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Olycka

Inlägg av OfarligTesla »

Min erfarenhet av AP är dock att den är rätt långt fram i de områden den i dagsläget skall användas i, om vi t.ex. pratar på delad motorväg fungersr den mycket bra. Skulle inte tro att olycksstatistiken är markant högre än för en människa där. AP3 kommer nog bringa ännu mer här.

Det som krävs för att få någon högre nivå så man faktiskt får lov att titta bort är tidigare identifiering av ytterligheter som poliskontroller, olyckor osv för att varna föraren att ta över i tid om den inte klarar av det. I vanliga situationer fungerar den ju redan bra.

Problemet är snarare hur man skall få acceptans för dess användande hos korkade känslostyrda människor om den bara är fyra ggr så bra som en människa.
Skriv svar