Hade en intressant upplevelse igår: Åkte från Stockholm till Göteborg. Stannade i Ödeshög för mat och laddning. Hade tänkt att ladda lite mindre och ta ett till stopp i Ulricehamn, men när jag ätit klart och handlat på macken, så skulle jag enligt navigeringen ha 10% kvar vid ankomst i Gbg. Laddade då på lite till och skulle ha 17% kvar vid ankomst när jag rullade vidare.
Efter ca 10 min på motorvägen hade den droppat till 5% kvar vid ankomst!
Fick svänga in i Ulricehamn ändå.
Förbrukningen stack iofs rätt ordentligt och låg ett tag på mellan 280-300 i 120km/h. Har inte kollat topologin, men det är möjligt att det var en del uppförsbacke där.
Frågan är: Vilken förbrukning och förväntad hastighet räknar navigeringen med?
Snitt förbrukning på resan? Snitt sedan sista laddning? Sista average (10, 25, 50km?).
Och hastigheten? Hur mycket +/- man legat mot skyltad fart under motsvarande mätintervall som ovan, eller bara på skyltad fart?
Hur beräknar navigeringen förbrukning?
Moderator: Redaktion
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Hur beräknar navigeringen förbrukning?
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Hur beräknar navigeringen förbrukning?
Borde inte ha varit kallt efter drygt 25 mils körning och direkt efter laddning.
Model S Standard Range Raven
Re: Hur beräknar navigeringen förbrukning?
Började det regna går förbrukningen upp från torrt väglag
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur beräknar navigeringen förbrukning?
Som svar på frågan så först räknar navigatorn med std förbrukning som om man skulle köra
helt lagligt och även topografin men ganska snabbt börjar den jämföra med hur man kör, minns inte exakt hur den räknar då men typ senaste milen ungefär...
helt lagligt och även topografin men ganska snabbt börjar den jämföra med hur man kör, minns inte exakt hur den räknar då men typ senaste milen ungefär...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Hur beräknar navigeringen förbrukning?
Ok - verkar rimligt. Rullade in på laddning på ensiffriga kilometrar kvar och fick hålla igen lite på slutet för att nå fram. Klart att om den räknade efter den förbrukningen så blev det knas
Model S Standard Range Raven
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Hur beräknar navigeringen förbrukning?
Jag tycker generellt den ”nya” navigatorn är mycket mer svängig och sämre i sin beräkning. Just fenomenet att den beräknade SOC vid framkomst, dalar kraftigt i början efter några mil, för att sedan efterhand som man kör återhämta sig något upplever jag hela tiden.
Jag kör ofta Malmö - Göteborg (ca 30 mil) och med den gamla navigatorn stämde den ursprungliga beräkningen otroligt bra om man höll hastighetsgränserna och hade gynnsamma förhållanden. Speciellt med 21” hjul då jag brukade hamna inom 1 procentenhet från den ursprungliga beräkningen. Med 19” så brukade jag komma fram med runt 4 procentenheter lägre än den ursprungliga beräkningen.
Med 21” hjul och den nya navigatorn ligger jag alltid 5-10 procentenhet lägre i SOC vid framkomst än ursprunglig beräkning, vid gynnsamma förhållanden. (Ingen nederbörd eller stark vind och temperatur över 15 grader)
Någon annan med samma upplevelse?
Jag kör ofta Malmö - Göteborg (ca 30 mil) och med den gamla navigatorn stämde den ursprungliga beräkningen otroligt bra om man höll hastighetsgränserna och hade gynnsamma förhållanden. Speciellt med 21” hjul då jag brukade hamna inom 1 procentenhet från den ursprungliga beräkningen. Med 19” så brukade jag komma fram med runt 4 procentenheter lägre än den ursprungliga beräkningen.
Med 21” hjul och den nya navigatorn ligger jag alltid 5-10 procentenhet lägre i SOC vid framkomst än ursprunglig beräkning, vid gynnsamma förhållanden. (Ingen nederbörd eller stark vind och temperatur över 15 grader)
Någon annan med samma upplevelse?
Model Y P
Model S P
Model S P