Nu finns v9 i Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
vill verkligen minnas att Elon sagt att det skulle komma till AP2-bilar...
Sa han inte till och med att funktionen faktiskt fanns, fast bara i utvecklar-läge, dvs för internt bruk? Eller har jag drömt det också?
Ja typ nåt sånt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Montjoy »

helix skrev:
Att dela adress från exempelvis google maps och liknande funkar också klockrent.
Hur gör man det? Jag hittar ingen "dela"-knapp i Google Maps.
Bjelke skrev:
I morse hade jag enligt bilen en annan bil bakom mig i typ 2 mil och den låg ca 1cm bakom och den dök alltid upp när jag bromsade :lol:
Problemet är såklart att jag inte hade en enda bil bakom på hela vägen...
Kan det vara smuts på kameran?
far1far2 skrev:
Nån som vet var och hur man får tag i "TeslaCam" grejen som man tydligen måste ha för att filma med AP-kameran?
Det verkar som om bilen sparar ner i fil varje minut, och sedan roterar, så att det inte blir oändligt med filer. Tyvärr är det en rätt zoomad bild, så man ser nästan inget från sidorna.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Hedman »

Montjoy skrev:
helix skrev:
Att dela adress från exempelvis google maps och liknande funkar också klockrent.
Hur gör man det? Jag hittar ingen "dela"-knapp i Google Maps.
Bjelke skrev:
I morse hade jag enligt bilen en annan bil bakom mig i typ 2 mil och den låg ca 1cm bakom och den dök alltid upp när jag bromsade :lol:
Problemet är såklart att jag inte hade en enda bil bakom på hela vägen...
Kan det vara smuts på kameran?
far1far2 skrev:
Nån som vet var och hur man får tag i "TeslaCam" grejen som man tydligen måste ha för att filma med AP-kameran?
Det verkar som om bilen sparar ner i fil varje minut, och sedan roterar, så att det inte blir oändligt med filer. Tyvärr är det en rätt zoomad bild, så man ser nästan inget från sidorna.
Du har en dela Symbol när du har markerat en målpunkt, där kan du sedan välja tesla.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Pontus »

Hedman skrev:
Montjoy skrev:
helix skrev:
Att dela adress från exempelvis google maps och liknande funkar också klockrent.
Hur gör man det? Jag hittar ingen "dela"-knapp i Google Maps.
Bjelke skrev:
I morse hade jag enligt bilen en annan bil bakom mig i typ 2 mil och den låg ca 1cm bakom och den dök alltid upp när jag bromsade :lol:
Problemet är såklart att jag inte hade en enda bil bakom på hela vägen...
Kan det vara smuts på kameran?
far1far2 skrev:
Nån som vet var och hur man får tag i "TeslaCam" grejen som man tydligen måste ha för att filma med AP-kameran?
Det verkar som om bilen sparar ner i fil varje minut, och sedan roterar, så att det inte blir oändligt med filer. Tyvärr är det en rätt zoomad bild, så man ser nästan inget från sidorna.
Du har en dela Symbol när du har markerat en målpunkt, där kan du sedan välja tesla.
Du måste uppdatera Tesla appen och kanske också ge den tillstånd att ta emot delad information?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av evilirish »

Provade nyss: long-press på mål, klicka på share, Tesla ikonen dyker nu upp som alternativ.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av evilirish »

..och nu när jag satte mig i bilen var navigation startad mot målet jag satt. Smutt!
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av takarlsson »

signal-2018-11-01-105422.jpg
Något stämmer inte :D
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Svenssons »

takarlsson skrev:
Något stämmer inte :D
Lastbilen framfördig ligger helt klart fel. Den måste flytta sig till höger ju.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
takarlsson skrev:
Något stämmer inte :D
Lastbilen framfördig ligger helt klart fel. Den måste flytta sig till höger ju.
Jag skulle verkligen inte låta bilen göra filbyten automatiskt om det vore aktiverat här i Europa om man säger så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
takarlsson skrev:
Något stämmer inte :D
Lastbilen framfördig ligger helt klart fel. Den måste flytta sig till höger ju.
Jag skulle verkligen inte låta bilen göra filbyten automatiskt om det vore aktiverat här i Europa om man säger så...
Varför inte? Det skärmen visar har ju inget att göra med vad bilen faktiskt "ser".
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
takarlsson skrev:
Något stämmer inte :D
Lastbilen framfördig ligger helt klart fel. Den måste flytta sig till höger ju.
Jag skulle verkligen inte låta bilen göra filbyten automatiskt om det vore aktiverat här i Europa om man säger så...
Varför inte? Det skärmen visar har ju inget att göra med vad bilen faktiskt "ser".
Så bilen visar på skärmen lite random saker? Näe det tror jag faktiskt inte, visst är det en städad version av vad AP:n har för omvärldsuppfattning,
men att det som visas i displayen skulle skilja sig supermycket från det har jag svårt att tro.
Eller rättare sagt, AP:n ser en jäkla massa (enligt diverse videos vi sett) men att den har totalt fel uppfattning om vart det som faktiskt visas i displayen befinner
sig i verkligheten tror jag återspeglar skapligt bra att AP:n inte uppfattar omgivningen speciellt bra ännu....
Nog tror jag att Lastbilen tex enligt AP:n befinner sig i en annan fil än den verkligen gör, varför skulle annars lastbilen befinna sig fel i displayen?
Det konstiga i just det här exemplet är att radarn brukar "se" väldigt exakt, och lastbilen befinner sig helt klart inom radarns synfält...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av mati »

Det är väl just det att det är svårt att tolka omgivningen. Jag har vid flera tillfällen observerat att det visades lastbilar i displayen där det bevisligen inte fanns någon lastbil i verkligheten. Däremot så fanns det en massa regnstänk som uppenbarligen ser ut som en lastbil. Åtminstone för AP:s artificiella "intelligens".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
OfarligTesla skrev:
Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
takarlsson skrev:
Något stämmer inte :D
Lastbilen framfördig ligger helt klart fel. Den måste flytta sig till höger ju.
Jag skulle verkligen inte låta bilen göra filbyten automatiskt om det vore aktiverat här i Europa om man säger så...
Varför inte? Det skärmen visar har ju inget att göra med vad bilen faktiskt "ser".
Så bilen visar på skärmen lite random saker? Näe det tror jag faktiskt inte, visst är det en städad version av vad AP:n har för omvärldsuppfattning,
men att det som visas i displayen skulle skilja sig supermycket från det har jag svårt att tro.
Eller rättare sagt, AP:n ser en jäkla massa (enligt diverse videos vi sett) men att den har totalt fel uppfattning om vart det som faktiskt visas i displayen befinner
sig i verkligheten tror jag återspeglar skapligt bra att AP:n inte uppfattar omgivningen speciellt bra ännu....
Nog tror jag att Lastbilen tex enligt AP:n befinner sig i en annan fil än den verkligen gör, varför skulle annars lastbilen befinna sig fel i displayen?
Det konstiga i just det här exemplet är att radarn brukar "se" väldigt exakt, och lastbilen befinner sig helt klart inom radarns synfält...
Finns ett exempel från TMC eller Reddit där de testat det genom att försöka byta fil när de är på autopilot när det varit fritt på skärmen men en bil bredvid eller tvärtom då det varit bil på skärmen men egentligen varit fritt och den har klarat av de testen utan problem. Försökt hitta det nu men inte lyckats ännu.

Rent allmän skulle jag bli förvånad om det är det autopiloten använder då att de åker sidleds och hoppar fram och tillbaka mer tyder på att det inte är fullt processad data.

Om nu skärmen var en bra representation av vad autopiloten använder för sina beslut så skulle Teslan i exemplet ovan accelererat fullt om autopiloten var igång då det inte är något framför den. Det kan vi ju i var fall vara säkra på inte skulle hänt då själva distanshållningen fungerat länge.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av larsw »

Kört lite nu.

Enorm förbättring av AP och summon.

Noteringar:

- Dashcam spelar in i parkerad bil, vilket är olagligt, så USB:n måste avlägsnas vid parkering.

- Summon fungerar fantastisk. Nyttjade den f att backa ut på Gbg P-hus City (NK). Bilen började rent av svänga ut i körbanan men jag kunde inte testa det helt pga väntande Volvo. Som blev rätt paff när jag satte mig på förarplatsen i bilen som just backat ut.

- AP:n kan nu byta fil även på icke motorväg. Även bytt från motorväg till avfart över tjocka linjer genom att blinka. Och då körde bilen sen genom en rondell i motet på helt själv. Aldrig hänt. Verkar vid andra tillfällen möjligt tillrättavisa AP:n försiktigt med ratten utan att den stänger av, t ex dirigera den t sidan av väg utan mittstreck..
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av oscfor »

larsw skrev:
Kört lite nu.

Enorm förbättring av AP och summon.

Noteringar:

- Dashcam spelar in i parkerad bil, vilket är olagligt, så USB:n måste avlägsnas vid parkering.
Det stängs ju av när bilen stängs av, så det är ju ca 30s som spelas in...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av muran »

ironjack skrev:
helix skrev:
Nix, det gör den tyvärr inte :(. Verkar vara en komplex historia att få det att funka.
Menvaf... det har ju vår Volvo V40 från 2014?! Hur svårt kan det vara? Nu blev jag faktiskt riktigt besviken :(
Det gör min AP1 bil från 2016 också :)
På gott och ont kan tilläggas. En liten bit ifrån där jag bor är det 50-väg. För typ 6 månader sedan stod där en lastbil som hade en sådan där "max tillåten hastighet för ekipaget"-skylt på baksidan av trailern. Det tolkade min bil glatt som att det var en hastighetsskylt och AP tycker fortfarande, 6 månader senare, att den ska köra 70km/h där. :roll:

Ett annat exempel är en liten bro nere i skåne som hade en "maxvikt"-skylt på typ 15 ton. Det tolkade bilen som hastighetsgräns. Detta har dock återställts och numera verkar bilen ignorera den skylten.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av kler »

Det är ju ändå humor :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av rockard »

muran skrev:
ironjack skrev:
helix skrev:
Nix, det gör den tyvärr inte :(. Verkar vara en komplex historia att få det att funka.
Menvaf... det har ju vår Volvo V40 från 2014?! Hur svårt kan det vara? Nu blev jag faktiskt riktigt besviken :(
Det gör min AP1 bil från 2016 också :)
På gott och ont kan tilläggas. En liten bit ifrån där jag bor är det 50-väg. För typ 6 månader sedan stod där en lastbil som hade en sådan där "max tillåten hastighet för ekipaget"-skylt på baksidan av trailern. Det tolkade min bil glatt som att det var en hastighetsskylt och AP tycker fortfarande, 6 månader senare, att den ska köra 70km/h där. :roll:

Ett annat exempel är en liten bro nere i skåne som hade en "maxvikt"-skylt på typ 15 ton. Det tolkade bilen som hastighetsgräns. Detta har dock återställts och numera verkar bilen ignorera den skylten.
I senaste Ride the Lightning ringde en person in och tipsade om att använda röststyrningen för att göra bugg-rapport på denna typ av fel. Tryck på röststyrningsknappen och säg "bug report, the speed limit should be 50 km/h here". Den som ringde in hade efter ett tag fått den felaktiga hastighetsbegränsningen korrigerad, men jag vet inte om det kommer fungera i ditt fall. Kan ju vara värt att prova i vilket fall.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av muran »

rockard skrev:
muran skrev:
ironjack skrev:
helix skrev:
Nix, det gör den tyvärr inte :(. Verkar vara en komplex historia att få det att funka.
Menvaf... det har ju vår Volvo V40 från 2014?! Hur svårt kan det vara? Nu blev jag faktiskt riktigt besviken :(
Det gör min AP1 bil från 2016 också :)
På gott och ont kan tilläggas. En liten bit ifrån där jag bor är det 50-väg. För typ 6 månader sedan stod där en lastbil som hade en sådan där "max tillåten hastighet för ekipaget"-skylt på baksidan av trailern. Det tolkade min bil glatt som att det var en hastighetsskylt och AP tycker fortfarande, 6 månader senare, att den ska köra 70km/h där. :roll:

Ett annat exempel är en liten bro nere i skåne som hade en "maxvikt"-skylt på typ 15 ton. Det tolkade bilen som hastighetsgräns. Detta har dock återställts och numera verkar bilen ignorera den skylten.
I senaste Ride the Lightning ringde en person in och tipsade om att använda röststyrningen för att göra bugg-rapport på denna typ av fel. Tryck på röststyrningsknappen och säg "bug report, the speed limit should be 50 km/h here". Den som ringde in hade efter ett tag fått den felaktiga hastighetsbegränsningen korrigerad, men jag vet inte om det kommer fungera i ditt fall. Kan ju vara värt att prova i vilket fall.
Ska testa det och se vad som händer. Nu verkar det bara vara min bil som tolkar hastigheten fel här och inte andra Tesla som kör där. (Kompis AP2.5 gör det åtminstone inte).
Jag kommer själv byta bil här inom kort så frågan är om jag hinner vara med om en eventuell rättning eller ej innan dess.

Andra alternativet är väl att jag målar en 50-skylt på ett papper och ber någon stå och hålla den vid vägsträckan medans jag kör förbi och hoppas att den "biter". :P
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Teslaspolen »

rockard skrev:
muran skrev:
ironjack skrev:
helix skrev:
Nix, det gör den tyvärr inte :(. Verkar vara en komplex historia att få det att funka.
Menvaf... det har ju vår Volvo V40 från 2014?! Hur svårt kan det vara? Nu blev jag faktiskt riktigt besviken :(
Det gör min AP1 bil från 2016 också :)
På gott och ont kan tilläggas. En liten bit ifrån där jag bor är det 50-väg. För typ 6 månader sedan stod där en lastbil som hade en sådan där "max tillåten hastighet för ekipaget"-skylt på baksidan av trailern. Det tolkade min bil glatt som att det var en hastighetsskylt och AP tycker fortfarande, 6 månader senare, att den ska köra 70km/h där. :roll:

Ett annat exempel är en liten bro nere i skåne som hade en "maxvikt"-skylt på typ 15 ton. Det tolkade bilen som hastighetsgräns. Detta har dock återställts och numera verkar bilen ignorera den skylten.
I senaste Ride the Lightning ringde en person in och tipsade om att använda röststyrningen för att göra bugg-rapport på denna typ av fel. Tryck på röststyrningsknappen och säg "bug report, the speed limit should be 50 km/h here". Den som ringde in hade efter ett tag fått den felaktiga hastighetsbegränsningen korrigerad, men jag vet inte om det kommer fungera i ditt fall. Kan ju vara värt att prova i vilket fall.
Det jag alltid undrat är ifall man ska prata svenska eller engelska. Vem går buggrapporterna till?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Det jag alltid undrat är ifall man ska prata svenska eller engelska. Vem går buggrapporterna till?
Troligen ingen utvecklare i Sverige. Även när man rapporterar problem på ens bil som Service Center ska fixa så översätts dessa till engelska och detta sker antagligen för att identifiera hur frekvent vissa fel är och kunna prioritera dessa. Engelska är därför antagligen det snabbaste och säkraste sättet att rapportera in buggar om man vill att de ska hanteras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av jos32 »

Ni som fått v9. För att byta fil måste ni rycka i ratten fortfarande..?

Lite onödigt att man måste göra två moment för att byta fel. Blinkers och ryck i ratten..
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av larsw »

jos32 skrev:
Ni som fått v9. För att byta fil måste ni rycka i ratten fortfarande..?

Lite onödigt att man måste göra två moment för att byta fel. Blinkers och ryck i ratten..
Man rycker inte i ratten. Den kontrollerar att du har händerna på ratten när du vill byta fil, för att säkerställa din beredskap. Går t ex utmärkt att hålla emot åt andra hållet för att den ska byta fil.
Författare och bloggare. Model S 2023
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Svenssons »

jos32 skrev:
Ni som fått v9. För att byta fil måste ni rycka i ratten fortfarande..?

Lite onödigt att man måste göra två moment för att byta fel. Blinkers och ryck i ratten..
Har inte testat mycket men det lilla jag testat så har det fungerat snabbare och mjukare än i tidigare version. Detta på en AP1 Model X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
jos32 skrev:
Ni som fått v9. För att byta fil måste ni rycka i ratten fortfarande..?

Lite onödigt att man måste göra två moment för att byta fel. Blinkers och ryck i ratten..
Har inte testat mycket men det lilla jag testat så har det fungerat snabbare och mjukare än i tidigare version. Detta på en AP1 Model X.

Får även AP1 ny funktionalitet i uppdateringarna?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar