Den ser nice ut
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Moderator: Redaktion
Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?_TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
ippii skrev:Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?_TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Det är ju ändå gött att kunna ha autopiloten konstant på från motorväg till landsväg. Bara fortsätta rätt igenom såna event._TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Jo, det är mer av ett tekniskt kliv (som dessutom är riktigt häftigt i min mening). Med Navigate on Autopilot så kör bilen i princip helt själv på motorvägen. Den byter fil själv om man närmar sig ett fordon som kör långsammare, ser till att ligga i rätt fil där det är dags att köra på avfarten och klarar avfarter och påfarter mellan olika motorvägar._TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Men om man fortfarande måste blinka för att den ska byta fil, vad är det för skillnad mot nu?ellerstrom skrev:Jo, det är mer av ett tekniskt kliv (som dessutom är riktigt häftigt i min mening). Med Navigate on Autopilot så kör bilen i princip helt själv på motorvägen. Den byter fil själv om man närmar sig ett fordon som kör långsammare, ser till att ligga i rätt fil där det är dags att köra på avfarten och klarar avfarter och påfarter mellan olika motorvägar._TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Om det är så mycket bättre/skönare än nuvarande AP? Avfarterna är mer tekniskt imponerande kanske, medan att köra om långsammare fordon är en stor förbättring i bekvämlighet tycker jag.
Skillnaden mot nu är att den planerar körningen och föreslår filbyten, samt klarar av/påfarter. Så inga stora grejer egentligen, ur förarens synvinkel. Men för att testa systemet är det en stor grej, eftersom Tesla direkt får in data som visar på om datorn gör "rätt" val genom att föraren accepterar det föreslagna filbytet.Verdi skrev:Men om man fortfarande måste blinka för att den ska byta fil, vad är det för skillnad mot nu?
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Definitivt skulle radar bakåt hjälpa mycket. Men funktionen finns/fanns iaf hos Teslas betatestare men vem vet, den kanske aldrig släpps (för att de inte får ordning på den).Nicke Nyfiken skrev:Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
ippii skrev:Jag säger inte att det är jätteanvändbart. Skulle själv inte välja till AP överhuvudtaget.
Men jag antar att detta är ett ytterligare steg för Tesla att nå självkörning en dag. Nu får de ju massvis av obetalda/betalande testpiloter.
Håller med, det räcker med att titta på hur den uppfattar omgivningen, typ helt livsfarligt dåligt... DåNicke Nyfiken skrev:Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
De är ju just det teckniska klivet jag tycker är kul_TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.Kalle skrev:Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Så har jag också uppfattat det, rockard. Just nu finns alltså inte alternativet att bilen får göra filbyten osv själv. Men en framtida uppdatering kommer lägga till det som ett valbart alternativ.rockard skrev:Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.Kalle skrev:Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.rockard skrev:Lyssnade med ett halvt öra på ride the lightning, och om jag hörde rätt sa Ryan att Teslas sammantagna flotta ska ha kört en viss sträcka innan bilarna tillåts byta själva, vilket kommer introduceras som en ny inställning du måste aktivera när sträckan är uppnådd.Kalle skrev:Som jag förstår det så byter den själv men att de första x km så måste man verifiera med blinkersen för att kalibrera systemet.ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren
Misstänker deep learning används för att bilen ska lära sig detta och då behövs det mycket data.gellerstam skrev:
10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filenellerstrom skrev:
Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Det håller jag såklart med om. Men detta är en betaversion, så jag gissar att de vill att den ska bli bättre och säkrare innan de släpper den till allmänheten.Jeppe_E skrev:Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filenellerstrom skrev:
Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:![]()
I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Såg det direkt också, men gissar att det bara handlar om finputsning (och kanske europa-specifikt som du säger). Den byter ju automatiskt fil åt höger om den ska ta en avfart tex.mati skrev:Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.
Ni kanske har tur då det i vissa delstater är på väg att bli lag på att hålla till höger. Vilket skulle snabba på en sådan anpassning.mati skrev:Det som slår mig med en gång är att bilen inte byter tillbaka till höger. Det må vara okej i USA, men i Europa, åtminstone i vissa länder, är det förbjudet att köra i vänster körfält om det finns plats till höger. Det är väl en av detaljerna de måste få till innan nav-on-AP släpps i Europa.