Resa i Italien

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Resa i Italien

Inlägg av Svenssons »

Stefan T skrev:

Han pratade norska med henne när dom var vid superchagern i falkenberg
Hon börjar lära sig norska också men jag tror att väldigt många som inte kommer från Norge och Sverige skulle bli lika uttråkade av norska som thai om det pratades hela tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Resa i Italien

Inlägg av Ragnarferdinand »

Svenssons skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Aha! Jag orkade inte titta på alla scener med ett uttråkat ressällskap så jag skrollade lite. Jag kanske blandade ihop laddstationerna.

Antar att du menar frugan. Eftersom hon inte pratar engelska så förstår jag att hon ser lite uttråkad ut när Björn pratar till kameran på engelska. Själv gillar jag när de pratar thai med varandra och då ser hon inte lika uttråkad ut men antar att de flesta som tittar på hans filmer istället skulle sitta och vara uttråkade om han pratade thai hela tiden.
Jag ser nog lika road ut själv i den situationen. Många av hans filmklipp har substans men lite långsamma. Lite som en Bergman film. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Resa i Italien

Inlägg av LarsL »

Ser ut ungefär dom min familj när jag tar upp Tesla. Förstår inte att alla inte är lika intresserade som jag.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Resa i Italien

Inlägg av Kalle »

Svenssons skrev:
Kalle skrev:
Den senaste europaresan gick bra, (förutom vindrutetorkaren)
han körde hem min solcellsinverter :)
717 kWh el gick åt för att få den från basel till stockholm (via oslo)
Miljövänligare transport från dörr till dörr är svårt att få till
Så det var din SMA-inverter som var det största jobb (längst+stort paket) som han har kört!
Japp de va min :)
jag la ut den på nimber för att se om nån nappade, låg ute ungefär 3-4 veckor innan björn nappa så då slapp ja fedexa den :)
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Resa i Italien

Inlägg av Ragnarferdinand »

olarsson skrev:
Ska bila ner till och runt i Italien i sommar. Genom Tyskland är ju SC-nätet väl utbyggt, men i Italien är det lite sämre.
Är det någon som har erfarenhet och kan tipsa om det är så att man bör skaffa något slags medlemsskap/konto/kort eller liknande för att kunna nyttja annan laddinfrastruktur?
Lyfter upp ursprungsfrågan från olarsson igen. Är det någon som vet var man får tag på medlemsskap/konto/kort eller liknande. Kollade på lite kartor jag fick tips om här på forumet och det står ofta 'Gratis laddning med årsabonnemang'. Fritt översatt.
Från http://openchargemap.org/site/
Från http://openchargemap.org/site/
Från http://openchargemap.org/site/
Från http://openchargemap.org/site/
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Resa i Italien

Inlägg av Jwe »

Hej
Har under väntan på Teslan gjort efterforskning på nätet angående laddstationer i europa.
Visar sig vara mycket välförsett i flera länder, Frankrike har ambitionen att bli elbilslandet nummer ett osv.
Inför semestertider är ju detta extra intressant.
Undrar om man kan samla info för varje land på ett effektivt sätt på forumet?

Alla länder har sina egna leverantörer med sina egna betalsystem ofta kopplade till att du bor i landet och har ett elavtal för ditt hem.
I nederländerna verkar det finnas ett litet mer samordnat system mellan leverantörerna så ett kort/avtal räcker.

En europeisk samordning där man har ett abonnemang som i sin tur reglerar betalning/tillgång till alla operatörer "bakom kulissen" skulle sätta fart på elbilsmarknaden, för en stor del av infrastrukturen finns redan på plats!
Privata/komersiella samordnare tror jag får svårt då dessa måste lägga på en avgift, men kanske skulle man betala för detta för den stora smidigheten.
I vår värd med med mängder av miljövänliga politiker borde detta vara prio ett för dem att få på plats via beslut, incitament eller ............ EU.


Så till Italien


Där härskar Enel
App:
Enel drive

Hur komma åt deras system?
Vg se nedan svar från Tesla Italien:

this is Samantha from Italian market, nice to meet you!

In order to charge in Italy you need Enel card which is possible to have it just registering yourself with an Italian Iban unfortunately.

Usually foreign customers coming to Italy pass by Tesla Milan store in order to borrow our Enel card and bring it on the way back.

Please let me know exactly when you are coming and I will be happy to check with my colleagues in Milan our card availability.

I wish you an amazing day and I wait for your answer.

Best Regards,



Samantha Giovazzini | HQ Inside Sales Advisor
Phone: 0031 202 58 39 66 Mobile: 0031 646 85 30 92
Burgemeester Stramanweg 122, 1101EN, Amsterdam
e sgiovazzini@teslamotors.com

Tjänstvilligt , ja
Smidigt, nej
Hur många kort har dom att låna ut?

Men som framgår av appen, mängder av laddstationer i Enel's regi, så i teorin inga problem att resa med elbil i Italien!
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Resa i Italien

Inlägg av jonas »

Ja och nästa fråga är ju vilka ev adaptrar behöver man om man skall använda icke tesla SC. Jag är också på väg söderut fast mer mot Dubrovnic det verkar inte gå via SC idag.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Resa i Italien

Inlägg av G F »

dstr skrev:
Preliminärt samma här. *)

Det blir trängsel på autostradan med svenska teslor. :)
Var nere i München förra helgen, så i princip tvärs i genom hela Tyskland utan att se en enda Tesla på någon (5st) laddstation utom i Bad Fallingbostel (efter Hamburg) där jag fick dela ström med en dansk Tesla på den enda SC som fans där. Man bör varna för att det är EN 2 ställs pall laddstation just nu trotts att det står 4 ställ på Teslas landkarta. Men det kan ju ändra sej till sommaren. För övrigt kan det stoppet rekommenderas det ligger vid en permanent hus utställning med typiska Tyska hus med lite annorlunda lösningar och mycket solpaneler. Detta var det enda stoppet bilen var klar innan vi var det. Där finns också en Italiensk bistro med god espressos och smårätter.
Stor varning för beta varianten av Tripp planer som den ser ut nu. Man måste trippelkolla den manuellt. Helt plötsligt runt midnatt när alla var trötta insåg vi att den dragit iväg oss på en mer än 50km omväg öster om München istället för den SC som ligger strax norr om München. Förmodligen för att den är överdrivet försiktig med räckvidden. När man väl inser att man är på väg åt fel håll har man ofta inte marginal att vända utan får fullfölja omvägen.
Så här illa kan det för övrigt se ut på SC i Tyskland, Regensburg 14/5, flisförvaring och ICE parkering, förmodligen för att de används för sällan. Och jo det fans en plats kvar där det gick att ladda bilen på, förmodligen för att där låg så mycket flis att ingen ICE tycke det var trvligt att parkera där.
IMG_0415.JPG
IMG_0417.JPG
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Resa i Italien

Inlägg av Ragnarferdinand »

Det verkar vara en bra idé med skarvsladd även till SC med tanke på felparkeringar och flislager. Det funkar väll med en hona-hane Mode-3, Type-2!?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7397
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Resa i Italien

Inlägg av TiborBlomhall »

Ta nu bara inte en 16A typad sladd :shock:
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Resa i Italien

Inlägg av Kalle »

Ragnarferdinand skrev:
Det verkar vara en bra idé med skarvsladd även till SC med tanke på felparkeringar och flislager. Det funkar väll med en hona-hane Mode-3, Type-2!?
Nej de ska klara 135 kW. (>300A)
Hansken är lite anorlunda ochså, den går in djupare på SC för att ha större kontaktyta en den vanliga hansken.
De sitter ochså en liten plipp på SC handsken som gör att den inte går in i en vanlig typ 2 hona
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Resa i Italien

Inlägg av jonas »

Hanen i typ 2 kontakten borde gå att modifiera genom att såga av förlängningen. Men det kommer inte att gå att köra mer än 32A i en sådan kabel. Så det går ju bra mycket långsammare. I kabeln sitter ett motstånd som talar om för bilen vilken kapacitet kabeln har. Så tar du och moddar en 16A kabel blir det ju bara hälften.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Resa i Italien

Inlägg av Ragnarferdinand »

Kalle skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Det verkar vara en bra idé med skarvsladd även till SC med tanke på felparkeringar och flislager. Det funkar väll med en hona-hane Mode-3, Type-2!?
Nej de ska klara 135 kW. (>300A)
Hansken är lite anorlunda ochså, den går in djupare på SC för att ha större kontaktyta en den vanliga hansken.
De sitter ochså en liten plipp på SC handsken som gör att den inte går in i en vanlig typ 2 hona
Det var ju tusan att det ska vara så svårt. :) Är det något en elektriker kan få fram eller är det Super Tesla Special?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Resa i Italien

Inlägg av vigge50 »

Är det inte så att SuC:N kan ta reda på om bilen har SuC aktiverat eller ej och skulle denna informationen kunna gå igenom en typ2 sladd?
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Resa i Italien

Inlägg av Ragnarferdinand »

vigge50 skrev:
Är det inte så att SuC:N kan ta reda på om bilen har SuC aktiverat eller ej och skulle denna informationen kunna gå igenom en typ2 sladd?
Bra poäng!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Resa i Italien

Inlägg av Kalle »

vigge50 skrev:
Är det inte så att SuC:N kan ta reda på om bilen har SuC aktiverat eller ej och skulle denna informationen kunna gå igenom en typ2 sladd?
Jo bilen pratar med laddaren på ett av stiften, men de e inte specielt för SC, de gör alla laddboxar med typ 2 sladd, så den informationen går nog rakt igenom sladden utan problem.
frågan är om SC ens letar efter en resistor i sladden för att se hur mycket ström den får ge, de är ju inte tenkt att använda skarvsladd där så den kanske bara antar att om den får kontrollsignalen från bilen så flåsar den på me de 300 A som den vet sin egen kabel klarar.

De är ju lite specielt med SC laddning ochså för att de inte använder bilens laddare och AC, utan kör DC genom en typ 2 kabel
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Resa i Italien

Inlägg av Bjorn »

Kalle skrev:
så flåsar den på me de 300 A som den vet sin egen kabel klarar.
Om man lyckas peta i en filad/ förlängd? 4 -6mm2 (32A) Type 2 mode 3 kabel mellan en supercharger och Teslan så att avkänningen detekterar att det är korrekt anslutet. Då lär man få se lite fyrverkeri när den kabeln brinner av. Några sekunder kanske det kan hålla.

Det är avsevärt större ledararea i en supercharger-kabel än i en mode2 Type3 även om kontakten är kompatibel i just biländan. Jag kan gissa att de ligger på 2 x 50mm2 eller kanske till och med 70mm2. Eller är de möjligen 4 x 25mm2 ? Det vore ju smidigare.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Resa i Italien

Inlägg av jonas »

Gjorde test med annan kabel: type 2 16A och då känner bilen av resistansen vid AC laddning. Den laddar då 20A trots att det finns mer tillgängligt. Så avkänningen finns, vore väldigt konstigt ifall man bypassade detta vid DC laddning. Det finns säkert någon som kommer att prova att göra en förlängning likt detta eftersom det är något "petrol head" som felparkerat och det har nog Tesla tänkt på så att det inte kommer brännas av kablar.
Men som sagt en std type 2 kabel går inte använda som förlängningskabel utan modifikation.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Resa i Italien

Inlägg av root »

Jag hoppas inte att någon på riktigt överväger att försöka tillverka en förlängningskabel för SC.

Det är upp till 120kW, inget man skojar bort och risken att allt bara smäller av om man får igång kommunikationen är inte liten. Minsta kink på kabeln och man har byggt en liten spole med väldigt hög värmeutveckling. Skador på bilar, laddare, dödsfall. Hur skall man förklara det för försäkringsbolaget?

"Öhh.. ja, jag skulle bara ladda lite..."

Bara att lägga ner. Snälla, vi vill inte ha skador som kommer att gå som en löpeld i pressen.
Senast redigerad av root, redigerad totalt 1 gånger.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Resa i Italien

Inlägg av LarsL »

+1

Klassisk om ni måste fråga på ett forum tänk inte ens tanken
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4348
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Resa i Italien

Inlägg av dstr »

Bättre att ha med en bogserlina och släpa bort bilar som står ivägen.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Resa i Italien

Inlägg av Ragnarferdinand »

Kanske är uppenbart men sladden från Tesla är en helt vanlig Typ-2. Det är nog en instllning i bilen som gör att den inte tar emot ström från SC.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Resa i Italien

Inlägg av Hammar »

Det börjar röra på sig i Italien. Med den nya SC i Arezzo är Rom inom räck håll. Den dök upp utan förvarning på http://supercharge.info/ så förhoppningsvis så är flera SC som varit listade som "soon" på gång
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Resa i Italien

Inlägg av Ragnarferdinand »

Kom just hem från Milano. Var orolig för trafiken och kan ge en kort rapport.

Danmark var inte trevligt när man tar broarna. Massor av vägarbeten!
Vägen till Hamburg, likadan! Vägen genom Gotthardtunneln var tuff med trånga vägar.

Men! Sankt Bernardino passet är utmärkt!! Det är inga problem att ta sig mellan SC.

Väl i Italien så är det lite frustrerande att åka flera mil för att tanka iför nästa dags utflykter så ett tipps är att ta med en grov skarvsladd schuko. Min vanliga sladdvinda gav för högt motstånd så att Tesla sladden gav ERROR.
Skriv svar