Hon börjar lära sig norska också men jag tror att väldigt många som inte kommer från Norge och Sverige skulle bli lika uttråkade av norska som thai om det pratades hela tiden.Stefan T skrev:
Han pratade norska med henne när dom var vid superchagern i falkenberg
Resa i Italien
Moderator: Redaktion
Re: Resa i Italien
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Resa i Italien
Jag ser nog lika road ut själv i den situationen. Många av hans filmklipp har substans men lite långsamma. Lite som en Bergman film.Svenssons skrev:Ragnarferdinand skrev:Aha! Jag orkade inte titta på alla scener med ett uttråkat ressällskap så jag skrollade lite. Jag kanske blandade ihop laddstationerna.
Antar att du menar frugan. Eftersom hon inte pratar engelska så förstår jag att hon ser lite uttråkad ut när Björn pratar till kameran på engelska. Själv gillar jag när de pratar thai med varandra och då ser hon inte lika uttråkad ut men antar att de flesta som tittar på hans filmer istället skulle sitta och vara uttråkade om han pratade thai hela tiden.
Re: Resa i Italien
Ser ut ungefär dom min familj när jag tar upp Tesla. Förstår inte att alla inte är lika intresserade som jag.
Re: Resa i Italien
Japp de va minSvenssons skrev:Så det var din SMA-inverter som var det största jobb (längst+stort paket) som han har kört!Kalle skrev:Den senaste europaresan gick bra, (förutom vindrutetorkaren)
han körde hem min solcellsinverter
717 kWh el gick åt för att få den från basel till stockholm (via oslo)
Miljövänligare transport från dörr till dörr är svårt att få till
jag la ut den på nimber för att se om nån nappade, låg ute ungefär 3-4 veckor innan björn nappa så då slapp ja fedexa den
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Resa i Italien
Lyfter upp ursprungsfrågan från olarsson igen. Är det någon som vet var man får tag på medlemsskap/konto/kort eller liknande. Kollade på lite kartor jag fick tips om här på forumet och det står ofta 'Gratis laddning med årsabonnemang'. Fritt översatt.olarsson skrev:Ska bila ner till och runt i Italien i sommar. Genom Tyskland är ju SC-nätet väl utbyggt, men i Italien är det lite sämre.
Är det någon som har erfarenhet och kan tipsa om det är så att man bör skaffa något slags medlemsskap/konto/kort eller liknande för att kunna nyttja annan laddinfrastruktur?
Re: Resa i Italien
Hej
Har under väntan på Teslan gjort efterforskning på nätet angående laddstationer i europa.
Visar sig vara mycket välförsett i flera länder, Frankrike har ambitionen att bli elbilslandet nummer ett osv.
Inför semestertider är ju detta extra intressant.
Undrar om man kan samla info för varje land på ett effektivt sätt på forumet?
Alla länder har sina egna leverantörer med sina egna betalsystem ofta kopplade till att du bor i landet och har ett elavtal för ditt hem.
I nederländerna verkar det finnas ett litet mer samordnat system mellan leverantörerna så ett kort/avtal räcker.
En europeisk samordning där man har ett abonnemang som i sin tur reglerar betalning/tillgång till alla operatörer "bakom kulissen" skulle sätta fart på elbilsmarknaden, för en stor del av infrastrukturen finns redan på plats!
Privata/komersiella samordnare tror jag får svårt då dessa måste lägga på en avgift, men kanske skulle man betala för detta för den stora smidigheten.
I vår värd med med mängder av miljövänliga politiker borde detta vara prio ett för dem att få på plats via beslut, incitament eller ............ EU.
Så till Italien
Där härskar Enel
App:
Enel drive
Hur komma åt deras system?
Vg se nedan svar från Tesla Italien:
this is Samantha from Italian market, nice to meet you!
In order to charge in Italy you need Enel card which is possible to have it just registering yourself with an Italian Iban unfortunately.
Usually foreign customers coming to Italy pass by Tesla Milan store in order to borrow our Enel card and bring it on the way back.
Please let me know exactly when you are coming and I will be happy to check with my colleagues in Milan our card availability.
I wish you an amazing day and I wait for your answer.
Best Regards,
Samantha Giovazzini | HQ Inside Sales Advisor
Phone: 0031 202 58 39 66 Mobile: 0031 646 85 30 92
Burgemeester Stramanweg 122, 1101EN, Amsterdam
e sgiovazzini@teslamotors.com
Tjänstvilligt , ja
Smidigt, nej
Hur många kort har dom att låna ut?
Men som framgår av appen, mängder av laddstationer i Enel's regi, så i teorin inga problem att resa med elbil i Italien!
Har under väntan på Teslan gjort efterforskning på nätet angående laddstationer i europa.
Visar sig vara mycket välförsett i flera länder, Frankrike har ambitionen att bli elbilslandet nummer ett osv.
Inför semestertider är ju detta extra intressant.
Undrar om man kan samla info för varje land på ett effektivt sätt på forumet?
Alla länder har sina egna leverantörer med sina egna betalsystem ofta kopplade till att du bor i landet och har ett elavtal för ditt hem.
I nederländerna verkar det finnas ett litet mer samordnat system mellan leverantörerna så ett kort/avtal räcker.
En europeisk samordning där man har ett abonnemang som i sin tur reglerar betalning/tillgång till alla operatörer "bakom kulissen" skulle sätta fart på elbilsmarknaden, för en stor del av infrastrukturen finns redan på plats!
Privata/komersiella samordnare tror jag får svårt då dessa måste lägga på en avgift, men kanske skulle man betala för detta för den stora smidigheten.
I vår värd med med mängder av miljövänliga politiker borde detta vara prio ett för dem att få på plats via beslut, incitament eller ............ EU.
Så till Italien
Där härskar Enel
App:
Enel drive
Hur komma åt deras system?
Vg se nedan svar från Tesla Italien:
this is Samantha from Italian market, nice to meet you!
In order to charge in Italy you need Enel card which is possible to have it just registering yourself with an Italian Iban unfortunately.
Usually foreign customers coming to Italy pass by Tesla Milan store in order to borrow our Enel card and bring it on the way back.
Please let me know exactly when you are coming and I will be happy to check with my colleagues in Milan our card availability.
I wish you an amazing day and I wait for your answer.
Best Regards,
Samantha Giovazzini | HQ Inside Sales Advisor
Phone: 0031 202 58 39 66 Mobile: 0031 646 85 30 92
Burgemeester Stramanweg 122, 1101EN, Amsterdam
e sgiovazzini@teslamotors.com
Tjänstvilligt , ja
Smidigt, nej
Hur många kort har dom att låna ut?
Men som framgår av appen, mängder av laddstationer i Enel's regi, så i teorin inga problem att resa med elbil i Italien!
Re: Resa i Italien
Ja och nästa fråga är ju vilka ev adaptrar behöver man om man skall använda icke tesla SC. Jag är också på väg söderut fast mer mot Dubrovnic det verkar inte gå via SC idag.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Resa i Italien
Var nere i München förra helgen, så i princip tvärs i genom hela Tyskland utan att se en enda Tesla på någon (5st) laddstation utom i Bad Fallingbostel (efter Hamburg) där jag fick dela ström med en dansk Tesla på den enda SC som fans där. Man bör varna för att det är EN 2 ställs pall laddstation just nu trotts att det står 4 ställ på Teslas landkarta. Men det kan ju ändra sej till sommaren. För övrigt kan det stoppet rekommenderas det ligger vid en permanent hus utställning med typiska Tyska hus med lite annorlunda lösningar och mycket solpaneler. Detta var det enda stoppet bilen var klar innan vi var det. Där finns också en Italiensk bistro med god espressos och smårätter.dstr skrev:Preliminärt samma här. *)
Det blir trängsel på autostradan med svenska teslor.
Stor varning för beta varianten av Tripp planer som den ser ut nu. Man måste trippelkolla den manuellt. Helt plötsligt runt midnatt när alla var trötta insåg vi att den dragit iväg oss på en mer än 50km omväg öster om München istället för den SC som ligger strax norr om München. Förmodligen för att den är överdrivet försiktig med räckvidden. När man väl inser att man är på väg åt fel håll har man ofta inte marginal att vända utan får fullfölja omvägen.
Så här illa kan det för övrigt se ut på SC i Tyskland, Regensburg 14/5, flisförvaring och ICE parkering, förmodligen för att de används för sällan. Och jo det fans en plats kvar där det gick att ladda bilen på, förmodligen för att där låg så mycket flis att ingen ICE tycke det var trvligt att parkera där.
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Resa i Italien
Det verkar vara en bra idé med skarvsladd även till SC med tanke på felparkeringar och flislager. Det funkar väll med en hona-hane Mode-3, Type-2!?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7397
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Resa i Italien
Nej de ska klara 135 kW. (>300A)Ragnarferdinand skrev:Det verkar vara en bra idé med skarvsladd även till SC med tanke på felparkeringar och flislager. Det funkar väll med en hona-hane Mode-3, Type-2!?
Hansken är lite anorlunda ochså, den går in djupare på SC för att ha större kontaktyta en den vanliga hansken.
De sitter ochså en liten plipp på SC handsken som gör att den inte går in i en vanlig typ 2 hona
Re: Resa i Italien
Hanen i typ 2 kontakten borde gå att modifiera genom att såga av förlängningen. Men det kommer inte att gå att köra mer än 32A i en sådan kabel. Så det går ju bra mycket långsammare. I kabeln sitter ett motstånd som talar om för bilen vilken kapacitet kabeln har. Så tar du och moddar en 16A kabel blir det ju bara hälften.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Resa i Italien
Det var ju tusan att det ska vara så svårt. Är det något en elektriker kan få fram eller är det Super Tesla Special?Kalle skrev:Nej de ska klara 135 kW. (>300A)Ragnarferdinand skrev:Det verkar vara en bra idé med skarvsladd även till SC med tanke på felparkeringar och flislager. Det funkar väll med en hona-hane Mode-3, Type-2!?
Hansken är lite anorlunda ochså, den går in djupare på SC för att ha större kontaktyta en den vanliga hansken.
De sitter ochså en liten plipp på SC handsken som gör att den inte går in i en vanlig typ 2 hona
Re: Resa i Italien
Är det inte så att SuC:N kan ta reda på om bilen har SuC aktiverat eller ej och skulle denna informationen kunna gå igenom en typ2 sladd?
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Resa i Italien
Bra poäng!vigge50 skrev:Är det inte så att SuC:N kan ta reda på om bilen har SuC aktiverat eller ej och skulle denna informationen kunna gå igenom en typ2 sladd?
Re: Resa i Italien
Jo bilen pratar med laddaren på ett av stiften, men de e inte specielt för SC, de gör alla laddboxar med typ 2 sladd, så den informationen går nog rakt igenom sladden utan problem.vigge50 skrev:Är det inte så att SuC:N kan ta reda på om bilen har SuC aktiverat eller ej och skulle denna informationen kunna gå igenom en typ2 sladd?
frågan är om SC ens letar efter en resistor i sladden för att se hur mycket ström den får ge, de är ju inte tenkt att använda skarvsladd där så den kanske bara antar att om den får kontrollsignalen från bilen så flåsar den på me de 300 A som den vet sin egen kabel klarar.
De är ju lite specielt med SC laddning ochså för att de inte använder bilens laddare och AC, utan kör DC genom en typ 2 kabel
Re: Resa i Italien
Om man lyckas peta i en filad/ förlängd? 4 -6mm2 (32A) Type 2 mode 3 kabel mellan en supercharger och Teslan så att avkänningen detekterar att det är korrekt anslutet. Då lär man få se lite fyrverkeri när den kabeln brinner av. Några sekunder kanske det kan hålla.Kalle skrev:så flåsar den på me de 300 A som den vet sin egen kabel klarar.
Det är avsevärt större ledararea i en supercharger-kabel än i en mode2 Type3 även om kontakten är kompatibel i just biländan. Jag kan gissa att de ligger på 2 x 50mm2 eller kanske till och med 70mm2. Eller är de möjligen 4 x 25mm2 ? Det vore ju smidigare.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Resa i Italien
Gjorde test med annan kabel: type 2 16A och då känner bilen av resistansen vid AC laddning. Den laddar då 20A trots att det finns mer tillgängligt. Så avkänningen finns, vore väldigt konstigt ifall man bypassade detta vid DC laddning. Det finns säkert någon som kommer att prova att göra en förlängning likt detta eftersom det är något "petrol head" som felparkerat och det har nog Tesla tänkt på så att det inte kommer brännas av kablar.
Men som sagt en std type 2 kabel går inte använda som förlängningskabel utan modifikation.
Men som sagt en std type 2 kabel går inte använda som förlängningskabel utan modifikation.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Resa i Italien
Jag hoppas inte att någon på riktigt överväger att försöka tillverka en förlängningskabel för SC.
Det är upp till 120kW, inget man skojar bort och risken att allt bara smäller av om man får igång kommunikationen är inte liten. Minsta kink på kabeln och man har byggt en liten spole med väldigt hög värmeutveckling. Skador på bilar, laddare, dödsfall. Hur skall man förklara det för försäkringsbolaget?
"Öhh.. ja, jag skulle bara ladda lite..."
Bara att lägga ner. Snälla, vi vill inte ha skador som kommer att gå som en löpeld i pressen.
Det är upp till 120kW, inget man skojar bort och risken att allt bara smäller av om man får igång kommunikationen är inte liten. Minsta kink på kabeln och man har byggt en liten spole med väldigt hög värmeutveckling. Skador på bilar, laddare, dödsfall. Hur skall man förklara det för försäkringsbolaget?
"Öhh.. ja, jag skulle bara ladda lite..."
Bara att lägga ner. Snälla, vi vill inte ha skador som kommer att gå som en löpeld i pressen.
Senast redigerad av root, redigerad totalt 1 gånger.
phasebox.se
P85D
P85D
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Resa i Italien
Kanske är uppenbart men sladden från Tesla är en helt vanlig Typ-2. Det är nog en instllning i bilen som gör att den inte tar emot ström från SC.
Re: Resa i Italien
Det börjar röra på sig i Italien. Med den nya SC i Arezzo är Rom inom räck håll. Den dök upp utan förvarning på http://supercharge.info/ så förhoppningsvis så är flera SC som varit listade som "soon" på gång
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Resa i Italien
Kom just hem från Milano. Var orolig för trafiken och kan ge en kort rapport.
Danmark var inte trevligt när man tar broarna. Massor av vägarbeten!
Vägen till Hamburg, likadan! Vägen genom Gotthardtunneln var tuff med trånga vägar.
Men! Sankt Bernardino passet är utmärkt!! Det är inga problem att ta sig mellan SC.
Väl i Italien så är det lite frustrerande att åka flera mil för att tanka iför nästa dags utflykter så ett tipps är att ta med en grov skarvsladd schuko. Min vanliga sladdvinda gav för högt motstånd så att Tesla sladden gav ERROR.
Danmark var inte trevligt när man tar broarna. Massor av vägarbeten!
Vägen till Hamburg, likadan! Vägen genom Gotthardtunneln var tuff med trånga vägar.
Men! Sankt Bernardino passet är utmärkt!! Det är inga problem att ta sig mellan SC.
Väl i Italien så är det lite frustrerande att åka flera mil för att tanka iför nästa dags utflykter så ett tipps är att ta med en grov skarvsladd schuko. Min vanliga sladdvinda gav för högt motstånd så att Tesla sladden gav ERROR.