VW elbilar
Moderator: Redaktion
Re: VW elbilar
I monteringsfabrikerna hävdar jag att investeringen/ombyggnationen som krävs inte är större än den som krävs vid skifte till en ny modell byggd på en ny plattform, något som ändå sker hela tiden när nya modeller på nyutvecklade plattformar introduceras. Jag vet inte om du har besökt en bilfabrik någon gång, men om man gör det inser man att det är ganska få delar där typen av drivlina spelar roll. Betänk att många tillverkare redan bygger pluginhybrider på samma monteringslinor som bilar med enbart en förbränningsmotor med gott resultat. Kan man få till en process med så komplexa varianter ser jag inga hinder för att man kan få till en process med betydligt mindre komplexitet. Så om man är smart väljer man att först bygga om de fabriker som ändå skulle kräva uppdatering inom en snar framtid pga att de tillverkar utgående modeller.LarsL skrev:...fast de får slänga ut en stor del av dem mång miljon utrustning som står där nu.
Men visst, att bygga om en förbränningsmotorfabrik till en elmotor/transmissionsfabrik innebär nog större investeringar i nya processer så som lindningsmaskiner. Den mesta utrustningen för mekanisk bearbetning bör dock kunna återanvändas.
Re: VW elbilar
Ja, det kanske inte är ett så stort problem som alla framhäver. Jag vet faktiskt inte, har aldrig ens besökt en bilfabrik.
Re: VW elbilar
Det rekommenderas, det är en väldigt imponerande process att skåda. Själv har jag haft förmånen att få se bilfabriker hos flera tillverkare i flera länder i Europa genom mitt arbete, men de flesta biltillverkare brukar också erbjuda guidade fabriksturer för allmänheten. Man förundras över att allt faktiskt klaffar så bra som det (oftast) gör med tanke på det enorma antalet varianter och hur komplex logistik som ligger bakom.Jerka skrev:Ja, det kanske inte är ett så stort problem som alla framhäver. Jag vet faktiskt inte, har aldrig ens besökt en bilfabrik.
Re: VW elbilar
Jag var som tonåring tillsammans med familjen på ett studiebesök i monteringshallen på SAAB i Trollhättan på 70-talet. Mest imponerad var jag av det tåg vi besökare satt i och som hade en sinnrik konstruktion på kopplingarna mellan vagnarna vilket gjorde det möjligt för tåget att åka slalom genom hallen och förbi svåra hinder. Varje vagn tog exakt samma väg som "loket" tagit utan att gena i 90-graderskurvorna, som om det gick räls, vilket det alltså inte gjorde.Jerka skrev:Ja, det kanske inte är ett så stort problem som alla framhäver. Jag vet faktiskt inte, har aldrig ens besökt en bilfabrik.
Re: VW elbilar
De tyska biltillverkarna framhåller ju alltid att omställningen till elbilar innebär en förlust av en massa arbetsplatser. Det betyder ju då egentligen att det måste vara mycket enklare för dem att bygga elbilar, om det nu krävs så mycket mindre folk, enligt dem själva. Det är alltså följaktligen inte svårt att bygga elbilar. Och det borde vara billigare om man nu inte behöver så många anställda längre.
Naturligtvis är allt detta med arbetsplatserna bara trams, eftersom allt, verkligen ALLT som innebär någon form av förändring uppfattas som ett hot i Tyskland och motarbetas med argumentet att det kostar arbetsplatser. Och så duckar politikerna. Det funkar alltid. Garanterat.
Naturligtvis är allt detta med arbetsplatserna bara trams, eftersom allt, verkligen ALLT som innebär någon form av förändring uppfattas som ett hot i Tyskland och motarbetas med argumentet att det kostar arbetsplatser. Och så duckar politikerna. Det funkar alltid. Garanterat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: VW elbilar
Intressant kommentar.mati skrev:De tyska biltillverkarna framhåller ju alltid att omställningen till elbilar innebär en förlust av en massa arbetsplatser. Det betyder ju då egentligen att det måste vara mycket enklare för dem att bygga elbilar, om det nu krävs så mycket mindre folk, enligt dem själva. Det är alltså följaktligen inte svårt att bygga elbilar. Och det borde vara billigare om man nu inte behöver så många anställda längre.
Naturligtvis är allt detta med arbetsplatserna bara trams, eftersom allt, verkligen ALLT som innebär någon form av förändring uppfattas som ett hot i Tyskland och motarbetas med argumentet att det kostar arbetsplatser. Och så duckar politikerna. Det funkar alltid. Garanterat.
Jag menar att många lever i total förvillelse att arbeten försvinner. Det är de fysiska arbetsplatserna som försvinner.
Oftast hittar den som haft jobbet en ny möjlighet och något helt annat som kanske till och med ger chans till att starta eget.
Det finns hur många exempel som helst på det.
Möjligen är det så att vi minns åren efter gruv och bruksnedläggningarna i glest befolkade områden där möjligheterna till annan sysselsättning var låg och att många av någon anledning stannade på sin post i hela 40 år tills taket rasade in?
Det blev skandalrubriker och hur många som dukade under kanske bara Statistiska Centralbyrån kan räkna ut?
Det var rubrikerna man minns.
Du har nog alldeles rätt, betydligt enklare bygga elbilar då det är nästan 75-80% färre komponenter.
Re: VW elbilar
Ja, tyvärr. Tyskland har mycket "gammaldags" industri. Kolindustrin till exempel är fortfarande en betydande faktor på den tyska arbetsmarknaden. Och såklart fossilbilindustrin med allt som har att göra med motortillverkning, växellådor, drivlinor, men även forskning och utveckling, universitet som har en stark anknytning till bilindustrin, osv osv. Det är flera 100-tusen människor som känner sig hotade. Alla dessa människor blir såklart inte arbetslösa. Men det framställs gärna så. Däremot så måste alla (eller väldigt många av) dessa människor anpassa sig på ett eller annat sätt.
Fabriksarbetaren som har stått och stoppat kolvar i motorblock måste kanske skola om sig till nåt annat. Jobbigt.
Ingenjören som har jobbat med förbränningsmotorer sedan kejsartiden får kanske lära sig vad internet är för nånting. Usch, moderniteter.
Professorn som har suttit i sin akademiska bubbla på instituitionen och predikat förbränningsteknik får plötsligt upptäcka att världen har utvecklats vidare. Och detta trots att världen inte begriper nåt.
Det är väl ungefär så det ser ut.
Fabriksarbetaren som har stått och stoppat kolvar i motorblock måste kanske skola om sig till nåt annat. Jobbigt.
Ingenjören som har jobbat med förbränningsmotorer sedan kejsartiden får kanske lära sig vad internet är för nånting. Usch, moderniteter.
Professorn som har suttit i sin akademiska bubbla på instituitionen och predikat förbränningsteknik får plötsligt upptäcka att världen har utvecklats vidare. Och detta trots att världen inte begriper nåt.
Det är väl ungefär så det ser ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW elbilar
Själva produktionen brukar inte vara gammaldags i Tyskland, snarare tvärt om. Men vissa produkter de tillverkar är på god väg att bli "gammaldags" som du säger, som till exempel förbränningsmotorer. När det gäller bilindustrin och tillhörande leverantörer så får man ju hoppas att de som specifikt tillverkar komponenter för konventionella drivlinor lyckas ställa om, och vissa har faktiskt kommit ganska långt. Bosch, Conti, Siemens mfl är stora leverantörer av elmotorer, invertrar, laddare med mera till den globala bilindustrin. Tyskarna har alla förutsättningar att lyckas med omställningen om de bara får ur huvudet ur röven, Porsche är ett gott exempel på där man har tänkt till från grunden.mati skrev:Ja, tyvärr. Tyskland har mycket "gammaldags" industri. Kolindustrin till exempel är fortfarande en betydande faktor på den tyska arbetsmarknaden. Och såklart fossilbilindustrin med allt som har att göra med motortillverkning, växellådor, drivlinor, men även forskning och utveckling, universitet som har en stark anknytning till bilindustrin, osv osv. Det är flera 100-tusen människor som känner sig hotade. Alla dessa människor blir såklart inte arbetslösa. Men det framställs gärna så. Däremot så måste alla (eller väldigt många av) dessa människor anpassa sig på ett eller annat sätt.
Fabriksarbetaren som har stått och stoppat kolvar i motorblock måste kanske skola om sig till nåt annat. Jobbigt.
Ingenjören som har jobbat med förbränningsmotorer sedan kejsartiden får kanske lära sig vad internet är för nånting. Usch, moderniteter.
Professorn som har suttit i sin akademiska bubbla på instituitionen och predikat förbränningsteknik får plötsligt upptäcka att världen har utvecklats vidare. Och detta trots att världen inte begriper nåt.
Det är väl ungefär så det ser ut.
Ett verkligt hot som nämns en hel del i Tyskland är risken att en stor del av förädlingsvärdet (och därmed arbetstillfällen) i bilarna försvinner ut ur landet i och med elbilarna, då i princip alla leverantörer av battericeller är asiatiska företag som inte sällan har statliga pengar i ryggen från hemlandet, och därmed konkurrerar på orättvisa villkor. Här behövs det nog tänkas till lite från våra kära politiker då marknadskrafterna som vi normalt förlitar oss på är snedvridna, och riskerar att helt i onödan skada vår industri och arbetstillfällen.
Re: VW elbilar
Que? 75-80% färre komponenter? Hur räknar du då?TeslaTissel skrev:Du har nog alldeles rätt, betydligt enklare bygga elbilar då det är nästan 75-80% färre komponenter.
Re: VW elbilar
Fast det är ju inte så här praktiska problem vid ett paradigmskifte. Jag är ganska säker på att Nokia hade kunnat tillverka en smartphone i sina lokaler och med sina maskiner. De hade säkert också kunnat använda en stor del av sin personal med lite träning/omskolning. Det svåra är att inse att nu är det dags. Just nu ligger de andra tillverkarna 5 år efter Tesla.
Re: VW elbilar
Jo absolut, själva tekniken i en smartphone av iPhonesnitt var ju inte ny. Det har du rätt i, den tillverkare som verkar ha kommit längst och som verkar investera mest från grunden är faktiskt något förvånande Porsche.LarsL skrev:Fast det är ju inte så här praktiska problem vid ett paradigmskifte. Jag är ganska säker på att Nokia hade kunnat tillverka en smartphone i sina lokaler och med sina maskiner. De hade säkert också kunnat använda en stor del av sin personal med lite träning/omskolning. Det svåra är att inse att nu är det dags. Just nu ligger de andra tillverkarna 5 år efter Tesla.
Re: VW elbilar
Misstänker att han menar i själva motorn eller möjligen drivlinanGeni87 skrev:Que? 75-80% färre komponenter? Hur räknar du då?TeslaTissel skrev:Du har nog alldeles rätt, betydligt enklare bygga elbilar då det är nästan 75-80% färre komponenter.
Re: VW elbilar
I själva motorn försvinner nog 100% av delarna.bullen skrev:Misstänker att han menar i själva motorn eller möjligen drivlinanGeni87 skrev:Que? 75-80% färre komponenter? Hur räknar du då?TeslaTissel skrev:Du har nog alldeles rätt, betydligt enklare bygga elbilar då det är nästan 75-80% färre komponenter.
Re: VW elbilar
"Volkswagen: Har kapacitet att producera 50 miljoner elfordon
Volkswagens har kapacitet att producera 50 miljoner elfordon, säger bolagets vd Herbert Diess i en intervju."
https://www.di.se/live/volkswagen-har-k ... -elfordon/
Den lilla detaljen är att man inte säger under hur lång tid.
Känns som VW blir alltmer desperat nu när Tesla 3 kommer till Europa under början av 2019.
Att att e-Golfen och e-Up ska klara att stå emot Tesla 3 nu i början av 2019 är ett skämt.
Volkswagens har kapacitet att producera 50 miljoner elfordon, säger bolagets vd Herbert Diess i en intervju."
https://www.di.se/live/volkswagen-har-k ... -elfordon/
Den lilla detaljen är att man inte säger under hur lång tid.
Känns som VW blir alltmer desperat nu när Tesla 3 kommer till Europa under början av 2019.
Att att e-Golfen och e-Up ska klara att stå emot Tesla 3 nu i början av 2019 är ett skämt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW elbilar
Precis, det kommer att se likadant ut i Europa som i USA med försäljningssiffrorna... och nu är det inte lång tid kvar.Zalman3 skrev:"Volkswagen: Har kapacitet att producera 50 miljoner elfordon
Volkswagens har kapacitet att producera 50 miljoner elfordon, säger bolagets vd Herbert Diess i en intervju."
https://www.di.se/live/volkswagen-har-k ... -elfordon/
Den lilla detaljen är att man inte säger under hur lång tid.
Känns som VW blir alltmer desperat nu när Tesla 3 kommer till Europa under början av 2019.
Att att e-Golfen och e-Up ska klara att stå emot Tesla 3 nu i början av 2019 är ett skämt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW elbilar
e-golfen klarar ju inte ens att stå emot TM3 trots att den inte ens är tillgängligZalman3 skrev:Att att e-Golfen och e-Up ska klara att stå emot Tesla 3 nu i början av 2019 är ett skämt.
Folk väntar ju hellre ett år på en TM3 än köper en e-golf idag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: VW elbilar
Jeppe_E skrev:e-golfen klarar ju inte ens att stå emot TM3 trots att den inte ens är tillgängligZalman3 skrev:Att att e-Golfen och e-Up ska klara att stå emot Tesla 3 nu i början av 2019 är ett skämt.
Folk väntar ju hellre ett år på en TM3 än köper en e-golf idag.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW elbilar
Walker skrev:Jeppe_E skrev:e-golfen klarar ju inte ens att stå emot TM3 trots att den inte ens är tillgängligZalman3 skrev:Att att e-Golfen och e-Up ska klara att stå emot Tesla 3 nu i början av 2019 är ett skämt.
Folk väntar ju hellre ett år på en TM3 än köper en e-golf idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW elbilar
Jag tycker snarare det är kanon att VW är så kaxiga som de är. Det är ju ändå inte så att vi kan hävda att Tesla har hållit vad de lovat genom åren.
Teslas mål är ju att skynda på övergången till hållbara transporter. Enligt min mening så har VW i alla fall plockat upp stafettpinnen, och ligger bra till inför nästa växling.
Teslas mål är ju att skynda på övergången till hållbara transporter. Enligt min mening så har VW i alla fall plockat upp stafettpinnen, och ligger bra till inför nästa växling.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: VW elbilar
Kanske är det så att VW-folket vet när och var Tesla GF i Europa ska byggas, så de vet hur bråttom det är att få ut sina egna bilar på marknaden, annars är de rökta. När väl GF4(?) är byggd kommer det att strömma ut Teslor på Europeiska marknaden.
Re: VW elbilar
...om de bara hade sprungit åt rätt håll så...themax skrev:Jag tycker snarare det är kanon att VW är så kaxiga som de är. Det är ju ändå inte så att vi kan hävda att Tesla har hållit vad de lovat genom åren.
Teslas mål är ju att skynda på övergången till hållbara transporter. Enligt min mening så har VW i alla fall plockat upp stafettpinnen, och ligger bra till inför nästa växling.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW elbilar
Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Om det ändå hade varit en Tesla....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW elbilar
Fast som du säger, underbart. Fokusera på det istället på det som hände innan och på att du hellre haft en TeslaWalker skrev:Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: VW elbilar
Men det är ju det jag gör.Jeppe_E skrev:Fast som du säger, underbart. Fokusera på det istället på det som hände innan och på att du hellre haft en TeslaWalker skrev:Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR