1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.
3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
Hur menar du att man tar bort komplexitet? Att M3 kan laddas med både Tesla-typ2 och CCS borde ju bara öka komplexiteten...
Ja, jag menar Tesla. Detta är ett Teslaforum och vi diskuterar SuC här...
Nej, Model 3 kommer inte kunna laddas med "Tesla-typ". Bara med CCS. (och vanlig AC Typ2)
1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.
3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
Hur menar du att man tar bort komplexitet? Att M3 kan laddas med både Tesla-typ2 och CCS borde ju bara öka komplexiteten...
Ja, jag menar Tesla. Detta är ett Teslaforum och vi diskuterar SuC här...
Ja det är ju det jag säger, om man tar bort möjligheten att ladda med SuC via Tesla-typ2 minskar komplexiteten.
Många optimister, ni vet ju hur Tesla och tidsplaner funkar eller hur?
Jo, iofs, men i det här fallet har dom inget annat val än att leverera. Model 3-köpare kommer nog inte i lika stor utsträckning som tidigare Tesla-ägare vara sektmedlemmar och elbilsnördar. Hur ska Tesla förklara för dom varför dom kan ladda på vissa SuC men inte andra, eller på vissa stolpar men inte andra?
Jag tror att dom kommer att sätta dit CCS-sladdar på varenda SuC-stolpe under vintern, allt annat vore näst intill ett PR-mässigt självmord.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
"Försäljaren" i Göteborg försäkrade mig om att de skulle ha byggt ut samtliga stationer innan M3 levererades.
Personligen tror jag inte ett skit på honom, eftersom han agerade som en försäljare för gamla uttjänta diselbilar
Ja, just nu ser jag inte ens hur de ska lyckas att få till det på samma stolpe.
Kanske möjligen att de byter på några av stolparna först för att sedan tex sätta alla B stolpar som CCS.
Sätta en andra kabel på nuvarande hållare tror jag inte en sekund på. Självklart blir det nya och olika stolpar i början och med tiden kommer dom gamla bli mer och mer i minoritet tills dom försvinner helt och dom som har gamla bilar får använda adapter
Sätta en andra kabel på nuvarande hållare tror jag inte en sekund på. Självklart blir det nya och olika stolpar i början och med tiden kommer dom gamla bli mer och mer i minoritet tills dom försvinner helt och dom som har gamla bilar får använda adapter
Sätta en andra kabel på nuvarande hållare tror jag inte en sekund på. Självklart blir det nya och olika stolpar i början och med tiden kommer dom gamla bli mer och mer i minoritet tills dom försvinner helt och dom som har gamla bilar får använda adapter
Precis så tror jag att det blir.
Hoppas verkligen inte de blir som ni tror, jag tror de blir enormt rörigt med olika köer. Och hyr ska de dela upp stolparna, dra ner på antalet så ms och mx får mindre antal platser?
Nej jag tror de på något sätt löser de så alla laddare har dubbla sladdar.
Ja vi lär få ett svar senast i början på nästa år.
Sätta en andra kabel på nuvarande hållare tror jag inte en sekund på. Självklart blir det nya och olika stolpar i början och med tiden kommer dom gamla bli mer och mer i minoritet tills dom försvinner helt och dom som har gamla bilar får använda adapter
Med tanke på att Tesla själva sagt att det blir 2 kablar känns det konstigt att du ser det som självklart att det blir olika stolpar för de olika kontakterna.
Ja, när adaptern kommer så går det ju bra att bygga om alla stolpar.
Annars är det ju som sagt ett bra sätt att strypa gratis laddarna, varför inte tex bygga om alla Superchargers i Bredden till CCS direkt? Då blir ju taxi så illa tvungna att åka till Arlanda för att ladda.
Sätta en andra kabel på nuvarande hållare tror jag inte en sekund på. Självklart blir det nya och olika stolpar i början och med tiden kommer dom gamla bli mer och mer i minoritet tills dom försvinner helt och dom som har gamla bilar får använda adapter
Med tanke på att Tesla själva sagt att det blir 2 kablar känns det konstigt att du ser det som självklart att det blir olika stolpar för de olika kontakterna.
Två olika kablar på två olika stolpar till samma laddare?
Ser inte hur de ska få plats med två kablar på varje stolpe som de ser ut idag.
Sätta en andra kabel på nuvarande hållare tror jag inte en sekund på. Självklart blir det nya och olika stolpar i början och med tiden kommer dom gamla bli mer och mer i minoritet tills dom försvinner helt och dom som har gamla bilar får använda adapter
Med tanke på att Tesla själva sagt att det blir 2 kablar känns det konstigt att du ser det som självklart att det blir olika stolpar för de olika kontakterna.
Två olika kablar på två olika stolpar till samma laddare?
Ser inte hur de ska få plats med två kablar på varje stolpe som de ser ut idag.
Ja om det är två stolpar per plats eller en stolpe vet man ju inte men så som de har sagt det är det ju två kablar att välja på när man parkerar.
Sätta en andra kabel på nuvarande hållare tror jag inte en sekund på. Självklart blir det nya och olika stolpar i början och med tiden kommer dom gamla bli mer och mer i minoritet tills dom försvinner helt och dom som har gamla bilar får använda adapter
Med tanke på att Tesla själva sagt att det blir 2 kablar känns det konstigt att du ser det som självklart att det blir olika stolpar för de olika kontakterna.
Två olika kablar på två olika stolpar till samma laddare?
Ser inte hur de ska få plats med två kablar på varje stolpe som de ser ut idag.
Här är det officiella uttalandet från Tesla: “While Tesla owners already have access to the most convenient and reliable charging solutions available between home charging, Supercharging and Destination Charging, we want to expand their ability to charge at third party fast chargers. In advance of Model 3 rollout in Europe, we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables to enable Model 3 which will come with a CCS Combo 2 charge port, to use the Tesla Supercharger network. Model S and Model X customers will continue to have full access to the network and a CCS Combo 2 adapter will soon be available to purchase, if desired.”
“...we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables to enable Model 3 which will come with a CCS Combo 2 charge port, to use the Tesla Supercharger network...
”Dual charge cables” låter mer som att det är dubbla uttag på varje kabel.
“...we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables to enable Model 3 which will come with a CCS Combo 2 charge port, to use the Tesla Supercharger network...
”Dual charge cables” låter mer som att det är dubbla uttag på varje kabel.
Nu måste jag fråga, hur får du "dubbla laddkablar" till en kabel med dubbla uttag?
Känns glasklart att de blir två kablar på varje laddstolpe. Skulle inte förvåna mig om man byter ut hela stolpen som syns till något nytt där båda kablarna får plats. Tesla brukar göra saker ordentligt och genomtänkt. De känner garanterat till problemet med CCS och cademo sladdar som trasslar och trillar i marken och därför går sönder ibland.
“...we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables to enable Model 3 which will come with a CCS Combo 2 charge port, to use the Tesla Supercharger network...
”Dual charge cables” låter mer som att det är dubbla uttag på varje kabel.
Man kan översätta det så. Det är inte rätt, men man kan...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Känns glasklart att de blir två kablar på varje laddstolpe. Skulle inte förvåna mig om man byter ut hela stolpen som syns till något nytt där båda kablarna får plats. Tesla brukar göra saker ordentligt och genomtänkt. De känner garanterat till problemet med CCS och cademo sladdar som trasslar och trillar i marken och därför går sönder ibland.
Då kommer det ta tid, tidigast under hösten 2019 har vi rimlig5 Supercharger stöd i Sverige.
Tror att Tesla inte kommer att ta alla stolparna på varje station på en gång om det krävs jobb i flera dagar. De kommer nog börja i liten skala och testa så kanske två stolpar per station först. Detta klarar de lätt av på en månader innan leveranserna av Model 3 startar. När de väl sett att det fungerar OK så tar de och bygger om stolpe efter stolpe i mån av tid och nödvändighet. Har de ett mindre annat jobb som krävs på stationen så kan de även lägga till inkoppling av extra kabel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det verkar ju onekligen som att dom ska lägga till en css sladd på laddarna. Men är det inte lite konstigt att göra detta jobbet relativt kort innan supercharger v3 rullas ut? Eventuellt behöver dom ju då uppgradera laddarna igen.
För övrigt funderar jag lite kring supercharger v3. Vore det inte rimligt att bilarna skulle kunna ladda sjävla på dessa? Det är ju en förutsättning för självkörande flotta. Dessutom skulle antagligen laddarna kunna utnytjas effektivare. Kanske därför Tesla lagt lite krut på summon på sista tiden? Dessutom så skulle det vara en klar skillnad mot exempelvis Porsche Taycan med flera.
Det verkar ju onekligen som att dom ska lägga till en css sladd på laddarna. Men är det inte lite konstigt att göra detta jobbet relativt kort innan supercharger v3 rullas ut? Eventuellt behöver dom ju då uppgradera laddarna igen.
För övrigt funderar jag lite kring supercharger v3. Vore det inte rimligt att bilarna skulle kunna ladda sjävla på dessa? Det är ju en förutsättning för självkörande flotta. Dessutom skulle antagligen laddarna kunna utnytjas effektivare. Kanske därför Tesla lagt lite krut på summon på sista tiden? Dessutom så skulle det vara en klar skillnad mot exempelvis Porsche Taycan med flera.
Vem säger att v3 inte är stolpe med CCS? Stolpen uppgraderas för högre effekt plus får CCS. Bägge kablarna kan ladda snabbare men CCS kanske kan få ännu högre effekt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det verkar ju onekligen som att dom ska lägga till en css sladd på laddarna. Men är det inte lite konstigt att göra detta jobbet relativt kort innan supercharger v3 rullas ut? Eventuellt behöver dom ju då uppgradera laddarna igen.
För övrigt funderar jag lite kring supercharger v3. Vore det inte rimligt att bilarna skulle kunna ladda sjävla på dessa? Det är ju en förutsättning för självkörande flotta. Dessutom skulle antagligen laddarna kunna utnytjas effektivare. Kanske därför Tesla lagt lite krut på summon på sista tiden? Dessutom så skulle det vara en klar skillnad mot exempelvis Porsche Taycan med flera.
Vem säger att v3 inte är stolpe med CCS? Stolpen uppgraderas för högre effekt plus får CCS. Bägge kablarna kan ladda snabbare men CCS kanske kan få ännu högre effekt?