Njae? Brorsans Saab hade en sönderrostad krok. Då var han tvungen att antingen fixa den och besiktiga om, eller ta bort den och registreringsbesiktiga(dyrt) den på nytt.Jeppe_E skrev:Mickep skrev:orkar inte läsa igen tråden...
tldr; Om den är typgodkänd får man då sätta på ett 3dje parts drag själv (och sedan besikta)? (tror ni det kommer vara möjligt att göra eldragningen, kommer mjukvaran för styrning finnas i bilen?)
Om bilen är typgodkänd, så behöver den inte ens besiktigas. Men Tesla kommer inte att vilja ta i bilen med tång ens om du installerar själv. Tänk dig att du får ett elfel på bilen, det behöver inte alls vara relaterat till dragkroken. Men vad tror du Tesla säger?
EDIT: Tydligen är kravet slopat vid montering: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... dkand-bil/
"Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset."