Mercedes EQC

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Haglund skrev: 16 dec 2023 12:55
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 11:08
Haglund skrev: 16 dec 2023 10:28
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:45
Haglund skrev: 23 feb 2021 09:10
Kul tråd! :lol:

Plockar ut min EQC 2021/01 med trefasladdare inom ett par veckor och således är min tid som Teslaförare över för denna gången. Det har blivit uppemot 20.000 mil sammanlagt i två olika Model S och till största del med den äran, men nu ska det bli fint att åka Merca igen ett tag. Kanske kommer jag tillbaka till Tesla någon gång.
Ser att du är tillbaks i en Model Y.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.

Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.

Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.

För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn. :)
Tack för lysande bra svar!!
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
Jo, en beggad EQC hade nog gjort jobbet fint, skulle jag tro. Tänk dock på att du kan förvänta dig att komfortköra 25 mil motorväg på vintern och 35 på sommaren. Alltså, du kan pressa så du kommer längre, jag har kört 29 mil i -21 med EQCn utan att slå av på farten, men utan att behöva tänka så är det de siffrorna du får vänja dig vid. EQCn laddar på pappret ganska långsamt, men den är väldigt konsekvent och har väldigt platt kurva. Kör man Tesla så stannar man och laddar 10 minuter en gång i timman (drygt). Med en EQC är det bättre att stanna 25 minuter varannan timma.
Tack, vilken fart är du menar med komfortköra och utan att slå av på farten?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

Alla pratar om att EQC är så hejdlöst törstig. Det är den inte, det kan jag skriva under på som kört en 9000 mil. Törstig, ja, absolut jämfört med en Model 3/Y, men knappast jämfört med andra liknande bilar.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Haglund »

Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 15:34
Haglund skrev: 16 dec 2023 12:55
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 11:08
Haglund skrev: 16 dec 2023 10:28
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 09:45

Ser att du är tillbaks i en Model Y.
Vad gillar du med Y resp EQC?
Velar mellan Tesla 3 och en EQ-merca…oklart vilken men beggad EQC är fin.
Ja, jag har en Y LR för tillfället men den blir bara kvar ett par veckor till eftersom jag byter jobb vid årsskiftet.

Y och EQC är två väldigt olika bilar som visserligen kan göra samma jobb men på väldigt olika sätt. EQCn är ett komfortmonster som lastar sådär men där allt fungerar precis som förväntat eller bättre. Y är en smartare helhetslösning för allt en familj på 3-4 personer behöver, dock med de allra flesta lösningar väl fungerande och en del helt dysfunktionella. Yn gör jobbet fint i det allra mesta och är betydligt mer praktisk, men helt känslolös och utan någon sorts förfining. Om den sticker ut åt något håll så är det de gånger man bara vill styra ner i diket för att få slut på eländet när man tvingats köra 20 mil utan varesig vindrutetorkarautomatik eller farthållare. Nej, det är nog inte så hemskt om man bara kör i stan eller sällan kör längre sträckor men om man som jag kört 4000-4500 mil/år så är det så dåligt fungerande att jag lovat mig själv att inte köpa en Tesla igen förrän alla funktioner är åtminstone på samma nivå som hos en 20 år gammal ”vanlig” bil.

Om du tänker gå från en ”vanlig” bil till en Tesla så prova Teslan åtminstone en långkörning i varierande väder innan du bestämmer dig.

För min del hämtar jag en EQE sedan efter årsskiftet, så det tyder väl på att jag tyckte om EQCn. :)
Tack för lysande bra svar!!
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!
Jo, en beggad EQC hade nog gjort jobbet fint, skulle jag tro. Tänk dock på att du kan förvänta dig att komfortköra 25 mil motorväg på vintern och 35 på sommaren. Alltså, du kan pressa så du kommer längre, jag har kört 29 mil i -21 med EQCn utan att slå av på farten, men utan att behöva tänka så är det de siffrorna du får vänja dig vid. EQCn laddar på pappret ganska långsamt, men den är väldigt konsekvent och har väldigt platt kurva. Kör man Tesla så stannar man och laddar 10 minuter en gång i timman (drygt). Med en EQC är det bättre att stanna 25 minuter varannan timma.
Tack, vilken fart är du menar med komfortköra och utan att slå av på farten?
Jo, jag menar utan att starta med fullt varmt batteri och sedan köra ner till 1% innan man laddar. Alltså, en vanlig dag och man laddar när det passar skapligt. Och farthållaren på 10+, lite omkörningar utan att fegköra, osv.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 16 dec 2023 14:58
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 12:54
taliz skrev: 16 dec 2023 11:27
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 11:16
Sportbilsentusiasten skrev: 16 dec 2023 11:08

Tack för lysande bra svar!!
Har en nästan maxad E-klass idag och med den extra ljudisolering, Burmester, AMG-inredning mm är man bortskämd.
Åker regelbundet 50+ mil per dag med kort bytaförare-stopp så räckvidd är viktigt.
Tyvärr är EQE och Taycan lite för dyra (mina absoluta favoriter) så beggad EQC kanske funkar…
Dina tankar om detta uppskattas!

EQC har en begränsad räckvidd dock.
Dessutom laddar den väldigt långsamt. Max 110kw.
Ingen bra kombo om man regelbundet kör långt.
Andrahandsvärdet på dem är alldeles för högt. En etron är ett betydligt bättre köp för samma pengar. Samma komfort men mer utrymme och mycket snabbare laddning.

Vill dock minnas att du gillade EQC mer än E-Tron när de kom ut på marknaden. Eller var det bara för att reta mati?
Ja, gillade interiören och körkänslan bättre i den. Men den långsamma laddningen sänker allt.

Den går ju snålare än E-Tron också så i praktiken rör det sig om väldigt få minuter.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 16 dec 2023 16:39
taliz skrev: 16 dec 2023 14:58
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 12:54
taliz skrev: 16 dec 2023 11:27
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 11:16



EQC har en begränsad räckvidd dock.
Dessutom laddar den väldigt långsamt. Max 110kw.
Ingen bra kombo om man regelbundet kör långt.
Andrahandsvärdet på dem är alldeles för högt. En etron är ett betydligt bättre köp för samma pengar. Samma komfort men mer utrymme och mycket snabbare laddning.

Vill dock minnas att du gillade EQC mer än E-Tron när de kom ut på marknaden. Eller var det bara för att reta mati?
Ja, gillade interiören och körkänslan bättre i den. Men den långsamma laddningen sänker allt.

Den går ju snålare än E-Tron också så i praktiken rör det sig om väldigt få minuter.
Nä. In och prova lite i ABRP.
Mellan Lomma och Stockholm blir det tex 3 laddstopp för EQC vs 2 för etron. Totalt 75 vs 50 min. Bokstavligen 50% längre laddtid.
Kör man snabbare än skyltat blir det ännu större skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Mercedes EQC

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 16 dec 2023 16:53
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 16:39
taliz skrev: 16 dec 2023 14:58
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 12:54
taliz skrev: 16 dec 2023 11:27


Dessutom laddar den väldigt långsamt. Max 110kw.
Ingen bra kombo om man regelbundet kör långt.
Andrahandsvärdet på dem är alldeles för högt. En etron är ett betydligt bättre köp för samma pengar. Samma komfort men mer utrymme och mycket snabbare laddning.

Vill dock minnas att du gillade EQC mer än E-Tron när de kom ut på marknaden. Eller var det bara för att reta mati?
Ja, gillade interiören och körkänslan bättre i den. Men den långsamma laddningen sänker allt.

Den går ju snålare än E-Tron också så i praktiken rör det sig om väldigt få minuter.
Nä. In och prova lite i ABRP.
Mellan Lomma och Stockholm blir det tex 3 laddstopp för EQC vs 2 för etron. Totalt 75 vs 50 min. Bokstavligen 50% längre laddtid.
Kör man snabbare än skyltat blir det ännu större skillnad.

Då är räckvidden sämre också då?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQC

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 16 dec 2023 17:04
taliz skrev: 16 dec 2023 16:53
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 16:39
taliz skrev: 16 dec 2023 14:58
Verdi_ skrev: 16 dec 2023 12:54



Vill dock minnas att du gillade EQC mer än E-Tron när de kom ut på marknaden. Eller var det bara för att reta mati?
Ja, gillade interiören och körkänslan bättre i den. Men den långsamma laddningen sänker allt.

Den går ju snålare än E-Tron också så i praktiken rör det sig om väldigt få minuter.
Nä. In och prova lite i ABRP.
Mellan Lomma och Stockholm blir det tex 3 laddstopp för EQC vs 2 för etron. Totalt 75 vs 50 min. Bokstavligen 50% längre laddtid.
Kör man snabbare än skyltat blir det ännu större skillnad.

Då är räckvidden sämre också då?
Ja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar