Vilken båt kommer treorna med?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av leiflodde »

Kom 4 st trailer som skulle in på området så utlastning pågår.
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Andr3as »

För oss som ännu inte fått VIN eller någon indikation på leverans kan det vara intressant att veta att Glovis Courage precis lade till i Zeebrugge.
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
fredi
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 feb 2019 12:27

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av fredi »

Andr3as skrev:
För oss som ännu inte fått VIN eller någon indikation på leverans kan det vara intressant att veta att Glovis Courage precis lade till i Zeebrugge.
Yay!

Fast är det bekräftat att tilldelning av VIN/indikation inte sker förrän vid ankomst till Europa? I och med att många fått tilldelad leverans efter 21 mars så bör det vara bilarna som kommer i hamn idag. Med andra ord får vi som inte fått info om hämtning ännu vänta på nästa båt.

Jag är jäkligt pessimistisk när det gäller leverans. Bland de första som bokade/reserverade och nu känns det som att det kommer att ta minst en månad till.
Bokade tidigt den 31 mars 2016
Beställde 5 dec 2018 kl 20
Första Teslan
Silver, AWD, 18" Aero, EAP(=FSD), svart inredning
Inget leveransdatum, har fått VIN, inget regnr, slutfaktura betald.
Har varit Tesla-fanboy i många år, har lite tålamodet kvar.
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av JorgenM »

Jag avbokade en model 3 igår fm, hade inte ens fått vin så jag tänkte att det inte kunde skilja allt för mycket i leveranstid mot att beställa en ny(lite billigare), men innan ordern var annulerad så fick jag meddelande om att den skulle hämtas den 13/3...

Så jag hoppas någon som beställt en likadan blir glad :).
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av AndreasA »

fredi skrev:
Andr3as skrev:
För oss som ännu inte fått VIN eller någon indikation på leverans kan det vara intressant att veta att Glovis Courage precis lade till i Zeebrugge.
Yay!

Fast är det bekräftat att tilldelning av VIN/indikation inte sker förrän vid ankomst till Europa? I och med att många fått tilldelad leverans efter 21 mars så bör det vara bilarna som kommer i hamn idag. Med andra ord får vi som inte fått info om hämtning ännu vänta på nästa båt.

Jag är jäkligt pessimistisk när det gäller leverans. Bland de första som bokade/reserverade och nu känns det som att det kommer att ta minst en månad till.
jag läste någonstans att preliminär tilldelning skedde när bilarna lastades på båt i SF.
Men att vi som köpare inte får reda på VIN direkt.
En del har fått besked att deras bil har funnits på båt X.

Om jag får killgissa så tror jag att vi som har fått leveransbesked mellan 21/3-31/3 har våra bilar på Glovis Star (som passerar Panamakanalen i skrivande stund)

Med lite tur TROR jag vi kan se Glovis Star i bakgrunden om en stund på webkameran som är vid Gatun slussen. Kameran är placerad vid de gamla slussarna och Glovis Star är för stor för de gamla men man kan se nya kanalrännan i bakgrunden av webkameran.

När Glovis Star har passerat slussen borde även hennes AIS uppdateras och vi borde då få ett bättre datum på när hon når Zeebrugge än min gissning på 2019-03-19
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av TiborBlomhall »

Bara för att du inte ser något VIN på Teslas buggiga kontosida betyder det inte att du inte har blivit tilldelad en.

Min sida såg helt f-jävlig ut ända tills igår http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 80#p310657

Sedan ringde jag Tesla. Tjejen i luren sa att jag redan hade fått ett VIN och bilen stod i Trosta.

Fem minuter efter samtalet rasslade det till på hemsidan också http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10#p310843
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Andr3as »

Jag tror som Tibor säger att vi inte kan lita på Teslas system som kommuniceras till oss.

En rimlig spekulation är väl som jag förstått det att det är 2-3 000 Model 3 på varje båt som kommer till Europa. Dessa ska fördelas till de högt prioriterade länderna (minns inte vilka). Glovis Courage är, om jag räknat rätt, 5:e båt med bilar till Europa. Det innebär att vi borde komma upp till 10-15 000 bilar i Europa nu. Någon som vågar sig på en killgissning var vi då borde ligga i beställningstidpunkt?

Jag fick ett intressant svar av Tesla på frågan om det finns någon preliminär tidsplan.
"Hej Andreas,

Det finns tyvärr ingen preliminär plan i dagsläget då vi inter har ett VIN nummer. Det kan allt ske väldigt fort bara så du är förbered för det.

Med vänliga hälsningar,"

Alltså, hur kan det "ske väldigt fort" och jag bör vara förbered på det om det inte finns något VIN-nummer? Det förbryllar mig lite. Man får ju lätt känslan av att man skickar över bilar på vinst och förlust. Självklart är det inte så. Självklart vet man i Kalifornien mycket väl vilka bilar man skickar. Första lasterna skickades baserat på de första ordrarna där man hunnit bygga mot order. Antagligen byggde man extra bilar extrapolerat från de beställningar man fått. Det känns med den senaste månaden i åtanke inte osannolikt att Tesla Sverige haltar i sin kommunikation både externt och internt. Jag tycker också svaret jag fick mellan raderna säger just det. I princip står det ju: "Vi har ingen aning..."

Intressant reflektion är att man fortfarande vidhåller att leverans sker i Mars om man beställer idag. Hur ska det gå till om vi som beställt sedan en tid tillbaka inte ens fått en bil tilldelad oss på Viking Adventure?
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Användarvisningsbild
richdub
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 dec 2018 12:05

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av richdub »

Jo, jag börjar tappa hoppet om att få bilen i mars trots tidig reservation och beställning. Enligt den säljare jag pratade med i telefon så tilldelas VIN när bilarna är på båten, och jag hade inget VIN tilldelat. Då drar jag ju slutsatsen att min bil inte är på en båt, och därför inte ens är i närheten av detta halvklot.
fredi
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 feb 2019 12:27

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av fredi »

TiborBlomhall skrev:
Bara för att du inte ser något VIN på Teslas buggiga kontosida betyder det inte att du inte har blivit tilldelad en.

Min sida såg helt f-jävlig ut ända tills igår http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 80#p310657

Sedan ringde jag Tesla. Tjejen i luren sa att jag redan hade fått ett VIN och bilen stod i Trosta.

Fem minuter efter samtalet rasslade det till på hemsidan också http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10#p310843
Inspirerad av dina inlägg igår ringde jag till Tesla och... nej, jag har inte tilldelats någon bil ännu.
Bokade tidigt den 31 mars 2016
Beställde 5 dec 2018 kl 20
Första Teslan
Silver, AWD, 18" Aero, EAP(=FSD), svart inredning
Inget leveransdatum, har fått VIN, inget regnr, slutfaktura betald.
Har varit Tesla-fanboy i många år, har lite tålamodet kvar.
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av tompet »

Andr3as skrev:
Jag tror som Tibor säger att vi inte kan lita på Teslas system som kommuniceras till oss.

Jag fick ett intressant svar av Tesla på frågan om det finns någon preliminär tidsplan.
"Hej Andreas,

Det finns tyvärr ingen preliminär plan i dagsläget då vi inter har ett VIN nummer. Det kan allt ske väldigt fort bara så du är förbered för det.

Med vänliga hälsningar,"

Alltså, hur kan det "ske väldigt fort" och jag bör vara förbered på det om det inte finns något VIN-nummer? Det förbryllar mig lite. Man får ju lätt känslan av att man skickar över bilar på vinst och förlust. Självklart är det inte så. Självklart vet man i Kalifornien mycket väl vilka bilar man skickar. Första lasterna skickades baserat på de första ordrarna där man hunnit bygga mot order. Antagligen byggde man extra bilar extrapolerat från de beställningar man fått. Det känns med den senaste månaden i åtanke inte osannolikt att Tesla Sverige haltar i sin kommunikation både externt och internt. Jag tycker också svaret jag fick mellan raderna säger just det. I princip står det ju: "Vi har ingen aning..."

Intressant reflektion är att man fortfarande vidhåller att leverans sker i Mars om man beställer idag. Hur ska det gå till om vi som beställt sedan en tid tillbaka inte ens fått en bil tilldelad oss på Viking Adventure?
Jag har fått precis samma svar som du, inget VIN tilldelat men det kan gå snabbt. Fick det svaret för en vecka sen, jag hade nog hoppats att snabbt redan passerat men icke...
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av FlyingBlue »

Snabbt/fort är inte samma sak som inom kort / strax / omedelbart..... :?
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Andr3as »

FlyingBlue skrev:
Snabbt/fort är inte samma sak som inom kort / strax / omedelbart..... :?
Nej, det stämmer men om vi sätter det i kombination med att jag förväntas vara beredd så känns inte tolkningen som att det kan hända närsomhelst utan förvarning främmande. Jag menar inte att det skulle ske just inom kort. Snarare förvånande att det skulle ske hastigt, liksom utan förvarning. Det känns tämligen orimligt när vi talar om en frakttid om över en månad. De ramlar väl liksom inte bara över bilen ute på Trosta? Eller?
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Andr3as »

tompet skrev:

Jag har fått precis samma svar som du, inget VIN tilldelat men det kan gå snabbt. Fick det svaret för en vecka sen, jag hade nog hoppats att snabbt redan passerat men icke...
Jag nöjde mig inte med deras svar. Har skickat en följdfråga. Kan tycka att de åtminstone kan vara tydligare med hur processen ser ut. Misstänker starkt att det är häri problemet ligger. Det finns ingen tydlig processbeskrivning att följa. I min kommentar ovan raljerar jag om att man "ramlar över en bil i Trosta" men jag börjar tro att det i praktiken är precis så det går till. Att Tesla Sverige helt enkelt inte har säkrat upp leveransprocessen tillräckligt hos sin personal och det sker lite hur som helst. Typ: "En rad i taget på parkeringsplatsen" eller liknande.
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av FlyingBlue »

Andr3as skrev:
FlyingBlue skrev:
Snabbt/fort är inte samma sak som inom kort / strax / omedelbart..... :?
Nej, det stämmer men om vi sätter det i kombination med att jag förväntas vara beredd så känns inte tolkningen som att det kan hända närsomhelst utan förvarning främmande. Jag menar inte att det skulle ske just inom kort. Snarare förvånande att det skulle ske hastigt, liksom utan förvarning. Det känns tämligen orimligt när vi talar om en frakttid om över en månad. De ramlar väl liksom inte bara över bilen ute på Trosta? Eller?
Min kommentar var ironi över hur kommunikation och leveranser (inte) fungerar. Jag har gjort ett tappert försök att smita före dig i kön genom att göra en ny beställning 2/3. Min reservation och beställning 8/12 fungerade inget vidare. När jag senast ringde 1/3 kunde dom inte se någonting om allokering av fordon till mig. Väntar med spänning på resultat av min nya beställning
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Bjelke »

Andr3as skrev:
tompet skrev:

Jag har fått precis samma svar som du, inget VIN tilldelat men det kan gå snabbt. Fick det svaret för en vecka sen, jag hade nog hoppats att snabbt redan passerat men icke...
...Typ: "En rad i taget på parkeringsplatsen" eller liknande.
Spot on är jag rädd...
Dom skickar en massa bilar på båtarna och vet att dom kan matchas mot köpare, och just detta sker nu i början precis som du gissar, dom matchar bilar på gården mot
blivande ägare allteftersom dom hinner, det är inte gjort i förväg som det brukar vara...
Och då blir det ju självklart kort varsel och såklart inget vettigt när man loggar in på sitt konto för att se hur "processen" rullar på...
Det som gör det än mer oförutsägbart är väl att ett visst antal bilar matchades mot ägare tidigt, typ direkt dom kommit av båten, så
vissa ägare har kunnat se mer info och tidigare än andra osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Andr3as »

Bjelke skrev:
Andr3as skrev:
tompet skrev:

Jag har fått precis samma svar som du, inget VIN tilldelat men det kan gå snabbt. Fick det svaret för en vecka sen, jag hade nog hoppats att snabbt redan passerat men icke...
...Typ: "En rad i taget på parkeringsplatsen" eller liknande.
Spot on är jag rädd...
Dom skickar en massa bilar på båtarna och vet att dom kan matchas mot köpare, och just detta sker nu i början precis som du gissar, dom matchar bilar på gården mot
blivande ägare allteftersom dom hinner, det är inte gjort i förväg som det brukar vara...
Och då blir det ju självklart kort varsel och såklart inget vettigt när man loggar in på sitt konto för att se hur "processen" rullar på...
Det som gör det än mer oförutsägbart är väl att ett visst antal bilar matchades mot ägare tidigt, typ direkt dom kommit av båten, så
vissa ägare har kunnat se mer info och tidigare än andra osv.
Som sagt. Då tror vi lika. Och enda logiska förklaringen jag kan se är att Tesla Sverige tappat bollen mitt i Atlanten när det gäller arr förmedla den tänkta processen till personalen. Det kan OMÖJLIGT vara så här ogenomtänkt från HQ! Försöker man driva en organisation med så läs boliner så blir det nog svårt att göra det Tesla gjort i övrigt.
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Användarvisningsbild
richdub
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 dec 2018 12:05

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av richdub »

För oss som fortfarande väntar på livstecken...

Ser ut som att både Grand Venus och Glovis Star landar i Zeebrugge i slutet av nästa vecka, 1 dag emellan (16+17/3). Får hoppas att de innehåller ett par Sverigebilar!
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Andr3as »

richdub skrev:
För oss som fortfarande väntar på livstecken...

Ser ut som att både Grand Venus och Glovis Star landar i Zeebrugge i slutet av nästa vecka, 1 dag emellan (16+17/3). Får hoppas att de innehåller ett par Sverigebilar!
Hoppas jag verkligen. Tesla ringde mig igår och frågade om jag kunde ta leverans under mars månad. Jag frågade vad det betyder att jag inte fått VIN: ”Då är bilen inte i Europa ännu utan på väg.”
Ska jag kunna få leverans i mars torde bilen stå på någon av de båtarna. Nästa båt har väl inte nått Panama-kanalen ännu så...
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av bolleboll »

När jag hämtade min bil på Trosta så stod navigeringen fortfarande på Zeebrugge. Då körde man tydligen ut bilarna från båten och att det sedan var en liten längre bit att köra till uppställningsplatsen. Jag vet inte hur mycket man måste köra för att navigeringen ska uppdatera. Eller så var det någon som tog en sväng runtom Belgien :-)
DSC_3781 (Large).JPG
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Geni87 »

bolleboll skrev:
När jag hämtade min bil på Trosta så stod navigeringen fortfarande på Zeebrugge. Då körde man tydligen ut bilarna från båten och att det sedan var en liten längre bit att köra till uppställningsplatsen. Jag vet inte hur mycket man måste köra för att navigeringen ska uppdatera. Eller så var det någon som tog en sväng runtom Belgien :-)
Haha ja det där fenomenet har man ju upplevt när man åker iland efter att ha åkt Kielfärjan, tar en liten stund för navigator att fatta vart bilen befinner sig. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av AndreasA »

Stoppa pressarna!
Grand Venus går norr om Azorerna!
Alla de andra båtarna har gått söder eller igenom området.
Spänningen för oss som inte fått leverans än tilltar.
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Feddan »

AndreasA skrev:
Stoppa pressarna!
Grand Venus går norr om Azorerna!
Alla de andra båtarna har gått söder eller igenom området.
Spänningen för oss som inte fått leverans än tilltar.
Går säkert på grund bara för det :P
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
richdub
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 dec 2018 12:05

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av richdub »

AndreasA skrev:
Stoppa pressarna!
Grand Venus går norr om Azorerna!
Alla de andra båtarna har gått söder eller igenom området.
Spänningen för oss som inte fått leverans än tilltar.
Hur ska vi tolka det? Verkar fortfarande ha samma destination...
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av AndreasA »

Tror inte vi ska tolka för mycket. Däremot verkar Glovis Star köra snabbare än Grand Venus.
Grand Venus avgick 4 dagar före Glovis Star men kommer fram knappt bara 1,5 dagar före Glovis Star.

Grand Venus ETA 2019-03-16 03:00
Glovis Star ETA 2019-03-17 20:00
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Andr3as
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 20:28

Re: Vilken båt kommer treorna med?

Inlägg av Andr3as »

richdub skrev:
AndreasA skrev:
Stoppa pressarna!
Grand Venus går norr om Azorerna!
Alla de andra båtarna har gått söder eller igenom området.
Spänningen för oss som inte fått leverans än tilltar.
Hur ska vi tolka det? Verkar fortfarande ha samma destination...
Kan tolkas som en kaxigare kapten som inte bryr sig lika mycket om att följa Iberiska kusten. Borde ju nå Europa längre norr ut.
En cowboy?!? Har han gått hårdare i svår sjö? Repiga bilar? ;) :D
M3 LRD Silver 18” FSD beställd (11/2) - i väntans tider
Skriv svar