Man får själv värdera höjden på bilens värde men att Kona skulle vara bättre skulle jag inte påstå. Har iofs bara provkört under en kort stund och det var något år sedan jag testade Ionic men jag var inte imponerad av Kona. Föredrar Ionic, det gjorde även Hyundai försäljaren, för vad det nu är värtZalman3 skrev:Hyundai Kona 39kWh kostar 34.600 euro.
Bättre och billigare än Ioniq?
Hyundai Ioniq
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hyundai Ioniq
Lite knas med huvudräkningen där:juristen skrev:Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min
Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
/JM
Re: Hyundai Ioniq
Du har missuppfattat. Den laddar inte 100kW i snitt. Långt ifrån.[JM] skrev:Lite knas med huvudräkningen där:juristen skrev:Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min
Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
/JM
Re: Hyundai Ioniq
Jag har inte räknat, utan jag har bara reflekterat över de siffror som artikeln i inlägget ovan mitt presenterade. Det går inte ens att räkna, eftersom laddhastigheten inte är konstant (iaf inte i högre effekter) och nya Ioniq av allt att döma inte kommer upp i 100kw någon gång på hela sin laddkurva.[JM] skrev:Lite knas med huvudräkningen där:juristen skrev:Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min
Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq
Aha det var electrive.com som inte kunde räkna.juristen skrev:Jag har inte räknat, utan jag har bara reflekterat över de siffror som artikeln i inlägget ovan mitt presenterade. Det går inte ens att räkna, eftersom laddhastigheten inte är konstant (iaf inte i högre effekter) och nya Ioniq av allt att döma inte kommer upp i 100kw någon gång på hela sin laddkurva.[JM] skrev:Lite knas med huvudräkningen där:juristen skrev:Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min
Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
Missade den länken så jag fick inte ihop siffrorna eftersom det borde gå betydligt snabbare med 100kw laddning.
AC laddningen verkar ju inte helt korrekt den heller i den artikeln.
Idealt borde det ta 4 tim och 15 min att nå 80% med 7.2kw laddning. Om man bortser från förluster dvs.
6 timmar motsvarar verkningsgrad på 71%. Dvs 29% bort i värme. Kan de vara så dåligt eller har dom bara klantat sig med siffrorna?
/JM
Re: Hyundai Ioniq
Njae, jag tror att siffrorna i artikeln är rätt och att de gått på officiella uppgifter. Däremot tror jag du kan ha missat att det är LADDAREN som kan ge 100kw, och att det inte är specificerat vad BILEN kan ta emot. Troligen så laddar nya Ioniq med ca 50-60kw som topp på en dalande laddkurva, ungefär som Kona 39kwh.[JM] skrev:Aha det var electrive.com som inte kunde räkna.
Missade den länken så jag fick inte ihop siffrorna eftersom det borde gå betydligt snabbare med 100kw laddning.
"At a DC charging station that delivers at least 100 kW, the charging process takes around 54 minutes to 80 per cent. "
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq
Mycket att ta hänsyn till.juristen skrev:Jag har inte räknat, utan jag har bara reflekterat över de siffror som artikeln i inlägget ovan mitt presenterade. Det går inte ens att räkna, eftersom laddhastigheten inte är konstant (iaf inte i högre effekter) och nya Ioniq av allt att döma inte kommer upp i 100kw någon gång på hela sin laddkurva.[JM] skrev:Lite knas med huvudräkningen där:juristen skrev:Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min
Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
Antar att CCS uttaget "endast" stöder CCS 1.0, d.v.s. max 80 kW max 500V och max 200 A. Samma som en del andra Kia och Hyundai elbilar som ska klara av 100 kW, kan vara så att systemet i bilen klarar av det men begränsas av uttaget.
Batteriet i nya Ioniq är på 319,4 V medans befintlig Ioniq är på 360 V, så befintlig Ioniq ska klara högre effekt.
BMS, minst lika stor betydelse har hur tillverkaren har programmerat hanteringen av laddningen. Hyundais angivna laddtid för nya Ioniq tyder på en laddkurva motsvarande Leaf 40, d.v.s. laddningen avtar redan vid 65% batteri. Fast detta vet vi först när någon har testat.
Polestar 2 awd -21
Re: Hyundai Ioniq
Priset i Norge för Hyundai Ioniq 38,3kWh är 282.900Nok.
Den gamla 28kWh kostar 254.900Nok.
Den gamla 28kWh kostar 254.900Nok.
https://www.hyundai.no/modeller/nye-ioniq-electric/Nye IONIQ electricRask lading – lang rekkevidde
Nye IONIQ electric gir deg fascinerende kjøreopplevelser og en rekkevidde på 311 kilometer (WLTP-syklusen). Det nye litium-ion polymerbatteriet kan lades til 80 % på under en time på en 100 kW-hurtigladestasjon. Next Awaits.
Nye IONIQ kan bestilles fra 2. september.
Kundeleveranser starter 21. oktober.
(Siden er under oppbygging)
Fra kr.
282 900,-
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Ioniq
Då gissar jag 399 tusen för den nya Ioniq i Sverige
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Hyundai Ioniq
Är väl inte så långt från sanningen.Limbster skrev:Då gissar jag 399 tusen för den nya Ioniq i Sverige
Men räcker 38,3kWh när det finns konkurrenter med +50kWh som har ett pris under 350.000kr?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Ioniq
Svaret är enkelt: nej! Ioniq EV har aldrig varit särskilt prisvärd...Zalman3 skrev:Är väl inte så långt från sanningen.Limbster skrev:Då gissar jag 399 tusen för den nya Ioniq i Sverige
Men räcker 38,3kWh när det finns konkurrenter med +50kWh som har ett pris under 350.000kr?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hyundai Ioniq
För mig är en bra app en dealbreaker.
Hyundai har lite kvar...
Hyundai har lite kvar...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Ioniq
Någon som har bra förslag på bilklädsel som passar till baksätet på Ioniqen? Med annalkande vinter och två småbarn känns det som ett måste.
Typ den här?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... el-007284/
Eller annan som passar?
Typ den här?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... el-007284/
Eller annan som passar?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)