Teslakontot uppderat nu

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 07 feb 2019 11:49

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av -JoS »

MrStarhouse skrev:
Från Dnb’s sida tror jag det är lugnt.
Man får väl bara dubbelkolla med Tesla också, så dom förstått det, så dom inte tror det är Dnb som ska vara ägare.
Dom verkar ju ha det lite rörigt just nu :D
Haha förvisso sant :)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av TeslaTissel »

-JoS skrev:
MrStarhouse skrev:
MrStarhouse skrev:
JosefAlex skrev:
Slutfakturan dök upp på Teslakontot - står DNB under "såld till", men mitt namn under "Levereras till"
Tesla får 20%, sen betalar jag resten till DNB med vanligt billån månadsvis.
Med tanke på miljöbonusen är det dock viktigt att man själv står som ägare, som det normalt är på vanliga billån, och inte som en brukare, vilket är fallet för tex privat leasing.
Du ska nog kanske kolla det där med Tesla en gång till, för om det är privat finansiering så ska du stå som köpare och inte DNB.

Anledningen att jag påpekar detta är för att när jag gjorde min anmälan om privat finansiering så fick jag direkt tillbaka ett svar om att ”ditt leasingavtal är godkänt”, och det tyckte jag lät fel. Jag ringde då Dnb och hörde med dom, dom sa då att det är ett vanligt billån där jag står som ägare. Dom mailade också avtalet, och det är ett vanligt avbetalningsköp där Tesla står som säljare och jag som köpare.

Men detta är nog nåt man måste övervaka, för om Dnb hamnar som ägare även en stund så är ju miljöbonusen rökt.
Var fundersam kring samma sak sen hittade jag detta på DNBs hemsida:

"Bilen ägs av låntagaren men DNB har ett så kallat äganderättsförbehåll vilket innebär att bilen utgör säkerhet för lånet."

Så som jag tolkar det skall det vara lugnt.
”-Jos” Var hittade du villkoren? Hemsidan? DNB? Har du länk? Vill se villkoren innan jag trycker på (send)-knappen!!
Ringde DNB idag för att be dem skicka mig villkoren, men de gjorde aldrig det så jag vore väldigt glad om du/någon - kan hjälpa mig?

;) :D
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 07 feb 2019 11:49

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av -JoS »

TeslaTissel skrev:
-JoS skrev:
MrStarhouse skrev:
MrStarhouse skrev:
JosefAlex skrev:
Slutfakturan dök upp på Teslakontot - står DNB under "såld till", men mitt namn under "Levereras till"
Tesla får 20%, sen betalar jag resten till DNB med vanligt billån månadsvis.
Med tanke på miljöbonusen är det dock viktigt att man själv står som ägare, som det normalt är på vanliga billån, och inte som en brukare, vilket är fallet för tex privat leasing.
Du ska nog kanske kolla det där med Tesla en gång till, för om det är privat finansiering så ska du stå som köpare och inte DNB.

Anledningen att jag påpekar detta är för att när jag gjorde min anmälan om privat finansiering så fick jag direkt tillbaka ett svar om att ”ditt leasingavtal är godkänt”, och det tyckte jag lät fel. Jag ringde då Dnb och hörde med dom, dom sa då att det är ett vanligt billån där jag står som ägare. Dom mailade också avtalet, och det är ett vanligt avbetalningsköp där Tesla står som säljare och jag som köpare.

Men detta är nog nåt man måste övervaka, för om Dnb hamnar som ägare även en stund så är ju miljöbonusen rökt.
Var fundersam kring samma sak sen hittade jag detta på DNBs hemsida:

"Bilen ägs av låntagaren men DNB har ett så kallat äganderättsförbehåll vilket innebär att bilen utgör säkerhet för lånet."

Så som jag tolkar det skall det vara lugnt.
”-Jos” Var hittade du villkoren? Hemsidan? DNB? Har du länk? Vill se villkoren innan jag trycker på (send)-knappen!!
Ringde DNB idag för att be dem skicka mig villkoren, men de gjorde aldrig det så jag vore väldigt glad om du/någon - kan hjälpa mig?

;) :D
De fanns någonstans i avtalet också men för lat för att leta fram i den djungeln, men länkar till deras sida där det står

https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... varde.html - som länken påvisar gäller detta avbetalning med restvärde.

https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... geiiiframe - avbetalning utan restvärde.

Men som MrStarhouse påpekade kanske de inte är just dnb som man ska ha koll på utan Tesla så bilen inte registreras på Dnb först och sen på en själv, även ifall jag själv Tycker det verkar vara osannolikt så vet man aldrig. :)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av TeslaTissel »

JosefAlex skrev:
Slutfakturan dök upp på Teslakontot - står DNB under "såld till", men mitt namn under "Levereras till"
Tesla får 20%, sen betalar jag resten till DNB med vanligt billån månadsvis.
Med tanke på miljöbonusen är det dock viktigt att man själv står som ägare, som det normalt är på vanliga billån, och inte som en brukare, vilket är fallet för tex privat leasing.[/quote]
Du ska nog kanske kolla det där med Tesla en gång till, för om det är privat finansiering så ska du stå som köpare och inte DNB.

Anledningen att jag påpekar detta är för att när jag gjorde min anmälan om privat finansiering så fick jag direkt tillbaka ett svar om att ”ditt leasingavtal är godkänt”, och det tyckte jag lät fel. Jag ringde då Dnb och hörde med dom, dom sa då att det är ett vanligt billån där jag står som ägare. Dom mailade också avtalet, och det är ett vanligt avbetalningsköp där Tesla står som säljare och jag som köpare.

Men detta är nog nåt man måste övervaka, för om Dnb hamnar som ägare även en stund så är ju miljöbonusen rökt.[/quote]

Var fundersam kring samma sak sen hittade jag detta på DNBs hemsida:

"Bilen ägs av låntagaren men DNB har ett så kallat äganderättsförbehåll vilket innebär att bilen utgör säkerhet för lånet."

Så som jag tolkar det skall det vara lugnt.[/quote]

”-Jos” Var hittade du villkoren? Hemsidan? DNB? Har du länk? Vill se villkoren innan jag trycker på (send)-knappen!!
Ringde DNB idag för att be dem skicka mig villkoren, men de gjorde aldrig det så jag vore väldigt glad om du/någon - kan hjälpa mig?

;) :D[/quote]

De fanns någonstans i avtalet också men för lat för att leta fram i den djungeln, men länkar till deras sida där det står

https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... varde.html - som länken påvisar gäller detta avbetalning med restvärde.

https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... geiiiframe - avbetalning utan restvärde.

Men som MrStarhouse påpekade kanske de inte är just dnb som man ska ha koll på utan Tesla så bilen inte registreras på Dnb först och sen på en själv, även ifall jag själv Tycker det verkar vara osannolikt så vet man aldrig. :)[/quote]

KANONTACK!!
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Max3 »

Får man inte bonus om man företagsleasar genom DNB? På teslas hemsida står det ju det och när jag pratade med en kille på Tesla så han också att det gick.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av R2D2 »

Max3 skrev:
Får man inte bonus om man företagsleasar genom DNB? På teslas hemsida står det ju det och när jag pratade med en kille på Tesla så han också att det gick.
Den går till DNB och så sänks leasingavgiften när den trillat in. Stod på deras hemsida när man ansökte om leasingen :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Max3 »

Okej, tack för svar!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Monark1954 »

R2D2 skrev:
Max3 skrev:
Får man inte bonus om man företagsleasar genom DNB? På teslas hemsida står det ju det och när jag pratade med en kille på Tesla så han också att det gick.
Den går till DNB och så sänks leasingavgiften när den trillat in. Stod på deras hemsida när man ansökte om leasingen :)
Samma om man valt SIXT som företagsleasingagivare.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
richdub
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 dec 2018 12:05

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av richdub »

Nu har det dykt upp en Credit Note i alla fall. Inget VIN, men jag firar ändå det faktum att NÅNTING hände, även om det inte betyder ett skvatt. :D
Användarvisningsbild
JosefAlex
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 jan 2019 23:48
Ort: Göteborg

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av JosefAlex »

MrStarhouse skrev:
MrStarhouse skrev:
JosefAlex skrev:
Slutfakturan dök upp på Teslakontot - står DNB under "såld till", men mitt namn under "Levereras till"
Tesla får 20%, sen betalar jag resten till DNB med vanligt billån månadsvis.
Med tanke på miljöbonusen är det dock viktigt att man själv står som ägare, som det normalt är på vanliga billån, och inte som en brukare, vilket är fallet för tex privat leasing.
Du ska nog kanske kolla det där med Tesla en gång till, för om det är privat finansiering så ska du stå som köpare och inte DNB.

Anledningen att jag påpekar detta är för att när jag gjorde min anmälan om privat finansiering så fick jag direkt tillbaka ett svar om att ”ditt leasingavtal är godkänt”, och det tyckte jag lät fel. Jag ringde då Dnb och hörde med dom, dom sa då att det är ett vanligt billån där jag står som ägare. Dom mailade också avtalet, och det är ett vanligt avbetalningsköp där Tesla står som säljare och jag som köpare.

Men detta är nog nåt man måste övervaka, för om Dnb hamnar som ägare även en stund så är ju miljöbonusen rökt.
Fick svar på frågan, hoppas hon har koll, betalar in imorgon...
Skärmavbild 2019-02-22 kl. 00.04.04.png
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007)
Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Kalle »

nu har jag fått ett till "attachment" på tesla kontot. regler för vad som funkar om man importerar bilar till olika marknader.
Användarvisningsbild
-JoS
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 07 feb 2019 11:49

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av -JoS »

Kalle skrev:
nu har jag fått ett till "attachment" på tesla kontot. regler för vad som funkar om man importerar bilar till olika marknader.
Samma här och Credit note 2. Innebär Credit note 2 att dnb då pyntat för bilen redan?
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av AiO »

Grå Marknad?! Ett doument som dök upp på mitt teslakonto.

Vad sjutton är detta nu då? Ögnade bara lite snabbt på dokumentet... Vad innebär detta? Ingen service öht i annat än Nederländerna? :D Eller varför var det viktigt att delge mig som kund detta dokument?
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av FlyingBlue »

AiO skrev:
Grå Marknad?! Ett doument som dök upp på mitt teslakonto.

Vad sjutton är detta nu då? Ögnade bara lite snabbt på dokumentet... Vad innebär detta? Ingen service öht i annat än Nederländerna? :D Eller varför var det viktigt att delge mig som kund detta dokument?
Jag tycker dokumentet är tydligt om vad som gäller. Nederländerna är angivet som exempel på en kärnmarknad och det finns en referens till vilka marknader som tillhandahåller service. Anledningen till att vi fått dokumentet är för att förtydliga att vissa tjänster inte är tillgängliga i t ex Polen. Du kan t ex inte garanteras vägassistans, vilket jag tycker är värdefull information till mig som blivande teslaägare
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Ante74 »

Nu står det då på mitt konto att bilen är betald och även en ny post igen om att det är leverans den 25/2 16.00 och VIN numret står också på första sidan.
Kan man lita på detta?
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
AiO
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 feb 2019 09:34

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av AiO »


Jag tycker dokumentet är tydligt om vad som gäller. Nederländerna är angivet som exempel på en kärnmarknad och det finns en referens till vilka marknader som tillhandahåller service. Anledningen till att vi fått dokumentet är för att förtydliga att vissa tjänster inte är tillgängliga i t ex Polen. Du kan t ex inte garanteras vägassistans, vilket jag tycker är värdefull information till mig som blivande teslaägare
Aha. Om man ger sig ut och åker här och där... Ja då är det bra info! Hann som sagt inte läsa alltihop innan jpbbet, men tolkade det som att jag själv köpte fordonet i en Grå Marknad. OK. Tack för förklaring.
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av cesar »

Sedan imorse ser jag VIN-nummer (hade det dock tidigare i slutfakturan) samt viktigast, leveransinfo direkt i Hantera-sidan på teslakontot, känns mer definitivt.
Inte fel då jag tar mig 20+ mil för att hämta bilen...
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Kalle »

Har du fått datum ochså?
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av cesar »

Ja det hade jag sedan tidigare, först 19, sedan flyttat till 25:e.
Såg nu att de även tagit bort texten om att de upprättar slutfaktura.
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av TeslaMartin »

Ja, äntligen är min inbetalning inte bara muntligt bekräftad utan syns som "betald" även på kontosidan - skönt!

Plus att tid och datum för avhämtning syns på sidan. Dock står avhämtningsplats som "##place##" - förutsätter att det är Trosta, från info här och även enligt samtal med Tesla.

MEN jag har inte fått det utlovande "vi hör av oss igen innan leverans" - frågan om de hinner idag, ringer i helgen eller tidigt måndag morgon - eller än troligare, inte alls..
Nu har jag inte så långt till Trosta, så ingen större skada om det visar sig att det inte är klart på måndag.

Nära nu - spännande!
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av perre »

Jag har nu utöver informationen om grå marknader även fått anmaning att granska mina uppgifter och skicka min betalning. Däremot så har jag inte fått nån faktura, så det blir svårt.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Paul N »

Samma här :lol:
//P
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av UrbanL »

Ännu mer samma här!

:-)
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av tompet »

Pratade med Tesla idag om samma sak. Bilen är inte kopplat till VIN. När det är gjort så kommer mail om att betala och fakturan dyker då upp på teslakontot.
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Teslakontot uppderat nu

Inlägg av Monark1954 »

Ante74 skrev:
Nu står det då på mitt konto att bilen är betald och även en ny post igen om att det är leverans den 25/2 16.00 och VIN numret står också på första sidan.
Kan man lita på detta?
Grattis.
Där sprack min teori att man inte levererar bila till oss som har långt till leveransstället förrän flödet kommer igång eller det fanns CCS längs E4 norrut.
Vi bor i Umeå.
Själv skulle jag nog ringa på måndag innan jag bokade flyg och kolla att registreringsskylltarna fanns nära bilen.
Har man möjlighet att vänta i närheten så borde möjligheten för leveranstart öka drastiskt för var dag.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar