Schemalagt leveransdatum

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av ippodrome »

Smutt skrev:
ippodrome skrev:
Jag hoppas min bil står på båten som anländer Zeebrugge ikväll, sålde och lämnade just min firmabil! Bild

Knappt så man vågar skriva det här men ska köpa nån gammal skrothög att ha tills teslan kommer och övningsköra med dottern i.

Känns inte lämpligt med en ny, snabb elbil att hänga på grönskylt på och ut i sthlmstrafiken! Bild

Hur kort efter båten kommer till zeebrugge börjar dom maila ut matchningar? Nån som har fått en uppfattning om det?
Så du ska inte låta dit barn köra världens säkraste bil, utan skrot? Jag övningskör självklart med dottern i Teslan vad ska hon med körkort för växlat till? Den tekniken är ju död

Tål att tänkas på, hursomhelst behöver jag en bil tills dess att min nya kommer och att hyra en blir inte billigare eg.

Håller med om manuell/automat och har pratat med henne om det.
Vill nog helst utvärdera innan Teslan blir övningskörningsmaterial, är ju långa väntetider på verkstad ifall nog skulle hända har man ju förstått... Bild

Har tidigare haft 25+ på mina firmabilars försäkringar vad gäller förare. Får se vad det blir denna gång.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Jeppe_E »

Smutt skrev:
ippodrome skrev:
Jag hoppas min bil står på båten som anländer Zeebrugge ikväll, sålde och lämnade just min firmabil! Bild

Knappt så man vågar skriva det här men ska köpa nån gammal skrothög att ha tills teslan kommer och övningsköra med dottern i.

Känns inte lämpligt med en ny, snabb elbil att hänga på grönskylt på och ut i sthlmstrafiken! Bild

Hur kort efter båten kommer till zeebrugge börjar dom maila ut matchningar? Nån som har fått en uppfattning om det?
Så du ska inte låta dit barn köra världens säkraste bil, utan skrot? Jag övningskör självklart med dottern i Teslan vad ska hon med körkort för växlat till? Den tekniken är ju död
Japp, men tyvärr kommer det att dröja sjukt många år innan trafikverket skrotat hela grejen med automat vs växlat på körkortet. Körskolan här har fattat det, men måste förstås förhålla sig till de regler som gäller och det är ju ändå så att manuellt växlade bilar kommer att finnas i minst 40 år till.

Det är ju bara att sätta Teslan i chill-mode, så funkar den hur bra som övningsbil ju :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Smutt »

Jobbade hårt med att ge grabben ett vanligt körkort, han körde mina bilar sen skaffa han en Tesla.äldsta dottern vanligt körkort, lånar bara mina bilar. Dom två yngsta får automatkort vilket dom är okej med ska ju endå bara köra Tesla
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
MartinH
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 04 aug 2015 21:37
Ort: Tullinge

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av MartinH »

ippodrome skrev:
Smutt skrev:
ippodrome skrev:
Har tidigare haft 25+ på mina firmabilars försäkringar vad gäller förare. Får se vad det blir denna gång.
Det är ju ändå du som handledare som är förare i lagens mening och åtminstone en del försäkringsbolag följer den linjen och tillåter övningskörning även med försäkringar tecknade med 25+.

"Det är handledaren som räknas som förare under övningskörningen. Handledaren är ansvarig för allt eleven gör. Bilförsäkringen gäller därför på samma sätt som när någon som har körkort kör bilen."

https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... vningskora
Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av TeslaMartin »

Nu fått verifierat datum och tid. Alla preliminära leveranser framflyttade.. surprise :roll:

Nu gällande 10:00, 25 februari i Upplands-Väsby.

Skall vara första tiden i Stockholm :)

Lät som det blir tidigare i söder, Malmö och Götet..
sinvida
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 jan 2019 01:10

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av sinvida »

ippodrome skrev:
Smutt skrev:
ippodrome skrev:
Jag hoppas min bil står på båten som anländer Zeebrugge ikväll, sålde och lämnade just min firmabil! Bild

Knappt så man vågar skriva det här men ska köpa nån gammal skrothög att ha tills teslan kommer och övningsköra med dottern i.

Känns inte lämpligt med en ny, snabb elbil att hänga på grönskylt på och ut i sthlmstrafiken! Bild

Hur kort efter båten kommer till zeebrugge börjar dom maila ut matchningar? Nån som har fått en uppfattning om det?
Så du ska inte låta dit barn köra världens säkraste bil, utan skrot? Jag övningskör självklart med dottern i Teslan vad ska hon med körkort för växlat till? Den tekniken är ju död

Tål att tänkas på, hursomhelst behöver jag en bil tills dess att min nya kommer och att hyra en blir inte billigare eg.

Håller med om manuell/automat och har pratat med henne om det.
Vill nog helst utvärdera innan Teslan blir övningskörningsmaterial, är ju långa väntetider på verkstad ifall nog skulle hända har man ju förstått... Bild

Har tidigare haft 25+ på mina firmabilars försäkringar vad gäller förare. Får se vad det blir denna gång.
Det skulle ju också kunna uppstå situationer när man behöver låna/använda en bil med manuell växling. Då kan det vara skönt att ha möjligheten. Så tänker tjejen iallafall som häller på att ta körkort.
Solid Black Model 3 P
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av ippii »

Kan vi inte prata leveransdatum här? Blir helt stissig varje gången tråden uppdateras, men så handlar det om växelådor och övningskörning istället. :cry:
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av ippodrome »

ippii skrev:
Kan vi inte prata leveransdatum här? Blir helt stissig varje gången tråden uppdateras, men så handlar det om växelådor och övningskörning istället. :cry:
Hahaha! Sorry, är ju helt nipprig här!
Känns som den där leveransen är läskigt långt bort just nu...
Har inte hört nåt eller fått nån ändring informationen på min Tesla-sida på flera veckor (känns det som iaf)!
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av MEL »

Fick samtal att min tidigare schemalagda tid för leverans den 19:e är framflyttad och att inga leveranser kommer att ske före den 25:e februari. De hänvisar till att få klart med registrering och skyltar från Transportstyrelsen.
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Perry »

Jag fick nu ytterligare ett mail från Tesla med en påminnelse om att jag ska hämta upp bilen den 19:e. Jag håller mig måttligt optimistisk om att detta faktiskt stämmer även om jag varken har blivit uppringd eller fått ett VIN-nummer än.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Feddan »

Perry skrev:
Jag fick nu ytterligare ett mail från Tesla med en påminnelse om att jag ska hämta upp bilen den 19:e. Jag håller mig måttligt optimistisk om att detta faktiskt stämmer även om jag varken har blivit uppringd eller fått ett VIN-nummer än.
Fick du mailet idag? På en söndag?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
MalmoM3
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 21 jan 2019 20:24

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av MalmoM3 »

Feddan skrev:
Perry skrev:
Jag fick nu ytterligare ett mail från Tesla med en påminnelse om att jag ska hämta upp bilen den 19:e. Jag håller mig måttligt optimistisk om att detta faktiskt stämmer även om jag varken har blivit uppringd eller fått ett VIN-nummer än.
Fick du mailet idag? På en söndag?
Jag har fått två av mina mejl på söndagar. :lol:
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Perry »

Feddan skrev:
Perry skrev:
Jag fick nu ytterligare ett mail från Tesla med en påminnelse om att jag ska hämta upp bilen den 19:e. Jag håller mig måttligt optimistisk om att detta faktiskt stämmer även om jag varken har blivit uppringd eller fått ett VIN-nummer än.
Fick du mailet idag? På en söndag?
Japp, fick det i morse. Troligtvis är det väl autogenererat. Kan tillägga att det också var titulerat med den vackra särskrivningen "Leverans Påminnelse".
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Kalle »

Jag har knapt fått ett enda mail från dom, därimot SMS. Fick detta igår.
Ja har VIN och har betalt för en vecka sen, men inget leveransdatum (inte ens preleminert)
Inget samtal från dom heller.
C3F63B28-A45F-4EA8-B175-8CE9F9998A1E.jpeg
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av tompet »

Fråga angående betalning via dnb (privat).
Jag har fått klartecken av dnb men hur funkar det med betalning. Har frågat men inte fått svar från dom. Handpenningen ska till Tesla men hur fungerar det med resten?
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Martey »

tompet skrev:
Fråga angående betalning via dnb (privat).
Jag har fått klartecken av dnb men hur funkar det med betalning. Har frågat men inte fått svar från dom. Handpenningen ska till Tesla men hur fungerar det med resten?
Ringde själv i veckan och de kommer skicka ut en faktura för handpenningen (20%) i samband med leverans. Beloppet på fakturan kommer vara 20% av totalkostnaden, minus det du redan betalat till Tesla (10k+15k).
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av tompet »

Martey skrev:
tompet skrev:
Fråga angående betalning via dnb (privat).
Jag har fått klartecken av dnb men hur funkar det med betalning. Har frågat men inte fått svar från dom. Handpenningen ska till Tesla men hur fungerar det med resten?
Ringde själv i veckan och de kommer skicka ut en faktura för handpenningen (20%) i samband med leverans. Beloppet på fakturan kommer vara 20% av totalkostnaden, minus det du redan betalat till Tesla (10k+15k).
Ok, tack!
Hur görs det med resterande summan? Om sen nu ska vara fullbelagd innan leverans? Sköter Tesla och DNB mellan sig?
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Feddan »

Ja, det är ju DNB som köper bilen och kommer stå som ägare. EDIT: Gäller tydligen bara företagsleasing!
Senast redigerad av Feddan, redigerad totalt 1 gånger.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av thogr »

Feddan skrev:
Ja, det är ju DNB som köper bilen och kommer stå som ägare.
Nix.
https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... varde.html
Bilen ägs av låntagaren men DNB har ett så kallat äganderättsförbehåll vilket innebär att bilen utgör säkerhet för lånet.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Feddan »

thogr skrev:
Feddan skrev:
Ja, det är ju DNB som köper bilen och kommer stå som ägare.
Nix.
https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... varde.html
Bilen ägs av låntagaren men DNB har ett så kallat äganderättsförbehåll vilket innebär att bilen utgör säkerhet för lånet.
Aha, ok då är det anorlunda vid privatleasing. Det hade jag inte koll på så det var bra att du rättade mig.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Feddan »

Nu fick jag också påminnelse-mailet om den felaktiga tiden:
Screenshot_20190218-071215.png
Vad dåligt. Mig har de inte ens ringt än och sagt att leveransen ska skjutas fram. Tur jag bor nära så det är inte hela världen om jag får åka hem utan bil.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av thogr »

Feddan skrev:
thogr skrev:
Feddan skrev:
Ja, det är ju DNB som köper bilen och kommer stå som ägare.
Nix.
https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... varde.html
Bilen ägs av låntagaren men DNB har ett så kallat äganderättsförbehåll vilket innebär att bilen utgör säkerhet för lånet.
Aha, ok då är det anorlunda vid privatleasing. Det hade jag inte koll på så det var bra att du rättade mig.
Möjligen. Men jag antog att vi pratade lån. Vid leasing (även privat) är det nog alltid DNB som är ägare.
Sorry om jag rörde till det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Monark1954 »

Martey skrev:
tompet skrev:
Fråga angående betalning via dnb (privat).
Jag har fått klartecken av dnb men hur funkar det med betalning. Har frågat men inte fått svar från dom. Handpenningen ska till Tesla men hur fungerar det med resten?
Ringde själv i veckan och de kommer skicka ut en faktura för handpenningen (20%) i samband med leverans. Beloppet på fakturan kommer vara 20% av totalkostnaden, minus det du redan betalat till Tesla (10k+15k).
Sixt gör annorlunda.
Jag betalar Sixt den första förhöjada avgiften (med 20% av totalkostnaden).
Sixt utgår jag lägger handpenning och reservationsavgivt på den bil jag beställt.
Jag har fått kreditnota från Tesla på handpenning och reservationsavgift.

Sen har jag dock ingen bil, inget VIN eller önskad leveransdag.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av MrStarhouse »

thogr skrev:
Möjligen. Men jag antog att vi pratade lån. Vid leasing (även privat) är det nog alltid DNB som är ägare.
Sorry om jag rörde till det.
Det som DNB erbjuder till privatpersoner är dock bara lån, med eller utan restvärde, men fortfarande en form av avbetalningsköp.

Jag ringde och frågade DNB samma sak, och som privat låntagare så kommer jag stå som ägare, men bilen står som finansierd i bilregistret.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Schemalagt leveransdatum

Inlägg av Kalle »

Feddan skrev:
Nu fick jag också påminnelse-mailet om den felaktiga tiden:
Screenshot_20190218-071215.png
Vad dåligt. Mig har de inte ens ringt än och sagt att leveransen ska skjutas fram. Tur jag bor nära så det är inte hela världen om jag får åka hem utan bil.
Undra om de ger dig en lånebil för den tabben? De borde de nästan göra om de lurar dit dig i onödan.
Skriv svar