Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Tesla"

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Tesla"

Inlägg av MartinGBG »

Är nog bara en tidsfråga innan det blir ännu mer skriverier hos t.ex. Aftonbladet m.m om detta:

Läs artikel på Bytbil här:
https://www.bytbil.com/nyheter/mikael-f ... esla-15893
En värdeminskning på 4000 kr per mil efter att ha kört 100 mil. Mikael Holmlund från Umeå hann äga sin nya Tesla Model X i nio dagar innan Tesla chocksänkte priset med ca 400 000 kr för motsvarande bil. – Det är en jättemiss av Tesla, jag tycker de sänker hela sitt varumärke. Nästa gång jag ska byta bil kommer det troligtvis bil en tysk bil, säger han.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det var ju ett nytt sätt att räkna på, i så fall förlorade väl min bil över 10 mille per mil i värde när jag körde den 100 meter och parkerade den efter att jag just hämtat ut den.
Användarvisningsbild
toffa
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 dec 2018 22:15

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av toffa »

Har ju inte förlorat så pass mycket så lider med honom men ändå 200 000 kr skattade är borta. Och bilen är nu bara 2 månader. Hade varit bättre att haft dem inbetalade på finansen så den hade sänkts. Tycker en kompensation bör vara högst rimlig.
Med vänlig hälsning.
Christofer
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av OfarligTesla »

toffa skrev:
Har ju inte förlorat så pass mycket så lider med honom men ändå 200 000 kr skattade är borta. Och bilen är nu bara 2 månader. Hade varit bättre att haft dem inbetalade på finansen så den hade sänkts. Tycker en kompensation bör vara högst rimlig.
Han har ju egentligen inte förlorat någonting på prissänkningen, det sker först om priset är kvar på denna nivå när han säljer (och då har han förlorat mycket mindre än 400k).
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av Legato »

Han (och många andra) har beklagat sig ordentligt även i Facebook-grupperna. Han verkar ha lugnat sig lite nu dock :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av Jeppe_E »

Legato skrev:
Han (och många andra) har beklagat sig ordentligt även i Facebook-grupperna. Han verkar ha lugnat sig lite nu dock :)
Det är väl det vanligaste. Först gnäller man, sedan tjurar man, sen knyter man näven i fickan och sen går man vidare.

Fast om man nu inte säljer bilen så har man ju inte förlorat någonting. Så det är lite skjutjärnsjournalistik över rubrikssättningen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av Legato »

Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Han (och många andra) har beklagat sig ordentligt även i Facebook-grupperna. Han verkar ha lugnat sig lite nu dock :)
Det är väl det vanligaste. Först gnäller man, sedan tjurar man, sen knyter man näven i fickan och sen går man vidare.

Fast om man nu inte säljer bilen så har man ju inte förlorat någonting. Så det är lite skjutjärnsjournalistik över rubrikssättningen.

Japp.

För mig är det väldigt fascinerande med alla de som talar om att de köpt en P för runt 1,7 miljoner men nu pga prissänkningen tänker köpa en annan bil nästa gång... Då har man verkligen sett till att missgynnas maximalt av sänkningen.

Hur man resonerar när man tycker en bil för 1,7 MSEK är ett bra köp, men plötsligt tycker det är ett dåligt köp när samma bil kostar 1,2 MSEK övergår mitt förstånd.

Undrar om samma personer skulle bytt till "tyskt" om den tyska bilen höjdes 500.000:- istället. Då skulle också Teslan ha blivit relativt sett 500k billigare, och billigt är tydligen dåligt.

I realiteten är det väl endel som inte köper sin P för att få den roligaste/bästa bilen utan mest för att ha det mest prestigefulla. För dessa förstår jag att prissänkningen är jobbig, det vore ju hemskt om fler människor har råd att köpa deras exklusiva bil :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5982
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av Remuz »

Jag klagar, men vidhåller att det är för att jag höll på att sälja min. Hade jag fått ut en rimlig peng hade jag skaffat en trea via jobbet, men nu får jag ju knappt jämt upp så det blir till att behålla. Så för mig var det ungefär 500k som brann upp över en natt och det är inte kul oavsett om man klarar det eller inte.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av ovelundkvist »

Jag är i exakt samma situation.

Jag kommer aldrig att köpa en ny bil av Tesla igen.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av leiflodde »

Nu skall jag inte strö salt i såren, men personligen förlorade jag också pengar och exakt 30 000:- i inbytespris. Men då fick istället en Long Range istället för en lager S75D.

Men funderingen är väl varför denna sänkning och det bör väl snart komma fram?

Personligen tror jag att de vill hålla försäljningen upp innan ny model kommer och tror att min nuvarande jättepositiva affär blir mer normal om några veckor.

Men man blir ju lite tveksam till svängningarna :(
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av Elof »

Legato skrev:



Hur man resonerar när man tycker en bil för 1,7 MSEK är ett bra köp, men plötsligt tycker det är ett dåligt köp när samma bil kostar 1,2 MSEK övergår mitt förstånd.
Kan det inte vara så att det faktiskt blir ett betydligt mindre bra köp när värdeminskningen blir en halv miljon dyrare än beräknat?

Edit: Jaha, du menar nästa gång han ska köpa bil? Då förstår jag.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av Xmag »

Prissänkningen lär ju ha påverkat andrahandsvärdet på andra bilar också inte bara Tesla. Dyra fosilbilar tappade nog en hel del nu.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Verdi

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av Verdi »

Är ju inte priset på bilen som är dess kostnad. Har inte teslakalkylen lärt er nånting? ;)

Så vad händer om begagnatvärdet rasar ner i källaren? Jo, bilen kan gå från "värd kostnaden" till "inte värd kostnaden". Klart som fan att en Tesla inte är värd en miljon. Inte i sig.

Om nästa bil kostar 1,2 istället för 1,7 miljoner har noll relevans. Tesla har bevisat att man inte kan lita på att deras produkter håller värdet på ett förutsägbart sätt. Man kan alltså inte vara säker på att bilen är värd kostnaden.

Oförutsägbarhet är inget bra när det gäller så här dyra produkter. Särskilt inte där en av deras främsta köpargument har varit ett fantastiskt andrahandsvärde.

Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset...
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av Toja »

Det känns lite som maxa kvartalet samtidigt som utförsäljning av S & X.
Kanske kommer ny modell med 800 V nästa kvartal som någon skrev.

Själv förlorade jag en del också.
Bytte från P85D till en ny S100D i mitten på december.
Tappade 500.000 på 3 år på P85D samt prisskillnaden efter denna prissänkning.

Men min inställning har hela tiden varit att priserna kommer går ner rätt vad det är.

Kom ihåg att vi är med om något stort.
Vi hjälper till att ställa om hela bilindustrin.

För mig är det värt varenda krona jag förlorar.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Är ju inte priset på bilen som är dess kostnad. Har inte teslakalkylen lärt er nånting? ;)

Så vad händer om begagnatvärdet rasar ner i källaren? Jo, bilen kan gå från "värd kostnaden" till "inte värd kostnaden". Klart som fan att en Tesla inte är värd en miljon. Inte i sig.

Om nästa bil kostar 1,2 istället för 1,7 miljoner har noll relevans. Tesla har bevisat att man inte kan lita på att deras produkter håller värdet på ett förutsägbart sätt. Man kan alltså inte vara säker på att bilen är värd kostnaden.

Oförutsägbarhet är inget bra när det gäller så här dyra produkter. Särskilt inte där en av deras främsta köpargument har varit ett fantastiskt andrahandsvärde.

Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset...
Vad nästa bil kostar har väldigt mycket relevans... Teslakalkylen visar på ett förnämligt sätt kostnaden med en bil, men de flesta av oss säljer inte Teslan och ersätter den med en cykel.

Fortsätter man köpa P-modeller så har man tjänat på prissänkningen. Ens nuvarande begagnade bil tappade inte lika mycket värde som prissänkningen på en ny.

Om vi tar ett konkret exempel på vad som hänt för någon som leasar sin P100D idag och som tänker köpa en motsvarande när hen byter bil:

Leasingkostnaden på nuvarande bil förändras ej av prissänkningen.
Inbytesvärdet minskar med Y kronor.
Nypriset på nästa bil minskar med X kronor.
X>Y
Besparing har gjorts med X-Y kronor.
För vissa tillkommer även besparing pga att restvärdesgaranti träder i kraft.
Liknande besparing kommer sedan göras varje bilbyte framöver förutsatt att Tesla valt att behålla P på denna prisnivå.

Gällande "Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset.." så håller jag inte alls med. Jag är oroad över precis motsatsen. Jag tror Tesla kommer ha väldigt svårt att generera vinst kommande kvartal pga sänkningen. I min värld har de inget som helst utrymme för prissänkningar. Konkurrenterna däremot kanske tvingas till det... Flera av dem har iaf möjligheten att göra det rent finansiellt även om de såklart inte vill göra det om de kan slippa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Tesla"

Inlägg av Hyted »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Är ju inte priset på bilen som är dess kostnad. Har inte teslakalkylen lärt er nånting? ;)

Så vad händer om begagnatvärdet rasar ner i källaren? Jo, bilen kan gå från "värd kostnaden" till "inte värd kostnaden". Klart som fan att en Tesla inte är värd en miljon. Inte i sig.

Om nästa bil kostar 1,2 istället för 1,7 miljoner har noll relevans. Tesla har bevisat att man inte kan lita på att deras produkter håller värdet på ett förutsägbart sätt. Man kan alltså inte vara säker på att bilen är värd kostnaden.

Oförutsägbarhet är inget bra när det gäller så här dyra produkter. Särskilt inte där en av deras främsta köpargument har varit ett fantastiskt andrahandsvärde.

Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset...
Vad nästa bil kostar har väldigt mycket relevans... Teslakalkylen visar på ett förnämligt sätt kostnaden med en bil, men de flesta av oss säljer inte Teslan och ersätter den med en cykel.

Fortsätter man köpa P-modeller så har man tjänat på prissänkningen. Ens nuvarande begagnade bil tappade inte lika mycket värde som prissänkningen på en ny.

Om vi tar ett konkret exempel på vad som hänt för någon som leasar sin P100D idag och som tänker köpa en motsvarande när hen byter bil:

Leasingkostnaden på nuvarande bil förändras ej av prissänkningen.
Inbytesvärdet minskar med Y kronor.
Nypriset på nästa bil minskar med X kronor.
X>Y
Besparing har gjorts med X-Y kronor.
För vissa tillkommer även besparing pga att restvärdesgaranti träder i kraft.
Liknande besparing kommer sedan göras varje bilbyte framöver förutsatt att Tesla valt att behålla P på denna prisnivå.

Gällande "Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset.." så håller jag inte alls med. Jag är oroad över precis motsatsen. Jag tror Tesla kommer ha väldigt svårt att generera vinst kommande kvartal pga sänkningen. I min värld har de inget som helst utrymme för prissänkningar. Konkurrenterna däremot kanske tvingas till det... Flera av dem har iaf möjligheten att göra det rent finansiellt även om de såklart inte vill göra det om de kan slippa.
Det som stör mig är att man på detta sätt förlorat friheten.
Nu måste man ha bilen länge för att det skall vara rimligt.

Dessutom står jag med en leasing som är mkt högre än vad bilen är värd idag.
Det skapar en otrygghet till exempel om något händer i bolaget eller att jag blir sjuk så jag blir tvingad att sälja.

Jag var inte alls säker på att det var Tesla jag ville ha om något år eller ett och ett halvt när jag tänkt byta.
Det som stör mig mest är att Tesla nu tvingar mig att ha min bil väldigt länge för att minimera förlusten.

Det beslutet vill jag ta själv.

Ränta och värdeminskning ökade nog 8-10000/ månad.
Det har jag inte kalkylerat med alls.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nyhet på Bytbil:

Inlägg av Legato »

Hyted skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Är ju inte priset på bilen som är dess kostnad. Har inte teslakalkylen lärt er nånting? ;)

Så vad händer om begagnatvärdet rasar ner i källaren? Jo, bilen kan gå från "värd kostnaden" till "inte värd kostnaden". Klart som fan att en Tesla inte är värd en miljon. Inte i sig.

Om nästa bil kostar 1,2 istället för 1,7 miljoner har noll relevans. Tesla har bevisat att man inte kan lita på att deras produkter håller värdet på ett förutsägbart sätt. Man kan alltså inte vara säker på att bilen är värd kostnaden.

Oförutsägbarhet är inget bra när det gäller så här dyra produkter. Särskilt inte där en av deras främsta köpargument har varit ett fantastiskt andrahandsvärde.

Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset...
Vad nästa bil kostar har väldigt mycket relevans... Teslakalkylen visar på ett förnämligt sätt kostnaden med en bil, men de flesta av oss säljer inte Teslan och ersätter den med en cykel.

Fortsätter man köpa P-modeller så har man tjänat på prissänkningen. Ens nuvarande begagnade bil tappade inte lika mycket värde som prissänkningen på en ny.

Om vi tar ett konkret exempel på vad som hänt för någon som leasar sin P100D idag och som tänker köpa en motsvarande när hen byter bil:

Leasingkostnaden på nuvarande bil förändras ej av prissänkningen.
Inbytesvärdet minskar med Y kronor.
Nypriset på nästa bil minskar med X kronor.
X>Y
Besparing har gjorts med X-Y kronor.
För vissa tillkommer även besparing pga att restvärdesgaranti träder i kraft.
Liknande besparing kommer sedan göras varje bilbyte framöver förutsatt att Tesla valt att behålla P på denna prisnivå.

Gällande "Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset.." så håller jag inte alls med. Jag är oroad över precis motsatsen. Jag tror Tesla kommer ha väldigt svårt att generera vinst kommande kvartal pga sänkningen. I min värld har de inget som helst utrymme för prissänkningar. Konkurrenterna däremot kanske tvingas till det... Flera av dem har iaf möjligheten att göra det rent finansiellt även om de såklart inte vill göra det om de kan slippa.
Det som stör mig är att man på detta sätt förlorat friheten.
Nu måste man ha bilen länge för att det skall vara rimligt.

Dessutom står jag med en leasing som är mkt högre än vad bilen är värd idag.
Det skapar en otrygghet till exempel om något händer i bolaget eller att jag blir sjuk så jag blir tvingad att sälja.

Jag var inte alls säker på att det var Tesla jag ville ha om något år eller ett och ett halvt när jag tänkt byta.
Det som stör mig mest är att Tesla nu tvingar mig att ha min bil väldigt länge för att minimera förlusten.

Det beslutet vill jag ta själv.

Ränta och värdeminskning ökade nog 8-10000/ månad.
Det har jag inte kalkylerat med alls.
Din leasingkostnad har inte förändrats överhuvudtaget.

Tesla tvingar dig inte till något.

Det som har ändrats är att du i framtiden får lägga en större mellanskillnad om du byter biltyp och mindre mellanskillnad om du köper en likadan.

Tesla har sänkt priset på sin produkt. Jag trodde precis alla som hängde i detta forum hade förstått att elbilar blir billigare och billigare att producera. Det är ju det som är målet och det som gör att transformationen överhuvudtaget sker. Det är som bekant Teslas hela mission!

Det är ju alldeles uppenbart att lägre priser gynnar konsumenten. Borde TV-apparater fortfarande kosta 30.000:- för 32"? Borde en enkel laptop kosta 20.000:-? Med utvecklingen faller priserna. Det trodde jag alla förstod.

Det som kan diskuteras är om man bör sänka mycket i ett svep, eller göra det successivt över tid. Personligen föredrar jag detta, hade man sänkt månadsvis med tex 50k så hade försäljningen nästan stannat efter ett par månader (då köpare hade avvaktar ytterligare sänkningar). Nu får man istället en försäljningsboost.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nyhet på Bytbil:

Inlägg av frippe »

Legato skrev:
Det som kan diskuteras är om man bör sänka mycket i ett svep, eller göra det successivt över tid. Personligen föredrar jag detta, hade man sänkt månadsvis med tex 50k så hade försäljningen nästan stannat efter ett par månader (då köpare hade avvaktar ytterligare sänkningar). Nu får man istället en försäljningsboost.
Detta måste vara skitjobbigt för de som jobbar inom Tesla. Det ryckiga som uppstår vid alla dessa specialsituationer, internt verkar det vara lika stor överraskning som externt. Organisationen måste fungera på något dragspelssätt och inte med ett jämt flöde över tid.
Måste vara frustrerande för både de som jobbar inom Tesla som de som försöker få tag på folk inom Tesla för att få svar på vad som gäller.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4350
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nyhet på Bytbil:

Inlägg av dstr »

Hyted skrev:
Ränta och värdeminskning ökade nog 8-10000/ månad.
Det har jag inte kalkylerat med alls.
Har du ingen restvärdesgaranti?
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Nyhet på Bytbil:

Inlägg av kler »

dstr skrev:
Hyted skrev:
Ränta och värdeminskning ökade nog 8-10000/ månad.
Det har jag inte kalkylerat med alls.
Har du ingen restvärdesgaranti?
Hyted har det vad jag förstår - men restvärdesgarantin gäller just när leasingavtalet löper ut. Det är alltså inte möjligt att få "2/3 av restvärdet" (ursäkta klumpigt uttryckt - men alltså 2/3 av den omvända linjära värdeminskningen) efter 2/3 av leasingtiden. Så det går alltså inte att avsluta en leasing i förväg och begagna restvärdesgarantin.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nyhet på Bytbil:

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Legato skrev:
Det som kan diskuteras är om man bör sänka mycket i ett svep, eller göra det successivt över tid. Personligen föredrar jag detta, hade man sänkt månadsvis med tex 50k så hade försäljningen nästan stannat efter ett par månader (då köpare hade avvaktar ytterligare sänkningar). Nu får man istället en försäljningsboost.
Detta måste vara skitjobbigt för de som jobbar inom Tesla. Det ryckiga som uppstår vid alla dessa specialsituationer, internt verkar det vara lika stor överraskning som externt. Organisationen måste fungera på något dragspelssätt och inte med ett jämt flöde över tid.
Måste vara frustrerande för både de som jobbar inom Tesla som de som försöker få tag på folk inom Tesla för att få svar på vad som gäller.
Ja det måste vara riktigt bökigt. Samtidigt tycker jag det är riktigt häftigt att precis alla undantaget Teslas management får information samtidigt. Man är verkligen bra på att eliminera läckor jämfört med i princip alla andra bolag i samma storlek.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
morrhugg
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 mar 2015 07:56

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av morrhugg »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Är ju inte priset på bilen som är dess kostnad. Har inte teslakalkylen lärt er nånting? ;)

Så vad händer om begagnatvärdet rasar ner i källaren? Jo, bilen kan gå från "värd kostnaden" till "inte värd kostnaden". Klart som fan att en Tesla inte är värd en miljon. Inte i sig.

Om nästa bil kostar 1,2 istället för 1,7 miljoner har noll relevans. Tesla har bevisat att man inte kan lita på att deras produkter håller värdet på ett förutsägbart sätt. Man kan alltså inte vara säker på att bilen är värd kostnaden.

Oförutsägbarhet är inget bra när det gäller så här dyra produkter. Särskilt inte där en av deras främsta köpargument har varit ett fantastiskt andrahandsvärde.

Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset...
Vad nästa bil kostar har väldigt mycket relevans... Teslakalkylen visar på ett förnämligt sätt kostnaden med en bil, men de flesta av oss säljer inte Teslan och ersätter den med en cykel.

Fortsätter man köpa P-modeller så har man tjänat på prissänkningen. Ens nuvarande begagnade bil tappade inte lika mycket värde som prissänkningen på en ny.

Om vi tar ett konkret exempel på vad som hänt för någon som leasar sin P100D idag och som tänker köpa en motsvarande när hen byter bil:

Leasingkostnaden på nuvarande bil förändras ej av prissänkningen.
Inbytesvärdet minskar med Y kronor.
Nypriset på nästa bil minskar med X kronor.
X>Y
Besparing har gjorts med X-Y kronor.
För vissa tillkommer även besparing pga att restvärdesgaranti träder i kraft.
Liknande besparing kommer sedan göras varje bilbyte framöver förutsatt att Tesla valt att behålla P på denna prisnivå.

Gällande "Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset.." så håller jag inte alls med. Jag är oroad över precis motsatsen. Jag tror Tesla kommer ha väldigt svårt att generera vinst kommande kvartal pga sänkningen. I min värld har de inget som helst utrymme för prissänkningar. Konkurrenterna däremot kanske tvingas till det... Flera av dem har iaf möjligheten att göra det rent finansiellt även om de såklart inte vill göra det om de kan slippa.
Man kan se det som en valutaväxling. Man växlar 1.5MSEK till 1TSL.

Spelar ingen roll vad växlingskursen mellan SEK och TSL är, såvida man inte skall växla tillbaks. Och köper man en ny bil senare, så behöver man ju enbart tillföra mer SEK. Och som du säger, är ju jackpot ifall garantin slår in, då har man ju tjänat på detta. När värdet gått ner till 0.6TSL och man har en garanti på i praktiken 0.75TSL då växlingskursen är förändrad. Då behöver man bara växla SEK motsvarande 0.25TSL för att få en helt ny bil. Inte nog med att det är färra TSL-stålar det är dessutom bättre växlingskurs.

Ok, det kanske inte var helt självklart resonemang. Men så är det :)
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av olarsson »

Precis så är det. Jag fick 200kkr över restvärdet i inbyte på min S för två år sedan (ja, av Tesla) och puttade in dem i min X. När jag byter in den om ett år (kanske) lär jag få kanske 100kkr mindre än restvärdet (har ingen garanti). Gungor karuseller.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av Mickep »

Jag argumenterar att prissänkning är BRA (för de som skall kliva in på elbilsmarknaden). Bilar sjunker i pris. Så är det bara. Och det är inköpspriset som är den stora hindret för många. andra handsvärdet skall vara betydligt lägre än inköpsvärdet. Vilket är det normala. Vid ett lägre inköpspris kan man hantera värdeminskningen. och folk kan köpa i andrahand till ett pris där värdeminksningen i stort sätt redan skett. (det är så bilmarknaden funkar). Elbilar är fortfarande för dyra och det kommer krävas ytterligare för att de skall slå väl ut på marknaden. När tillverknngen blir billigare så kan tillverkarna sänka priset för att konkurrera. Vilket tesla gjort. De andra skulle just komma ut med motsvarande som tesla har. och tesla svarar med att sänka priset och dubblera laddhastigheteten. Ett hastigt sänkt pris (efter att flera prishöjningar gjorts) gör att det blir som en rearush. Tråkigt för de som köpte strax innan, men sånt är livet ingen som tvingade någon att köpa miljonbilar.
Användarvisningsbild
MrSteelneck
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 jan 2019 07:58
Ort: Vallentuna

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Inlägg av MrSteelneck »

Om det är någon som har beställt men inte fått bilen levererad går det att ändra beställningen. Jag gjorde precis det på min beställda Model S 75D, till en Model S SR.
Model S LR
Skriv svar