Verdi skrev:Är ju inte priset på bilen som är dess kostnad. Har inte teslakalkylen lärt er nånting?
Så vad händer om begagnatvärdet rasar ner i källaren? Jo, bilen kan gå från "värd kostnaden" till "inte värd kostnaden". Klart som fan att en Tesla inte är värd en miljon. Inte i sig.
Om nästa bil kostar 1,2 istället för 1,7 miljoner har noll relevans. Tesla har bevisat att man inte kan lita på att deras produkter håller värdet på ett förutsägbart sätt. Man kan alltså inte vara säker på att bilen är värd kostnaden.
Oförutsägbarhet är inget bra när det gäller så här dyra produkter. Särskilt inte där en av deras främsta köpargument har varit ett fantastiskt andrahandsvärde.
Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset...
Vad nästa bil kostar har väldigt mycket relevans... Teslakalkylen visar på ett förnämligt sätt kostnaden med
en bil, men de flesta av oss säljer inte Teslan och ersätter den med en cykel.
Fortsätter man köpa P-modeller så har man tjänat på prissänkningen. Ens nuvarande begagnade bil tappade inte lika mycket värde som prissänkningen på en ny.
Om vi tar ett konkret exempel på vad som hänt för någon som leasar sin P100D idag och som tänker köpa en motsvarande när hen byter bil:
Leasingkostnaden på nuvarande bil förändras ej av prissänkningen.
Inbytesvärdet minskar med Y kronor.
Nypriset på nästa bil minskar med X kronor.
X>Y
Besparing har gjorts med X-Y kronor.
För vissa tillkommer även besparing pga att restvärdesgaranti träder i kraft.
Liknande besparing kommer sedan göras varje bilbyte framöver förutsatt att Tesla valt att behålla P på denna prisnivå.
Gällande "Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset.." så håller jag inte alls med. Jag är oroad över precis motsatsen. Jag tror Tesla kommer ha väldigt svårt att generera vinst kommande kvartal pga sänkningen. I min värld har de inget som helst utrymme för prissänkningar. Konkurrenterna däremot kanske tvingas till det... Flera av dem har iaf möjligheten att göra det rent finansiellt även om de såklart inte vill göra det om de kan slippa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021