Sentry mode

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Sentry mode

Inlägg av themax »

frippan skrev:
Har kört med SanDisk i en månad nu utan problem, har ett 32GB av modellen som bara sticker ut typ 5mm
Precis två såna som min bil stekt... Förhoppningsvis har du bättre lycka med de små rackarna! Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10355
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sentry mode

Inlägg av Legato »

fredli74 skrev:
Wahll skrev:
I en annan tråd här så kom man fram till att sentry mode inte är lagligt. Dashcam och hjälmkamera är undantag, som godkänts.
Kravet skulle då vara att man måste vara närvarande och kunna manövrera kameran.
Lite knäppt är det, jag förstår att man kanske inte vill släppa det helt fritt, men att få lagra video i t.ex. 72 timmar för att kunna styrka brott hade ju varit snällt.
Legato skrev:
Jag får inga trasiga klipp.
Körde ett 64gb SanDisk först men fick trasiga klipp. Bytte till ett 32gb och slapp trasiga klipp, men nu är dom tillbaka, så det hade ju uppenbarligen med fabrikatet och inte storleken eller exemplaret att göra. Ni som har USBs som har funkat bra under flera veckor, kan ni rekommendera någon modell/märke?
Har ett sånt här... Skulle dock vilja ha ett lite mindre samt med mer plats :D

https://m.clasohlson.com/se/USB-minne-3 ... ra/38-7047
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sentry mode

Inlägg av fredli74 »

themax skrev:
frippan skrev:
Har kört med SanDisk i en månad nu utan problem, har ett 32GB av modellen som bara sticker ut typ 5mm
Precis två såna som min bil stekt... Förhoppningsvis har du bättre lycka med de små rackarna! Bild
Säkert samma som jag har, UltraFit (https://www.webhallen.com/se/product/29 ... GB-USB-3-1). Kört både 64GB och 32GB, 32an funkade som sagt bättre, men nu har jag börjat få korrupta filer och filer som är 0kb stora igen. Jag har iofs en Nomad laddare installerad, så minnet sitter på en Y-kabel, vet inte om det inverkar något? Läste precis att SanDisk själva sagt att man inte ska använda deras USB minnen för att dom inte är gjorda för att skriva till kontinuerligt. Dom rekommenderar USB-SD läsare och ett bra SD kort. Själv funderar jag på att köra på en gammal 120GB SSD istället och se hur det funkar. Inte lika elegant som ett litet minne, men det är ju rätt mycket utrymme i mitt-konsolen och med större disk behöver jag inte ta bort sentry klippen lika ofta.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Sentry mode

Inlägg av frippan »

fredli74 skrev:
themax skrev:
frippan skrev:
Har kört med SanDisk i en månad nu utan problem, har ett 32GB av modellen som bara sticker ut typ 5mm
Precis två såna som min bil stekt... Förhoppningsvis har du bättre lycka med de små rackarna! Bild
Säkert samma som jag har, UltraFit (https://www.webhallen.com/se/product/29 ... GB-USB-3-1). Kört både 64GB och 32GB, 32an funkade som sagt bättre, men nu har jag börjat få korrupta filer och filer som är 0kb stora igen. Jag har iofs en Nomad laddare installerad, så minnet sitter på en Y-kabel, vet inte om det inverkar något? Läste precis att SanDisk själva sagt att man inte ska använda deras USB minnen för att dom inte är gjorda för att skriva till kontinuerligt. Dom rekommenderar USB-SD läsare och ett bra SD kort. Själv funderar jag på att köra på en gammal 120GB SSD istället och se hur det funkar. Inte lika elegant som ett litet minne, men det är ju rätt mycket utrymme i mitt-konsolen och med större disk behöver jag inte ta bort sentry klippen lika ofta.
Har en ny 120GB Ssd ligger och skräpar, slänger in den i bilen när USB minnet pajar


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sentry mode

Inlägg av taliz »

SSD diskar har man ju faktiskt en del över bl.a. från gamla jobblaptops.
Kan nog funka bra för Sentry mode. Bör vara rejält mycket tåligare än USB minnen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 feb 2018 22:11
Ort: Bollnäs

Re: Sentry mode

Inlägg av Sandor »

Har läst på lite då jag nyss fått uppdatering med sentry mode.

Jag är ingen expert men förstår det som att FAT32 har vissa begränsningar. En partition kan inte vara större än 32 GB. Har man alltså en SSD på 120 GB så blir det 4 partitioner på den som räknas som egna hårddiskar. Kanske därför 32 GB minnen funkar bäst. Varje fil som kan heller inte vara större än 4 GB. Tänker att om det är långdragen aktivitet runt bilen så kan ju filen bli större än 4 gb. Kan det vara så att den filen då blir korrupt då den inte går att skriva på minnet?

Nu kan vi ju inte välja nått annat än FAT32 men det kanske kan förklara en del?
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Sentry mode

Inlägg av thedude »

Kanske redan postats men det är vad jag fick imorse när jag satte mig i bilen och Sentry var aktiverad under natten. Det är dock svårt att hitta rätt klipp om man inte går igenom alla som har sparats. Det hade varit bra om de taggats med något speciellt så blir det lättare att hitta. Det enda jag hittade när jag bläddrat igenom klippen är min partner står vid bilen och väntar på att jag ska låsa upp innan vi åkte iväg, så ingen inbrottstjuv förhoppningsvis :D

2019.12.1.1
SentryMode_L2.jpg
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Sentry mode

Inlägg av themax »

Nu fyllde jag mitt minne efter några veckor med Sentry på valda platser. En 32GB räcker således ungefär 3 veckor innan jag måste tömma eftersom den registrerar bilar och bussar som passerar hela tiden...

Får hoppas Tesla lägger in stöd för att radera klipp direkt i bilen. Nu lär det efter ett tag bli för omständigt för de flesta att hålla på och flytta minnet mellan bil och dator. Vilket innebär att vi snart får en massa ägare som klagar över att Sentry inte fungerar eftersom minne blivit fullt.

Kanske ska testa med den 4TB disk jag har. Fat32 ska ju klara den partitionsstorleken i alla fall i teorin... ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sentry mode

Inlägg av fredli74 »

Sandor skrev:
Har läst på lite då jag nyss fått uppdatering med sentry mode.

Jag är ingen expert men förstår det som att FAT32 har vissa begränsningar. En partition kan inte vara större än 32 GB. Har man alltså en SSD på 120 GB så blir det 4 partitioner på den som räknas som egna hårddiskar. Kanske därför 32 GB minnen funkar bäst. Varje fil som kan heller inte vara större än 4 GB. Tänker att om det är långdragen aktivitet runt bilen så kan ju filen bli större än 4 gb. Kan det vara så att den filen då blir korrupt då den inte går att skriva på minnet?

Nu kan vi ju inte välja nått annat än FAT32 men det kanske kan förklara en del?
Nejdå, FAT32 kan vara större än 32 GB. Dock så har Windows format inte inbyggt stöd för det. Det finns verktyg att ladda hem för att fixa det. Själv stoppade jag min 120GB i min Mac och formatterade där för det var smidigare. Förutom det så har Sentry mode stöd för ext4 om det passar bättre.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sentry mode

Inlägg av fredli74 »

thedude skrev:
Kanske redan postats men det är vad jag fick imorse när jag satte mig i bilen och Sentry var aktiverad under natten. Det är dock svårt att hitta rätt klipp om man inte går igenom alla som har sparats. Det hade varit bra om de taggats med något speciellt så blir det lättare att hitta. Det enda jag hittade när jag bläddrat igenom klippen är min partner står vid bilen och väntar på att jag ska låsa upp innan vi åkte iväg, så ingen inbrottstjuv förhoppningsvis :D
Håller med. Fick en notification om 2 events när jag satte mig i bilen förut idag. Men jäkligt jobbigt/tråkigt att gå igenom alla klipp bara för att upptäcka att det är två personer som gått lite nära. Nä, stoppa filerna i en annan mapp, lägg till något i filnamnet, eller absolut bäst; visa klippen direkt i bilen när man trycker på (i), så behöver man inte ens plugga ur disken.
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Sentry mode

Inlägg av krabbe »

Har lite problem med at aktiverar Sentry mode i min Model X 2.0 hardware

Fick update 2019.12.11 och så att sentry mode var möjligt

Köpta et 32 hm USB disk
Formaterade till Fat32
Ny folder TeslaCam

Men när jag sätter den i bilen händer ingenting (får inte upp någon camera i toppen av skärmen.

Någon som vet vad felet är ?
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Sentry mode

Inlägg av Teslaspolen »

Jag har samma, har fått Sentry Mode (som fungerar!) men någon USB fungerar inte.

USB inspelning kanske bara var för AP2.5 och upp?
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Sentry mode

Inlägg av Wir »

Det verkar inte fungera med AP 2.0.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=15871

Jag får också bara filer som är 595 bytes. Hoppas det kommer en uppdatering som fixar det.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Sentry mode

Inlägg av ippii »

Alla utom högerkameran funkar på min. Störigt när jag trodde jag skulle kunna ertappa en som kissat bredvid min bil. Just alla filmer från högerkameran var på 0 byte.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Sentry mode

Inlägg av krabbe »

Om inte det fungera till AP 2 varför då ha det i updaten ?
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Sentry mode

Inlägg av erkap »

krabbe skrev:
Om inte det fungera till AP 2 varför då ha det i updaten ?
AP 2.0 bilar skickar filmerna till Teslas servrar enligt infon i bilarna. Om något har hänt med bilen får man begära ut filerna från Tesla.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10355
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sentry mode

Inlägg av Legato »

erkap skrev:
krabbe skrev:
Om inte det fungera till AP 2 varför då ha det i updaten ?
AP 2.0 bilar skickar filmerna till Teslas servrar enligt infon i bilarna. Om något har hänt med bilen får man begära ut filerna från Tesla.
Är ju inte heller enbart inspelningen som är Sentry. Det är ju även budskapet på skärmen samt det "extra" larmet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Sentry mode

Inlägg av helix »

Här är en bra tjänst där man kan se videoclips från Sentry Mode/Dashcam på ett smidigt sätt utan att öppna och stänga en massa enskilda filer. Den laddar inte upp något, utan använder bara filer från lokal disk.

https://sentrycam.appspot.com

Användarvisningsbild
Jola
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 jan 2019 21:24

Re: Sentry mode

Inlägg av Jola »

helix skrev:
Här är en bra tjänst där man kan se videoclips från Sentry Mode/Dashcam på ett smidigt sätt utan att öppna och stänga en massa enskilda filer. Den laddar inte upp något, utan använder bara filer från lokal disk.
Den var ju grymt nice!
Känns som den har allt jag saknade när jag satt och tittade igenom 30 st 1 minutersfilmer för att se vad EVE (min 3:a) ansåg värt att spara från Sentry Mode...
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Sentry mode

Inlägg av thedude »

Kan någon rekommendera en bra och snabb USB sticka? och "lagom" storlek? pris inga problem (sålänge inom rimliga gränser). Jag får en del "tomma" filer.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Sentry mode

Inlägg av oscfor »

thedude skrev:
Kan någon rekommendera en bra och snabb USB sticka? och "lagom" storlek? pris inga problem (sålänge inom rimliga gränser). Jag får en del "tomma" filer.
Sandisk Extreme 500 kör jag. Visserligen en äldre model än den som säljs nu, men den funkar felfritt. Storlek från 250GB-2TB. SSD istället för flash.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Sentry mode

Inlägg av thedude »

Hmm...tar ju plats så helst en sån där liten som typ mus mottagare som knappt syns :) men tack för tipset ändå....Andra förslag? jag borde lista mina krav lite tydligare kanske

1- Liten så ingen SSD
2- Snabb
3- "lagomt" med kapacitet
4- Pris, no issue men vill helst köpa två för att kunna byta.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sentry mode

Inlägg av fredli74 »

oscfor skrev:
thedude skrev:
Kan någon rekommendera en bra och snabb USB sticka? och "lagom" storlek? pris inga problem (sålänge inom rimliga gränser). Jag får en del "tomma" filer.
Sandisk Extreme 500 kör jag. Visserligen en äldre model än den som säljs nu, men den funkar felfritt. Storlek från 250GB-2TB. SSD istället för flash.
Gjorde lite samma sak jag till slut. Plocka en gammal 120GB PNY SSD som låg i lådan och stoppa i en ICY BOX. Har funkat bra än så länge. Skönt med större disk också för en 32GB sticka fyllde min Sentry på två veckor. Det borde gå att montera den på väggen under USB portarna. Någon som satt fast sin disk på något bra sätt? Min trilla ned efter att jag accat ett par gånger. Så nu ligger den bara i botten på mittenfacket.

Sidenote: Varför har dom inte satt en USB port inne i handskfacket? Rätt meningslöst att ha Sentry på om dom slår in rutan och tar med sig disken. ;) Fast det kanske lagras i bilen också så Tesla kan komma åt filerna?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8602
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Sentry mode

Inlägg av Pontus »

Jag har kört en Sandisk i musmotagar storlek på 64 GB hade lite problem med korrupta filer på höger kameran i början men här fungerat bra på sista tiden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Sentry mode

Inlägg av thedude »

Pontus skrev:
Jag har kört en Sandisk i musmotagar storlek på 64 GB hade lite problem med korrupta filer på höger kameran i början men här fungerat bra på sista tiden.
Någon speciell model och/eller hastighet? tacksam för tips
Skriv svar