Varför saknas det alternativa kartsystem?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, den enda biten jag kan direkt peka på att Tesla gjort en riktig miss.

Varför är man hänvisad till att använda Google Maps av alla tjänster? Varför finns det inte alternativa tjänster, så som Open Street Maps exempelvis?

Många är vi som är bekymrade över hur vissa storbolag säljer ut sig till reklambolag, och då är GPS data något jag sjäv inte alls vill dela med mig till något företag så som Google.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av TiborBlomhall »

Inte ens en "riktig" Google maps utan bara en begränsad variant av den.

Tja, appar till Tesla ska komma citat "i framtiden", men inte ens tidsoptimisten Elon vill uttala sig om när.
Och Chrome ryktas också om... då kan man åtminstone använda webbaserade tjänster utan att gnissla på tänderna.
Användarvisningsbild
PatrikHjelt
Inlägg: 101
Blev medlem: 04 mar 2014 22:28
Ort: Västansjö, Umeå

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av PatrikHjelt »

Ja vi får hoppas det kommer en "riktig" kartapp.

Har du inte behov av navigering så kan du alltid prova

http://teslaclubsweden.se/waze-till-tesla/
Patrik Hjelt
Community Manager
Tesla Club Sweden
Vi finns på Telegram, TeslaClubSweden också.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Teslaspolen »

PatrikHjelt skrev:
Ja vi får hoppas det kommer en "riktig" kartapp.

Har du inte behov av navigering så kan du alltid prova

http://teslaclubsweden.se/waze-till-tesla/
Waze ägs av Google, så den biten hjälper inte mig i alla fall. Hoppas som sagt på ett öppet system i en senare uppdatering.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av z balata »

Jag ser inga större problem med Googles kartor. Men man kan ju inte allt som man kan i vanliga google. T ex lägga in flera adresser efter varandra. Det är ju en nödvändighet om man ska ha nån nytta av nya 6.2 med anvisningar om var man ska ladda. Då vill man ju kunna lägga in hela färdplanen. Inte bara första delmålet.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av kanylbullen »

z balata skrev:
Jag ser inga större problem med Googles kartor. Men man kan ju inte allt som man kan i vanliga google. T ex lägga in flera adresser efter varandra. Det är ju en nödvändighet om man ska ha nån nytta av nya 6.2 med anvisningar om var man ska ladda. Då vill man ju kunna lägga in hela färdplanen. Inte bara första delmålet.
Vi får hoppas det kommer snart. Men navigeringen kommer inte från Google, Tesla har köpt den av Navigon.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Bow »

Har en äldre navigon i en av bilarna tycker den är jobbig har Garmin i de andra tycker de är smidiga ochä lätta att "prata" med. Men nu är detta "lösa" navigationer. Jag läste en tråd att fartkameror inte finns med är det så?
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Teslaspolen »

z balata skrev:
Jag ser inga större problem med Googles kartor. Men man kan ju inte allt som man kan i vanliga google. T ex lägga in flera adresser efter varandra. Det är ju en nödvändighet om man ska ha nån nytta av nya 6.2 med anvisningar om var man ska ladda. Då vill man ju kunna lägga in hela färdplanen. Inte bara första delmålet.
Kartan i sig är det inget fel på. Den brukar ofta vara korrekt. Det är av integritetskäl jag är mycket skeptisk.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Segelflygaren »

Jag är missnöjd med navigatorn eftersom den ofta visar "fel" väg, och dessutom beräknar restiden helt felaktigt.
Waze klarar detta mycket bättre!
Att man dessutom får diverse liveinfo såsom exempelvis poliskontroller på köpet gör att jag ser saknaden av Waze som det enskilt största "felet" på bilen.
Det känns fånigt att man behöver dra igång Waze på mobilen när man ska navigera någonstans, trots att det sitter en 17" skärm i bilen...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Svenssons »

Segelflygaren skrev:
Jag är missnöjd med navigatorn eftersom den ofta visar "fel" väg, och dessutom beräknar restiden helt felaktigt.
Waze klarar detta mycket bättre!
Att man dessutom får diverse liveinfo såsom exempelvis poliskontroller på köpet gör att jag ser saknaden av Waze som det enskilt största "felet" på bilen.
Det känns fånigt att man behöver dra igång Waze på mobilen när man ska navigera någonstans, trots att det sitter en 17" skärm i bilen...
Detta beror mer på Navigon än Google då det är Navigon som sköter navigeringen.
Teslaspolen skrev:

Kartan i sig är det inget fel på. Den brukar ofta vara korrekt. Det är av integritetskäl jag är mycket skeptisk.
Vad gäller integritet så är jag inte alls orolig för Google i Teslan även ifall man nog bör hålla ett eller ett par ögon på Google i andra sammanhang. I Teslan går all kommunikation genom Tesla Motors till Google och du har inget konto knutet till Google som Google kan se hur du kör. Tesla Motors har dock fullständig koll på var och hur du kör bilen och där spelar det ingen roll vem som står för kartor eller navigering. Det skulle inte hjälpa med OpenStreetmaps för kartor och navigering. Vill du skydda din integritet är det bäst att ta ut simkortet ur Teslan och inte koppla upp den mot WiFi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
I Teslan går all kommunikation genom Tesla Motors till Google och du har inget konto knutet till Google som Google kan se hur du kör.
Kartorna laddas direkt från Google, men de har i normalfallet ingen cookie på dig, så de kan inte (enkelt) koppla ihop ditt bilanvändande med din identitet.
Men det har ju varit känt hela tiden att det är Googles kartor i bilen och om det inte passar så finns det gott om andra bilar att köpa.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Nicklas »

Det är knappt jag tror vad jag läser i denna tråd... Helt galet... Så många "vi måste ta på oss dessa foliehjälmar annars kan dom höra våra tankevågor"-resonemang har jag inte sett på samma gång på länge :)

Vad är ni rädda för?
- största missen med bilen är att man inte får en inbyggd polisradio med varning om kommande kontroller... Va?!?

Ja ja, var och en får ju tycka som den vill i detta bortskämda land :roll:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av danni »

Nicklas skrev:
Det är knappt jag tror vad jag läser i denna tråd... Helt galet... Så många "vi måste ta på oss dessa foliehjälmar annars kan dom höra våra tankevågor"-resonemang har jag inte sett på samma gång på länge :)

Vad är ni rädda för?
- största missen med bilen är att man inte får en inbyggd polisradio med varning om kommande kontroller... Va?!?

Ja ja, var och en får ju tycka som den vill i detta bortskämda land :roll:
Att Google gärna sparar mycket data om var du befunnit dig är inget foliehattsresonemang, utan simpla fakta. Man kan själv se platshistoriken här: https://maps.google.com/locationhistory/b/0

Att den datan skulle kunna komma att användas till för en själv mindre gynnsamma ändamål är inte heller något som är särskilt osannolikt alls.

Polisradio har nog ingen begärt, men det är schysst att kunna få trafikdata i realtid från andra användare om bl.a. poliskontroller, olyckor, köer, med mera.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Teslaspolen »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
I Teslan går all kommunikation genom Tesla Motors till Google och du har inget konto knutet till Google som Google kan se hur du kör.
Kartorna laddas direkt från Google, men de har i normalfallet ingen cookie på dig, så de kan inte (enkelt) koppla ihop ditt bilanvändande med din identitet.
Men det har ju varit känt hela tiden att det är Googles kartor i bilen och om det inte passar så finns det gott om andra bilar att köpa.
Det där kan jag inte kalla för ett vettigt argument. Bilen väljs knappast efter vilket kartsystem som finns med i mjukvaran. Jag kan byta operativsystem i min dator om jag inte trivs, jag kan göra detsamma på min telefon. I operativsystemen kan jag dessutom välja vilken webbläsare jag vill använda, men det valet ligger knappast på vilken sökmotor som är standard i webbläsaren(IE-Bing, Firefox-Yahoo, Chrome-Google) för att dessa går ju att byta ut. Då mittkonsolen i en Tesla är en dator så tycker jag knappast att det är ett högt krav att få använda de karttjänster jag vill i den. Hur skulle valmöjlighet vara dåligt?

Att man inte har kartan låst till ett Google konto är bra, men det betyder inte att i inte Google i framtiden gör ännu mer som Facebook och spårar dig oavsett om du har ett konto hos dom eller ej. (I dagsläget spåras du genom Googles kakor när du använder sökmotorn eller andra tjänster, även fast du inte är inloggad. Facebook spårar dig på alla sidor som har en "Gilla-knapp.)

Att snacka foliehattar hör till 2004, det är inga konspirationsteorier det handlar om. Att Facebook och Googles, med flera andra, kränker den personliga integriteten är ingen hemlighet, det mesta står i deras Terms of Use och Privacy Policy, även om det är gömt bakom 43 sidor med legal-text istället för klarspråk. (Ett bra ställe att börja läsa är www.eff.org )

Pirat Partiet varnade och misstänkte redan sedan flera år att något var riktigt fel hos den statliga övervakningen, men de möttes även då med att bli kallade foliehattar. Sedan kom NSA 2013 och det visade sig vara värre än man någonsin kunnat drömma om. Den som inte är orolig för personlig integritet efter denna händelse är antingen naiv eller helt enkelt inte insatt nog i ämnet för att förstå.


P.S Själv använder jag en Android, fast med det community-utvecklade Cyanogen som är helt öppen källkod (Jag kan ändra nästan vad jag vill). Min webbläsare är Firefox (Igen, går att ändra väldigt mycket efter tycke och smart), och jag använder sökmotorn DuckDuckGo (Spårar dig inte och, igen, går att ändra efter smak). För kartor online använder jag OpenStreetMaps ("crowdsourced"). Den enda Google tjänst jag kommer i kontakt med är YouTube eftersom alternativ fattas, men även där blockerar jag spårningen i största möjliga mån. Utöver det har jag inte använd en enda Google-tjänst på 2,5-3 år vid det här laget, och inte är jag ett dugg lidande för det.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Teslaspolen »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
I Teslan går all kommunikation genom Tesla Motors till Google och du har inget konto knutet till Google som Google kan se hur du kör.
Kartorna laddas direkt från Google, men de har i normalfallet ingen cookie på dig, så de kan inte (enkelt) koppla ihop ditt bilanvändande med din identitet.
Men det har ju varit känt hela tiden att det är Googles kartor i bilen och om det inte passar så finns det gott om andra bilar att köpa.
Det där kan jag inte kalla för ett vettigt argument. Bilen väljs knappast efter vilket kartsystem som finns med i mjukvaran. Jag kan byta operativsystem i min dator om jag inte trivs, jag kan göra detsamma på min telefon. I operativsystemen kan jag dessutom välja vilken webbläsare jag vill använda, men det valet ligger knappast på vilken sökmotor som är standard i webbläsaren(IE-Bing, Firefox-Yahoo, Chrome-Google) för att dessa går ju att byta ut. Då mittkonsolen i en Tesla är en dator så tycker jag knappast att det är ett högt krav att få använda de karttjänster jag vill i den. Hur skulle valmöjlighet vara dåligt?

Att man inte har kartan låst till ett Google konto är bra, men det betyder inte att i inte Google i framtiden gör ännu mer som Facebook och spårar dig oavsett om du har ett konto hos dom eller ej. (I dagsläget spåras du genom Googles kakor när du använder sökmotorn eller andra tjänster, även fast du inte är inloggad. Facebook spårar dig på alla sidor som har en "Gilla-knapp.)

Att snacka foliehattar hör till 2004, det är inga konspirationsteorier det handlar om. Att Facebook och Googles, med flera andra, kränker den personliga integriteten är ingen hemlighet, det mesta står i deras Terms of Use och Privacy Policy, även om det är gömt bakom 43 sidor med legal-text istället för klarspråk. (Ett bra ställe att börja läsa är http://www.eff.org )

Pirat Partiet varnade och misstänkte redan sedan flera år att något var riktigt fel hos den statliga övervakningen, men de möttes även då med att bli kallade foliehattar. Sedan kom NSA 2013 och det visade sig vara värre än man någonsin kunnat drömma om. Den som inte är orolig för personlig integritet efter denna händelse är antingen naiv eller helt enkelt inte insatt nog i ämnet för att förstå.


P.S Själv använder jag en Android, fast med det community-utvecklade Cyanogen som är helt öppen källkod (Jag kan ändra nästan vad jag vill). Min webbläsare är Firefox (Igen, går att ändra väldigt mycket efter tycke och smart), och jag använder sökmotorn DuckDuckGo (Spårar dig inte och, igen, går att ändra efter smak). För kartor online använder jag OpenStreetMaps ("crowdsourced"). Den enda Google tjänst jag kommer i kontakt med är YouTube eftersom alternativ fattas, men även där blockerar jag spårningen i största möjliga mån. Utöver det har jag inte använd en enda Google-tjänst på 2,5-3 år vid det här laget, och inte är jag ett dugg lidande för det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av LarsL »

Tror att man ska inte ska välja en bil som är uppkopplad hela tiden om man ska ut på fuffens. Det finns ju en anledning till att ingen lyckats stjäla en Model S.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Tror att man ska inte ska välja en bil som är uppkopplad hela tiden om man ska ut på fuffens. Det finns ju en anledning till att ingen lyckats stjäla en Model S.
Det är inte bara folk som ska ut på fuffens som kan vara obekväma med att någon annan kan spåra och hålla koll på dem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Det är inte bara folk som ska ut på fuffens som kan vara obekväma med att någon annan kan spåra och hålla koll på dem.
Samhället har massor av nytta av att information loggas och finns tillgänglig för analys i efterhand - otaliga pedofiler och terrorister har stoppats, brott har klarats upp och tusentals människoliv har räddats. Om man inte ställer upp på den samhällsutveckling vi har så är det fortfarande möjligt att leva vid sidan av samhället - man kan fortfarande bo ute på landsbygden och rå om sig själv utan att över huvud taget vara uppkopplad. Men om man vill vara uppkopplad men kräver att man ska kunna bete sig hur som helst utan att ens nätsurfande loggas och man i efterhand ska kunna spåras, så ställer åtminstone inte jag upp på det. Jag har själv varit utsatt för en stalker på nätet som använde anonymiseringstjänster vilket gjorde det omöjligt att få fast personen. För mig var det fruktansvärt att någon var inne och läste min privata mail, laddade ner alla mina filer från Dropbox och skaffade sig tillgång till alla mina nättjänster. Jag kunde inte sova på nätterna och var nära att börja gråta i omgångar - det var helt oöverblickbart vilken skada den här individen hade kunnat göra.
Piratpartiet, som vill att den typen av personer fortfarande ska kunna trakassera människor utan att det går att komma åt dem, kan dra åt h-e. Jag kräver att allt nätanvändande loggas och att personerna bakom anonymiseringstjänsterna blir medskyldiga till de brott som begås av dess användare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
Det är inte bara folk som ska ut på fuffens som kan vara obekväma med att någon annan kan spåra och hålla koll på dem.
Samhället har massor av nytta av att information loggas och finns tillgänglig för analys i efterhand - otaliga pedofiler och terrorister har stoppats, brott har klarats upp och tusentals människoliv har räddats. Om man inte ställer upp på den samhällsutveckling vi har så är det fortfarande möjligt att leva vid sidan av samhället - man kan fortfarande bo ute på landsbygden och rå om sig själv utan att över huvud taget vara uppkopplad. Men om man vill vara uppkopplad men kräver att man ska kunna bete sig hur som helst utan att ens nätsurfande loggas och man i efterhand ska kunna spåras, så ställer åtminstone inte jag upp på det. Jag har själv varit utsatt för en stalker på nätet som använde anonymiseringstjänster vilket gjorde det omöjligt att få fast personen. För mig var det fruktansvärt att någon var inne och läste min privata mail, laddade ner alla mina filer från Dropbox och skaffade sig tillgång till alla mina nättjänster. Jag kunde inte sova på nätterna och var nära att börja gråta i omgångar - det var helt oöverblickbart vilken skada den här individen hade kunnat göra.
Piratpartiet, som vill att den typen av personer fortfarande ska kunna trakassera människor utan att det går att komma åt dem, kan dra åt h-e. Jag kräver att allt nätanvändande loggas och att personerna bakom anonymiseringstjänsterna blir medskyldiga till de brott som begås av dess användare.
Man måste alltid väga den potentiella nyttan mot problemen och riskerna. Att som du gör, ställa upp det som att "antingen ställer du upp på det här eller så kan du leva utanför samhället" är rakt ohederligt, och det är också en falsk dikotomi. Det är inte de alternativen vi har. Ingen kräver heller att man ska kunna få bete sig hur som helst utan konsekvenser, eller att det ska vara okay att trakassera människor. Det är en grav missuppfattning från din sida. Vad jag och Piratpartiet kräver är dock att det ska finnas en balans - den övervakning som sker ska stå i proportion till de problem den löser.

Du har ju själv upplevt hur fruktansvärt det var att någon var inne och läste i din privata mail, kollade dina filer, etc. Varför skulle det vara mer okay för att det är staten som utsätter dig för samma övergrepp? I min mening är det tvärtom ännu värre - därför att staten har mycket större befogenheter att utsätta dig för skada med sitt våldsmonopol. Om man letar igenom någons mail, hårddisk, och så vidare, så är det nog inte svårt att hitta ett antal åtalspunkter mot i stort sett vem som helst.

Som sagt, det viktiga är att övervakningen står i proportion till nyttan. Vi skulle säkert kunnat komma åt många former av mycket problematisk brottslighet om det blev obligatoriskt för alla att installera övervakningskameror i varenda rum hemma, som matade video direkt till FRA. Men skulle någon gå med på det? Nej, självklart inte, eftersom övergreppet mot privatlivet skulle vara enormt mycket större än nyttan det skulle göra för brottsbekämpningen. Exakt samma överväganden måste man alltid göra när det gäller övervakning online. Jag tycker det är en självklarhet att polisen ska få lov att begära ut exempelvis data från telefon- och internetoperatörer när de undersöker enskilda grova brott, men samtidigt tycker jag det är precis lika självklart att polisen inte ska få lov att ta ner all sådan data om alla människor och söka fritt ibland den.

Poängen jag försöker få fram är att det här självklart inte är närapå lika simpelt som du försöker framställa det som.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Svenssons »

Ett par steg till i ökat övervakningssamhället är att t.ex. kräva att Tesla lämnar ut all position och hastighetsinformation och sedan automatiskt skriver ut fortkörningsböter till alla som överträder hastighetsbestämmelser. Det samma kan göras vad gäller alla mobiler. Du får ju inte färdas snabbare än 70 på en 70-väg så det spelar ingen roll vilket fordon du sitter i. Synka informationen med rödljusinformation och det går att ta alla som kör mot gult och rött också. Låt musikbolagen övervaka mikrofonen på mobilen och skicka räkning på all musik du lyssnar på. Spelar ingen roll om du sjunger en låt själv eller lyssnar på något någon annan spelar, betala ska du ändå göra. Tar du foton med mobilen och konstverk kommer med på fotot så utgår avgift också då du i flertalet länder inte får sprida konst utan upphovsmannens godkännande.

Det går inte välja precis vilka tjänster man vill använda sig av med alla datorer eller mobiler idag och har aldrig gått. Det är upp till tillverkaren att styra över hur de tillverkar och levererar produkter. Du kan dock själv välja vad du köper och vilken teknisk utrustning du vill nyttja. Vi får hoppas att politikerna inte fortsätter att trissa upp övervakningssamhället. Vi får också hoppas att Tesla Motors inte utnyttjar den information de har till något som kränker integriteten samt att den information som sparas är så säker och så anonymiserad som möjligt. Det är också upp till Tesla om Google ska kunna få någon nytta av informationen de kan få av vilken bil som laddar vilka kartor. Idag kan Google inte knyta detta till en person och det är Tesla som styr hur tjänsterna tekniskt fungerar i bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Martinen »

Intressant att se hur en diskussion kan förändras och ändras från en fråga ang. kartor.
Själv kan jag inte riktigt förstå denna paranoia om att information loggas och sparas. Jag använder så mycket av googles tjänster som jag kan, och jag har godkänt och aktiverat alla varianter av loggning och indexering av min information - även de delar som står som frivilliga.
Jag ser massor med fördelar med detta. All information som är intressant och relevant för mig presenteras utan att jag frågar efter det. Jag blir påmind om saker som jag fått på mail öven om jag lägga in det i kalendern eller liknande. Jag kan dessutom gå igenom informationen som dom har på mig, och redigera och ta bort.
Nackdelar? Jag vet inte. Dom kan såklart sälja information till andra för att få mer riktad reklam eller liknande. Dom kan såklart enklare spåra mig och lämna ut detta till myndigheter vid brott eller liknande. Detta ser jag inte som nackdelar utan ytterligare fördelar.
Villkoren för google (erkänner att jag inte läst allt) verkar i alla fall bra mycket bättre än Facebook.

Även om Tesla skulle ge ut information att min bil åkt 90 på en 70-väg, så spelar detta ingen roll. Det är helt omöjligt att bötfälla någon för detta med gällande lagar. Det är föraren som ska få böter, inte bilen. Det måste bevisas att det är jag och ingen annan som kört bilen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Svenssons »

Martinen skrev:
Även om Tesla skulle ge ut information att min bil åkt 90 på en 70-väg, så spelar detta ingen roll. Det är helt omöjligt att bötfälla någon för detta med gällande lagar. Det är föraren som ska få böter, inte bilen. Det måste bevisas att det är jag och ingen annan som kört bilen.
Så är det inte i alla länder i Europa och jag vet att det har pratats om att även ändra lagen i Sverige med tanke på fartkameror.

Jag hoppas inte att Tesla eller Google kommer tvingas lämna ut uppgifter till myndigheter, försäkringsbolag eller rättighetsinnehavare men vet att Google lämnar ut uppgifter idag så risken finns alltid. Vi får allt fler gummilagar och allt mer möjligheter att övervaka allmänheten vilket leder till godtycke vem som skall straffas och vem som skall gå fri. Använder själv Google i mycket men man måste vara medveten om riskerna som finns. Google och Tesla vill dock helst bara tjäna pengar på dig och inte sätta dig i klistret. Största hotet är inte företagen som jag ser det utan våra politikers naivitet inför övervakningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av +46 »

Det kartsystem som kan upptäcka och varna för Lapplisor och P-nissar får min röst ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Martinen skrev:
Även om Tesla skulle ge ut information att min bil åkt 90 på en 70-väg, så spelar detta ingen roll. Det är helt omöjligt att bötfälla någon för detta med gällande lagar. Det är föraren som ska få böter, inte bilen. Det måste bevisas att det är jag och ingen annan som kört bilen.
Så är det inte i alla länder i Europa och jag vet att det har pratats om att även ändra lagen i Sverige med tanke på fartkameror.
Om det ska flyttas från person till bil så är det inte längre ett lagbrott utan en avgift eller möjligen skatt. Då blir det alltså i princip tillåtet att överträda fartgränserna emot den här avgiften. Vilket leder till att vanligt hederligt folk tvingas köra 70 medan förmögna eller de med målvakter har frifart, åtminstone till körkortsgränsen.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Varför saknas det alternativa kartsystem?

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Vad jag och Piratpartiet kräver är dock att det ska finnas en balans - den övervakning som sker ska stå i proportion till de problem den löser.
"Balans" och "proportion" säger mig absolut ingenting - berätta istället vad du menar. Om jag förstår dig rätt så är du för att allt internetanvändande loggas så att polisen kan hämta ut detta i brottsutredningar? Eller inte? Vad tycker du om realtidsanalys i kabel?
FRA har idag tillgång till en kopia av all internet-trafik i kabel och har möjlighet att snappa upp ganska mycket med automatiska filter utan att människor måste sitta och läsa andra människors e-post. Tycker du att detta är bra eller dåligt?
Om du tycker att det är fel och störande att en maskin analyserar vad du skriver till kollegor och affärskontakter för att försöka upptäcka exempelvis terrorbrott, så är ju alternativet att det inte görs och terrorbrott inte upptäcks. Hur många svenska människoliv ska det i så fall få kosta för att man ska kunna känna sig säker på att ingen maskin analyserar innehållet i vad du skriver? Vad menar du är proportionerligt?
Breiviks köp av kemikalier för konstgödselbomber hade sannolikt kunnat upptäckas med automatisk analys. Nu använde man inte detta och 60 barn sköts ihjäl. Var det proportionerligt enligt Piratpartiet? Om inte - vid hur många döda barn går gränsen?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar