Sida 1 av 1

Inte fått kläm på laddningen

Postat: 29 mar 2019 21:33
av Walker
Ja, då har man äntligen sin Tesla...
Något jag inte riktigt hängt med på i alla trådar är det här med laddningen. T.e.x olika SoC och hur bilen tar emot laddning. Ärligt talat fattar jag nada.
Hoppas att jag lär mig till slut.
Har för tillfället en fråga: Jag laddar nu hemma med min WC och undrar hur/om man kan se att den ladddar med 3 fas, och undrar vad som är normal laddhastighet.
Så här ser det ut i appen
6D287E88-62C1-4166-A8A7-2BEEE5ECB58A.jpeg

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 29 mar 2019 21:40
av anna__
Walker skrev:
Ja, då har man äntligen sin Tesla...
Något jag inte riktigt hängt med på i alla trådar är det här med laddningen. T.e.x olika SoC och hur bilen tar emot laddning. Ärligt talat fattar jag nada.
Hoppas att jag lär mig till slut.
Har för tillfället en fråga: Jag laddar nu hemma med min WC och undrar hur/om man kan se att den ladddar med 3 fas, och undrar vad som är normal laddhastighet.
Så här ser det ut i appen
6D287E88-62C1-4166-A8A7-2BEEE5ECB58A.jpeg
Din ser ut att ladda med 3-fas, jag får bara ut 20-21 i min 1 fas

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 29 mar 2019 21:40
av TiborBlomhall
Det är km/h som avslöjar att det är trefas.

Med enfas 16A får du 22 km/h. Med trefas tre gånger så mycket.

Det visas bara volt och ampere, inte antal faser - iom att det finns bara en fas i USA. Tjatar vi tillräckligt mycket kanske de lägger till det i framtiden. På skärmen i bilen visas även antal faser.

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 29 mar 2019 21:42
av perre
Walker skrev:
Ja, då har man äntligen sin Tesla...
Något jag inte riktigt hängt med på i alla trådar är det här med laddningen. T.e.x olika SoC och hur bilen tar emot laddning. Ärligt talat fattar jag nada.
Hoppas att jag lär mig till slut.
Har för tillfället en fråga: Jag laddar nu hemma med min WC och undrar hur/om man kan se att den ladddar med 3 fas, och undrar vad som är normal laddhastighet.
Så här ser det ut i appen
6D287E88-62C1-4166-A8A7-2BEEE5ECB58A.jpeg
Min ser likadan ut. Jag är övertygad om att det är trefas, då jag beställt det uppkopplat av elektrikern och jag aldrig kunna få nästan 70 km/h från enfas.
Däremot undrar jag som du var man kan se att det är trefas?

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 29 mar 2019 22:07
av Walker
Nu hittade jag det! Tack Tibor.
På skärmen i bilen, precis till vänster om 16/16A är det en liten cirkel med en 3’a i.

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 00:27
av bylund
Den lilla 3:an har jag även i appen (iOS) när jag laddar min Model S. Märkligt att den symbolen inte finns på Model 3.
Treorna kanske bara räckte till modellbeteckningen, så de hade inga kvar för att visa antalet faser i appen.

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 01:35
av anna__
Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 07:32
av Svenssons
anna__ skrev:
Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?
Kan säkert bero på flera saker. En kan vara spänningsfall. Ifall spänningen blir för låg, tex pga lång skarvkontakt eller flera andra förbrukare på fasen så bryter bilen laddningen.

Spänningen syns i appen och i bilen och bör vara ca 230V. Ifall man sätter ner strömstyrkan kan problemet minska ifall spänningsfall är orsaken.

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 08:37
av anna__
Svenssons skrev:
anna__ skrev:
Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?
Kan säkert bero på flera saker. En kan vara spänningsfall. Ifall spänningen blir för låg, tex pga lång skarvkontakt eller flera andra förbrukare på fasen så bryter bilen laddningen.

Spänningen syns i appen och i bilen och bör vara ca 230V. Ifall man sätter ner strömstyrkan kan problemet minska ifall spänningsfall är orsaken.
216v står den på, 16A/16A, använder den medföljande blå kabeln

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 08:37
av Teslaspolen
TiborBlomhall skrev:
Det är km/h som avslöjar att det är trefas.

Med enfas 16A får du 22 km/h. Med trefas tre gånger så mycket.

Det visas bara volt och ampere, inte antal faser - iom att det finns bara en fas i USA. Tjatar vi tillräckligt mycket kanske de lägger till det i framtiden. På skärmen i bilen visas även antal faser.
Om inte annat visar väl det här hur dumt det är att visa laddning hemma i km/h. Jag kan förstå att man vill ha räckvidd i km i bilens display, men när jag laddar är väl ändå hur många kW jag drar det mest intressanta.
anna__ skrev:
Svenssons skrev:
anna__ skrev:
Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?
Kan säkert bero på flera saker. En kan vara spänningsfall. Ifall spänningen blir för låg, tex pga lång skarvkontakt eller flera andra förbrukare på fasen så bryter bilen laddningen.

Spänningen syns i appen och i bilen och bör vara ca 230V. Ifall man sätter ner strömstyrkan kan problemet minska ifall spänningsfall är orsaken.
216v står den på, 16A/16A
Ja det är väldigt lågt och antagligen anledningen till att bilen bryter laddning. Behöver du ladda med 16A? För de allra flesta räcker 10A, prova det så ska du se att det kommer gå att ladda utan avbrott.

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 09:13
av 12man
bylund skrev:
Den lilla 3:an har jag även i appen (iOS) när jag laddar min Model S. Märkligt att den symbolen inte finns på Model 3.
Treorna kanske bara räckte till modellbeteckningen, så de hade inga kvar för att visa antalet faser i appen.
3 i en cirkel finns även i appen i android med en S,

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 09:16
av anna__
Teslaspolen skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det är km/h som avslöjar att det är trefas.

Med enfas 16A får du 22 km/h. Med trefas tre gånger så mycket.

Det visas bara volt och ampere, inte antal faser - iom att det finns bara en fas i USA. Tjatar vi tillräckligt mycket kanske de lägger till det i framtiden. På skärmen i bilen visas även antal faser.
Om inte annat visar väl det här hur dumt det är att visa laddning hemma i km/h. Jag kan förstå att man vill ha räckvidd i km i bilens display, men när jag laddar är väl ändå hur många kW jag drar det mest intressanta.
anna__ skrev:
Svenssons skrev:
anna__ skrev:
Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?
Kan säkert bero på flera saker. En kan vara spänningsfall. Ifall spänningen blir för låg, tex pga lång skarvkontakt eller flera andra förbrukare på fasen så bryter bilen laddningen.

Spänningen syns i appen och i bilen och bör vara ca 230V. Ifall man sätter ner strömstyrkan kan problemet minska ifall spänningsfall är orsaken.
216v står den på, 16A/16A
Ja det är väldigt lågt och antagligen anledningen till att bilen bryter laddning. Behöver du ladda med 16A? För de allra flesta räcker 10A, prova det så ska du se att det kommer gå att ladda utan avbrott.
Kan testa nästa gång att sänka:)

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 09:20
av 12man
anna__ skrev:
Svenssons skrev:
anna__ skrev:
Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?
Kan säkert bero på flera saker. En kan vara spänningsfall. Ifall spänningen blir för låg, tex pga lång skarvkontakt eller flera andra förbrukare på fasen så bryter bilen laddningen.

Spänningen syns i appen och i bilen och bör vara ca 230V. Ifall man sätter ner strömstyrkan kan problemet minska ifall spänningsfall är orsaken.
216v står den på, 16A/16A, använder den medföljande blå kabeln
be de som installerat laddboxen att kolla sitt jobb, du kan ju sitta i bilen och stega upp strömmen och kanske se när/om spänningen sjunker, logga tiden för charging interrupted kanske kan ge felsöknings tips

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 10:19
av Eximos
Jag har 208V på en nyinstallerad 16A blå plug med en 2,5 kvadrats kabel direkt från elskåpet. Mycket underligt men elektikern sa att sålänge den inte går under 200V är det ingen fara men han höll med om att det var konstigt.

Jag har 220V vid centralen inne, de skulle betyda att jag har ett spänningsfall på 12V på kabeln ut till garaget vid 14A nu minns jag inte om formeln är lika för växelspänning men om den är så blir det 14/12 = 0.8 Ohm resistans i kabeln vilket låter högt då 2,5 kvadrat borde ligga på 8,91milliohm per meter och jag har max 25 meter kabel ut till garaget dvs ca 0.2 Ohm

0.8 Ohm borde även innebära att jag har 11W värme nånstans eller efter hela kabeln, inte nån större fara om det är hela kabeln dock då den e nedgrävd.

Jag har även ett spänningsfall i husets central för de andra två faserna ligger kring 225V

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 12:15
av Svenssons
Eximos skrev:
Jag har 208V på en nyinstallerad 16A blå plug med en 2,5 kvadrats kabel direkt från elskåpet. Mycket underligt men elektikern sa att sålänge den inte går under 200V är det ingen fara men han höll med om att det var konstigt.
Enligt Svensk standard SS-EN 60038 ska spänningen ligga på 230V +- 10% så 208V klarar sig ganska precis. Själv har jag 233V vid 10Am orkade inte gå ut och höja strömmen för att testa 16A men det hade nog inte spelat så stor roll nu i solen.
233V.jpg

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 17:52
av FlyingBlue
Eximos skrev:
Jag har 208V på en nyinstallerad 16A blå plug med en 2,5 kvadrats kabel direkt från elskåpet. Mycket underligt men elektikern sa att sålänge den inte går under 200V är det ingen fara men han höll med om att det var konstigt.

Jag har 220V vid centralen inne, de skulle betyda att jag har ett spänningsfall på 12V på kabeln ut till garaget vid 14A nu minns jag inte om formeln är lika för växelspänning men om den är så blir det 14/12 = 0.8 Ohm resistans i kabeln vilket låter högt då 2,5 kvadrat borde ligga på 8,91milliohm per meter och jag har max 25 meter kabel ut till garaget dvs ca 0.2 Ohm

0.8 Ohm borde även innebära att jag har 11W värme nånstans eller efter hela kabeln, inte nån större fara om det är hela kabeln dock då den e nedgrävd.

Jag har även ett spänningsfall i husets central för de andra två faserna ligger kring 225V
Jag är inte elektriker (friskrivning :) )
För växelström är det impedans, inte bara resistans, så hänsyn måste också tas till reaktans/kapacitans och eventuell fasvridning i laddaren (borde dock rimligen vara cosphi 1)
Dessutom har du samma spänningsfall i nollan som ledaren vid enfas så strömmen färdas alltså dubbla kabellängden från matningsspänningen.

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 19:57
av Paul N
En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 20:03
av bjelkeman
Paul N skrev:
En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
Jag tror det max du ställer på amper vid laddning också påverkar det som klimatanläggningen drar. Jag har min bil satt att ladda på natten så klimatanläggningen går i princip aldrig samtidigt.

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 20:12
av perre
bjelkeman skrev:
Paul N skrev:
En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
Jag tror det max du ställer på amper vid laddning också påverkar det som klimatanläggningen drar. Jag har min bil satt att ladda på natten så klimatanläggningen går i princip aldrig samtidigt.
Jag är av den uppfattningen att klimatanläggning slår av sig själv när jag lämnar bilen. Vare sig jag laddar eller inte. Vill jag ha den på får jag slå på den manuellt från appen. Vilket jag försöker komma ihåg typ en kvart innan jag ska iväg på morgonen, om det är kallt.

Rätta mig gärna om jag har missförstått hur det fungerar

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 20:13
av Paul N
bjelkeman skrev:
Paul N skrev:
En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
Jag tror det max du ställer på amper vid laddning också påverkar det som klimatanläggningen drar. Jag har min bil satt att ladda på natten så klimatanläggningen går i princip aldrig samtidigt.
Alltså stänger du av den manuellt?

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 20:21
av bjelkeman
Paul N skrev:
bjelkeman skrev:
Paul N skrev:
En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
Jag tror det max du ställer på amper vid laddning också påverkar det som klimatanläggningen drar. Jag har min bil satt att ladda på natten så klimatanläggningen går i princip aldrig samtidigt.
Alltså stänger du av den manuellt?
Nej, klimatanläggningen slås av när jag lämnar bilen. Men, jag slår ofta på den manuellt från telefonen, på vintern, innan jag ska använda bilen. Om jag laddar samtidigt så lär laddningen få mindre ström. Ursäkta om jag var otydlig.

Re: Inte fått kläm på laddningen

Postat: 30 mar 2019 20:30
av Paul N
bjelkeman skrev:
Paul N skrev:
bjelkeman skrev:
Paul N skrev:
En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
Jag tror det max du ställer på amper vid laddning också påverkar det som klimatanläggningen drar. Jag har min bil satt att ladda på natten så klimatanläggningen går i princip aldrig samtidigt.
Alltså stänger du av den manuellt?
Nej, klimatanläggningen slås av när jag lämnar bilen. Men, jag slår ofta på den manuellt från telefonen, på vintern, innan jag ska använda bilen. Om jag laddar samtidigt så lär laddningen få mindre ström. Ursäkta om jag var otydlig.
Aha förstår. Det är ju rimligt att den stängs av när man lämnar bilen. Blev ”snurrig” när jag såg att den va avstängd i appen. Självklart är det smart att dra på den en stund innan man sätter sig i bilen en vinterdag.
Tack för din hjälp. :)