Inte fått kläm på laddningen
Moderator: Redaktion
Inte fått kläm på laddningen
Ja, då har man äntligen sin Tesla...
Något jag inte riktigt hängt med på i alla trådar är det här med laddningen. T.e.x olika SoC och hur bilen tar emot laddning. Ärligt talat fattar jag nada.
Hoppas att jag lär mig till slut.
Har för tillfället en fråga: Jag laddar nu hemma med min WC och undrar hur/om man kan se att den ladddar med 3 fas, och undrar vad som är normal laddhastighet.
Så här ser det ut i appen
Något jag inte riktigt hängt med på i alla trådar är det här med laddningen. T.e.x olika SoC och hur bilen tar emot laddning. Ärligt talat fattar jag nada.
Hoppas att jag lär mig till slut.
Har för tillfället en fråga: Jag laddar nu hemma med min WC och undrar hur/om man kan se att den ladddar med 3 fas, och undrar vad som är normal laddhastighet.
Så här ser det ut i appen
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Inte fått kläm på laddningen
Din ser ut att ladda med 3-fas, jag får bara ut 20-21 i min 1 fasWalker skrev:Ja, då har man äntligen sin Tesla...
Något jag inte riktigt hängt med på i alla trådar är det här med laddningen. T.e.x olika SoC och hur bilen tar emot laddning. Ärligt talat fattar jag nada.
Hoppas att jag lär mig till slut.
Har för tillfället en fråga: Jag laddar nu hemma med min WC och undrar hur/om man kan se att den ladddar med 3 fas, och undrar vad som är normal laddhastighet.
Så här ser det ut i appen
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7450
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Inte fått kläm på laddningen
Det är km/h som avslöjar att det är trefas.
Med enfas 16A får du 22 km/h. Med trefas tre gånger så mycket.
Det visas bara volt och ampere, inte antal faser - iom att det finns bara en fas i USA. Tjatar vi tillräckligt mycket kanske de lägger till det i framtiden. På skärmen i bilen visas även antal faser.
Med enfas 16A får du 22 km/h. Med trefas tre gånger så mycket.
Det visas bara volt och ampere, inte antal faser - iom att det finns bara en fas i USA. Tjatar vi tillräckligt mycket kanske de lägger till det i framtiden. På skärmen i bilen visas även antal faser.
Re: Inte fått kläm på laddningen
Min ser likadan ut. Jag är övertygad om att det är trefas, då jag beställt det uppkopplat av elektrikern och jag aldrig kunna få nästan 70 km/h från enfas.Walker skrev:Ja, då har man äntligen sin Tesla...
Något jag inte riktigt hängt med på i alla trådar är det här med laddningen. T.e.x olika SoC och hur bilen tar emot laddning. Ärligt talat fattar jag nada.
Hoppas att jag lär mig till slut.
Har för tillfället en fråga: Jag laddar nu hemma med min WC och undrar hur/om man kan se att den ladddar med 3 fas, och undrar vad som är normal laddhastighet.
Så här ser det ut i appen
Däremot undrar jag som du var man kan se att det är trefas?
Model 3 LR AWD
Re: Inte fått kläm på laddningen
Nu hittade jag det! Tack Tibor.
På skärmen i bilen, precis till vänster om 16/16A är det en liten cirkel med en 3’a i.
På skärmen i bilen, precis till vänster om 16/16A är det en liten cirkel med en 3’a i.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Inte fått kläm på laddningen
Den lilla 3:an har jag även i appen (iOS) när jag laddar min Model S. Märkligt att den symbolen inte finns på Model 3.
Treorna kanske bara räckte till modellbeteckningen, så de hade inga kvar för att visa antalet faser i appen.
Treorna kanske bara räckte till modellbeteckningen, så de hade inga kvar för att visa antalet faser i appen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Inte fått kläm på laddningen
Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?
Re: Inte fått kläm på laddningen
Kan säkert bero på flera saker. En kan vara spänningsfall. Ifall spänningen blir för låg, tex pga lång skarvkontakt eller flera andra förbrukare på fasen så bryter bilen laddningen.anna__ skrev:Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?
Spänningen syns i appen och i bilen och bör vara ca 230V. Ifall man sätter ner strömstyrkan kan problemet minska ifall spänningsfall är orsaken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Inte fått kläm på laddningen
216v står den på, 16A/16A, använder den medföljande blå kabelnSvenssons skrev:Kan säkert bero på flera saker. En kan vara spänningsfall. Ifall spänningen blir för låg, tex pga lång skarvkontakt eller flera andra förbrukare på fasen så bryter bilen laddningen.anna__ skrev:Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?
Spänningen syns i appen och i bilen och bör vara ca 230V. Ifall man sätter ner strömstyrkan kan problemet minska ifall spänningsfall är orsaken.
Senast redigerad av anna__, redigerad totalt 1 gånger.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Inte fått kläm på laddningen
Om inte annat visar väl det här hur dumt det är att visa laddning hemma i km/h. Jag kan förstå att man vill ha räckvidd i km i bilens display, men när jag laddar är väl ändå hur många kW jag drar det mest intressanta.TiborBlomhall skrev:Det är km/h som avslöjar att det är trefas.
Med enfas 16A får du 22 km/h. Med trefas tre gånger så mycket.
Det visas bara volt och ampere, inte antal faser - iom att det finns bara en fas i USA. Tjatar vi tillräckligt mycket kanske de lägger till det i framtiden. På skärmen i bilen visas även antal faser.
Ja det är väldigt lågt och antagligen anledningen till att bilen bryter laddning. Behöver du ladda med 16A? För de allra flesta räcker 10A, prova det så ska du se att det kommer gå att ladda utan avbrott.anna__ skrev:216v står den på, 16A/16ASvenssons skrev:Kan säkert bero på flera saker. En kan vara spänningsfall. Ifall spänningen blir för låg, tex pga lång skarvkontakt eller flera andra förbrukare på fasen så bryter bilen laddningen.anna__ skrev:Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?
Spänningen syns i appen och i bilen och bör vara ca 230V. Ifall man sätter ner strömstyrkan kan problemet minska ifall spänningsfall är orsaken.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Inte fått kläm på laddningen
3 i en cirkel finns även i appen i android med en S,bylund skrev:Den lilla 3:an har jag även i appen (iOS) när jag laddar min Model S. Märkligt att den symbolen inte finns på Model 3.
Treorna kanske bara räckte till modellbeteckningen, så de hade inga kvar för att visa antalet faser i appen.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Inte fått kläm på laddningen
Kan testa nästa gång att sänka:)Teslaspolen skrev:Om inte annat visar väl det här hur dumt det är att visa laddning hemma i km/h. Jag kan förstå att man vill ha räckvidd i km i bilens display, men när jag laddar är väl ändå hur många kW jag drar det mest intressanta.TiborBlomhall skrev:Det är km/h som avslöjar att det är trefas.
Med enfas 16A får du 22 km/h. Med trefas tre gånger så mycket.
Det visas bara volt och ampere, inte antal faser - iom att det finns bara en fas i USA. Tjatar vi tillräckligt mycket kanske de lägger till det i framtiden. På skärmen i bilen visas även antal faser.
Ja det är väldigt lågt och antagligen anledningen till att bilen bryter laddning. Behöver du ladda med 16A? För de allra flesta räcker 10A, prova det så ska du se att det kommer gå att ladda utan avbrott.anna__ skrev:216v står den på, 16A/16ASvenssons skrev:Kan säkert bero på flera saker. En kan vara spänningsfall. Ifall spänningen blir för låg, tex pga lång skarvkontakt eller flera andra förbrukare på fasen så bryter bilen laddningen.anna__ skrev:Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?
Spänningen syns i appen och i bilen och bör vara ca 230V. Ifall man sätter ner strömstyrkan kan problemet minska ifall spänningsfall är orsaken.
Re: Inte fått kläm på laddningen
be de som installerat laddboxen att kolla sitt jobb, du kan ju sitta i bilen och stega upp strömmen och kanske se när/om spänningen sjunker, logga tiden för charging interrupted kanske kan ge felsöknings tipsanna__ skrev:216v står den på, 16A/16A, använder den medföljande blå kabelnSvenssons skrev:Kan säkert bero på flera saker. En kan vara spänningsfall. Ifall spänningen blir för låg, tex pga lång skarvkontakt eller flera andra förbrukare på fasen så bryter bilen laddningen.anna__ skrev:Två gånger har jag fått charging interrupted nu, någon idea om vad det kan vara?
Spänningen syns i appen och i bilen och bör vara ca 230V. Ifall man sätter ner strömstyrkan kan problemet minska ifall spänningsfall är orsaken.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Inte fått kläm på laddningen
Jag har 208V på en nyinstallerad 16A blå plug med en 2,5 kvadrats kabel direkt från elskåpet. Mycket underligt men elektikern sa att sålänge den inte går under 200V är det ingen fara men han höll med om att det var konstigt.
Jag har 220V vid centralen inne, de skulle betyda att jag har ett spänningsfall på 12V på kabeln ut till garaget vid 14A nu minns jag inte om formeln är lika för växelspänning men om den är så blir det 14/12 = 0.8 Ohm resistans i kabeln vilket låter högt då 2,5 kvadrat borde ligga på 8,91milliohm per meter och jag har max 25 meter kabel ut till garaget dvs ca 0.2 Ohm
0.8 Ohm borde även innebära att jag har 11W värme nånstans eller efter hela kabeln, inte nån större fara om det är hela kabeln dock då den e nedgrävd.
Jag har även ett spänningsfall i husets central för de andra två faserna ligger kring 225V
Jag har 220V vid centralen inne, de skulle betyda att jag har ett spänningsfall på 12V på kabeln ut till garaget vid 14A nu minns jag inte om formeln är lika för växelspänning men om den är så blir det 14/12 = 0.8 Ohm resistans i kabeln vilket låter högt då 2,5 kvadrat borde ligga på 8,91milliohm per meter och jag har max 25 meter kabel ut till garaget dvs ca 0.2 Ohm
0.8 Ohm borde även innebära att jag har 11W värme nånstans eller efter hela kabeln, inte nån större fara om det är hela kabeln dock då den e nedgrävd.
Jag har även ett spänningsfall i husets central för de andra två faserna ligger kring 225V
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Re: Inte fått kläm på laddningen
Enligt Svensk standard SS-EN 60038 ska spänningen ligga på 230V +- 10% så 208V klarar sig ganska precis. Själv har jag 233V vid 10Am orkade inte gå ut och höja strömmen för att testa 16A men det hade nog inte spelat så stor roll nu i solen.Eximos skrev:Jag har 208V på en nyinstallerad 16A blå plug med en 2,5 kvadrats kabel direkt från elskåpet. Mycket underligt men elektikern sa att sålänge den inte går under 200V är det ingen fara men han höll med om att det var konstigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Inte fått kläm på laddningen
Jag är inte elektriker (friskrivning )Eximos skrev:Jag har 208V på en nyinstallerad 16A blå plug med en 2,5 kvadrats kabel direkt från elskåpet. Mycket underligt men elektikern sa att sålänge den inte går under 200V är det ingen fara men han höll med om att det var konstigt.
Jag har 220V vid centralen inne, de skulle betyda att jag har ett spänningsfall på 12V på kabeln ut till garaget vid 14A nu minns jag inte om formeln är lika för växelspänning men om den är så blir det 14/12 = 0.8 Ohm resistans i kabeln vilket låter högt då 2,5 kvadrat borde ligga på 8,91milliohm per meter och jag har max 25 meter kabel ut till garaget dvs ca 0.2 Ohm
0.8 Ohm borde även innebära att jag har 11W värme nånstans eller efter hela kabeln, inte nån större fara om det är hela kabeln dock då den e nedgrävd.
Jag har även ett spänningsfall i husets central för de andra två faserna ligger kring 225V
För växelström är det impedans, inte bara resistans, så hänsyn måste också tas till reaktans/kapacitans och eventuell fasvridning i laddaren (borde dock rimligen vara cosphi 1)
Dessutom har du samma spänningsfall i nollan som ledaren vid enfas så strömmen färdas alltså dubbla kabellängden från matningsspänningen.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Inte fått kläm på laddningen
En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
//P
Re: Inte fått kläm på laddningen
Jag tror det max du ställer på amper vid laddning också påverkar det som klimatanläggningen drar. Jag har min bil satt att ladda på natten så klimatanläggningen går i princip aldrig samtidigt.Paul N skrev:En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Inte fått kläm på laddningen
Jag är av den uppfattningen att klimatanläggning slår av sig själv när jag lämnar bilen. Vare sig jag laddar eller inte. Vill jag ha den på får jag slå på den manuellt från appen. Vilket jag försöker komma ihåg typ en kvart innan jag ska iväg på morgonen, om det är kallt.bjelkeman skrev:Jag tror det max du ställer på amper vid laddning också påverkar det som klimatanläggningen drar. Jag har min bil satt att ladda på natten så klimatanläggningen går i princip aldrig samtidigt.Paul N skrev:En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
Rätta mig gärna om jag har missförstått hur det fungerar
Model 3 LR AWD
Re: Inte fått kläm på laddningen
Alltså stänger du av den manuellt?bjelkeman skrev:Jag tror det max du ställer på amper vid laddning också påverkar det som klimatanläggningen drar. Jag har min bil satt att ladda på natten så klimatanläggningen går i princip aldrig samtidigt.Paul N skrev:En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
//P
Re: Inte fått kläm på laddningen
Nej, klimatanläggningen slås av när jag lämnar bilen. Men, jag slår ofta på den manuellt från telefonen, på vintern, innan jag ska använda bilen. Om jag laddar samtidigt så lär laddningen få mindre ström. Ursäkta om jag var otydlig.Paul N skrev:Alltså stänger du av den manuellt?bjelkeman skrev:Jag tror det max du ställer på amper vid laddning också påverkar det som klimatanläggningen drar. Jag har min bil satt att ladda på natten så klimatanläggningen går i princip aldrig samtidigt.Paul N skrev:En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Inte fått kläm på laddningen
Aha förstår. Det är ju rimligt att den stängs av när man lämnar bilen. Blev ”snurrig” när jag såg att den va avstängd i appen. Självklart är det smart att dra på den en stund innan man sätter sig i bilen en vinterdag.bjelkeman skrev:Nej, klimatanläggningen slås av när jag lämnar bilen. Men, jag slår ofta på den manuellt från telefonen, på vintern, innan jag ska använda bilen. Om jag laddar samtidigt så lär laddningen få mindre ström. Ursäkta om jag var otydlig.Paul N skrev:Alltså stänger du av den manuellt?bjelkeman skrev:Jag tror det max du ställer på amper vid laddning också påverkar det som klimatanläggningen drar. Jag har min bil satt att ladda på natten så klimatanläggningen går i princip aldrig samtidigt.Paul N skrev:En möjlig dum fråga,,, ska man stänga av klimatanläggningen när man laddar bilen??
Eller sköter bilen det själv? Märker såklar skillnad på effekten men hur ska man tänka?
Har en laddbox i föreningen så bilen är alltid ansluten till laddning.
Tack för din hjälp.
//P