Komplettera med tätningslister

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Komplettera med tätningslister

Inlägg av Sascha »

Jag har en fundering efter att ha sett en video.

Det gäller att komplettera dörrarna med lister så att smuts inte tränger in, det samlas en massa smuts under dörrbladen. Jag tänkte mig om någon här har gjort något liknande och kunde dela med sig av erfarenheterna, alternativt om någon vet vilken typ av list som kan vara lämplig så att man inte knäcker dörrarna alldeles för mycket.

Jag har en idé om att använda självhäftande list med antingen V- eller E-profil alternativt I-profil (platt skumlist).

Era tankar?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Komplettera med tätningslister

Inlägg av Bjelke »

En tanke är iaf att skydda lacken på den del som glider mot den nya listen, om det blir ett glid där alltså, vilket det ju blir om man sätter en list lite längre ut mot
mot bilens utsida.
En tunn foliebit räcker, gör man inte det så slits lacken ut snabbt eftersom minsta lilla damm kommer att funka som slipning av lacken det glider mot.
Vill/kan/orkar man inte fixa en folie så bör man iaf lägga på ett lager riktigt bra vax (eller lackskydd men det har en hård yta som blir ful men skyddar iaf ändå lacken under).
Bilens vanliga lister glider inte direkt mot lacken utan trycks bara rakt emot (en viss glidning blir det ändå förvisso vilket såklart sliter lite det också).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Komplettera med tätningslister

Inlägg av rosjon »

Här är en tråd om detta, där de beställt lister och tätat, dels för att minska ljud (gjorde inte så stor skillnad) del för att minska smuts. Längre fram i tråden finns beskrivningar på vilka lister de använt och var. Finns att beställa på amazon, men man får välja andra liknande alternativ om man vill få det skeppat till sverige. Finns det någon som säljer dessa eller liknande lister i Sverige?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... an.141218/
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Skriv svar