Jeppe_E skrev:Swede1 skrev:Zalman3 skrev:Om man kan köpa en Tesla för 471.700kr netto.
Då kommer priset på Nissan, Kia, Hyundai med flera sänkas rejält!
Vad har den för batteri, 60kWh?
Mjae, topputrustad Hyundai Kona för ca 400’ netto jmf medelutrustad Model 3 ca 470’ netto. Inkl autopilot är lite unike selling point, ingen annan biltillverkare har lika bra autopilot idag. Plus att man kan ladda på några supercharger stationer, unikt. Tesla har app så man kan få en varm bil på vintern också, viktigt för mig.
Rödfärg 22, fasligt dyrt, vit interiör 11 ok. 500 ’ efter bonus, ja nu är den möjlig att köpa för mig. Fyrhjulsdrift vill man gärna ha på vintern dock.
Nu kostar den faktiskt ungefär vad jag gissade, 550 ’.
Och som sagt när sker leverans? Tidigast i juli antar jag, kanske dröjer jättelänge beroende på efterfrågan i USA, Norge mm. Men Kia Hyundai, kan ju inte heller leverera förrän om 6-12 månader.
Kan Tesla leverera många halvlyxbilar med autopilot och tillgång till supercharger laddare för under 500’ så ligger VW passat/golf, Volvo s60/40, bmw 3 serie, MB, Audi mfl illa till. Särskilt Bmw 3 serie tappar till Tesla model 3. Teknikintresserade som gillar att köra bil och med en del pengar.
Ut och testa, får se vilken bil som passar mig bäst.
Tesla sänker uppenbarligen priset tills efterfrågan motsvarar produktionskapaciteten. Helt rätt.
Alltså förlåt.. men det enda som är lyxigt med en Tesla Model 3 är priset. Tekniken är asgrym, men sett rent till materialval och hur bilen är hopsatt är mer standard. Högre än koreanerna, men lägre än BMW, Audi och Volvo.
AP i bilen är inte mycket bättre än andra, i den utformning som den levereras idag. Det är en Adaptiv farthållare med LKA.
Jättepositiv utveckling som ändå sätter en viss press på andra tillverkare, som planerat att släppa bilar i samma klass som TM3.
Nja det där med BMW Audi och Volvo skulle vara bätte är jag mycket tveksam till.
Många jobbarkompisar har nyare BMW och Audis, massa problem, dyra reparationer och service, år efter år samma visa.
Har dessutom ett gäng Volvo XC90 på jobbet. Absolut sämsta infotainment jag varit med om, man behöver en co driver bara för att sköta fm radion. Materialen känns inte alls bättre än model3 och det tänds ofta upp olika felmeddelanden. Sedan är mittskärmen (där hastighetsmätaren sitter) så plottrig med typ 60 ikoner så den är oanvändbar, utöver hastighet och tanknivå som man kan lätt se. ”Autopiloten” i Volvo suger, den varnar inte ens innan den vill köra in i räcket, gröna ratten lyser fast den har noll koll på bilen.
Tyskarna har redan haft sin storhetstid, det var innan millenieskiftet, nu är dom oftast sämre än en KIA totalt sett.
Oj det blev off topic, förlåt.