Ljudnivå i kupe - mätresultat

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av KingRikard »

Hej! Är sugen på att byta min Alfa Giulia mot en Model 3. Eftersom det verkar lite joxigt att få till en provkörning skulle jag vilja kolla åtminstone vad M3-ägare får för uppmätt ljudnivå i bilen, främst på motorväg i tex 120 km/h. Har läst en del skräck-stories på nätet och vill ju inte byta bort min tysta Alfa mot något bullrigt även om el lockar alltmer. Jag testade Alfan igår med min iPhone och appen "Buller". Körde 120 km/h på motorvägen och mätte under 1 minut och fick ett genomsnitt på 57,2 dB A. Vore väldigt intressant att se vad ni som kör M3 får vid liknande omständigheter?

:)
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av Kevork »

Mäta med telefonen ger inget bra realistiskt värde.

Du kan få ett indikativt värde om du mäter med samma telefon på samma sträcka under samma förutsättningar.

Men att någon annan skulle mäta skulle ge värden som inte kan jämföras alls.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av mati »

Det låter väldigt lite med 57dB. När jag mätte i min Model S för ett tag sedan fick jag ett värde runt 70-72dB vid 100km/h. Den bilen var visserligen ganska högljudd men 57dB skulle jag tro är tämligen orealistiskt till och med i min knäpptysta e-tron. Jag använde en Huawei Honor 8 för att mäta. Förmodligen mäter iPhone på ett annat sätt än min telefon. Och båda mäter förmodligen fel.
För att få jämförbara värden måste man nog amvända samma telefon. Annars blir det fel.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av Hebbe »

Tesla Björn har gjort en del undersökningar

Ljudnivån tycks vara högre i Model 3 än i S och X.
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av KingRikard »

mati skrev:
Det låter väldigt lite med 57dB. När jag mätte i min Model S för ett tag sedan fick jag ett värde runt 70-72dB vid 100km/h. Den bilen var visserligen ganska högljudd men 57dB skulle jag tro är tämligen orealistiskt till och med i min knäpptysta e-tron. Jag använde en Huawei Honor 8 för att mäta. Förmodligen mäter iPhone på ett annat sätt än min telefon. Och båda mäter förmodligen fel.
För att få jämförbara värden måste man nog amvända samma telefon. Annars blir det fel.
Självklart måste man använda samma telefon (iPhone 8) och samma app. Borde väl finnas en och annan M3-ägare med en iPhone... :)
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av Ric »

Decibelvärden är ett lite trubbigt sätt att jämföra. Två ljudkällor kan ha samma värde men störa olika mycket och olika personer stör sig på olika ljud. Så prova själv, helst direkt efter varandra på samma vägavsnitt.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av lator »

För att en mätning ska ge relevanta data så behöver du ett frekvensspektra. Olika nivåer på olika frekvenser stör olika. Sen är det ändå upp till din personliga åsikt så iväg och provkör. Finns säkert någon trevlig ägare i din närhet. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Verdi

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av Verdi »

KingRikard skrev:
mati skrev:
Det låter väldigt lite med 57dB. När jag mätte i min Model S för ett tag sedan fick jag ett värde runt 70-72dB vid 100km/h. Den bilen var visserligen ganska högljudd men 57dB skulle jag tro är tämligen orealistiskt till och med i min knäpptysta e-tron. Jag använde en Huawei Honor 8 för att mäta. Förmodligen mäter iPhone på ett annat sätt än min telefon. Och båda mäter förmodligen fel.
För att få jämförbara värden måste man nog amvända samma telefon. Annars blir det fel.
Självklart måste man använda samma telefon (iPhone 8) och samma app. Borde väl finnas en och annan M3-ägare med en iPhone... :)
Och exakt samma sträcka under exakt samma förutsättningar. Samma temperatur, vått/torrt, samma vind...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av e5m1r »

Verdi skrev:
KingRikard skrev:
mati skrev:
Det låter väldigt lite med 57dB. När jag mätte i min Model S för ett tag sedan fick jag ett värde runt 70-72dB vid 100km/h. Den bilen var visserligen ganska högljudd men 57dB skulle jag tro är tämligen orealistiskt till och med i min knäpptysta e-tron. Jag använde en Huawei Honor 8 för att mäta. Förmodligen mäter iPhone på ett annat sätt än min telefon. Och båda mäter förmodligen fel.
För att få jämförbara värden måste man nog amvända samma telefon. Annars blir det fel.
Självklart måste man använda samma telefon (iPhone 8) och samma app. Borde väl finnas en och annan M3-ägare med en iPhone... :)
Och exakt samma sträcka under exakt samma förutsättningar. Samma temperatur, vått/torrt, samma vind...
Glöm inte samma sorts däck :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av KingRikard »

Tanken är att få några mätvärden och kanske kunna se något genomsnitt, inte nån exakt vetenskap såklart.

:)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av Jeppe_E »

KingRikard skrev:
Tanken är att få några mätvärden och kanske kunna se något genomsnitt, inte nån exakt vetenskap såklart.

:)

79,4
76,2
54,1
62,8
68,5
80,4

:lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av Splfredde »

Förutom förutsättningarna som redan tagits upp är mobilens placering och riktning av mikrofon av stor betydelse.
57 db i 120 km/h känns inte realistiskt om man kollar exempel från Teslabjörns video......
Ljudnivå vinterdäck.JPG
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av kenny »

Nu har jag inga siffror till dig men som ganska ny ägare till Model 3 så skulle jag påstå att det är ganska mycket vägljud i kupén på motorväg. Jag personligen störs inte direkt av det, men om du prioriterar en tyst kupé kan det kanske vara problematiskt.

Jag körde dock en Peugeot 206 och en Porsche 911 innan, peugeoten är ju en billig småbil och ganska dåligt isolerad, Porschen (997) också känd för ganska hög nivå av vägljud. Teslan är nog något tystare än Porschen, men hade aldrig möjlighet att jämföra dom direkt. Det som var väldigt intressant med Porschen var att jag upplevde den väldigt sövande att köra, till en nivå att jag blev lite orolig att jag kände mig så sömnig, anledningen gissar jag är hur jag reagerar på nivå och frekvens på vägbruset i just den bilen.

Hur som helst är det ganska mycket en vanesak tycker jag. Jag hade min M3 på service häromdagen och fick låna en MS under tiden, som jag upplevde ganska mycket tystare, men jag åker inte runt och tänker på ljudnivån i min M3 hela tiden liksom. Men ja, jag hade tagit något bättre ljudisolering gladeligen dock.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av fredli74 »

Håller med, låter en hel del på motorväg i en Model 3. Men det är bara höja volymen på stereon, det är ju rätt bra ljud i den med. :P
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av jonas »

En alfa med 57dBa i 120 skulle jag behålla. Har aldrig hört en så tyst bil, bara gratulera.
Vi behöver nog inte ens göra några mätningar på någon annan bil om den är så tyst.

M3 är inte tyst i motorvägsfart. Som jämförelse kan jag säga att en Volvo v60 är tystare än M3 på motorväg.


Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av KingRikard »

OK, intressant. Ska kolla Alfan med en annan telefon och se vad jag får för värden. Men runt knappa 70 dBA bör man kunna räkna med då. Hur är vindbruset i M3an tycker ni? Alfan är väldigt tyst även i motorvägsfart så länge det inte blåser sidvind. Backspeglarna styr luftflödet för att nolla ut så mycket som möjligt runt A-stolparna, men det fungerar sämre vid sidvind, då får man ett visst sus.

:)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av jeppe_sthlm »

Svårt det där med buller. Samma ljudnivå med olika frekvens kan uppfattas som olika irriterande.

Subjektivt tycker jag dock att Model 3 performance var rätt bullrig
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av kenny »

KingRikard skrev:
OK, intressant. Ska kolla Alfan med en annan telefon och se vad jag får för värden. Men runt knappa 70 dBA bör man kunna räkna med då. Hur är vindbruset i M3an tycker ni? Alfan är väldigt tyst även i motorvägsfart så länge det inte blåser sidvind. Backspeglarna styr luftflödet för att nolla ut så mycket som möjligt runt A-stolparna, men det fungerar sämre vid sidvind, då får man ett visst sus.

:)
det drar en del också, men jag vet inte om jag direkt tycker det är värre än nån annan bil jag kört.

men som en sidonot, själva grejjen att du är sugen på en tesla men tvekar pga ljudet i kupén klingar lite märkligt i mina öron. det är ju inte så att det är sinnessjuka nivåer, så det känns som att antingen vill du ha en tesla eller inte, och vill du så står du ut med ljudnivån. ;) jag har bara liksom lite svårt att förstå det eller vad man ska säga, men vi är ju alla olika såklart.
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av KingRikard »

Vill absolut ha en Tesla men har inte superbråttom ifall den visar sig vara bullrigare än Alfan. Gissar att det kommer div förbättringar hela tiden.
:)
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av kenny »

KingRikard skrev:
Vill absolut ha en Tesla men har inte superbråttom ifall den visar sig vara bullrigare än Alfan. Gissar att det kommer div förbättringar hela tiden.
:)
äh, tänk bara på hur tyst den är när du ger "full gas", garanterat tystare än alfan. ;)
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av KingRikard »

Hehe, absolut! Alfan låter hyggligt mycket på fullgas….haha

PS. Ingen M3-ägare runt Falkenberg som bjussar på en provåkning?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av Jeppe_E »

KingRikard skrev:
Hej! Är sugen på att byta min Alfa Giulia mot en Model 3. Eftersom det verkar lite joxigt att få till en provkörning skulle jag vilja kolla åtminstone vad M3-ägare får för uppmätt ljudnivå i bilen, främst på motorväg i tex 120 km/h. Har läst en del skräck-stories på nätet och vill ju inte byta bort min tysta Alfa mot något bullrigt även om el lockar alltmer. Jag testade Alfan igår med min iPhone och appen "Buller". Körde 120 km/h på motorvägen och mätte under 1 minut och fick ett genomsnitt på 57,2 dB A. Vore väldigt intressant att se vad ni som kör M3 får vid liknande omständigheter?

:)
Hehe.. jag testade bullerappen

50,5 dB A i min XC60 från 2011 vid 110 km/h. Din Alfa är ju inte speciellt tyst ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av taliz »

Nä Alfa är väl inte direkt kända för att vara tysta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av per »

Enligt forskningsrapporter från bl.a. VTI och Arbetsmiljöfonden måste man skilja mellan hörbart ljud och infraljud.

Deras slutledning är:

- "Hög infraljudnivå i fordon är inte bra ur prestations- och vakenhetssynpunkt, om bullernivån (hörbart ljud) samtidigt är låg".
Exempel är en välisolerad tysk lyxbil som upplevs som helt tyst, samtidigt som infraljudnivån är extremt hög. Ohörbart knatter från explosionerna i dieselmotorn blir man inte av med.
Hjärnan upplever det starka infraljudet, men öronen hör inget. Hjärnan får spader.

- "Kombinationen hörbart ljud och infraljud av höga nivåer kan ge prestationsförbättringar. En sådan miljö ska dock inte eftersträvas eftersom erforderliga nivåer resulterar i komfortproblem".
Exempel är min gamla Volvo 745-88 med hög ljudnivå men ändå inte obehaglig att köra eftersom infraljudet som hjärnan upplever matchas av hörbart oljud. Dessutom har den bensinmotor med avsevärt lägre infraljud än en dieselmotor.

Hur gör man i de tyska lyxbilarna för att hjärnan inte ska få spader? Jo, man tillför hörbart ljud. Man har alltid på musiken på högsta volym.

- "Den akustiska fordonsmiljö som bör eftersträvas har låg men samtidigt aktiverande hörbart ljud OCH låg infraljudnivå".
Tesla är inte helt tyst. Men eftersom man slipper infraljud från en dieselmotor så blir den ändå vilsam att köra på långresor.

Se på djuren: Min sons hund som alltid (i snart 10 år) darrar i hans Peugeot med bensinmotor, ligger helt lugn och avslappnad när den åker med i min Tesla.
S70D -15
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Inlägg av kenny »

Väldigt intressant, det förklarar nog varför jag då kände att jag hade svårt att koncentrera mig och ens hålla mig riktigt vaken i min fd Porsche.
Skriv svar