AB eller Privat?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svim
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 29 apr 2019 14:19

AB eller Privat?

Inlägg av Svim »

Hej ska köpa en M3 AWD i veckan.

Vad är bäst om man även räknar in försäkringar momsavdrag etc.?

47år bor i Nacka och säkert 25 år skadefritt minst.

1. Mitt lilla AB köper den?
2. Köper den privat?

Ett tillägg är att mitt AB har inte så mycket pengar så jag kommer låna ut från mig själv till bolaget efter behov. ( siktar på 200:000:- som ett lån från mig till mitt AB )

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: AB eller Privat?

Inlägg av Fuelman »

Behöver räknas igenom förstås med förmånsvärde m m men spontant låter det som via AB. Halva momsen på lease avdragsgill. Värdeminskning med oskattade pengar. Du bör kunna ta ränta av ditt AB på de pengar du lånar ut. All bilvård m m som avdrag i AB.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: AB eller Privat?

Inlägg av hanty »

Hej! Det är normalt mycket förmånligare att ta bilen leasad på AB pga ”skatterabatten” på förmånsvärdet (3800krmån för M3 LR AWD). Kolla teslakalkylen av Danni här på forumet.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: AB eller Privat?

Inlägg av tor-ake »

En nackdel jag upptäckt efter att ha ägt två bilar i mitt AB är att om man vill överta bilen privat, eller sälja den till någon närstående efter ett par år skall man leta upp inte en, utan två bilhandlare som skall ge en oberoende värdering för att undvika diskussion om förmån vid försäljning.

Kanske någon har en bra lösning på det, men jag har valt att sälja bilen till någon helt orelaterad person.

Och om man säljer den till en privatperson så måste ditt bolag uppfylla samma åtaganden som en bilhandlare dvs konsumentköplagen, vilket kan bli dyrt om något går sönder efter bilen sålts.

En lösning på båda problemen är ju att sälja den via t.ex. KvD, men de tar ju en rätt stor del av köpesumman vilket blir mycket i kronor och ören på en dyr bil.

En annan är att leasa, men då äger man ju inte bilen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: AB eller Privat?

Inlägg av Smutt »

Självklart AB om det inte är en P model
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Svim
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 29 apr 2019 14:19

Re: AB eller Privat?

Inlägg av Svim »

Tack för all feedback

Läste någonstans att försäkring är dyrt för bolag?Borde ju va samma?

Planerar nog att behålla den i mitt AB minst 5 år. Har ingen aning om vad som händer i det fallet efter 3 år.


Tony
Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Re: AB eller Privat?

Inlägg av Ljuybos »

Har för avsikt att ta en M3 LR mitt AB, känns sjukt värt faktiskt, förutom subventioner på förmånsvärde, avdrag 50% av moms så kan du betala elkostnad privat och sedan betala ut 9.50:-/mil i reseersättning från bolaget till dig. Tips: kolla in teslakalkylen.com
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: AB eller Privat?

Inlägg av Xmag »

Viktigt att leasa, då får man dra av halva momsen. Köper man bil får man inte dra av någon moms.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1607
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: AB eller Privat?

Inlägg av pefreli »

Hur påverkas AB-kalkylen om man avser att äga bilen 5-7 år eller mer?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: AB eller Privat?

Inlägg av hanty »

tor-ake skrev:
En nackdel jag upptäckt efter att ha ägt två bilar i mitt AB är att om man vill överta bilen privat, eller sälja den till någon närstående efter ett par år skall man leta upp inte en, utan två bilhandlare som skall ge en oberoende värdering för att undvika diskussion om förmån vid försäljning.

Kanske någon har en bra lösning på det, men jag har valt att sälja bilen till någon helt orelaterad.

Har löst det genom oberoende värderingsintyg från KVD, kostade ca 1600kr. Skall vara OK för Skatteverket enl redovisningskonsult jag frågat.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: AB eller Privat?

Inlägg av loftux »

pefreli skrev:
Hur påverkas AB-kalkylen om man avser att äga bilen 5-7 år eller mer?
Om man efter 3 års leasing avser köpa loss bilen och företaget äga den så ska man tänka på att momsen inte är avdragsgill. Säg att rest värdet är 300 kkr så får du moms om 75 kkr på det att betala också. Men då behöver man å andra sidan inte ta ut moms på bilen när man säljer den.
Därmed kan det vara bra betala av ett högre belopp (lägre restvärde) under leasingperioden då halva momsen är avdragsgill.

Då kommer avskrivning av bilen som företaget äger in i bilden, 20% per år. Du får ju skriva av mer om bilen har ett högre inköpsvärde, har man fördel av det så är det kanske inte värt att betala av för mycket under leasingperioden.

Resonemanget ovan kan jag inte säga med full säkerhet stämmer, men tror jag har uppfattat det rätt. Tar gärna input på om det är värt betala av mer under leasingperioden om man avser köpa loss bilen till företaget.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: AB eller Privat?

Inlägg av tor-ake »

hanty skrev:

Har löst det genom oberoende värderingsintyg från KVD, kostade ca 1600kr. Skall vara OK för Skatteverket enl redovisningskonsult jag frågat.
Tack, bra tips!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: AB eller Privat?

Inlägg av tr1 »

tor-ake skrev:
En nackdel jag upptäckt efter att ha ägt två bilar i mitt AB är att om man vill överta bilen privat, eller sälja den till någon närstående efter ett par år skall man leta upp inte en, utan två bilhandlare som skall ge en oberoende värdering för att undvika diskussion om förmån vid försäljning.

Kanske någon har en bra lösning på det, men jag har valt att sälja bilen till någon helt orelaterad person.

Och om man säljer den till en privatperson så måste ditt bolag uppfylla samma åtaganden som en bilhandlare dvs konsumentköplagen, vilket kan bli dyrt om något går sönder efter bilen sålts.

En lösning på båda problemen är ju att sälja den via t.ex. KvD, men de tar ju en rätt stor del av köpesumman vilket blir mycket i kronor och ören på en dyr bil.

En annan är att leasa, men då äger man ju inte bilen.
Det där med konsumentköplagen stämmer inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 02 maj 2019 10:04

Re: AB eller Privat?

Inlägg av hannes_e »

AB är bättre iallafall första 5 åren eller nåt sånt, sen får man räkna på om det lönar sig att köpa den privat ifall man tänkt ha den länge (grejen med förmånsvärdet är ju att det aldrig skrivs ner, du skattar alltid som om bilen är ny, oavsett om den är ny, 1år,3år,10år, eller 20år, när bilen tappat tillräckligt mycket värde kan det vara affär att ha den privat)

Förutsätter dock att du får intäkter i ditt AB som täcker kostnaderna bilen skapar förr eller senare. Du behöver inte ha intäkterna direkt, då ditt AB får "spara" förluster hur länge som helst, men om du aldrig får intäkter att kvitta mot kostnaderna som bilen ackumulerat, så kommer du i slutändan ha betalat med dina egna skattade pengar istället för "billiga" oskattade företagspengar.

Kanske en teknikalitet, men det kanske inte räcker med att låna in pengar i ditt AB, ditt AB måste ha positivt eget kapital. Så om ditt AB är riktigt litet och inte har mer tillgångar än aktiekapital på 50k kr så kan du inte skapa kostnader för 100k och täcka upp dem med ett lån, då har ditt AB eget kapital på -50k kr vilket man inte får ha (särskilt länge iallafall). Du måste istället tillföra pengarna till ditt bolag genom aktieägartillskott/nyemisson (vilket inte är så jättestor skillnad för dig, men pengarna är mer inlåsta och du kan inte ta ut dem innan ditt AB får intäkter igen).


Men varför skriver folk att man kan låta företaget betala elen ? (har sett en del kommentarer om att folk ska ha elmätare av den anledningen)
Jag trodde poängen med de 9:50kr man får ta ut är att täcka bränslekostnaden som man måste betala privat.
Menar ni att man både får ta ut 9:50 OCH låta bolaget bekosta "bränslet" ? Vad har jag missat ?
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: AB eller Privat?

Inlägg av janni »

Om du har eget AB så är det inte helt självklart att det är mest fördelaktigt att ha bilen via företaget.

Har konstaterat att min X antagligen hade varit bättre att köpa privat och när jag räknade på M3 så var det rätt lika vilket alternativ man än valde.
I och med att du äger företaget måste du räkna på hela kostnaden för företaget oavsett om du tar ut bil eller mer lön.
Om du tar utdelning påverkar det % på totala skatten du betalar osv.

Kör du mycket så kanske servicekostnader och slitage blir dyrare men du kan betala högre milersättning om du äger privat.

Via AB behöver du även räkna på om det är bättre att betala förmån eller att göra nettoavdrag, normalt ska de sista vara bättre.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: AB eller Privat?

Inlägg av tor-ake »

tr1 skrev:
tor-ake skrev:
Och om man säljer den till en privatperson så måste ditt bolag uppfylla samma åtaganden som en bilhandlare dvs konsumentköplagen, vilket kan bli dyrt om något går sönder efter bilen sålts.

En lösning på båda problemen är ju att sälja den via t.ex. KvD, men de tar ju en rätt stor del av köpesumman vilket blir mycket i kronor och ören på en dyr bil.

En annan är att leasa, men då äger man ju inte bilen.
Det där med konsumentköplagen stämmer inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det vore ju väldigt bra, kan du utveckla? Alltså om privatperson köper av ett AB? Jag efterforskade och kunde inte hitta några andra uppgifter än att samma regler gäller oavsett om mitt AB är en bilfirma eller om mitt AB har rörmokeri som verksamhet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: AB eller Privat?

Inlägg av tr1 »

tor-ake skrev:
tr1 skrev:
tor-ake skrev:
Och om man säljer den till en privatperson så måste ditt bolag uppfylla samma åtaganden som en bilhandlare dvs konsumentköplagen, vilket kan bli dyrt om något går sönder efter bilen sålts.

En lösning på båda problemen är ju att sälja den via t.ex. KvD, men de tar ju en rätt stor del av köpesumman vilket blir mycket i kronor och ören på en dyr bil.

En annan är att leasa, men då äger man ju inte bilen.
Det där med konsumentköplagen stämmer inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det vore ju väldigt bra, kan du utveckla? Alltså om privatperson köper av ett AB? Jag efterforskade och kunde inte hitta några andra uppgifter än att samma regler gäller oavsett om mitt AB är en bilfirma eller om mitt AB har rörmokeri som verksamhet.
Om ett ftg säljer en bil som är relaterad till dess verksamhet, t ex om ett limousinföretag eller en hyrbilsfirma säljer en av sina bilar, till en konsument så gäller KkL. Men om ett ftg säljer en bil som använts av en anställd som tjänstebil så gäller inte KkL utan då blir det Köplagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: AB eller Privat?

Inlägg av tor-ake »

tr1 skrev:
tor-ake skrev:
Det vore ju väldigt bra, kan du utveckla? Alltså om privatperson köper av ett AB? Jag efterforskade och kunde inte hitta några andra uppgifter än att samma regler gäller oavsett om mitt AB är en bilfirma eller om mitt AB har rörmokeri som verksamhet.
Om ett ftg säljer en bil som är relaterad till dess verksamhet, t ex om ett limousinföretag eller en hyrbilsfirma säljer en av sina bilar, till en konsument så gäller KkL. Men om ett ftg säljer en bil som använts av en anställd som tjänstebil så gäller inte KkL utan då blir det Köplagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
All respekt, men kan man hitta denna information någonstans? Jag letade på konsumentverkets sida, men där står det inte att förmånsbilar skulle vara undantagna, och både KvD och andra fordonsmäklare hävdar (i eget intresse så klart) att det är KKL som gäller.

Detta är ganska viktigt för mig då jag kommer sälja av min förmånsbil så fort min beställda model 3 levereras!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: AB eller Privat?

Inlägg av tr1 »

tor-ake skrev:
tr1 skrev:
tor-ake skrev:
Det vore ju väldigt bra, kan du utveckla? Alltså om privatperson köper av ett AB? Jag efterforskade och kunde inte hitta några andra uppgifter än att samma regler gäller oavsett om mitt AB är en bilfirma eller om mitt AB har rörmokeri som verksamhet.
Om ett ftg säljer en bil som är relaterad till dess verksamhet, t ex om ett limousinföretag eller en hyrbilsfirma säljer en av sina bilar, till en konsument så gäller KkL. Men om ett ftg säljer en bil som använts av en anställd som tjänstebil så gäller inte KkL utan då blir det Köplagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
All respekt, men kan man hitta denna information någonstans? Jag letade på konsumentverkets sida, men där står det inte att förmånsbilar skulle vara undantagna, och både KvD och andra fordonsmäklare hävdar (i eget intresse så klart) att det är KKL som gäller.

Detta är ganska viktigt för mig då jag kommer sälja av min förmånsbil så fort min beställda model 3 levereras!
Så här står det i förarbetena till Kkl.

”Ett ytterligare villkor för lagens tillämplighet är att försäljningen ligger inom ramen för näringsidkarens yrkesmässiga verksamhet.”




Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: AB eller Privat?

Inlägg av tor-ake »

tr1 skrev:

Så här står det i förarbetena till Kkl.

”Ett ytterligare villkor för lagens tillämplighet är att försäljningen ligger inom ramen för näringsidkarens yrkesmässiga verksamhet.”
Tack! Jag läste lagen en gång till och ser att det stämmer som du säger.

Att vara medlem på det här forumet har betalat sig på första inlägget :D
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar