Regnet åker rakt in i bagageutrymmet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Regnet åker rakt in i bagageutrymmet

Inlägg av kenny »

Jag tänkte bara kolla av det här problemet att när man öppnar bakluckan så rinner eventuellt regn ner på bakrutan, sen får det sån fart neråt att det bara åker rakt över stopplisten ner i bageutrymmet.. Är detta något som händer ALLA Model 3, eller är det vissa som har dåliga gummilister? Första regnet hände det inte för mig (jag hade läst om det innan så visste om det på förhand), men det var precis på gränsen och det stod inte så mycket vatten på karossen. Men de två senaste regnen har det åkt in oacceptabelt mycket vatten vid öppning. Det är riktigt jävla dåligt, kanske en av de absolut sämsta designer jag stött på någonsin, jag blir riktigt förbannad bara av att tänka på hur jävla dåligt det är.

Så frågan är, är detta något som händer alla, eller är det sån tur att det finns en fix för det, typ att det bara är att listen sitter fel eller nått sånt? Man borde ju kunna få en fingervisning här om hur vanligt det är bland folk?
ascii

Re: Regnet åker rakt in i bagageutrymmet

Inlägg av ascii »

Finns en fet gummilist men den sticker inte ut tillräckligt långt. Problemet händer bara när det kommer vatten med rätt mycket fart, dvs precis när man öppnar luckan. Går att förhindra genom att öppna den långsamt.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Haha, läste du mer än titeln på mitt inlägg? Jag vet att där sitter en gummilist (som jag refererade till), jag vet att gummilisten inte sticker ut tillräckligt (själva problemet jag beskrev) och jag vet att det är värre ju snabbare vattnet rinner ner (som jag skrev).

Min fråga är om det exempelvis är någon dålig batch med gummilisterna, eller om det är ALLA Model 3 som har problemet i princip.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Händer i princip alla sedaner under rätt förutsättning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

kenny skrev:
Haha, läste du mer än titeln på mitt inlägg? Jag vet att där sitter en gummilist (som jag refererade till), jag vet att gummilisten inte sticker ut tillräckligt (själva problemet jag beskrev) och jag vet att det är värre ju snabbare vattnet rinner ner (som jag skrev).

Min fråga är om det exempelvis är någon dålig batch med gummilisterna, eller om det är ALLA Model 3 som har problemet i princip.

Nej, det är alla. Dålig design.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

e5m1r skrev:
Händer i princip alla sedaner under rätt förutsättning Bild

Kan inte minnas att det var så på min Volvo S40. Där går nämligen bakrutan ner bakom listen. Funktion före form, vilket man då inte kan säga i Teslas fall :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare

Inlägg av fredli74 »

Jeppe_E skrev:
e5m1r skrev:
Händer i princip alla sedaner under rätt förutsättning Bild
Kan inte minnas att det var så på min Volvo S40. Där går nämligen bakrutan ner bakom listen. Funktion före form, vilket man då inte kan säga i Teslas fall :)
Nä precis, sluttningen på bakrutan kombinerat med att kanten för öppningen och listen ligger så pass lågt under rutan gör att det blir en perfekt backe rakt ned i bagaget. Det är helt klart en designmiss som du inte har på en S40. Allt är inte perfekt på en 3a, men det är fan underbart att ha och köra en i alla fall.
Skriv svar