det finns många fakirer, speciellt bland fossilbilsförare verkar det som. Jätteskönt att enbart sträcka på benen i 5min under en 145mils resa. Haha, det hade jag inte utsatt mig för ens om jag fick ordentligt betalt.JoeMad skrev:ObscureEconomist skrev:Nja nu faller du in i det här korkade elbilsargumentet att man stannar ju ändå. Jag tycker det blir löjligt när man försöker förminska svagheterna som elbilar har och bidrar bara till en osund diskussion.Erxon skrev:Fick nu lite känsla av: ”Kan inte ha elbil då jag kör 100 mil i +150 km/h i ett sträck utan att stanna för tankning och toa”
Ja man stannar, men kanske 5 minuter max och kan rulla på 80 mil till i motorvägsfart på den tiden. Stannar du med en elbil blir det mer 30 minuter och du tar dig mer runt 30 mil i motorvägsfart under förutsättning att det ens finns en nog snabb laddare där du stannar.
Tror nog att bägge argumenten drar lite åt ytterligheterna.
Om jag kör fossilbil Stockholm-Amsterdam i ett sträck (har hänt) så blir det cirka 145mil.
Helt klart kommer jag behöva stanna oftare med elbil, men ingen ska slå i mig att man gör ett tank och piss-stopp i Malmö på fem minuter och sedan kör resten direkt till Holland.
Audi Q4 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q4 e-tron
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi Q4 e-tron
Klart man stannar när man kör långt. Det man oftast menar (om man inte tillhör någon av extremfalangerna) är att man kanske vill välja var man stannar och kanske då inte väljer att sitta på Mcdonalds vid en laddstation.HelectriC skrev:det finns många fakirer, speciellt bland fossilbilsförare verkar det som. Jätteskönt att enbart sträcka på benen i 5min under en 145mils resa. Haha, det hade jag inte utsatt mig för ens om jag fick ordentligt betalt.JoeMad skrev:ObscureEconomist skrev:Nja nu faller du in i det här korkade elbilsargumentet att man stannar ju ändå. Jag tycker det blir löjligt när man försöker förminska svagheterna som elbilar har och bidrar bara till en osund diskussion.Erxon skrev:Fick nu lite känsla av: ”Kan inte ha elbil då jag kör 100 mil i +150 km/h i ett sträck utan att stanna för tankning och toa”
Ja man stannar, men kanske 5 minuter max och kan rulla på 80 mil till i motorvägsfart på den tiden. Stannar du med en elbil blir det mer 30 minuter och du tar dig mer runt 30 mil i motorvägsfart under förutsättning att det ens finns en nog snabb laddare där du stannar.
Tror nog att bägge argumenten drar lite åt ytterligheterna.
Om jag kör fossilbil Stockholm-Amsterdam i ett sträck (har hänt) så blir det cirka 145mil.
Helt klart kommer jag behöva stanna oftare med elbil, men ingen ska slå i mig att man gör ett tank och piss-stopp i Malmö på fem minuter och sedan kör resten direkt till Holland.
När vi kör ner i europa stannar vi nästan aldrig på autobahnraststationerna för att vila utan för att tanka och gå på toaletten. Vila gör man ju med fördel på andra ställen. Enklare rastplats med matsäck tycker jag är att föredra. Iallafall på sommaren.
Re: Audi Q4 e-tron
ObscureEconomist skrev:Nja nu faller du in i det här korkade elbilsargumentet att man stannar ju ändå. Jag tycker det blir löjligt när man försöker förminska svagheterna som elbilar har och bidrar bara till en osund diskussion.Erxon skrev:Fick nu lite känsla av: ”Kan inte ha elbil då jag kör 100 mil i +150 km/h i ett sträck utan att stanna för tankning och toa”
Ja man stannar, men kanske 5 minuter max och kan rulla på 80 mil till i motorvägsfart på den tiden. Stannar du med en elbil blir det mer 30 minuter och du tar dig mer runt 30 mil i motorvägsfart under förutsättning att det ens finns en nog snabb laddare där du stannar.
Ja, fast det use caset är synnerligen sällsynt för nästan alla. Ja, 80 mil tar väl en dryg timme längre med elbil än med en fossilbil där man stressar järnet. So what? Det går ungefär lika fort som med en fossilbil om man tar normala pauser.
Det längsta vi kör är 65 mil på en dag. Räcker med EN laddpaus på under en timme. Samma sak med Trysil. ETT stopp i Mora räcker. Man kan passa på att handla lite mat, käka lite osv. Det är verkligen inget problem.
Jag har kört 150+ mil på en dag ett par ggr. Inte med elbil dock men det skulle nog gå. Tror inte jag skulle bli särskilt mycket försenad. Även om man tar 5 laddpauser på totalt 4 timmar eller nåt så är ju förseningen mot en fossilbil kanske bara 2 timmar. Max. Det är inte mycket i sammanhanget. På så långa körningar kan man ändå inte ha någon tid att passa eftersom man kan bli försenad av andra anledningar hur lätt som helst. Köer osv...
Re: Audi Q4 e-tron
Om en finare rastplats några ggr på sommaren överväger hela årets bilanvändning så kanske inte elbil är nåt för dig heller?Fredrik j skrev:Klart man stannar när man kör långt. Det man oftast menar (om man inte tillhör någon av extremfalangerna) är att man kanske vill välja var man stannar och kanske då inte väljer att sitta på Mcdonalds vid en laddstation.
När vi kör ner i europa stannar vi nästan aldrig på autobahnraststationerna för att vila utan för att tanka och gå på toaletten. Vila gör man ju med fördel på andra ställen. Enklare rastplats med matsäck tycker jag är att föredra. Iallafall på sommaren.
Bara för att en laddplats ligger vid en McDonalds behöver du inte gå in. Teslas superchargers brukar inte ligga i direkt anslutning till Autobahn heller. De ligger i regel några hundra meter bort. Ibland rör det sig om kilometer. Då tar det lite extra tid dock.
Re: Audi Q4 e-tron
MWall skrev:ObscureEconomist skrev:Nja nu faller du in i det här korkade elbilsargumentet att man stannar ju ändå. Jag tycker det blir löjligt när man försöker förminska svagheterna som elbilar har och bidrar bara till en osund diskussion.Erxon skrev:Fick nu lite känsla av: ”Kan inte ha elbil då jag kör 100 mil i +150 km/h i ett sträck utan att stanna för tankning och toa”
Ja man stannar, men kanske 5 minuter max och kan rulla på 80 mil till i motorvägsfart på den tiden. Stannar du med en elbil blir det mer 30 minuter och du tar dig mer runt 30 mil i motorvägsfart under förutsättning att det ens finns en nog snabb laddare där du stannar.
Ja, fast det use caset är synnerligen sällsynt för nästan alla. Ja, 80 mil tar väl en dryg timme längre med elbil än med en fossilbil där man stressar järnet. So what? Det går ungefär lika fort som med en fossilbil om man tar normala pauser.
Det längsta vi kör är 65 mil på en dag. Räcker med EN laddpaus på under en timme. Samma sak med Trysil. ETT stopp i Mora räcker. Man kan passa på att handla lite mat, käka lite osv. Det är verkligen inget problem.
Jag har kört 150+ mil på en dag ett par ggr. Inte med elbil dock men det skulle nog gå. Tror inte jag skulle bli särskilt mycket försenad. Även om man tar 5 laddpauser på totalt 4 timmar eller nåt så är ju förseningen mot en fossilbil kanske bara 2 timmar. Max. Det är inte mycket i sammanhanget. På så långa körningar kan man ändå inte ha någon tid att passa eftersom man kan bli försenad av andra anledningar hur lätt som helst. Köer osv...
Exakt!
Argumenten blir hypotetiska där verkligheten är en annan.
Senaste resan denna vecka från Stockholm till Kristianstad kördes med lunchstopp i Ödeshög (laddade i drygt 30 min) och en pisspaus i Markaryd (Laddade i ca 8min). Startade med 90% och kom fram med 50%
Helt klart är att Ingen av dessa ställen bjuder på någon utsikt, men stoppen var så korta att jag precis hann göra det jag skulle.
Audi Q8 e-tron 55 -24
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi Q4 e-tron
Håller med.JoeMad skrev:
Tror nog att bägge argumenten drar lite åt ytterligheterna.
Om jag kör fossilbil Stockholm-Amsterdam i ett sträck (har hänt) så blir det cirka 145mil.
Helt klart kommer jag behöva stanna oftare med elbil, men ingen ska slå i mig att man gör ett tank och piss-stopp i Malmö på fem minuter och sedan kör resten direkt till Holland.
Kan säga att jag har kört Holland-Malmö med bara piss och tankstopp (frun var i Malmö och körde resten av delen mot Stockholm), med ombyggnationerna och förseningarna på Autobahn tog det drygt 11 timmar. Jag var så brutalt mör i skallen efter det att jag aldrig skulle vilja göra om det, att det enda jag hunnit med att äta var en godispåse och lite nötter bidrar ju såklart till det också.
Så jag ser inga problem med att ladda typ 2-2.5 timmar på sträckan Stockholm-Holland.
Re: Audi Q4 e-tron
Jo, skulle vara roligt att veta hur stor del av befolkningen som kört över 100 mil på en dag. Tror det är en försvinnande liten del. Våra kompisar (helt vanlig trebarnsfamilj) skulle köra Uppsala-Ystad (68 mil) men tyckte det var så långt att de tog en övernattning i Jönköping. De körde dieselbil. Alla vi berättat om vår tripp till Spanien för har sett smått chockade ut. Inte för att vi kör elbil men för att det är så långt.JoeMad skrev:
Exakt!
Argumenten blir hypotetiska där verkligheten är en annan.
Senaste resan denna vecka från Stockholm till Kristianstad kördes med lunchstopp i Ödeshög (laddade i drygt 30 min) och en pisspaus i Markaryd (Laddade i ca 8min). Startade med 90% och kom fram med 50%
Helt klart är att Ingen av dessa ställen bjuder på någon utsikt, men stoppen var så korta att jag precis hann göra det jag skulle.
Tror det mest handlar om en känsla hos folk. Man vill kunna köra 100+ mil utan att stanna. Sen gör de inte det i verkligheten men just känslan att det går betyder nog mycket. Lite som gratis SuC.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Audi Q4 e-tron
Inte förvånad över mothugget. Själv körde jag 40 mil i norra Sverige med en 20 minuters paus förra helgen. Inga större problem och den pausen hade nog räckt för en elbil under förutsättningen att nog snabba laddare fanns. Många hoppade över det steget, det är många ställen som saknar snabba laddare och dom 40 minuter för 5-80% eller liknande som tillverkare säger snabbt springer iväg till 90+ minuter tyvärr.
BMW i4 M50 -22
Re: Audi Q4 e-tron
ObscureEconomist skrev:Inte förvånad över mothugget. Själv körde jag 40 mil i norra Sverige med en 20 minuters paus förra helgen. Inga större problem och den pausen hade nog räckt för en elbil under förutsättningen att nog snabba laddare fanns. Många hoppade över det steget, det är många ställen som saknar snabba laddare och dom 40 minuter för 5-80% eller liknande som tillverkare säger snabbt springer iväg till 90+ minuter tyvärr.
Kör man Tesla finns det laddare nästan överallt. Det är det som är poängen med Tesla i mina ögon.
Re: Audi Q4 e-tron
När man kör dagtid och det är trafik, man stannar och äter etc, då är det helt ok med elbil.
Men när man kör på natten, trafiken är obefintlig, hastigheterna är betydligt högre och man inte stannar och äter... då är det smått störigt att tvingas stanna och ladda.
Men när man kör på natten, trafiken är obefintlig, hastigheterna är betydligt högre och man inte stannar och äter... då är det smått störigt att tvingas stanna och ladda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi Q4 e-tron
Som resande i Norrland med ca 12.000 mil i ryggen så har jag aldrig snabbladdat i mera än 45 minuter.MWall skrev:ObscureEconomist skrev:Inte förvånad över mothugget. Själv körde jag 40 mil i norra Sverige med en 20 minuters paus förra helgen. Inga större problem och den pausen hade nog räckt för en elbil under förutsättningen att nog snabba laddare fanns. Många hoppade över det steget, det är många ställen som saknar snabba laddare och dom 40 minuter för 5-80% eller liknande som tillverkare säger snabbt springer iväg till 90+ minuter tyvärr.
Kör man Tesla finns det laddare nästan överallt. Det är det som är poängen med Tesla i mina ögon.
Jag beställde ju min Tesla den 15 september 2016.
Då visste jag att det fanns SuC efter de vägar jag kör.
Tyvärr kan jag i praktiken än idag inte välja ett annat märke än Tesla, om jag vill kunna snabbladda på ett vettigt sätt.
Kunde i min vildaste fantasi inte tro att det skulle ta så lång tid att få till snabbladdning i Norrland som fungerar i praktiken.
Men som tur är så byggs det mycket laddning nu.
Kanske OKQ8 ser till att man i praktiken kan vara säker på att man kan ladda I minst 150 kW i hela Sverige.
Med ett vanligt kreditkort dessutom.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi Q4 e-tron
Förstår då inte tillverkarna riktigt.Force-Walker skrev:Det är väl ingen slump.martinot skrev:Hepp!MWall skrev:ID.4 har lustigt nog lägre förmån än Enyaq. Får se vad Skatteverkets slumpgenerator kommer fram till den här gången.P_EL skrev:Någon som sett uppgifter om förmånsvärde. Borde bli samma som id4 eller?
Det var intressant. Är inköpspriserna lägre för ID4, eller har de främst använt den maskin du nämner?
Tillverkarna föreslår väl själv närmast jämförbar bil?
De e bara att kolla här vilka som de jämförs med.
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 020_30.pdf
Dessa bilar säljs till en enormt stor del som förmånsbilar. Lågt förmånsvärde blir ju då en enorm konkurrensfördel som inte kostar något för tillverkarna, men som är enormt viktigt. Hade jag varit tillverkare så hade jag ju då sett till att få så lågt förmånsvärde som möjligt. Då hade jag tagit den billigaste ICE-bilen med lägst förmånsvärde som finns på marknaden, och hävda att den motsvarar den bil som jag vill ha klassad till ett visst förmånsvärde.
Förstår då inte varför inte alla biltillverkare gör så, om det vore så enkelt som du påstår?
This does not compute.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tron
Inget!dd88 skrev:Även om att stanna är slöseri med tid, så är det något jag räknar med. Men istället för att stanna vid en strand eller uppe i bergen med lite utsikt så måste man nu hänga på en sunkig vägkrog.MWall skrev:Då är elbil inget för dig. Cirkulera.dd88 skrev:Den enda nackdelen för Audins del är i mina ögon laddhastigheten, för även om vi till 99% skulle ladda hemma så verkligen hatar jag att stanna mer än ett par minuter längs med autobahn.
Med elbil planerar man in stoppen så att man har nåt vettigt att göra när man laddar. T ex äta lunch. Jag upplever ytterst sällan att jag väntar på bilen. Dessutom bidrar detta till mindre hets och stress. Man behöver inte kasta i sig maten utan kan äta i lugn och ro som en civiliserad människa.
Finns säkerligen enstaka vettiga alternativ, men vad slår det här?
Där står sig en flottig sunkig vägkrog eller tråkig grå asfaltsparkering slätt. Ingen tävlan.
För mig är känslan och omgivning ett lika stort värde som själva maten man äter!
I detta fallet gällande miljön, som jag prioriterar, så är det ju helt klart 1-0 till Diesel-El.
Sedan hoppas jag, för en mindre miljöpåverkan, att snabbladdning av elbilar i framtiden går på 5-8 minuter.
Då kan man kombinera både en bra miljö, och en mindre miljöpåverkan, och får det bästa av två världar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Audi Q4 e-tron
Jag måste säga att jag väljer hellre att äta med dd88 framför din gråa asfaltsparkering och kalhygge till omgivning. Sorry!Off Grid Byggaren skrev:Min egenutvecklade kaffebar funkade bra!
viewtopic.php?f=29&t=12115&start=4080#p515230
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi Q4 e-tronhttps://teslaclubsweden.se/forum/search.ph
Tycker det är rätt billigt att hyra.MWall skrev:Helt ärligt blir jag också sugen på en fossilbil när jag tänker på Europa-resor. Gäller att komma ihåg hur liten del av året det är. Vill ju inte stånka runt i en fossilbil till vardags direkt. Och att hyra är lite för dyrt.
Är Hertz Gold-medlem, och med lite bra rabattkoder, så får man väldigt bra priser på lite mindre bilar som tex. Golf och BMW 3 som vi brukar hyra på plats (oftast direkt på flygplatsen). Kan inte bli bättre!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Audi Q4 e-tron
MWall skrev:ObscureEconomist skrev:Inte förvånad över mothugget. Själv körde jag 40 mil i norra Sverige med en 20 minuters paus förra helgen. Inga större problem och den pausen hade nog räckt för en elbil under förutsättningen att nog snabba laddare fanns. Många hoppade över det steget, det är många ställen som saknar snabba laddare och dom 40 minuter för 5-80% eller liknande som tillverkare säger snabbt springer iväg till 90+ minuter tyvärr.
Kör man Tesla finns det laddare nästan överallt. Det är det som är poängen med Tesla i mina ögon.
Otroligt nog finns det inte ens tesla laddare på mina sträckor. Körde upp till Borgafjäll från Umeå förra helgen, det snabbaste som finns på hela vägen är 50 kW i Åsele, i Dorotea finns 11 kW som snabbast och i Borgafjäll är det schuko som gäller verkar det som. Det gör inte en elbil speciellt lämplig
BMW i4 M50 -22
Re: Audi Q4 e-tron
Jag tror att jag vad det lider fixa hela årets bilanvändning med en elbil men behålla dieselbilen ett tag just för just semesterresor. Särskilt som jag drar husvagn.MWall skrev:Om en finare rastplats några ggr på sommaren överväger hela årets bilanvändning så kanske inte elbil är nåt för dig heller?Fredrik j skrev:Klart man stannar när man kör långt. Det man oftast menar (om man inte tillhör någon av extremfalangerna) är att man kanske vill välja var man stannar och kanske då inte väljer att sitta på Mcdonalds vid en laddstation.
När vi kör ner i europa stannar vi nästan aldrig på autobahnraststationerna för att vila utan för att tanka och gå på toaletten. Vila gör man ju med fördel på andra ställen. Enklare rastplats med matsäck tycker jag är att föredra. Iallafall på sommaren.
Bara för att en laddplats ligger vid en McDonalds behöver du inte gå in. Teslas superchargers brukar inte ligga i direkt anslutning till Autobahn heller. De ligger i regel några hundra meter bort. Ibland rör det sig om kilometer. Då tar det lite extra tid dock.
Jag tror inte det är rimligt att vänta på en elbil som fixar husvagnssemester ner i europa om man inte är väldigt hängiven elbilsentusiast.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi Q4 e-tron
SuC i Dorotea snart, jag räknar med att den finns på plats innan jag skall upp i september.ObscureEconomist skrev:MWall skrev:ObscureEconomist skrev:Inte förvånad över mothugget. Själv körde jag 40 mil i norra Sverige med en 20 minuters paus förra helgen. Inga större problem och den pausen hade nog räckt för en elbil under förutsättningen att nog snabba laddare fanns. Många hoppade över det steget, det är många ställen som saknar snabba laddare och dom 40 minuter för 5-80% eller liknande som tillverkare säger snabbt springer iväg till 90+ minuter tyvärr.
Kör man Tesla finns det laddare nästan överallt. Det är det som är poängen med Tesla i mina ögon.
Otroligt nog finns det inte ens tesla laddare på mina sträckor. Körde upp till Borgafjäll från Umeå förra helgen, det snabbaste som finns på hela vägen är 50 kW i Åsele, i Dorotea finns 11 kW som snabbast och i Borgafjäll är det schuko som gäller verkar det som. Det gör inte en elbil speciellt lämplig
Borgagården har destinanationsladdare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi Q4 e-tron
Nej, husvagn ner till medelhavet dragen av elbil funkar inte om man inte har oceaner av tålamod. Är inte bara laddningen utan man måste ställa ifrån sig vagnen osv osv.Fredrik j skrev:Jag tror att jag vad det lider fixa hela årets bilanvändning med en elbil men behålla dieselbilen ett tag just för just semesterresor. Särskilt som jag drar husvagn.MWall skrev:Om en finare rastplats några ggr på sommaren överväger hela årets bilanvändning så kanske inte elbil är nåt för dig heller?Fredrik j skrev:Klart man stannar när man kör långt. Det man oftast menar (om man inte tillhör någon av extremfalangerna) är att man kanske vill välja var man stannar och kanske då inte väljer att sitta på Mcdonalds vid en laddstation.
När vi kör ner i europa stannar vi nästan aldrig på autobahnraststationerna för att vila utan för att tanka och gå på toaletten. Vila gör man ju med fördel på andra ställen. Enklare rastplats med matsäck tycker jag är att föredra. Iallafall på sommaren.
Bara för att en laddplats ligger vid en McDonalds behöver du inte gå in. Teslas superchargers brukar inte ligga i direkt anslutning till Autobahn heller. De ligger i regel några hundra meter bort. Ibland rör det sig om kilometer. Då tar det lite extra tid dock.
Jag tror inte det är rimligt att vänta på en elbil som fixar husvagnssemester ner i europa om man inte är väldigt hängiven elbilsentusiast.
Re: Audi Q4 e-tron
Audi Q4 har det lite tufft mot konkurrenterna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Audi Q4 e-tron
Jo det där "snart" får vi väl se. Passerar här ganska ofta och inte sett att något hänt alls på den parkering där det är tänkt. Vi är inne i Q2 och ingenting ännu.mikebike skrev:SuC i Dorotea snart, jag räknar med att den finns på plats innan jag skall upp i september.ObscureEconomist skrev:MWall skrev:ObscureEconomist skrev:Inte förvånad över mothugget. Själv körde jag 40 mil i norra Sverige med en 20 minuters paus förra helgen. Inga större problem och den pausen hade nog räckt för en elbil under förutsättningen att nog snabba laddare fanns. Många hoppade över det steget, det är många ställen som saknar snabba laddare och dom 40 minuter för 5-80% eller liknande som tillverkare säger snabbt springer iväg till 90+ minuter tyvärr.
Kör man Tesla finns det laddare nästan överallt. Det är det som är poängen med Tesla i mina ögon.
Otroligt nog finns det inte ens tesla laddare på mina sträckor. Körde upp till Borgafjäll från Umeå förra helgen, det snabbaste som finns på hela vägen är 50 kW i Åsele, i Dorotea finns 11 kW som snabbast och i Borgafjäll är det schuko som gäller verkar det som. Det gör inte en elbil speciellt lämplig
Borgagården har destinanationsladdare.
Destinationsladdaren på Borgagården missade jag faktiskt. Kollade mer centralt runt hotellet, skicenter och snowcamp.
BMW i4 M50 -22
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi Q4 e-tron
Det är väl fortfarande tjäle och snö i Dorotea?ObscureEconomist skrev:Jo det där "snart" får vi väl se. Passerar här ganska ofta och inte sett att något hänt alls på den parkering där det är tänkt. Vi är inne i Q2 och ingenting ännu.mikebike skrev:SuC i Dorotea snart, jag räknar med att den finns på plats innan jag skall upp i september.ObscureEconomist skrev:MWall skrev:ObscureEconomist skrev:Inte förvånad över mothugget. Själv körde jag 40 mil i norra Sverige med en 20 minuters paus förra helgen. Inga större problem och den pausen hade nog räckt för en elbil under förutsättningen att nog snabba laddare fanns. Många hoppade över det steget, det är många ställen som saknar snabba laddare och dom 40 minuter för 5-80% eller liknande som tillverkare säger snabbt springer iväg till 90+ minuter tyvärr.
Kör man Tesla finns det laddare nästan överallt. Det är det som är poängen med Tesla i mina ögon.
Otroligt nog finns det inte ens tesla laddare på mina sträckor. Körde upp till Borgafjäll från Umeå förra helgen, det snabbaste som finns på hela vägen är 50 kW i Åsele, i Dorotea finns 11 kW som snabbast och i Borgafjäll är det schuko som gäller verkar det som. Det gör inte en elbil speciellt lämplig
Borgagården har destinanationsladdare.
Destinationsladdaren på Borgagården missade jag faktiskt. Kollade mer centralt runt hotellet, skicenter och snowcamp.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Audi Q4 e-tron
Bar mark när jag passerade tidigare i veckan, det mest fasta objektet där är en gammal volvo.
BMW i4 M50 -22
Re: Audi Q4 e-tron
Fast toppeffekten säger inte så mycket ändå?, tycker att i många test så erhålls den enbart en väldigt korttid. Nästan så att det blir en försäljningssiffra som Mpixel på en kamera... ju högre på pappret ju bättre. Bättre om man skulle redovisa medelladdeffekten mellan t ex 10-80% så kan man åtminstone få en känsla för laddtiden. För toppeffekten spelar ingen roll om man bara kan hålla den i nån minut för att sedan falla snabbt.Zalman3 skrev:Audi Q4 har det lite tufft mot konkurrenterna.
Tror det här kommer bli väldigt vanligt framöver där de tävlar om att kunna redovisa högst laddeffekt. För det säljer bra...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24