Släpvagnskörning med Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av loftux »

mati skrev:
Min sambo ser bara den där jäkla husvagnen och grejerna som ska byggas och hon skiter faktiskt i vilken bil som används för det. Och hur jag själv mår i sammamhanget bryr hon sig inte så mycket om. Släpp det där med elbilar, sa hon bara. Det får hon säga, hon som kör e-Golf varje dag. :evil:
Det känns rent sagt förjävligt att inte få något som helst stöd från något håll just nu. Är det fel på mig eller?
Du har nog stöd från de flesta på Tesla Club Sweden. För din Audi! Liten tröst i sammanhanget kanske, men hoppas det löser sig.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Tack. Skönt att det finns ett ställe med likasinnade där man kan gråta av sig lite. Även om vi inte är överens alla gånger så delar vi ju ändå samma värdegrund som det ju numera heter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Engen »

mati skrev:
Min sambo ser bara den där jäkla husvagnen och grejerna som ska byggas och hon skiter faktiskt i vilken bil som används för det. Och hur jag själv mår i sammamhanget bryr hon sig inte så mycket om. Släpp det där med elbilar, sa hon bara. Det får hon säga, hon som kör e-Golf varje dag. :evil:
Det känns rent sagt förjävligt att inte få något som helst stöd från något håll just nu. Är det fel på mig eller?
Du kanske ska byta bil med din sambo i några dagar. Låt henne köra A3:an du fått som lånebil. Trött diesel med växelspak...
Sen kanske hon förstår varför du inte vill gå tillbaka i tiden med alternativet fossilbil.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Engen skrev:
mati skrev:
Min sambo ser bara den där jäkla husvagnen och grejerna som ska byggas och hon skiter faktiskt i vilken bil som används för det. Och hur jag själv mår i sammamhanget bryr hon sig inte så mycket om. Släpp det där med elbilar, sa hon bara. Det får hon säga, hon som kör e-Golf varje dag. :evil:
Det känns rent sagt förjävligt att inte få något som helst stöd från något håll just nu. Är det fel på mig eller?
Du kanske ska byta bil med din sambo i några dagar. Låt henne köra A3:an du fått som lånebil. Trött diesel med växelspak...
Sen kanske hon förstår varför du inte vill gå tillbaka i tiden med alternativet fossilbil.
Jag är rädd att det inte hjälper, tvärtom. I våras när vi hade en snik Q2 (tror jag var det) som lånebil var hon eld och lågor och ville omedelbart byta bort sin fina nya e-Golf mot denna föråldrade ångmaskin. Hon är lite spontan i sitt ha-begär och kan fastna för allt möjligt, men det varar inte länge. Ha-begäret går över och sen ska det vara nåt annat. Just nu ser hon bara problemet med e-tron och dragkroken och då är den spontana lösningen att byta bort bilen mot en annan bil, oavsett drivlina.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Engen skrev:
mati skrev:
Min sambo ser bara den där jäkla husvagnen och grejerna som ska byggas och hon skiter faktiskt i vilken bil som används för det. Och hur jag själv mår i sammamhanget bryr hon sig inte så mycket om. Släpp det där med elbilar, sa hon bara. Det får hon säga, hon som kör e-Golf varje dag. :evil:
Det känns rent sagt förjävligt att inte få något som helst stöd från något håll just nu. Är det fel på mig eller?
Du kanske ska byta bil med din sambo i några dagar. Låt henne köra A3:an du fått som lånebil. Trött diesel med växelspak...
Sen kanske hon förstår varför du inte vill gå tillbaka i tiden med alternativet fossilbil.
Jag är rädd att det inte hjälper, tvärtom. I våras när vi hade en snik Q2 (tror jag var det) som lånebil var hon eld och lågor och ville omedelbart byta bort sin fina nya e-Golf mot denna föråldrade ångmaskin. Hon är lite spontan i sitt ha-begär och kan fastna för allt möjligt, men det varar inte länge. Ha-begäret går över och sen ska det vara nåt annat. Just nu ser hon bara problemet med e-tron och dragkroken och då är den spontana lösningen att byta bort bilen mot en annan bil, oavsett drivlina.

Beställ en sån där E-Tron med mindre batteri. Du skrev ju för ett tag sen att du hade valt en sån om du hade haft valet när du beställde.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Engen skrev:
mati skrev:
Min sambo ser bara den där jäkla husvagnen och grejerna som ska byggas och hon skiter faktiskt i vilken bil som används för det. Och hur jag själv mår i sammamhanget bryr hon sig inte så mycket om. Släpp det där med elbilar, sa hon bara. Det får hon säga, hon som kör e-Golf varje dag. :evil:
Det känns rent sagt förjävligt att inte få något som helst stöd från något håll just nu. Är det fel på mig eller?
Du kanske ska byta bil med din sambo i några dagar. Låt henne köra A3:an du fått som lånebil. Trött diesel med växelspak...
Sen kanske hon förstår varför du inte vill gå tillbaka i tiden med alternativet fossilbil.
Jag är rädd att det inte hjälper, tvärtom. I våras när vi hade en snik Q2 (tror jag var det) som lånebil var hon eld och lågor och ville omedelbart byta bort sin fina nya e-Golf mot denna föråldrade ångmaskin. Hon är lite spontan i sitt ha-begär och kan fastna för allt möjligt, men det varar inte länge. Ha-begäret går över och sen ska det vara nåt annat. Just nu ser hon bara problemet med e-tron och dragkroken och då är den spontana lösningen att byta bort bilen mot en annan bil, oavsett drivlina.

Beställ en sån där E-Tron med mindre batteri. Du skrev ju för ett tag sen att du hade valt en sån om du hade haft valet när du beställde.
Jag får fundera på det. Nu har ju visserligen omständigheterna ändrats lite grann, eftersom vi har skaffat husvagn. Det var kanske korkat, med det var ju utifrån nuvarande bil som vi tog det beslutet. Och nuvarande bil ska ju inte ha några problem med det. Jag vet ju inte huruvida den "lilla" etron klarar av att dra en husvagn och hur många meter man kommer innan man får fylla på igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Tack. Skönt att det finns ett ställe med likasinnade där man kan gråta av sig lite. Även om vi inte är överens alla gånger så delar vi ju ändå samma värdegrund som det ju numera heter.
Att du haft otur med dina elbilar är inte ditt fel.
Klart vi stöttar dig!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nu ringde de igen. Det finns kanske möjlighet att slakta en demobil som ska komma nästa vecka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag får fundera på det. Nu har ju visserligen omständigheterna ändrats lite grann, eftersom vi har skaffat husvagn. Det var kanske korkat, med det var ju utifrån nuvarande bil som vi tog det beslutet. Och nuvarande bil ska ju inte ha några problem med det. Jag vet ju inte huruvida den "lilla" etron klarar av att dra en husvagn och hur många meter man kommer innan man får fylla på igen.
Eller så köper du begagnad X som verkar vara ett bra exemplar? Är ju några nöjda ägare (Danni t ex) som säljer sina nu för att köpa en ny. Då borde det inte vara måndagsexemplar tycker jag.
Verdi

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Nu ringde de igen. Det finns kanske möjlighet att slakta en demobil som ska komma nästa vecka.

Det är ju det bästa och det mest logiska. Hoppas på det!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Nu ringde de igen. Det finns kanske möjlighet att slakta en demobil som ska komma nästa vecka.

Det är ju det bästa och det mest logiska. Hoppas på det!
Ja precis. Allt annat vore superkorkat. En sån enkel grej liksom. Sen ville han veta vad jag vill ha i kompensation, oavsett när kroken nu kommer. Jag har faktiskt ingen aning. Jag vill ha en krok, sa jag. Allt annat bryr jag mig inte om. Men jag ska fundera på det.
Nån som har ett bra förslag vad man ska säga? Hundbur finns inte i rätt storlek, takbox behöver jag inte. Vinterhjul har jag redan fått gratis. Är det nåt annat man kan tänka sig? Jag behöver ju egentligen inget, förutom kroken då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Nu ringde de igen. Det finns kanske möjlighet att slakta en demobil som ska komma nästa vecka.

Det är ju det bästa och det mest logiska. Hoppas på det!
Ja precis. Allt annat vore superkorkat. En sån enkel grej liksom. Sen ville han veta vad jag vill ha i kompensation, oavsett när kroken nu kommer. Jag har faktiskt ingen aning. Jag vill ha en krok, sa jag. Allt annat bryr jag mig inte om. Men jag ska fundera på det.
Nån som har ett bra förslag vad man ska säga? Hundbur finns inte i rätt storlek, takbox behöver jag inte. Vinterhjul har jag redan fått gratis. Är det nåt annat man kan tänka sig? Jag behöver ju egentligen inget, förutom kroken då.
Gratis laddning på Ionity så länge du har bilen :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Gratis laddning på Ionity så länge du har bilen :)
Den var inte dum du. Eller på Clever. En utmärkt idé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
nek0 skrev:
Gratis laddning på Ionity så länge du har bilen :)
Den var inte dum du. Eller på Clever. En utmärkt idé.
Fri Service med tvätt?
Behöver du mer ljus på bilen finns svindyra LED ramper. Fast det blir iof svårt med dina Matrix lampor .....
PPF alltså sån där genomskinlig film man monterar för att skydda lacken?
Keramiskt lackskydd? Blir superlättvättat. :-)

Hoppas de är riktigt generösa mot dig nu efter allt strul.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

"Fri" service ingår ju i bilen. Keramiskt lackskydd har den redan fått. Den där folie-grejen är faktiskt en bra idé. Jag har det bara på bakre stötfångaren mot hundtassar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
"Fri" service ingår ju i bilen. Keramiskt lackskydd har den redan fått. Den där folie-grejen är faktiskt en bra idé. Jag har det bara på bakre stötfångaren mot hundtassar.
Tänk utanför boxen. Mysig helg på någon herrgård eller så går ju även det att lösa.
Men samtidigt skall du kanske inte jaga saker bara för att ? Gräddfil för framtiden kanske ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
mati skrev:
"Fri" service ingår ju i bilen. Keramiskt lackskydd har den redan fått. Den där folie-grejen är faktiskt en bra idé. Jag har det bara på bakre stötfångaren mot hundtassar.
Tänk utanför boxen. Mysig helg på någon herrgård eller så går ju även det att lösa.
Men samtidigt skall du kanske inte jaga saker bara för att ? Gräddfil för framtiden kanske ?
Nej precis. Jag vill ju egentligen inte ha nånting som jag sa. Och framförallt inte bara för att det är "gratis". Det är som när folk äter mer än de orkar bara för att det är buffé, typ.
Jag har sagt det förut, får jag bara en dragkrok så är det okej för mig. Jag kräver inte mer än det jag har betalat för. Vill de absolut ge mig nånting extra för att lugna ner situationen så är det ju positivt. Men det ska ju vara nånting jag har nytta av. Och det sa de själv. Det var därför de frågade vad jag vill ha. Ett presentkort för Audishopen hade varit standardkompenseringen, men det tyckte de inte var tillräckligt i det här fallet.
Nek0s idé med gratis laddning gillar jag. Det skulle inte ens handla om stora pengar. Jag laddar ju alltid hemma. Det är mer symboliskt. Jag ska föreslå det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nu har jag pratat med Audis regionchef. Han var precis på väg till Tyskland i dragkroksärendet. Anledningen varför det saknas krokar är att Audi trodde att det är ungefär 20% av bilarna som kommer att beställas med dragkrok. Men i själva verket är det närmare 100% som har beställt sin bil med krok! Idioterna på Audi har nämligen gjort sin marknadsundersöking i USA. Det vet väl alla att de inte behöver några dragkrokar där borta. En fet pickup är det som gäller. Och nu får de inte fram tillräckligt många dragkrokar. Då vet vi orsaken i alla fall.
Det är totalt ungefär 900 bilar som saknar dragkrok i dagsläget. De tillverkas inte i tillräckligt stort antal och alla som tillverkas går till nya bilar. Han sa själv att det inte finns något som helst försvar för detta, och man märkte att jag inte var det första som har tjatat på honom. Jag skulle inte klara mig en dag utan dragkrok, sa han själv. Så han förstod min frustration. Jag behövde alltså inte förklara så mycket. Grejen är bara att det inte finns några krokar. Och han kunde inte lova nånting. Det kan ta en vecka, det kan ta ett halvår till. Hur Audi ska kompensera alla kunder för detta skulle han återkomma till när problemet är löst. Men att han tyckte att det hela är extremt pinsamt och beklagligt märkte jag.
På måndag ska jag ringa honom igen kom vi överens om, då är han tillbaka från Tyskland. Förhoppningsvis vet vi mer då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

att dom inte bara gått ut med den info med en gång är ju bara löjligt. Alla vet att alla kan göra fel, det är bara VAG som tror att om man förnekar något, så försvinner det. Löser man ett felsteg snyggt, så kan det ge positiva bieffekter, men löser man det dåligt/ingen info, så ger det oftast enbart negativa bieffekter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Precis. Men som vanligt hoppas man tydligen att problemet försvinner av sig självt. Nu skulle han ju ha ett möte angående detta. Han hoppades att Audi i Tyskland har kommit på en lösning. Det borde ju inte vara så svårt.
Jag tyckte nästan synd om honom. Han visste inte vad han skulle säga, importören i Sverige har ingen möjlighet att påverka. Det är Audi centralt som bestämmer.
Lite mer kommunikation ut mot kund hade ju inte varit fel däremot.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Precis. Men som vanligt hoppas man tydligen att problemet försvinner av sig självt. Nu skulle han ju ha ett möte angående detta. Han hoppades att Audi i Tyskland har kommit på en lösning. Det borde ju inte vara så svårt.
Jag tyckte nästan synd om honom. Han visste inte vad han skulle säga, importören i Sverige har ingen möjlighet att påverka. Det är Audi centralt som bestämmer.
Lite mer kommunikation ut mot kund hade ju inte varit fel däremot.
Hmm måste han åka till Tyskland på ett möte 2019?
De kunde väl fixat videokonferens och vara klara med beskedet inom några timmar. På köpet hade de sparat pengar och miljö.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Att flytta kroken från en demobil till min verkar inte vara så enkelt. Det fattas nämligen ändå delar. Att alla delar utom kroken hade kommit stämde helt enkelt inte. Nu får vi se om det kanske ändå går, de får väl skruva loss mer än bara kroken. Men det ser rätt dystert ut just nu.
Jag har i alla fall fått en Q7 nu. Med drag. :) Fast med dieselångmaskin. :x
Men jag fick den fulltankad med tanke på att jag inte gillar den där fossilsoppan, som säljaren uttryckte sig.
Så framförde jag Nek0s idé om gratis laddning på livstid, typ, som kompensation. Idén togs emot med stort intresse. Den ska kommuniceras vidare till Audi centralt. Det är ju en början.
Men säljaren tyckte inte att det räcker, vi ska kolla om vi hittar nånting mer som vi vill ha. De är fullt medvetna om att Audi är på väg att tappa upp till 900 kunder för alltid. Självskadebeteende kallas det väl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Hmm måste han åka till Tyskland på ett möte 2019?
De kunde väl fixat videokonferens och vara klara med beskedet inom några timmar. På köpet hade de sparat pengar och miljö.
Han pratade faktiskt om att hämta en eller flera krokar. Jag vet inte hur allvarligt han menade det, eller om han menade symboliskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Audi trodde att det är ungefär 20% av bilarna som kommer att beställas med dragkrok. Men i själva verket är det närmare 100% som har beställt sin bil med krok!
Då är det fastställt att intresset för dragkrok på elbilar med en vettig dragvikt är stort, för att inte säga bedövande stort.

Kan inte släppa att det är ett så stort ointresse från elbilstillverkarna att se till att elbilar får dragkrok. Jag kan inte se nån annan förklaring än den konspiratoriska. De vill helt enkelt inte göra elbilarna för användbara.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ja, det känns verkligen så. Jag framförde det när jag pratade med regionchefen. Bara det faktum att de undersöker amerikanska marknaden efter dragkroksbehovet, och planerar produktionen därefter, visar ju att nånting inte stämmer. De borde väl ha koll på vilka marknader som efterfrågar dragkrokar. Det är knappast US-marknaden. Det är Europa och då främst vi i Norden. Och var säljs det en massa elbilar? Vilket land hade förbokat långt fler bilar än de hade fått tilldelning för? Norge. Helt utan marknadsanalys hade jag kunnat förutse att samtliga bilar för nordiska marknaden kommer att beställas med dragkrok. Hos Audi var det ingen som tänkte så. Tragiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar