Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

icimasa
Inlägg: 93
Blev medlem: 18 mar 2019 15:08

Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av icimasa »

Tja,

Sitter och väntar på att få leverans av en M3 men bör man känna lite oro för företaget eftersom det går lite dåligt just nu och Elon gått ut och sagt att om det inte vänder snart så är pengarna slut om 10 mån??? Några funderingar som kanske är lite mer insatta i detta?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7389
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av TiborBlomhall »

Företaget Tesla går inte dåligt, bara aktiekursen. Dvs folks förväntningar inför framtiden.

Elon sa inte pengarna tar slut om 10 månader. Han försökte bara få sina anställda att spara lite. Han skrev att OM Tesla skulle fortsätta slösa skulle de bränna av pengarna de fått genom nyemissionen på 10 månader. Tesla har dock inga sådana planer utan tänker justera mun efter matsäck.

Aktieanalytiker övertolkar allting. Det är därför andra VD lärt sig hålla käften och säga så lite som möjligt. Elon har inte samma metodik.
Verdi

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Verdi »

Nåja. Det går ju inte direkt bra heller. Priskaoset på Model S och X känns desperat. :( Hoppas verkligen det är nyheter på G.
icimasa
Inlägg: 93
Blev medlem: 18 mar 2019 15:08

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av icimasa »

Okay,

Härligt att höra då hade jag missuppfattat lite... :)

Love Tesla Forever :P
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1496
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Oron just nu på marknaden är om efterfrågan finns, man halverar inte priset på en produkt som säljer bra.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Wir »

Svårt att veta om det går dåligt eller inte. Media vinklar oftast saker negativt, genererar väl mer klick.

Något jag vet är att jag inte vill ha någon annan bil än en Tesla.

Inte så många svar på nedanstående tweet, och den nådde förmodligen ut till folk som är intresserade av Tesla. Ändå lite intressant att så stor andel är lojala :)
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av EnTraktor »

Tesla kan inte gå i konkurs. Blir aktien tillräckligt billig kommer någon och köper upp.

Finns massa teknik, tillgångar och inte minst laddnätverket som skulle vara väldigt attraktivt för en annan biltillverkare.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Nåja. Det går ju inte direkt bra heller. Priskaoset på Model S och X känns desperat. :( Hoppas verkligen det är nyheter på G.
Tesla lär känna fett med pengar per bil trots rea osv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14562
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av taliz »

SR-71-BlackBird skrev:
Oron just nu på marknaden är om efterfrågan finns, man halverar inte priset på en produkt som säljer bra.
Då försäljningen av S och X halverades i Q1 så är det väl uppenbart att efterfrågan mer eller mindre just halverats.
Dels försvann skattefördelarna på största marknaden, dels började bilarna bli "lite gamla", dels började konjunkturen vända.
Refreshade modeller i sommar bör förhoppningsvis hjälpa lite, men det löser ju inte de andra två problemen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Nåja. Det går ju inte direkt bra heller. Priskaoset på Model S och X känns desperat. :( Hoppas verkligen det är nyheter på G.
Tesla lär känna fett med pengar per bil trots rea osv
Ja det märks ju på det fina resultatet. ;)

Jag vill helst byta vår i3 mot en Model 3 år och jag älskar min S. Så det är inte så att jag är emot Tesla. Men jag är lite orolig av mig. Känns skakigt ändå.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Smutt »

Har ju diskuterats flitigt vad jag förstått så är det dom stora investeringarna som gör förlusterna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Har ju diskuterats flitigt vad jag förstått så är det dom stora investeringarna som gör förlusterna
Det brukar ju sägas så. Är lite bekymrad över att strävan mot autonomi slukar så mycket pengar. Får se om de lyckas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14562
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av taliz »

När har det INTE varit "skakigt"? :P
De är ett betydligt större bolag nu med ett väldigt inarbetat varumärke. De har den bästa tekniken, lägst produktionskostnader, högst volymer osv.
Det som är negativt är väl mest att Elon gett sig in i lite för mkt samtidigt. Solar roof är ett skämt. FSD kommer ta många år.

Samtidigt börjar det gå knackigt för avgasbilstillverkarna också. Men lustigt nog är ingen orolig för dem. Själv tror jag det är betydligt större risk att vi får se nån/några av bjässarna gå omkull närmsta åren om konjunkturen kraschar. Tesla lär, om det skulle bli kris, bli uppköpta av tex Apple, Google eller Berskshire. De sitter på bokstavligen flera tusen miljarder i kassa.
Men vem skulle köpa tex FCA?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Bjelke »

Så här skrev jag nyss i en annan tråd, vad tror vi?...
Är vi helt säkra på att Tesla har problem nu när det blir mer och mer säkert att det produceras lite mer än det säljs?
Kan det inte vara en strategi från Teslas sida också, att göra lite som branschen alltid har gjort, att bygga mot lager?

Det är ju helt uppenbart att elbilsbranschens absolut största problem just nu är dom långa leveranstiderna, och att Tesla
då helt enkelt tänker skaffa sig ännu mer försprång mot alla andra genom att kunna erbjuda extremt korta leveranstider, det
är ju ganska ofta en USP som det ser ut idag liksom, antalet kunder som köper en Tesla bara för att det alternativ som dom
egentligen tittat på har alldeles för lång leveranstid verkar ju inte vara helt försumbart om man säger så...
Det binder oerhört mycket kapital och skjuter upp vinsten i tiden lite men egentligen är det helt normalt i bilbranschen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
När har det INTE varit "skakigt"? :P
De är ett betydligt större bolag nu med ett väldigt inarbetat varumärke. De har den bästa tekniken, lägst produktionskostnader, högst volymer osv.
Det som är negativt är väl mest att Elon gett sig in i lite för mkt samtidigt. Solar roof är ett skämt. FSD kommer ta många år.

Samtidigt börjar det gå knackigt för avgasbilstillverkarna också. Men lustigt nog är ingen orolig för dem. Själv tror jag det är betydligt större risk att vi får se nån/några av bjässarna gå omkull närmsta åren om konjunkturen kraschar. Tesla lär, om det skulle bli kris, bli uppköpta av tex Apple, Google eller Berskshire. De sitter på bokstavligen flera tusen miljarder i kassa.
Men vem skulle köpa tex FCA?
De som inte följt Tesla en längre tid kanske tror att Tesla har problem nu.
När de brände miljarder varje månad och inte hade fått snurr på Tesla 3 produktionen var jag lite orolig.

Nu när Tesla 3 produktionen slår rekord, är jag inte ett dugg orolig.
Det tillverkas +6000st Tesla 3 i veckan enligt Bloomberg.
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

De ska bygga Kina fabriken, Roadster, Semi, Y och snart pickupen.
Bygga 250 kW V3 SuC.
Och få fram självkörande bilar.
Så visst finns det investeringsbehov.

Däremot kanske Elon får skjuta på vissa investeringar, men farligare än så är det inte.

Däremot har jag svårt att se att alla fossilbils tillverkare överlever.
Opel var på ruinens brant, hade usla motorer, blev uppköpta av PSA. Har nu en chans tack vare nya drivlinor från PSA.
FCA betalar ca 20 miljarder till Tesla 2020 i utsläppsrätter, det är inte hållbart i längden.

Och kineserna kommer på bred front 2020, då är ingen fossilbils tillverkare säker längre.

Jag tror Tesla inte alls går så dåligt som Q1 siffrorna visar.
Skulle inte bli förvånad om man redan Q2 visar en liten vinst.

Man ska också ha klart för sig att företagare har olika metoder att få bort onödigt fett i sin organisation.

Ett sätt är att sparka 10% av personalen, sen återanställa 5% där det verkligen behövdes.

För ett naturligt problem med ett snabbväxande företag som Tesla är att man hela tiden jobbar mot klockan, saker måste göras snabbt, och inte alltid så billigt.
Så det blir lätt ineffektivt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
TeslaG
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av TeslaG »

Bjelke skrev:
Så här skrev jag nyss i en annan tråd, vad tror vi?...
Är vi helt säkra på att Tesla har problem nu när det blir mer och mer säkert att det produceras lite mer än det säljs?
Kan det inte vara en strategi från Teslas sida också, att göra lite som branschen alltid har gjort, att bygga mot lager?

Det är ju helt uppenbart att elbilsbranschens absolut största problem just nu är dom långa leveranstiderna, och att Tesla
då helt enkelt tänker skaffa sig ännu mer försprång mot alla andra genom att kunna erbjuda extremt korta leveranstider, det
är ju ganska ofta en USP som det ser ut idag liksom, antalet kunder som köper en Tesla bara för att det alternativ som dom
egentligen tittat på har alldeles för lång leveranstid verkar ju inte vara helt försumbart om man säger så...
Det binder oerhört mycket kapital och skjuter upp vinsten i tiden lite men egentligen är det helt normalt i bilbranschen.
Skjuter väl inte upp vinsten i tiden? Vinst kommer först vid försäljning av bil, och när de bygger lager så blir det en tillgång, så ingen kostnad för Tesla förräns försäljning sker.

Det finns dock en väldigt stor risk med att bygga mot lager när efterfrågan viker. Det verkar som att det är just det som håller på att hända, bara Europa som beställer bra nu, i USA går försäljningen av model 3 allt sämre och i Kina så går det långt sämre än väntat. Samtidigt som detta sker säljer Tesla mycket färre av S o X. Modeller som ger lönsamhet. Tror inte Tesla kommer stryka med, men tror kanske på VD-byte och strategiförändring, samt att mycket investeringsplaner läggs på is. Antingen kommer Musk hinna vända om inriktning i tid, eller så kommer det ske under tvångsartade former för att bolaget kommer tappa alltför mycket värde på börsen och/eller konkurshot. Tesla måste dock ändå vara en väldigt intressant uppköpskandidat för många bilmärken som står inför stora investeringar. Det jag förstår när jag läst på mer är att det måste ske ett stort tillskott av kapital nu för att Tesla ska klara sig, och en strategiförändring.
Senast redigerad av TeslaG, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Zalman3 »

Det har sålts 1693 Tesla 3 sedan i mars, vilket gör den till Sveriges mest sålda elbil.
Och den titeln kommer den behålla.

www.car.info/sv-se/tesla
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
TeslaG
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av TeslaG »

TeslaG skrev:
Bjelke skrev:
Så här skrev jag nyss i en annan tråd, vad tror vi?...
Är vi helt säkra på att Tesla har problem nu när det blir mer och mer säkert att det produceras lite mer än det säljs?
Kan det inte vara en strategi från Teslas sida också, att göra lite som branschen alltid har gjort, att bygga mot lager?

Det är ju helt uppenbart att elbilsbranschens absolut största problem just nu är dom långa leveranstiderna, och att Tesla
då helt enkelt tänker skaffa sig ännu mer försprång mot alla andra genom att kunna erbjuda extremt korta leveranstider, det
är ju ganska ofta en USP som det ser ut idag liksom, antalet kunder som köper en Tesla bara för att det alternativ som dom
egentligen tittat på har alldeles för lång leveranstid verkar ju inte vara helt försumbart om man säger så...
Det binder oerhört mycket kapital och skjuter upp vinsten i tiden lite men egentligen är det helt normalt i bilbranschen.
Skjuter väl inte upp vinsten i tiden? Vinst kommer först vid försäljning av bil, och när de bygger lager så blir det en tillgång, så ingen kostnad för Tesla förräns försäljning sker.

Det finns dock en väldigt stor risk med att bygga mot lager när efterfrågan viker. Det verkar som att det är just det som håller på att hända, bara Europa som beställer bra nu, i USA går försäljningen av model 3 allt sämre och i Kina så går det långt sämre än väntat. Samtidigt som detta sker säljer Tesla mycket färre av S o X. Modeller som ger lönsamhet. Tror inte Tesla kommer stryka med, men tror kanske på VD-byte och strategiförändring, samt att mycket investeringsplaner läggs på is. Antingen kommer Musk hinna vända om inriktning i tid, eller så kommer det ske under tvångsartade former för att bolaget kommer tappa alltför mycket värde på börsen och/eller konkurshot. Tesla måste dock ändå vara en väldigt intressant uppköpskandidat för många bilmärken som står inför stora investeringar.
Slutsatsen, när jag läst på mer är att det måste ske ett stort tillskott av kapital nu för att Tesla ska klara sig, samtidigt har investerarna tröttnat på att skjuta till stålar till ett bolag som gått back i över 10 år.
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Jerka »

Min tolkning:

Model S och X har länge levt på det faktum att de varit världens enda bra elbilar. När Model 3, som visserligen är en mindre men trots allt nyare och modernare bil, har kommit så framstår Model S plötsligt som väldigt dyr i jämförelse. Detta påverkar förstås försäljningen negativt. För de som vill ha en stor lyxbil så är Model S fortfarande helt rätt, men många tidigare Model S-köpare ville bara ha en bra elbil och de går nu ifrån Model S och väljer Model 3 istället. Därför tvingas man på Tesla att sänka priset på Model S.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Zalman3 »

Om Tesla 3 kostar 159.000kr att tillverka, killgissar jag att Tesla S kostar under 250.000kr att tillverka.
Så Tesla gör rejält med vinst på sina bilar.

Men grejen är att det kanske tillverkas 10ggr flera 3 än S per vecka.
Så den helt avgörande vinsten kommer från modell 3.
Och Tesla 3 produktionen ÖKADE från Q4 2018 till Q1 2019.
Problemet var att i Q1 så var många av Tesla 3 bilarna på båtar,
på väg till Europa och Kina.

Jag tycker att Tesla aktien är billig nu och funderar på att fynda aktien nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Andersen »

Det är mycket FUD just nu, och alla verkar sitta och killgissa utan att vara särskilt insatta. Har efterfrågan på S, X och 3 nått sin topp?

Det är självklart att många i USA köpte i Q4 2018 medan hela skatterabatten var kvar, och att efterfrågan därefter minskade mer än den brukade i början av året. En annan orsak till begränsad Model 3-produktion var enligt Elon att GF1 inte hann producera batterier.

"[The sequential growth in Model 3] production rate was modest mainly due to changes to the production process for the introduction of new variants of Model 3, fewer working days and a supplier limitation."

Och ytterligare en orsak:

"Tesla's CFO, Zach Kirkhorn:

We did reduce [Model S and X] production in Q1 as was noted. That was part of the retooling that we put in place to get the longer range vehicle out with the improved suspension, and we are in the process of increasing production back up over the course of Q2. So, just for the purpose of expectations, we will exit Q2 at a higher production rate than we did in Q1 on S and X and then return back to a more normal volume in Q3. It's already increasing."

Spekulationer om att Tesla ska göra om interiören i S och X och göra mer Model 3-lik har funnits länge, och flera tror att det kommer ske nu vid halvårsskiftet. Bland annat sajten Electrek, som många Teslaintresserade läser. Elon har förnekat en omfattande _samtidig_ omgörning av S och X och sagt att de fortsätter som vanligt, dvs förbättrar detaljer löpande istället för att tjafsa med modellår som andra tillverkare.

Att vänta på en uppdaterad interiör påverkar förstås också efterfrågan tillfälligt.

Apropå det bedrövliga Q1-resultatet så beror en hel del på engångseffekter. Bland annat pga den stora prissänkningen på S och X:

"As a result of the pricing actions, we adjusted our sales return reserve for cars sold with a Resale Value Guarantee or Buy Back Guarantee. This one-time adjustment had a negative revenue impact of $501 million with a corresponding decrease in automotive cost of goods sold impact of $409 million resulting in a $92 million reduction in gross profit."

Och "we experienced non-recurring items that negatively impacted our net loss by $188 million."

Marginalerna på Model 3 är fortsatt höga, som ValueAnalyst skriver:
"Model 3 gross margin was 20 percent despite radical price cuts throughout the quarter as well as the start of Model 3 Standard Plus deliveries in March."

S och X är viktiga för Teslas vinstmarginalen, och i Q1 guidade Tesla för målet 25% marginal för samtliga modeller - man är alltså inte nöjd med 20% för Model 3. SX har tidigare haft 30% vinstmarginal, så det är alltså en sänkning av målet där. Men det är alltså efter de rejäla prissänkningar vi fått se.

Till sist Elons "om vi fortsätter i samma takt som Q1 så är pengarna slut om 10 månader"-mejl till de anställda. Det betyder inte nödvändigtvis att Tesla på ett par veckor ändrat sig och tror att man ska fortsätta göra av med kassan i samma takt som Q1, som vissa analytiker tolkat Elons formulering. Som sagt, Q1 innehöll en hel del engångsposter. Nej, istället är mejlet ett exempel på att Elon försöker peppa de anställda, och inte riktigt tänker (eller bryr sig) på konsekvenserna för aktiekursen.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Swede1 »

Många fina analyser. Jag skrev f@n en sida som försvann. :geek:

Hursomhelst, Elon och Teslas innovationsförmåga gör dem unika, när de får till full självkörning med egen mjukvara och eget chipp. Godkänt av myndigheter. Då kan de sälja det till VW mfl och tjäna miljarder. Massproducera billiga elbilar är andra bättre på.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Mickep »

Finns ingen anledning till oro.
Om mpot förmodan tesla går i graven, så kommer det inom 1 timme ginnas folk som är redo att köpa upp.
De kommer isåfall göra tesla lönsamt först och främst (göra det till ett exclusivt premiummärke = överprisatta bilar och ta betalt för precis allting inc SuC) Så för ägare av bilarna bör man inte känna oro, tesla kommer finnas kvar oavsett. Aktieägarna vet jag inte. (men ser ingen anledning till oro annat än för låga nivåer på aktien, man förlorar bara om man säljer nu, bör se bättre ut i framtiden)
Verdi

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Så här skrev jag nyss i en annan tråd, vad tror vi?...
Är vi helt säkra på att Tesla har problem nu när det blir mer och mer säkert att det produceras lite mer än det säljs?
Kan det inte vara en strategi från Teslas sida också, att göra lite som branschen alltid har gjort, att bygga mot lager?

Det är ju helt uppenbart att elbilsbranschens absolut största problem just nu är dom långa leveranstiderna, och att Tesla
då helt enkelt tänker skaffa sig ännu mer försprång mot alla andra genom att kunna erbjuda extremt korta leveranstider, det
är ju ganska ofta en USP som det ser ut idag liksom, antalet kunder som köper en Tesla bara för att det alternativ som dom
egentligen tittat på har alldeles för lång leveranstid verkar ju inte vara helt försumbart om man säger så...
Det binder oerhört mycket kapital och skjuter upp vinsten i tiden lite men egentligen är det helt normalt i bilbranschen.
Att bygga mot lager känns extremt otidsenligt och dyrt. Räcker med normala leveranstider för att ha den där USP:en.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Inlägg av kallekula »

Jag har följt Tesla i ca fem år. Tesla har gått i konken minst en gång i månaden under den tiden enligt de flesta tidningar.
Skriv svar