Mercedes EQE Electric Sedan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av toppo »

Legato skrev: 07 sep 2023 07:01
toppo skrev: 07 sep 2023 06:30
Remuz skrev: 06 sep 2023 20:40
Försöker bli klok på konfiguratorn
Jag vill ha en med AP, vinterhjul och drag, inget mer
Jag vill också veta vad den kommer kosta per månad med 2500mil/år på en treårslease samt förmånsvärdet.
Men jag lyckas inte ens börja konfa en miniminivå, den första man får är 849k

Nu fick jag fram 699k, men så fort jag väljer autopilot så måste jag ha ett paket för 125k och ville jag ha uppvärmd ratt var jag tvungen att ha läderklädsel och nån instegslist med AMG logo. Fattar verkligen inget och det känns helt sämst.
Skicka ett mail till en handlare och säg vad du vill ha, svårare än så är det inte att handla bil av ett ”traditionellt” bilmärke.
Håller inte med. Mail gillas inte, man måste vara riktigt old-school och ringa... Gärna många ggr eftersom de är i möten osv.

Har försökt boka provkörning av både EQE och Ioniq 6 utan framgång. Jag är en sån udda typ som tycker man kan förvänta sig av en säljare att de svarar, inte att jag som kund ska behöva tjata och styra upp... Det är tydligen inte något man ska ta för givet.

Nu känns iofs Highland så överlägsen gällande produkt vs pris så det spelar ingen större roll, men lite fascinerande är det ändå hur uselt allt fungerar... De betalar dyrt för att få in leads och sen kastar man bort leadsen.
Jag har visserligen inte pratat med någon Mercedes-handlare, men många Volkswagen och Volvo-säljare senaste året. De svarar då i princip alltid på mail. Ett fåtal har velat ha till ett samtal men de flesta sköter all kommunikation via mail vilket uppskattas av mig som har annat att tänka på på jobbet än att prata i telefon med försäljare.

Jag får testa boka en provkörning av EQE så får vi se vad som händer :D
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Lurkern »

De handlarna har förmodligen inte fått någon större tilldelning att sälja.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Legato »

toppo skrev: 07 sep 2023 07:25
Legato skrev: 07 sep 2023 07:01
toppo skrev: 07 sep 2023 06:30
Remuz skrev: 06 sep 2023 20:40
Försöker bli klok på konfiguratorn
Jag vill ha en med AP, vinterhjul och drag, inget mer
Jag vill också veta vad den kommer kosta per månad med 2500mil/år på en treårslease samt förmånsvärdet.
Men jag lyckas inte ens börja konfa en miniminivå, den första man får är 849k

Nu fick jag fram 699k, men så fort jag väljer autopilot så måste jag ha ett paket för 125k och ville jag ha uppvärmd ratt var jag tvungen att ha läderklädsel och nån instegslist med AMG logo. Fattar verkligen inget och det känns helt sämst.
Skicka ett mail till en handlare och säg vad du vill ha, svårare än så är det inte att handla bil av ett ”traditionellt” bilmärke.
Håller inte med. Mail gillas inte, man måste vara riktigt old-school och ringa... Gärna många ggr eftersom de är i möten osv.

Har försökt boka provkörning av både EQE och Ioniq 6 utan framgång. Jag är en sån udda typ som tycker man kan förvänta sig av en säljare att de svarar, inte att jag som kund ska behöva tjata och styra upp... Det är tydligen inte något man ska ta för givet.

Nu känns iofs Highland så överlägsen gällande produkt vs pris så det spelar ingen större roll, men lite fascinerande är det ändå hur uselt allt fungerar... De betalar dyrt för att få in leads och sen kastar man bort leadsen.
Jag har visserligen inte pratat med någon Mercedes-handlare, men många Volkswagen och Volvo-säljare senaste året. De svarar då i princip alltid på mail. Ett fåtal har velat ha till ett samtal men de flesta sköter all kommunikation via mail vilket uppskattas av mig som har annat att tänka på på jobbet än att prata i telefon med försäljare.

Jag får testa boka en provkörning av EQE så får vi se vad som händer :D
Jag hatar telefon då jag just älskar flexibiliteten med att maila när man har en stund över. Samma som med forumet, skriver när jag vill, inte när någon annan vill.

Jag har som synes nedan inte varit drivande eller tjatat i processerna nedan, men tycker ändå det är uselt:

Gällande Mercedesen:
Jag: Intresseanmälan via hemsida.
De: Mail tillbaka.
Jag: Svarar att jag gärna kommer och provkör, samt frågar om de har både 350 och 500 tillgängliga för provkörning.
De: Inget svar.

Gällande Hyundaien:
Jag: Intresseanmälan via hemsida.
De: Ringer tillbaka men jag missar samtalet.
Jag: Ringer tillbaka och det är upptaget. Talar då in meddelande och ber dem maila (de har mail i både anmälan och på svararen).
De: Inget svar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Remuz »

Gällande Mercedesen:
Jag: Intresseanmälan via hemsida.
De: Mail tillbaka.
Jag: Svarar att jag vill ha en blå minimalt utrustad med AP och krok
De: Inget svar.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Legato »

Remuz skrev: 07 sep 2023 08:20
Gällande Mercedesen:
Jag: Intresseanmälan via hemsida.
De: Mail tillbaka.
Jag: Svarar att jag vill ha en blå minimalt utrustad med AP och krok
De: Inget svar.
Sjukt trötta.

Håller också med om att online-konfiguratorerna generellt är usla.

Där funkar det bättre med tex Kia/Hyundai där det knappt finns några tillval :D

Med BMW, Audi, Mercedes känns det som det krävs en enveckas kurs för att kunna konfigurera sin bil :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Walker »

ObscureEconomist skrev: 24 aug 2023 09:48
Överföringar mellan banker går samma dag. Clearing görs 5 gånger per dag.
Med de flesta banker går det på ca halvtimmen. Med Länsförsäkringar kan det av någon konstig anledning ta flera timmar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lurkern skrev: 07 sep 2023 07:31
De handlarna har förmodligen inte fått någon större tilldelning att sälja.
Ren spekulation från min sida:

Det här om tilldelning kanske skulle kunna stämma. Gissar att de kört en kampanj i Europa, och nu kanske de tilldelade bilarna för det här kampanjpriset är slut.

Eller så har handlarn bara råkat slarva bort Remuz uppg. pga ett sopigt it-system. Eller ngt...

Och när Legato ville provköra så kanske de hade 1+ års leveranstid. Så då kanske det inte heller fanns några bilar...

Och Ioniq 5 har det ju inte heller funnits några bilar av. Hur länge har vissa fått vänta på den nu? 2+ år?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av ObscureEconomist »

Walker skrev: 07 sep 2023 08:25
ObscureEconomist skrev: 24 aug 2023 09:48
Överföringar mellan banker går samma dag. Clearing görs 5 gånger per dag.
Med de flesta banker går det på ca halvtimmen. Med Länsförsäkringar kan det av någon konstig anledning ta flera timmar.
Som sagt, det baseras på clearingen
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev: 07 sep 2023 09:43
Lurkern skrev: 07 sep 2023 07:31
De handlarna har förmodligen inte fått någon större tilldelning att sälja.
Ren spekulation från min sida:

Det här om tilldelning kanske skulle kunna stämma. Gissar att de kört en kampanj i Europa, och nu kanske de tilldelade bilarna för det här kampanjpriset är slut.

Eller så har handlarn bara råkat slarva bort Remuz uppg. pga ett sopigt it-system. Eller ngt...

Och när Legato ville provköra så kanske de hade 1+ års leveranstid. Så då kanske det inte heller fanns några bilar...

Och Ioniq 5 har det ju inte heller funnits några bilar av. Hur länge har vissa fått vänta på den nu? 2+ år?...
Det vore extremt korkat att köra betald marknadsföring för att samla in leads för specifikt provkörning om man sedan inte vill att någon ska provköra.

Mercedes har drösvis med lagerbilar av EQE. Ioniq 6 är helt nylanserad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev: 07 sep 2023 10:04
SwedishAdvocate skrev: 07 sep 2023 09:43
Lurkern skrev: 07 sep 2023 07:31
De handlarna har förmodligen inte fått någon större tilldelning att sälja.
Ren spekulation från min sida:

Det här om tilldelning kanske skulle kunna stämma. Gissar att de kört en kampanj i Europa, och nu kanske de tilldelade bilarna för det här kampanjpriset är slut.

Eller så har handlarn bara råkat slarva bort Remuz uppg. pga ett sopigt it-system. Eller ngt...

Och när Legato ville provköra så kanske de hade 1+ års leveranstid. Så då kanske det inte heller fanns några bilar...

Och Ioniq 5 har det ju inte heller funnits några bilar av. Hur länge har vissa fått vänta på den nu? 2+ år?...
Det vore extremt korkat att köra betald marknadsföring för att samla in leads för specifikt provkörning om man sedan inte vill att någon ska provköra.

Mercedes har drösvis med lagerbilar av EQE. Ioniq 6 är helt nylanserad.
Mindes fel om Ioniq 6...

Ang. Mercan: Men vad ska de göra om det är så att bilarna är slut? De kanske inte vill binda upp sig till ett visst pris med så lång framförhållning... Och det verkar ju inte som Remuz är ute efter en lagerbil...

Och om bilarna har sålt slut så har väl reklamen åtm. funkat hyfsat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev: 07 sep 2023 10:16
Legato skrev: 07 sep 2023 10:04
SwedishAdvocate skrev: 07 sep 2023 09:43
Lurkern skrev: 07 sep 2023 07:31
De handlarna har förmodligen inte fått någon större tilldelning att sälja.
Ren spekulation från min sida:

Det här om tilldelning kanske skulle kunna stämma. Gissar att de kört en kampanj i Europa, och nu kanske de tilldelade bilarna för det här kampanjpriset är slut.

Eller så har handlarn bara råkat slarva bort Remuz uppg. pga ett sopigt it-system. Eller ngt...

Och när Legato ville provköra så kanske de hade 1+ års leveranstid. Så då kanske det inte heller fanns några bilar...

Och Ioniq 5 har det ju inte heller funnits några bilar av. Hur länge har vissa fått vänta på den nu? 2+ år?...
Det vore extremt korkat att köra betald marknadsföring för att samla in leads för specifikt provkörning om man sedan inte vill att någon ska provköra.

Mercedes har drösvis med lagerbilar av EQE. Ioniq 6 är helt nylanserad.
Mindes fel om Ioniq 6...

Ang. Mercan: Men vad ska de göra om det är så att bilarna är slut? De kanske inte vill binda upp sig till ett visst pris med så lång framförhållning... Och det verkar ju inte som Remuz är ute efter en lagerbil...

Och om bilarna har sålt slut så har väl reklamen åtm. funkat hyfsat...
Bilarna är som sagt inte slut. För Remuz möjligen, men inte för mig. Kampanjen pågår dessutom året ut, så det vore extremt usel planering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Remuz »

Nu fick jag svar att man måste ha ett paket för 125k för att få AP. Hejdå…
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Mercedes EQE Electric Sedan

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Remuz skrev: 07 sep 2023 17:45
Nu fick jag svar att man måste ha ett paket för 125k för att få AP. Hejdå…
Låter märkligt. Ska kolla med handlaren då jag är intresserad av EQ-modellerna
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar