Långresor med leasad bil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Långresor med leasad bil

Inlägg av thedude »

Läser på nätet att om man har en leasingbil så ska man kolla med leasingbolaget ifall det finns restriktioner, skaffa papper eller annat man ska tänka på vid längre resor. Jag har DNB och det har många andra här också. Är det något man ska kolla med DNB? Hur har ni gjort?
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Långresor med leasad bil

Inlägg av David D »

Jag har mailat DNB att jag tex ska bila i Kroatien i juli. De har svarat väldigt snabbt med ett intyg man kan visa upp i en poliskontroll. Jag har aldrig visat intyget.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Långresor med leasad bil

Inlägg av Feddan »

När jag lease:ade via DNB 2015 så var en klausul att man fick inte ta bilen utanför Sverige utan DNBs godkännande.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Långresor med leasad bil

Inlägg av thedude »

Vilken tur att jag frågade då :)
Jag har gjort ett par resor hittills utan att ha kontaktat DNB men ringde nu och kommer att skicka ett mail till dem så får jag intyget.

Relaterat till det är grönt kort från TryggHansa, har dem fortfarande sånt och behövs det kanske?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Långresor med leasad bil

Inlägg av e5m1r »

thedude skrev:
Vilken tur att jag frågade då :)
Jag har gjort ett par resor hittills utan att ha kontaktat DNB men ringde nu och kommer att skicka ett mail till dem så får jag intyget.

Relaterat till det är grönt kort från TryggHansa, har dem fortfarande sånt och behövs det kanske?
Beror på vart du ska
EU behöver du i regel inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Långresor med leasad bil

Inlägg av hed »

Inga problem med Sixt leasing. Behövde inget intyg från dem när jag frågade förra året. Bara att jag hade med blåa regbeviset i bilen.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Långresor med leasad bil

Inlägg av thedude »

hed skrev:
Inga problem med Sixt leasing. Behövde inget intyg från dem när jag frågade förra året. Bara att jag hade med blåa regbeviset i bilen.
Bra att du nämner regbeviset, har aldrig det i bilen annars
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Långresor med leasad bil

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
thedude skrev:
Vilken tur att jag frågade då :)
Jag har gjort ett par resor hittills utan att ha kontaktat DNB men ringde nu och kommer att skicka ett mail till dem så får jag intyget.

Relaterat till det är grönt kort från TryggHansa, har dem fortfarande sånt och behövs det kanske?
Beror på vart du ska
EU behöver du i regel inte
Inom EU behövs det inte nej, och ej heller till Schweiz, Norge och Island och Serbien.

Till Nordafrika, större delen av övriga Europa samt Iran behövs det. Annars riskerar du att behöva köpa en försäkring vid gränsen om du inte har det gröna kortet, och dessa är oftast bara trafikförsäkringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar