Lane departure avoidance

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Lane departure avoidance

Inlägg av kenny »

Körde lite halvsmal landsväg idag fån mitt föräldrahem, så jag känner vägarna där väldigt bra. Dom är inte supersmala men dom är så smala att man ofta kommer ut i gruset i vägrenen med två hjul när man får mötande trafik.

Helt oförberedd så slängde bilen tillbaka mig in i mot mitten idag när jag drog mig ut i kanten för att det kom en mötande bil. Obehagligt som fan, och jag tänkte att det var tur att jag gick ut så tidigt mot kanten att jag hann göra det igen efter att bilen dragit in mig. Tänkte att det var väl en tillfällighet att den var så känslig, men sen hände det två gånger till inom loppet av 200m.

Så ja jag fick stanna och stänga av funktionen, eftersom det var så sjukt obehagligt, kändes direkt farligt faktiskt, om man skulle lämna plats senare liksom närmre inpå själva mötet.

Men ja det är ju den funktionen som aktiveras igen varje körning. Riktig skit, första gången jag blivit genuint nervös av bilens beteende.

Är det någon annan som upplevt samma sak? Jag tycker det är så pass problematiskt att jag ska försöka rapportera min upplevelse till Tesla. Jag måste ju komma ihåg att stänga av det varje gång jag kör ut där, annars känns det som det överhängande risk att det smäller tillslut.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Re: Lane departure avoidance

Inlägg av Elix747 »

Är inte heller förtjust i funktionen med styrning.
Jag har den på inställd på ”warning” och då vibrerar det i ratten istället. Bilen står kvar i det läget vid varje körning.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Elix747 skrev:
Jag har den på inställd på ”warning” och då vibrerar det i ratten istället. Bilen står kvar i det läget vid varje körning.
Ja vibreringen har jag också igång, men det stod när jag slog av funktionen jag nämner ovan, att den kommer aktiveras igen nästa körning (jag har dock inte kört sen dess så har inte dubelkollat).
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

kenny skrev:
Elix747 skrev:
Ja vibreringen har jag också igång, men det stod när jag slog av funktionen jag nämner ovan, att den kommer aktiveras igen nästa körning (jag har dock inte kört sen dess så har inte dubelkollat).
Testade att medvetet vingla lite på motorvägen med ”warning” inställning.
Om jag styr och håller i ratten går det bra att köra över linjer och bilen ger vibrato i ratten. Om jag inte håller i ratten så styrde bilen ibland tillbaka in i filen och piper att jag skall ta kontroll.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Zindar
Teslaägare

Inlägg av Zindar »

kenny skrev:
Elix747 skrev:
Jag har inte slagit på den och den slår inte på sig själv automatiskt. Kolla om det inte är så att inställningen sparas i din profil och det är därför du får den påslagen varje gång. Alltså, slå av, spara profil och testa igen.

/Erik
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Jag insåg senare att jag använde fel namn på funktionen, den består ju av två delar, en warning och en emergency avoidance eller något. Där den första vibrerar i ratten och den andra aktivt styr bilen in i filen igen. Min uppfattning är att den första (varningen) går att stänga av permanent, men den andra går bara att stänga av per körning och aktiveras sen igen (detta i enlighet med meddelandet man får när man stänger av den).

Ska dubbelkolla det ang profilen, men som jag förstår meddelandet (och change logen för uppdateringen, och andra inlägg tidigare) så är det inte meningen att det ska gå att stänga av permanent.

Jag var kanske lite otydlig i mitt första inlägg, men det jag refererar till är alltså funktionen som styr tillbaka bilen in i filen, dvs, när jag gick ut mot väggrenen för att lämna plats åt mötande trafik, så tvingade bilen in mig mot mitten av vägen igen, flera gånger på rad. Mer info här: https://www.tesla.com/sv_SE/blog/more-a ... edirect=no där det också beskrivs att den inte går att stänga av permanent.
Användarvisningsbild
Rosse
Teslaägare

Inlägg av Rosse »

Jag har precis samma fenomen!
Tänkte skriva ett inlägg om det när jag såg detta som beskriver mitt problem precis.

Jag bor så att jag har ca 2 km smal landsväg varje dag till och från hemmet.
2-3 gånger varje dag är jag på väg att fronta med mötande trafik när bilen styr tillbaka in efter att jag gått ut med hjulen på väglinjen för att ge utrymmer för mötande trafik.

Första gången höll jag på att sladda av vägen med otäcka kast fram och tillbaka.
Jag var helt oförberedd bär bilen styrde in mot mötande bilt precis innan mötet.
Av ren reflex rå överreagerade jag med rattrörelsen för att komma ut kollisionskursen vilket resulterade i två hjul utanför vägbanan och sedan en sladd tillbaka in på asfalten.

Rent skit att detta inte går att stänga av permanent!
Man glömmer det ju hela tiden...
Nu får jag köra i 20-30 km/h när jag får möten på den vägen med en rejäl kö bakom rom resultat. (det är 70 väg)
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Rosse skrev:
Tänkte skriva ett inlägg om det när jag såg detta som beskriver mitt problem precis.

2-3 gånger varje dag är jag på väg att fronta med mötande trafik när bilen styr tillbaka in efter att jag gått ut med hjulen på väglinjen för att ge utrymmer för mötande trafik.

Första gången höll jag på att sladda av vägen med otäcka kast fram och tillbaka.
Jag var helt oförberedd bär bilen styrde in mot mötande bilt precis innan mötet.
Av ren reflex rå överreagerade jag med rattrörelsen för att komma ut kollisionskursen vilket resulterade i två hjul utanför vägbanan och sedan en sladd tillbaka in på asfalten.

Nu får jag köra i 20-30 km/h när jag får möten på den vägen med en rejäl kö bakom rom resultat. (det är 70 väg)
Ja exakt, jag tycker det är sjukt att "ingen" annan verkar ha upplevt detta, eftersom denna tråden är halvt död. Personligen så reagerade jag inte direkt med en överreaktion som tur var första gången, men tanken slog mig att det inte hade varit helt onaturligt att överkompensera precis som du beskriver.

Ironiskt om två teslor möts och dom båda svänger rakt in i varandra och frontalkrockar. :) Men ja, det GÅR ju att stänga av, dock inte permanent dessvärre, vilket är rätt kasst ja.

Man får ju försöka komma ihåg att slå av funktionen när man ska ut på sådana vägar, men jag skulle vilja beskriva problemet direkt till Tesla, men hittar inget ställe där man lämnar feedback på funktioner liksom. Är det någon som kanske känner till hur man går tillväga för att göra det?
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Rosse skrev:
Så det går att overrida det? Finns detta för bara M3:or och vilken SW version? Känns olustigt att uppleva det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Blir ju kul när det blir vinterväglag igen...
Då kommer systemet dessutom få problem med att tolka vårt linjerna är
dessutom vilket kan leda till "korrigeringar" även om man kör perfekt.... Trevlig funktion... not.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

kenny skrev:
Rosse skrev:

Ja exakt, jag tycker det är sjukt att "ingen" annan verkar ha upplevt detta, eftersom denna tråden är halvt död. Personligen så reagerade jag inte direkt med en överreaktion som tur var första gången, men tanken slog mig att det inte hade varit helt onaturligt att överkompensera precis som du beskriver.

Ironiskt om två teslor möts och dom båda svänger rakt in i varandra och frontalkrockar. :) Men ja, det GÅR ju att stänga av, dock inte permanent dessvärre, vilket är rätt kasst ja.

Man får ju försöka komma ihåg att slå av funktionen när man ska ut på sådana vägar, men jag skulle vilja beskriva problemet direkt till Tesla, men hittar inget ställe där man lämnar feedback på funktioner liksom. Är det någon som kanske känner till hur man går tillväga för att göra det?
Håll inne höger rattknapp, säg bug report och vad som är problemet.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Jag hade samma problem, men läste någonstans om man sätter den på "varning" så styr den inte upp.
Det verkar som det har hjälpt och den inställningen behåller den
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Inlägg av foolip »

Funktionen har aktiverats när min fru övningskört när jag inte tyckte det var motiverat, skulle gärna vilja stänga av tills de fixat till det.

Har även lyfts på reddit:
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare

Inlägg av bolleboll »

MarkusL skrev:
kenny skrev:
Håll inne höger rattknapp, säg bug report och vad som är problemet.
Jag har skickat in flera felrapporter och åsikter om "förbättringar" (vilket är mina egna åsikter om vad som är en förbättring) :D till Tesla kundsupport:
customersupport (at) tesla.com
Du kan också skicka till svenska mailadressen.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
JwK

Inlägg av JwK »

Samma här, vart riktigt otrevligt några gånger, nu håller jag stenhårt i ratten vid möte istället.
Jag har försökt lista ut när det händer och inte, jag funderar på om det händer oftare när det finns faktiskt hinder vid vägkanten tex högt gräs, men inte dragit några slutsatser ännu. Det om att det händer när man inte aktivt styr mot kanten kanske också är en sak att undersöka.

Jag tror det händer oftare på linjerad väg. Jag har några mil mycket smal enfilig landsväg men som är nylagd och har vita sträck längst med sidorna.
Skriv svar