CarPlay över WiFi?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

CarPlay över WiFi?

Inlägg av danni »

En av veckans nyheter från Apple var att CarPlay numera inte kräver en särskild sladdanslutning, utan går att köra trådlöst (såvitt jag kunnat läsa mig till genom en kombination av Bluetooth och WiFi). Det skulle innebära att det borde vara möjligt för Tesla att utveckla en CarPlay-integration som fungerar på alla befintliga bilar (för de har WiFi, eller hur?) och pusha ut. Det hade verkligen varit högintressant i min mening. Finns det någon bil som har allt att vinna på en sån integration så är det Model S med sina gigantiska skärmar!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8742
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av Pontus »

En kanske dum fråga, vad tillför carplay och vilka begränsningar har den (alla Apple saker är ju begränsade)?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
En kanske dum fråga, vad tillför carplay och vilka begränsningar har den (alla Apple saker är ju begränsade)?
CarPlay är ett sätt att ge telefonen tillgång till bilens gränssnitt - stora skärmen, lilla skärmen, pekfunktioner, rattknappar, etc. Det innebär att du kan köra appar (navigation, musik, telefonfunktion, etc) från telefonen på ett mycket mer naturligt sätt i bilen. Den stora begränsningen i dagsläget är att Apple ännu inte gjort det fritt fram för alla tillverkare att utveckla CarPlay-stöd i sina appar, utan det är ett begränsat antal. Därför kan du inte köra Waze över CarPlay än, men jag misstänker att det kommer så småningom.

I grund och botten är det samma princip som ligger bakom Android Auto, om jag förstått det rätt. Och grundprincipen känns ganska sund. Vi kan nog vara överens de allra flesta av oss om att appar i bilar är något som måste hända. Men varför krångla till bilarna mer än nödvändigt istället för att utnyttja de resurser och möjligheter som vi alla redan har i våra telefoner?

Här finns lite mer info: https://www.apple.com/ios/carplay/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av thebishop »

alla Apple saker är ju begränsade
Till skillnad från...? ;)

Jag tror de flesta i dag är glada över den "begränsade" iPhonen (oavsett insikt om att utan den skulle det inte funnits någon Android i nuvarande skepnad heller) som ledde till att knapptelefonerna dog sin rättmätiga död.

Men för att återkoppla till huvudpoängen - den största app-plattformen idag är ju förmodligen telefonen (oavsett Android eller Apple) - att försöka konkurrera med den från Teslas sida känns vanskligt för att formulera sig försiktigt. Vad CarPlay ger är bra integration som nämns ovan - kan bara till 110% hålla med om:
Men varför krångla till bilarna mer än nödvändigt istället för att utnyttja de resurser och möjligheter som vi alla redan har i våra telefoner?
vad gäller appar. Till exempel idag tänkte jag - "hade varit juste att få väderprognosen tillsammans med kalendern när jag sätter mig på morgonen i bilen" (jag har kalendersynk) - och tänkte sedan att Tesla behöver bygga och integrera med vädertjänst - totalt bortkastat när man har det i telefonen...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8742
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av Pontus »

Det låter ju som en bra tanke att kunna köra telefonens alla appar. Bilar som har Carplay idag hur fungerar det, får man Carplay som en extra flik i överkant så att man kan gå tillbaka till bilens grund system?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av danni »

Ja, precis, man har ju redan det man behöver i telefonen på ett helt annat sätt än i bilen. Det blir lättare att skräddarsy efter egna behov. Och dessutom, en annan stor fördel - när man byter bil tar man med sig det man har, istället för att vara utlämnad till vad för lösning den nya bilens tillverkare än hittat på.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av thebishop »

Det kan se ut så här på en tredje-parts Pioneer:

(https://www.apple.com/ios/carplay/)

Tyvärr har man inte access till alla appar, men, men....
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av Bod »

Borde inte denna tråd ligga under övrigt? ;)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
PatrikHjelt
Inlägg: 101
Blev medlem: 04 mar 2014 22:28
Ort: Västansjö, Umeå

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av PatrikHjelt »

Bod skrev:
Borde inte denna tråd ligga under övrigt? ;)
Stämmer, har flyttat den till Övrigt.
Patrik Hjelt
Community Manager
Tesla Club Sweden
Vi finns på Telegram, TeslaClubSweden också.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av danni »

Ptjae, det beror väl på hur man ser det. Min förhoppning var ju att Tesla ska implementera funktionaliteten i Model S, även om det är lite spekulativt. Men den trivs nog bra i "Övrigt" också :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
cavebring
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 jun 2015 17:35
Ort: Halmstad

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av cavebring »

Jag kan förstå att CarPlay tillför mycket för många "dumma" bilar. Men trots den enorma tekniknörd jag är kan jag inte se vad detta skulle tillföra teslan.

Tesla mjukvaran har allt carplay tillför, det skulle isåfall vara mer intressant att öppna upp TeslaOS för tredjeparts applikationer. Som tex spotify och plugshare tex.
P85D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av danni »

cavebring skrev:
Jag kan förstå att CarPlay tillför mycket för många "dumma" bilar. Men trots den enorma tekniknörd jag är kan jag inte se vad detta skulle tillföra teslan.

Tesla mjukvaran har allt carplay tillför, det skulle isåfall vara mer intressant att öppna upp TeslaOS för tredjeparts applikationer. Som tex spotify och plugshare tex.
CarPlay kan vara ett lättare sätt att åstadkomma samma sak - att med mycket mindre jobb inte bara tillåta appar, utan också få tillgång till en större mängd befintliga appar, istället för att lita på att utvecklare gör specialversioner för Tesla. Istället för att alla gör sin grej, med unika gränssnit och unika appar för varje bil, så kan man centralisera det hela och flytta över ansvaret till telefonen istället. Bättre för alla.

Men visst, det vore nästan lika välkommet att Tesla helt enkelt öppnar upp för appar i bilen. Det verkar ju dock inte hända det närmaste, och det är oerhört mycket mer arbete för Tesla än att implementera stöd för CarPlay.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: CarPlay över WiFi?

Inlägg av pegs »

Det finns ganska många bilmärken och Tesla är (2015 iaf) ett litet nisch-märke.

Skulle trenden bli att många biltillverkare släpper sina egna sdk som används för att bygga appar specifika för ett bilmärke misstänker jag att Tesla skulle hamna långt ner i listan för många app-tillverkare. 50 000 sålda bildar utgör en liten klick i världens totala bilpark.
Skulle CarPlay och Android Auto slå igenom, vilket jag tror starkt att de kommer att göra, så kan Tesla lika gärna ligga på framkant, som att komma "sent till partyt".
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Skriv svar