Kö vid Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Zoidberg »

radiocity skrev:
Det här är nog det bästa som kan hända i Sverige, tänk på alla norrmän som kommer hit. som turistar i Sverige

Ja, med tanke på vad en pizza kostar i norge måste det vara kalasbra att köra över gränsen för att snabbladda och ta sig en bit mat. Hade jag också gjort! ;)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Som icke Teslaägare funderar jag på hur det fungerar när det är köbildning vid SuC.

Beter sig Teslaägare som de intelligenta människorna de verkar vara och väntar på sin tur för att få ladda, eller beter de sig lika idiotiskt som de flesta ICE ägarna gör när det är fullt med bilar vid pumparna på macken.

I samma ögonblick som det blir kö på macken utbryter anarki. Bilarna börjar plötsligt köra kors och tvärs, och den som är mest hänsynslös och tränger sig mest vinner tydligen. :evil:

(Men det är klart; Vem vill stanna längre än nödvändigt på en plats med en massa avgaser och stinkande bensin och diesel ;))
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Herr X »

Nicke Nyfiken skrev:
Som icke Teslaägare funderar jag på hur det fungerar när det är köbildning vid SuC.
De gånger som jag varit med om att det varit fullt bildas en liten kö och man är respektfulla mot varandra. När jag själv laddar och det står bilar i kö, ser jag till att åka precis när jag måste och inte fyller mer än jag precis behöver. Gissar att andra gör på samma sätt - andra Teslaförare brukar nicka mot mig när de kör som för att säga "varsågod".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Surfaren »

dowzee skrev:
Högtryck i Falkenberg! Idag var det jag o sju norrmän som laddade.
Jahaa, det är du som kör vit bil med personlig skylt som jag inte förstår vad den betyder. :) Jag fick med dig på bild i InfraCity tror jag bestämt (se nedan).
Telsa skrev:
Det slog mig att om man skulle se ~6 stycken svenskregistrerade teslor vid samma tillfälle så ser man 1% av alla som finns i Sverige just nu. Det motsvarar att se 50000 bilar vid en bensinstation samtidigt. :lol:
Vi var fem stycken svenska (tre röda flankerade av två vita) i InfraCity som jag tog en bild på. Sekunder efter rullade en grå in och tog sista platsen. Jag är inte helt säker på om den var svensk dock. Samma dag såg jag två Teslataxi mer eller mindre avlösa varandra där. Men hellre än fler stolpar får Tesla gärna bygga en till SuC nån annanstans utefter den vägen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dowzee
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 nov 2014 18:02
Ort: Falkenberg

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av dowzee »

Surfaren skrev:
Jahaa, det är du som kör vit bil med personlig skylt som jag inte förstår vad den betyder. :) Jag fick med dig på bild i InfraCity tror jag bestämt (se nedan).
Hehe du kommer nog på det snart! ;)
Bilden ser jag inte.
S85, Pearl White. #NOOIL4M
Renault Zoe, Black Star Metallic.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Surfaren »

dowzee skrev:
Hehe du kommer nog på det snart! ;)
Bilden ser jag inte.
Jag kom på det nu när jag tittade på bilden igen. "No oil for me". Haha :)

Jag tror jag fick med ett litet syftningsfel. Jag orkade inte leta fram mitt inlägg med bilden för Teslaspotting-tråden är så jäkla lång. Nu sitter jag vid datorn så det gick snabbare, här är mitt inlägg med bilden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 685#p33685
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av leiflodde »

Har kört förbi stationen i Lödde några ggr idag och vi 13-tiden var det fullt och 3 som cirklade runt senare även en Tesla som laddade på Clever.

Ett tips om det är fullt på Teslas station och om man har ChaDemo adapter bara att plugga in och skicka ett sms så funkar det.
20161029_131527.jpg
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Ampera »

Jag var där vid 13 och stod först på SuC, men eftersom det går långsammare mot slutet så flyttade jag över till Eon typ2 jag har 22kw ombord så det gick lika snabbt och andra kunde snabbladda. Det kom en BMW 330e(leksaksbil, klarar Lödde-Malmö precis på batteri). Som körde när han såg att jag hade den fria laddaren...han blev elad av mig :lol:
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av chaffis75 »

Går tydligen i vågor för jag körde förbi lödde super charger vid 15 idag och då var där bara en tesla... Bor i lödde så man har lite koll på den trots man inte kör tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av lator »

Ampera skrev:
Jag var där vid 13 och stod först på SuC, men eftersom det går långsammare mot slutet så flyttade jag över till Eon typ2 jag har 22kw ombord så det gick lika snabbt och andra kunde snabbladda. Det kom en BMW 330e(leksaksbil, klarar Lödde-Malmö precis på batteri). Som körde när han såg att jag hade den fria laddaren...han blev elad av mig :lol:
Jag passade på att provköra en sån dära "leksaksbil" medan Leafen var inne på service igår. Ganska trevlig liten sak i ungefär 25 km, sen skakade det till med ett hiskeligt oväsen... det var ICE (motorn). ;)
Ganska udda också att köra en elbil som växlar titt som tätt. Varför göra det enkelt när man kan göra det komplicerat! :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
kontakten2

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av kontakten2 »

Nästan fullt i lödde så står denna x (sopa) och INTE laddar.
DSC_1859.JPG
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ägs av TM Sweden AB Aminogatan 32 B Mölndal :oops:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
PerH
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 apr 2016 13:01

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av PerH »

Men då borde du hjälpt killen att stoppa i sladden Hen var nog Jul stressad
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Ampera »

Tror den laddstolpe är trasig, hade en kollega som provade den i veckan och det gick inte att ladda då hela anslutnings kontakten var trasig. Felanmälan!
Men du kan ladda hos Eon bredvid gratis oxå, Har du chardemo går det på halv fart, annars blir det typ2
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Har Tesla själva ställt den där med flit för att blockera stolpen? Isf vore det snyggare att täcka
över den med en sån "påse"...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Franz »

Kanske bara helt enkelt glömt stoppa in kabeln? Eller så van av hemliga tester med automatisk laddning att de trodde att det skulle lösa sig självt ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 sep 2014 23:34
Ort: Åhus

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av mikl »

Stod även där kl 13 när vi var och laddade, problem med bilen?
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Detta kan nog få bort dom värsta rötäggen, 3.20kr per minut efter att man är 100% laddad: https://www.tesla.com/sv_SE/blog/improv ... edirect=no
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av apkungen »

Jo fast då måste den nog vara inkopplad.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Pontus »

apkungen skrev:
Jo fast då måste den nog vara inkopplad.
Kan den inte känna av vilken bil det är med nyckelsignalen eller en kamera?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av chaffis75 »

apkungen skrev:
Jo fast då måste den nog vara inkopplad.
Jo men har de kopplat loss sig så flyttar de väl sig också?
Grejen är väl att de sätter bilen på laddning och går sedan och handlar i ett par timmar.

Detta känns som en bra lösning men framtiden får väl visa om de funkar.

Antar detta blir möjligt eftersom man utvecklat möjligheten för att ta betalt för nya bilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev:
apkungen skrev:
Jo fast då måste den nog vara inkopplad.
Jo men har de kopplat loss sig så flyttar de väl sig också?
Grejen är väl att de sätter bilen på laddning och går sedan och handlar i ett par timmar.

Detta känns som en bra lösning men framtiden får väl visa om de funkar.

Antar detta blir möjligt eftersom man utvecklat möjligheten för att ta betalt för nya bilar.
Om du tittar några inlägg högre upp så ser du att apkungen refererar till den Model X som stått större delen av dagen på SuCen i Lödde utan att vara inkopplad.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av ALDA »

Hej!
Fråga från en svensk boende i Norge, som planerar sin första långresa från Oslo till Stockholm över en helg:
Har sett på norska FB-gruppen att det kan vara svårt att få ladda i Sollentuna pga. att det ofta är massa taxibilar som "ockuperar" laddarna. Jag kommer att ha behov av att ladda här både vid dit- och tilbakaresa (har en 60D utan laddmöjlighet i Stockholm), så min fråga till er som laddar här ofta:
Kan man förvänta att stå i kö för att få ladda här, eller är det inte så illa? Jobbigt att "wasta" massa tid på väntande, när man har laddat i Karlstad och Arboga på vägen redan...
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Leo »

Utifrån det som skrivits och de gånger jag själv passerat där. Så JA ofta taxibilar där men NEJ sällan någon längre kö/kötid.

Dvs oftast så funkar det bra att få ladda direkt där. (Nästan alltid med sällskap av 1-3 taxibilar dock)

Servicecentret ligger ju 500m därifrån. Deras SuC är oftast upptagna av olika bilar men kan ju vara värt att kolla om det är kö. Däremot har jag för mig att jag läst att de är bortplockade från bilens navigator som "publika SuC".
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av ALDA »

Leo skrev:
Utifrån det som skrivits och de gånger jag själv passerat där. Så JA ofta taxibilar där men NEJ sällan någon längre kö/kötid.

Dvs oftast så funkar det bra att få ladda direkt där. (Nästan alltid med sällskap av 1-3 taxibilar dock)

Servicecentret ligger ju 500m därifrån. Deras SuC är oftast upptagna av olika bilar men kan ju vara värt att kolla om det är kö. Däremot har jag för mig att jag läst att de är bortplockade från bilens navigator som "publika SuC".
OK, tack för svar och tips om Servicecenter, då ska det nog lösa sig!
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Skriv svar