De kollar på hur antalet registrerade laddbara fordon varierar till skillnad från BilSweden som kollar på antal sålda. Detta betyder att Powercirkle även tar med privatimport men även räknar bort export vilket är anledningen till att antal Nissan Leaf minskade i oktober precis som september.
Ok, så du menar att det är många Leaf som gått på export i Oktober? Vilka köper bilar i Sverige för export?? Och varför??
Edit: Ah... Är det alltså minus t.ex om begagnade bilar går på export? Så om en tre år gammal Leaf köps för export räknar dom såklart bort det från hur många laddande bilar som bilparken ökar..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ok, så du menar att det är många Leaf som gått på export i Oktober? Vilka köper bilar i Sverige för export?? Och varför??
Edit: Ah... Är det alltså minus t.ex om begagnade bilar går på export? Så om en tre år gammal Leaf köps för export räknar dom såklart bort det från hur många laddande bilar som bilparken ökar..
Precis, många Leaf som har som gått ut leasing skickas till Norge då de är lättare att sälja där.
Nu har statistiken för November kommit och det såldes ytterligare en gång över 2000 laddbara bilar, hela 2248 stycken. Detta ger en andel på hela 6,9% av hela försäljningen. Nackdelen i November dock är att rena elbilar bara fick 261 vilket gjorde att de blev krossade av laddhybrider. För Tesla så såldes det 67 Model S och 28 Model X.
Tänk att mer än en fjärdedel av alla laddbara fordon i Sverige är registrerade i Stockholm kommun, antagligen populära plug-in hybrider som förmånsbilar i företag.
Precis, förmånsbilar som är leasade från något leasingbolag, varav de flesta råkar ligga i Stockholm.
Sixt / Fleet Manager kör dock från Malmö, så Malmö får också en del extra i statistiken. Är väl dock bara operationellt leasade bilar som är registrerade på leasingbolaget, finansiellt leasade står väl på den som leasar? (Jag har op. leasing så vet bara vad som gäller där, ibland lite meck, kunde inte överklaga en P-bot nyligen tex...).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Om ökningen totalt för supermiljöbilar kommer fortsätta i samma takt som senaste månaderna kommer siffrorna se ut så här:
Om ett år 12%
Om två år 22%
Om tre år 39%
om fyra år 69%
Den ökningen är väl kanske inte helt realistisk.. det kommer bromsa av när det ökat lite till tror jag... men om vi räknar på 50% ökning per år är vi på 35% om fyra år. och alltså över 50% år 2022.
Frågan är om biltillverkarna hinner med efterfrågan? Och om tillräckligt med offentliga laddare kommer upp för att det ska funka i städerna för alla som vill ha elbil och bor i lägenhet.
Sen tror jag skillnaden elbilar/hybrider till stor det beror på utbud. Så snart fler tillverkare får ut vettiga elbilar (med rimlig leveranstid!) kommer den siffran snabbt förändras.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tänk att mer än en fjärdedel av alla laddbara fordon i Sverige är registrerade i Stockholm kommun, antagligen populära plug-in hybrider som förmånsbilar i företag.
Precis, förmånsbilar som är leasade från något leasingbolag, varav de flesta råkar ligga i Stockholm.
Sixt / Fleet Manager kör dock från Malmö, så Malmö får också en del extra i statistiken. Är väl dock bara operationellt leasade bilar som är registrerade på leasingbolaget, finansiellt leasade står väl på den som leasar? (Jag har op. leasing så vet bara vad som gäller där, ibland lite meck, kunde inte överklaga en P-bot nyligen tex...).
Har finansiell med sixt och bilen står på dem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Nu har Powercykel som kollar på antal registrerade fordon och inte försäljningen vilket betyder att de räknar med import men räknar bort export lämnat deras statistik för november. Antalet laddbara fordon i Sverige ökade med 1981 stycken vilket gör att vi för fjärde månaden i rad slår nytt rekord.
De har också gjort en större uppdateringar av deras hemsida där de delar med sig av statistiken.
Tänk att mer än en fjärdedel av alla laddbara fordon i Sverige är registrerade i Stockholm kommun, antagligen populära plug-in hybrider som förmånsbilar i företag.
Precis, förmånsbilar som är leasade från något leasingbolag, varav de flesta råkar ligga i Stockholm.
Sixt / Fleet Manager kör dock från Malmö, så Malmö får också en del extra i statistiken. Är väl dock bara operationellt leasade bilar som är registrerade på leasingbolaget, finansiellt leasade står väl på den som leasar? (Jag har op. leasing så vet bara vad som gäller där, ibland lite meck, kunde inte överklaga en P-bot nyligen tex...).
Många större bolag har även huvudkontor i storstäderna som gör att bilarna blir registrerade där även fast brukarna bor på "landet".
Nu har Powercykel som kollar på antal registrerade fordon och inte försäljningen vilket betyder att de räknar med import men räknar bort export lämnat deras statistik för november. Antalet laddbara fordon i Sverige ökade med 1981 stycken vilket gör att vi för fjärde månaden i rad slår nytt rekord.
De har också gjort en större uppdateringar av deras hemsida där de delar med sig av statistiken.
Nu har Powercykel som kollar på antal registrerade fordon och inte försäljningen vilket betyder att de räknar med import men räknar bort export lämnat deras statistik för november. Antalet laddbara fordon i Sverige ökade med 1981 stycken vilket gör att vi för fjärde månaden i rad slår nytt rekord.
De har också gjort en större uppdateringar av deras hemsida där de delar med sig av statistiken.
Där sprack teorin att först laddare och sen elbilar.
Västerbotten, näst sämst i Sverige på laddare har ungefär lika många elbilar som Dalarna. Blir intressant och se om boende i Dalarna köper fler elbilar eller om det blir vi elbilsägare som bor utanför Dalarna som åker dit?
Nu har decembers siffror kommit in och då levererades det 118 Model S och 41 Model X. Detta gör att under 2017 så såldes det 800 Model S och 483 Model X vilket kan jämföras med 838 Model S och 290 Model X under 2016.
Om vi koller på laddbilar totalt så levererades det endast 289 elbilar och hela 1805 laddhybrider under december. Totalt för 2017 blev det 4217 elbilar och 14 645 laddhybrider vilket kan jämföras med 2945 elbilar och 10 034 laddhybrider elbilar 2016.
Nu har decembers siffror kommit in och då levererades det 118 Model S och 41 Model X. Detta gör att under 2017 så såldes det 800 Model S och 483 Model X vilket kan jämföras med 838 Model S och 290 Model X under 2016.
Om vi koller på laddbilar totalt så levererades det endast 289 elbilar och hela 1805 laddhybrider under december. Totalt för 2017 blev det 4217 elbilar och 14 645 laddhybrider vilket kan jämföras med 2945 elbilar och 10 034 laddhybrider elbilar 2016.
Nu har decembers siffror kommit in och då levererades det 118 Model S och 41 Model X. Detta gör att under 2017 så såldes det 800 Model S och 483 Model X vilket kan jämföras med 838 Model S och 290 Model X under 2016.
Om vi koller på laddbilar totalt så levererades det endast 289 elbilar och hela 1805 laddhybrider under december. Totalt för 2017 blev det 4217 elbilar och 14 645 laddhybrider vilket kan jämföras med 2945 elbilar och 10 034 laddhybrider elbilar 2016.
Tesla står och stampar alltså. I Sverige iaf.
Svenskarna väntar på att Volvo och WW ska börja sälja elbilar i alla dess storlekar (Det känns som det när jag pratar med folk)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Stampar skulle jag inte kalla det. Totalt har de ju sålt klart fler bilar än förra året. Ligger typ i nivå med Porsche. Jag är förvånad att det sålts så många model x ändå med tanke på hur himla mycket dyrare X är än S som förmånsbil.
Stampar skulle jag inte kalla det. Totalt har de ju sålt klart fler bilar än förra året. Ligger typ i nivå med Porsche. Jag är förvånad att det sålts så många model x ändå med tanke på hur himla mycket dyrare X är än S som förmånsbil.
2016: 838 + 290 = 1128
2017: 800 + 483 = 1283
Ja, det är en ökning på 13,7%. Men det är ju ändå i absoluta tal väldigt liten skillnad. Och Model S backar till och med.
Svenskarna väntar på att Volvo och WW ska börja sälja elbilar i alla dess storlekar (Det känns som det när jag pratar med folk)
Precis som de väntade på att Ericsson och Nokia skulle tillverka smartatelefoner. Men till slut fick de inse att det bara var Apple, Samsung och några Kineser som kunde leverera.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Svenskarna väntar på att Volvo och WW ska börja sälja elbilar i alla dess storlekar (Det känns som det när jag pratar med folk)
Precis som de väntade på att Ericsson och Nokia skulle tillverka smartatelefoner. Men till slut fick de inse att det bara var Apple, Samsung och några Kineser som kunde leverera.
Ja eller så är Tesla en ny minidisc eller betamax?
Svenskarna väntar på att Volvo och WW ska börja sälja elbilar i alla dess storlekar (Det känns som det när jag pratar med folk)
Precis som de väntade på att Ericsson och Nokia skulle tillverka smartatelefoner. Men till slut fick de inse att det bara var Apple, Samsung och några Kineser som kunde leverera.
Ja eller så är Tesla en ny minidisc eller betamax?