Jag vet faktiskt inte vad du skrattar åt. Vi vet inte hur det kommer gå för Tesla.Smutt skrev:Ja konkursen är näraVerdi skrev:Ja eller så är Tesla en ny minidisc eller betamax?LarsL skrev:Precis som de väntade på att Ericsson och Nokia skulle tillverka smartatelefoner. Men till slut fick de inse att det bara var Apple, Samsung och några Kineser som kunde leverera.Kulingen skrev:Svenskarna väntar på att Volvo och WW ska börja sälja elbilar i alla dess storlekar (Det känns som det när jag pratar med folk)
Månadens leveransstatistik
Moderator: Redaktion
Re: Månadens leveransstatistik
Re: Månadens leveransstatistik
Pga model s lägre förmånsvärde?Verdi skrev:Den jämförelsen haltar.AGCF skrev:En liten jämförelse lyxsedaner:
Audi A8 29
Audi A7 204
BMW 7 126
BMW 6 102
MB CL och S 106
MB CLS 157
Porsche Panamera 346
Tesla model S 800
Re: Månadens leveransstatistik
På grund av att Model S inte är en lyxsedan. Det är ju inte ens en sedan.apkungen skrev:Pga model s lägre förmånsvärde?Verdi skrev:Den jämförelsen haltar.AGCF skrev:En liten jämförelse lyxsedaner:
Audi A8 29
Audi A7 204
BMW 7 126
BMW 6 102
MB CL och S 106
MB CLS 157
Porsche Panamera 346
Tesla model S 800
Nej men S-klass, A8 och 7-serie handlar om lyx och baksäteskomfort. Båda delarna saknas i en Model S. Jag uppfattar Model S som en förarinriktad bil som dessutom är praktisk och lastar mycket. Och enormt mycket billigare än en lyxlimpa. De faller som stenar i pris. Det gör väl inte Tesla? Och så har vi det här med förmånsvärdet också såklart. Och billigt drivmedel.
Re: Månadens leveransstatistik
Varför? För att tesla inte finns som billigare alternativ ännu i Sverige eller pga lägre förmånsvärde?Verdi skrev:Den jämförelsen haltar.AGCF skrev:En liten jämförelse lyxsedaner:
Audi A8 29
Audi A7 204
BMW 7 126
BMW 6 102
MB CL och S 106
MB CLS 157
Porsche Panamera 346
Tesla model S 800
Re: Månadens leveransstatistik
apkungen skrev:Varför? För att tesla inte finns som billigare alternativ ännu i Sverige eller pga lägre förmånsvärde?Verdi skrev:Den jämförelsen haltar.AGCF skrev:En liten jämförelse lyxsedaner:
Audi A8 29
Audi A7 204
BMW 7 126
BMW 6 102
MB CL och S 106
MB CLS 157
Porsche Panamera 346
Tesla model S 800
Jag har ju redan svarat...
Re: Månadens leveransstatistik
Men hur många Audi A8, BMW 7-serie och MB S-klass ägare har chaufför är frågan? Prismässigt spelar de i samma liga. Men egentligen har Tesla inga bilar på marknaden som de kan jämföras med i så fall.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Månadens leveransstatistik
Inte Audi A7, BMW 6-serie, MB CLS eller Porsche Panamera heller så det var väl ändå inget vidare argument.Verdi skrev:På grund av att Model S inte är en lyxsedan. Det är ju inte ens en sedan.apkungen skrev:Pga model s lägre förmånsvärde?Verdi skrev:Den jämförelsen haltar.AGCF skrev:En liten jämförelse lyxsedaner:
Audi A8 29
Audi A7 204
BMW 7 126
BMW 6 102
MB CL och S 106
MB CLS 157
Porsche Panamera 346
Tesla model S 800
Vad som är lyx är ju "in the eye of the beholder". Har förståelse för din åsikt, men samtidigt så är det just i ovanstående klass som Model S läggs in i. Som tidigare sagt handlar det väl mest om pris kombinerat med storlek.
Det går såklart att framföra argument för varför inte Model 3 ska jämföras med Audi A4, BMW 3-serie och MB C-klass också, men faktum kvarstår även där att det är dem den jämförs med.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Månadens leveransstatistik
Personligen tycker jag att Model S ligger i klass med BMW 5GT Mercedes E samt Audi A6
Lyxen och kvaliteten på 7 serie S klass samt A8 är ljusår bort
Dessa bilar är också betydligt bekvämare och större ( större för passagerare vill du ha laståsna köp skåpbil )
Lyxen och kvaliteten på 7 serie S klass samt A8 är ljusår bort
Dessa bilar är också betydligt bekvämare och större ( större för passagerare vill du ha laståsna köp skåpbil )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Månadens leveransstatistik
Jag tycker det är svårt att placera in Teslas bilar bland andra tillverkares modeller. Är så många dimensioner som måste vägas in. Totalkostnad, prestanda, utrustning, förfining, utrymmen, byggkvalitet... På vissa områden slår Tesla knockout men på andra så har de förtvivlat svårt att hävda sig.Legato skrev:Inte Audi A7, BMW 6-serie, MB CLS eller Porsche Panamera heller så det var väl ändå inget vidare argument.Verdi skrev:På grund av att Model S inte är en lyxsedan. Det är ju inte ens en sedan.apkungen skrev:Pga model s lägre förmånsvärde?Verdi skrev:Den jämförelsen haltar.AGCF skrev:En liten jämförelse lyxsedaner:
Audi A8 29
Audi A7 204
BMW 7 126
BMW 6 102
MB CL och S 106
MB CLS 157
Porsche Panamera 346
Tesla model S 800
Vad som är lyx är ju "in the eye of the beholder". Har förståelse för din åsikt, men samtidigt så är det just i ovanstående klass som Model S läggs in i. Som tidigare sagt handlar det väl mest om pris kombinerat med storlek.
Det går såklart att framföra argument för varför inte Model 3 ska jämföras med Audi A4, BMW 3-serie och MB C-klass också, men faktum kvarstår även där att det är dem den jämförs med.
Bara att skapa en produktionslina som möjliggör många utrustningsval och med acceptabel byggkvalitet verkar vara oändligt svårt för Tesla. Går man in på konfiguratorn till en klassisk premiumtysk så har du nästan oändligt många val. Och räcker inte valen till så kan du beställa bilen med individuell anpassning utöver det. Här är BMW:s variant: https://www.bmw.se/sv/avdelning/upplev- ... ctory.html
Tesla är inte i närheten. Det finns knappt nåt att välja på. Premiumpaket eller inte. Öppningsbart glastak eller inte. Storlek på batteripacket. I övrigt är bilarna nästan identiska. Trots dessa förenklingar i produktionslinan så har Tesla problem med kapaciteten och kvaliteten. Hur det går med Model 3 vet vi inte riktigt än heller.
Nästan allt som har med det här att göra rör inte alls drivlinan. På en Tesla kan du inte få följande (exempel tagna från BMW eftersom jag gillar BMW bäst) saker, stort som smått.
- keramisk infattning för kontroller
- Värmereflekterande vind och sidorutor
- Solskyddsgardiner
- Klimatanläggning med 4 zoner
- Massagefunktion i stolarna
- Sätesventilation (fanns förut?)
- Adaptivt chassi
- Variabel styrning (styrningens utväxling ökar med rattutslaget och servon anpassar sig till hastigheten)
- Integral-aktiv styrning (bakhjulen styr med och mot beroende på hastighet vilket gör bilen stabilare i hög fart och mer lättmanövrerad i låg fart)
- Surround view
- Night vision (värmekamera)
- Rear seat entertainment
- Head up display
- Concierge services (man trycker på en knapp och får prata med BMW Callcenter som kan leta upp adressen för närmaste apotek, en viss restaurang, närmaste CCS-laddare osv och skicka adressen direkt till bilens navi.)
- Genomlastningslucka (bra för skidor t ex)
- Kylbox
- Tonade rutor
- Individuell färg exteriört och interiört. Ner på vilken färg du vill ha på kontrastsömmarna.
osv osv.
Jag hävdar fortfarande att det är lättare för en stor biltillverkare som VW, BMW, Mercedes att bygga elbilar i stor skala än det är för Tesla att göra det. Själva drivlinan och batteriet är inte så hemskt komplicerat trots allt. Teslas stora bedrift är att de i praktiken visat att det här med elbilar visst fungerar. Att de visst kan vara snygga och snabba såväl som praktiska och stora. De har visat vägen. Nu är det upp till jättarna att följa upp och ta det till nästa nivå.
Re: Månadens leveransstatistik
Jag håller helt med Verdi. Att Tesla alltid hamnar i samma kategori som ovannämnda lyxsedaner beror på att inköpspriset ligger på samma nivå ungefär. Men där tar likheterna redan slut. Att Model S är en grym bil ändrar ingenting på det.
Det som kostar mest i en Tesla är såklart batteriet som lär ligga på några hundratusen (4-5 kanske?), samt att Tesla har en ganska saftig vinstmarginal på varje bil. Mer än de flesta andra biltillverkare. Andra elbilar kostar i runda slängar dubbelt så mycket som sina bensinsyskon. Och då är förmodligen vinstmarginalen för en elbil oftast rätt liten. En ganska okvalificerad gissning från min sida är att en Model S hade hamnat runt 300-350kr om den hade haft en konventionell drivlina. Den hade alltså legat på samma nivå som en vanlig bil, möjligen hade man till och med tyckt att den är prisvärd med tanke på storleken och aluminiumkarossen. Men man hade knappast placerat den i lyxsegmentet.
Angående utrustningsvarianterna så kan man ju till och med i en Golf beställa mer än vad Tesla har att erbjuda. Vi valde till en massa lull-lull i vår e-Golf, bara för att det gick. Flytande blinkers och sånt onödigt (men läckert) trams.
Kylt handskfack t ex är till och med standard tror jag.
Det som kostar mest i en Tesla är såklart batteriet som lär ligga på några hundratusen (4-5 kanske?), samt att Tesla har en ganska saftig vinstmarginal på varje bil. Mer än de flesta andra biltillverkare. Andra elbilar kostar i runda slängar dubbelt så mycket som sina bensinsyskon. Och då är förmodligen vinstmarginalen för en elbil oftast rätt liten. En ganska okvalificerad gissning från min sida är att en Model S hade hamnat runt 300-350kr om den hade haft en konventionell drivlina. Den hade alltså legat på samma nivå som en vanlig bil, möjligen hade man till och med tyckt att den är prisvärd med tanke på storleken och aluminiumkarossen. Men man hade knappast placerat den i lyxsegmentet.
Angående utrustningsvarianterna så kan man ju till och med i en Golf beställa mer än vad Tesla har att erbjuda. Vi valde till en massa lull-lull i vår e-Golf, bara för att det gick. Flytande blinkers och sånt onödigt (men läckert) trams.
Kylt handskfack t ex är till och med standard tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Månadens leveransstatistik
Svårt att säga vad den skulle ha kostat med en ICE. I en bil av den storleken behövs ju åtminstone en 6 cyl, 3 l motor för att den skall röra på sig öht. Aluminiumkarossen, luftfjädring och fyrhjulsdrift är inte heller gratis. Tror nog man få lägga på minst ett par hundra på din uppskattning.mati skrev:Jag håller helt med Verdi. Att Tesla alltid hamnar i samma kategori som ovannämnda lyxsedaner beror på att inköpspriset ligger på samma nivå ungefär. Men där tar likheterna redan slut. Att Model S är en grym bil ändrar ingenting på det.
Det som kostar mest i en Tesla är såklart batteriet som lär ligga på några hundratusen (4-5 kanske?), samt att Tesla har en ganska saftig vinstmarginal på varje bil. Mer än de flesta andra biltillverkare. Andra elbilar kostar i runda slängar dubbelt så mycket som sina bensinsyskon. Och då är förmodligen vinstmarginalen för en elbil oftast rätt liten. En ganska okvalificerad gissning från min sida är att en Model S hade hamnat runt 300-350kr om den hade haft en konventionell drivlina. Den hade alltså legat på samma nivå som en vanlig bil, möjligen hade man till och med tyckt att den är prisvärd med tanke på storleken och aluminiumkarossen. Men man hade knappast placerat den i lyxsegmentet.
Angående utrustningsvarianterna så kan man ju till och med i en Golf beställa mer än vad Tesla har att erbjuda. Vi valde till en massa lull-lull i vår e-Golf, bara för att det gick. Flytande blinkers och sånt onödigt (men läckert) trams.
Kylt handskfack t ex är till och med standard tror jag.
Jag gav 300´ för min SAAB 9-5 år 2000, så det tror jag är något lågt uppskattat för "motsvarande bil"...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Månadens leveransstatistik
Teslas batterikostnad är under 190 USD / kWh. Alltså ca 150 000 kr. Inte 4-500 000 kr.
När man köper en BMW 7-serie eller en M5 för den delen så betalar man dyra utvecklingskostnader av motorer i låga volymer. Överlag är mycket av lyxen att utvecklingskostnaden är lika stor eller större än högvolymbilarna men spritt på färre bilar. Inte bara synbar lyx som skinnklädda dörrsidor.
Exempelvis när BMW utvecklade nya range rovern (förra modellen) så skröt de med att det var den dyraste bilen som utvecklats någonsin.
När man köper en BMW 7-serie eller en M5 för den delen så betalar man dyra utvecklingskostnader av motorer i låga volymer. Överlag är mycket av lyxen att utvecklingskostnaden är lika stor eller större än högvolymbilarna men spritt på färre bilar. Inte bara synbar lyx som skinnklädda dörrsidor.
Exempelvis när BMW utvecklade nya range rovern (förra modellen) så skröt de med att det var den dyraste bilen som utvecklats någonsin.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Månadens leveransstatistik
Jag håller med om att lyx kan vara annat än vad som historiskt har varit lyx eller vad som tyska biltillverkare erbjuder som lyx. Tesla bryter helt ny mark inom lyx som fler är beredda att öppna plånboken för än det som annars finns på marknaden.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Månadens leveransstatistik
Nej då. De plockar 400 hästar ur 2 liters turbofyror numera så det är nog lugnt. Vet inte vad påslaget för aluminiumen är men frågan är om det är värt nåt i sig? Skoda Superb med 280 hästars motor, DSG-låda och AWD börjar på 397 400:-. Då tillkommer utrustning och sen drar man väl av lite rabatt. Säg ~450 000:- netto inklusive "allt"? Men det är klart. Då får man mycket mer utrustning än du har på en Model S.Gustafsson skrev:Svårt att säga vad den skulle ha kostat med en ICE. I en bil av den storleken behövs ju åtminstone en 6 cyl, 3 l motor för att den skall röra på sig öht. Aluminiumkarossen, luftfjädring och fyrhjulsdrift är inte heller gratis. Tror nog man få lägga på minst ett par hundra på din uppskattning.mati skrev:Jag håller helt med Verdi. Att Tesla alltid hamnar i samma kategori som ovannämnda lyxsedaner beror på att inköpspriset ligger på samma nivå ungefär. Men där tar likheterna redan slut. Att Model S är en grym bil ändrar ingenting på det.
Det som kostar mest i en Tesla är såklart batteriet som lär ligga på några hundratusen (4-5 kanske?), samt att Tesla har en ganska saftig vinstmarginal på varje bil. Mer än de flesta andra biltillverkare. Andra elbilar kostar i runda slängar dubbelt så mycket som sina bensinsyskon. Och då är förmodligen vinstmarginalen för en elbil oftast rätt liten. En ganska okvalificerad gissning från min sida är att en Model S hade hamnat runt 300-350kr om den hade haft en konventionell drivlina. Den hade alltså legat på samma nivå som en vanlig bil, möjligen hade man till och med tyckt att den är prisvärd med tanke på storleken och aluminiumkarossen. Men man hade knappast placerat den i lyxsegmentet.
Angående utrustningsvarianterna så kan man ju till och med i en Golf beställa mer än vad Tesla har att erbjuda. Vi valde till en massa lull-lull i vår e-Golf, bara för att det gick. Flytande blinkers och sånt onödigt (men läckert) trams.
Kylt handskfack t ex är till och med standard tror jag.
Jag gav 300´ för min SAAB 9-5 år 2000, så det tror jag är något lågt uppskattat för "motsvarande bil"...
Fast ska du ha en hatchback med 400+ hästar och 0-100 på dryga 4 sekunder så kostar det ju. Inga vanliga tillverkare erbjuder en sån bil utan man är utelämnad till t ex BMW 640i GT xDrive, Porsche Panamera S eller Audi S7 SB. Då kostar det ju lika mycket som en Model S gör idag.
Som sagt, väldigt svårt att göra jämförelsen. Jag vet bara att jag inte skulle byta min mot en av jämförelsebilarna. Just med tanke på omkostnaderna i form av skyhögt förmånsvärde, svindyrt bränsle, skatt...
Re: Månadens leveransstatistik
AGCF skrev:Jag håller med om att lyx kan vara annat än vad som historiskt har varit lyx eller vad som tyska biltillverkare erbjuder som lyx. Tesla bryter helt ny mark inom lyx som fler är beredda att öppna plånboken för än det som annars finns på marknaden.
Fast man öppnar inte plånboken pga "lyx". Däremot så finns det andra saker som talar till Teslans fördel. Den känns modern, man får rätt sorts "status", bilen är oerhört trevlig att köra, "bra" för miljön osv.
Re: Månadens leveransstatistik
Det finns ju uppenbarligen en anledning att typer som jag kör Tesla. Jag hade aldrig någonsin ens tänkt tanken att betala lika mycket för en ice-bil. Inte nånting annat heller för den delen. Teslan är det dyraste jag någonsin har köpt. Det är ju nånting med Tesla som gör att man tappar förståndet och hostar upp en svindlande summa pengar. Det är inte "lyxen" i den klassiska meningen, för den har man mer av i traditionella bilar, som jag dessutom inte vill ha. Det är ju det som gör det så svårt att jämföra Tesla med andra bilar. Det går inte. Och i brist på bättre vetande tar folk då inköpspriset som jämförelsekriteria.Verdi skrev:AGCF skrev:Jag håller med om att lyx kan vara annat än vad som historiskt har varit lyx eller vad som tyska biltillverkare erbjuder som lyx. Tesla bryter helt ny mark inom lyx som fler är beredda att öppna plånboken för än det som annars finns på marknaden.
Fast man öppnar inte plånboken pga "lyx". Däremot så finns det andra saker som talar till Teslans fördel. Den känns modern, man får rätt sorts "status", bilen är oerhört trevlig att köra, "bra" för miljön osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Månadens leveransstatistik
Själv tycker jag att det kraftigt rabatterade förmånsvärdet gjorde stor skillnad, skulle aldrig slantat upp dessa pengar annars. Men då kör jag typ aldrig bil heller så milkostnaden blir rätt högmati skrev:Det finns ju uppenbarligen en anledning att typer som jag kör Tesla. Jag hade aldrig någonsin ens tänkt tanken att betala lika mycket för en ice-bil. Inte nånting annat heller för den delen. Teslan är det dyraste jag någonsin har köpt. Det är ju nånting med Tesla som gör att man tappar förståndet och hostar upp en svindlande summa pengar. Det är inte "lyxen" i den klassiska meningen, för den har man mer av i traditionella bilar, som jag dessutom inte vill ha. Det är ju det som gör det så svårt att jämföra Tesla med andra bilar. Det går inte. Och i brist på bättre vetande tar folk då inköpspriset som jämförelsekriteria.Verdi skrev:AGCF skrev:Jag håller med om att lyx kan vara annat än vad som historiskt har varit lyx eller vad som tyska biltillverkare erbjuder som lyx. Tesla bryter helt ny mark inom lyx som fler är beredda att öppna plånboken för än det som annars finns på marknaden.
Fast man öppnar inte plånboken pga "lyx". Däremot så finns det andra saker som talar till Teslans fördel. Den känns modern, man får rätt sorts "status", bilen är oerhört trevlig att köra, "bra" för miljön osv.
Re: Månadens leveransstatistik
Pang på rödbetan. Tesla är bil 2.0.mati skrev:Det är ju nånting med Tesla som gör att man tappar förståndet och hostar upp en svindlande summa pengar. Det är inte "lyxen" i den klassiska meningen, för den har man mer av i traditionella bilar, som jag dessutom inte vill ha. Det är ju det som gör det så svårt att jämföra Tesla med andra bilar. Det går inte. Och i brist på bättre vetande tar folk då inköpspriset som jämförelsekriteria.
Eftersom det inte finns några konkurrenter så finns det inget att jämföra med.
Re: Månadens leveransstatistik
Nu har siffrorna för januari kommit och det är dåliga siffror för Tesla men bra för supermiljöbilar. Det levererades endast 15 Model S och 4 Model X. Totalt levererades det 186 elbilar och 1411 laddhybrider vilket ger en totalt andel på hela 7,1%.
Re: Månadens leveransstatistik
Tråkigt också att elbilsdelen fortsatt är så liten andel av alla supermiljöbilar...vigge50 skrev:Nu har siffrorna för januari kommit och det är dåliga siffror för Tesla men bra för supermiljöbilar. Det levererades endast 15 Model S och 4 Model X. Totalt levererades det 186 elbilar och 1411 laddhybrider vilket ger en totalt andel på hela 7,1%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Månadens leveransstatistik
Och ändå är det nog en hel del som avvaktar lite nu för att få lev. efter 1:a Juli...
Typ 7% hade kunnat vara ännu bättre...
Typ 7% hade kunnat vara ännu bättre...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Månadens leveransstatistik
Det har ju fullkomligt exploderat med hybrider sen jag ägde en Tesla senast - helt omöjligt att få fatt på en laddplats i Sickla/Nacka området. Och bara hybrider som laddar.
Tacka vet jag SuC (med undantag för Väsby), där kan man vara för sig själv en stund.
Tacka vet jag SuC (med undantag för Väsby), där kan man vara för sig själv en stund.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Månadens leveransstatistik
Dum fråga kanske, men vad är det för speciellt med det datumet? Tesla kör väl inte med traditionella modellår eller jag kanske är felinformerad i frågan. Det är ju inte helt osannolikt att jag skulle vara det hellerBjelke skrev:Och ändå är det nog en hel del som avvaktar lite nu för att få lev. efter 1:a Juli...
Re: Månadens leveransstatistik
Det är då den nya "supermiljöbilspremien" kommer 60000:-
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Re: Månadens leveransstatistik
Jaha, men det borde väl räcka med att be om juli-leverans då och inte vänta med beställning?Mojje skrev:Det är då den nya "supermiljöbilspremien" kommer 60000:-