CCS uppgradering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TheJonas
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 jun 2019 19:46
Ort: Sandared

CCS uppgradering

Inlägg av TheJonas »

Någon som gjort CCS uppgradering? Värt det?
Vad ingick och hur lång tid tog den uppgraderings servicen på SC?
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: CCS uppgradering

Inlägg av evilirish »

Inte än, inbokad slutet av augusti.
Hade först bokat mitten av juni för konvertering, men då hade de inte fått in grejer till det än. Behövde ändå akut byta den tiden till en 4000-mila service, så det gjorde inget
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 maj 2019 21:24
Ort: Järfälla

Re: CCS uppgradering

Inlägg av Hjortis »

En ranger gjorde min uppgradering i garaget i Mall of Scandinavia, tog inte en timme ens.
Tiden blev framflyttad en månad pga rangern gissar jag, och fick uppgraderingen precis innan vår husvagnssemester som tur var, testade lite IONITY laddning, som iofs strulade lite och slog av innan jag var klar..

CCS adapter ingår I priset.
Värt pengen och besväret tycker jag.

/Hjortis
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: CCS uppgradering

Inlägg av jpetters »

Fungerade fint på Ionity när jag testade.
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1390
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: CCS uppgradering

Inlägg av thebishop »

Samma här, gjordes av ranger på mall of Scandinavia - han bytte passagerarkrockkudden också pga takata-recallen på samma tillfälle så det tog kanske 1.5-2 timmar.

Helt klart värt det tycker jag, att ha en ”plan b” för laddning som är lika snabb som en supercharger är ju välkommet - då kan chademo numera vara ”plan c”.

AC är ju ”plan d”.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: CCS uppgradering

Inlägg av Delta1 »

Möjligen en dum fråga, men vad innebär den här uppgraderingen, och för vilka fordon är den till för?

Inser genast att det var två frågor .....
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS uppgradering

Inlägg av Svenssons »

CCS-uppgraderingen innebär att det är möjligt att ladda på alla snabbladdare med CCS-kontakt. Det går att snabbladdare snabbare än dagens Superchargers verkar det som om snabbladdaren tillåter det. Idag är de flesta CCS-stolparna visserligen bara 50kW men Ionity bygger ut sina snabbladdare och bygger t.ex. en i Värnamo som kommer att uppskattas och användas av mig.

Samtliga Model S och X kan konverteras för att kunna ta emot CCS vad jag fattar det som. Min bil är en tidig Model X från 2016.

Uppgraderingen tar ca 1 timme enligt SC Mölndal när jag fick min gjord. Hade en del andra saker och det kan ju vara så att de inte kan ta bilen exakt när man lämnar in den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: CCS uppgradering

Inlägg av Delta1 »

Svenssons skrev:
CCS-uppgraderingen innebär att det är möjligt att ladda på alla snabbladdare med CCS-kontakt. Det går att snabbladdare snabbare än dagens Superchargers verkar det som om snabbladdaren tillåter det. Idag är de flesta CCS-stolparna visserligen bara 50kW men Ionity bygger ut sina snabbladdare och bygger t.ex. en i Värnamo som kommer att uppskattas och användas av mig.

Samtliga Model S och X kan konverteras för att kunna ta emot CCS vad jag fattar det som. Min bil är en tidig Model X från 2016.

Uppgraderingen tar ca 1 timme enligt SC Mölndal när jag fick min gjord. Hade en del andra saker och det kan ju vara så att de inte kan ta bilen exakt när man lämnar in den.

Ok. Innebär detta att man byter ut kontakten i bilen till en CCS-kontakt eller kommer man fortfarande behöva någon form av adapter?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS uppgradering

Inlägg av Svenssons »

Delta1 skrev:

Ok. Innebär detta att man byter ut kontakten i bilen till en CCS-kontakt eller kommer man fortfarande behöva någon form av adapter?
Ingen kontakt byts ut utan adapter behövs. Den är dock liten och smidig och får i rum i en av drickahållarna i bilen.

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: CCS uppgradering

Inlägg av Delta1 »

Smidigt, tack för info!
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: CCS uppgradering

Inlägg av juristen »

Svenssons skrev:
Det går att snabbladdare snabbare än dagens Superchargers verkar det som om snabbladdaren tillåter det.
Visst gällde det bara nyare model S, från viss årsmodell/modell?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
ecsjeee
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 apr 2019 19:00
Ort: Vellinge

Re: CCS uppgradering

Inlägg av ecsjeee »

Vad kostar CCS-uppgraderingen (har en S85 2015)?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1390
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: CCS uppgradering

Inlägg av thebishop »

5346:- inklusive allt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS uppgradering

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Delta1 skrev:

Ok. Innebär detta att man byter ut kontakten i bilen till en CCS-kontakt eller kommer man fortfarande behöva någon form av adapter?
Ingen kontakt byts ut utan adapter behövs. Den är dock liten och smidig och får i rum i en av drickahållarna i bilen.

Bild
Vänta nu, en CCS uppgraderad bil laddar SuC med CCS? Eller modifierad Typ-2? Eller går endera?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: CCS uppgradering

Inlägg av frippan »

Båda kablarna skall fungera bra enligt Tesla Björn
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS uppgradering

Inlägg av Svenssons »

juristen skrev:
Svenssons skrev:
Det går att snabbladdare snabbare än dagens Superchargers verkar det som om snabbladdaren tillåter det.
Visst gällde det bara nyare model S, från viss årsmodell/modell?
Tror inte det. Tror alla ska kunna uppgraderas. Jag har som sagt var uppgraderat min tidiga Model X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: CCS uppgradering

Inlägg av bullen »

Svenssons skrev:
juristen skrev:
Svenssons skrev:
Det går att snabbladdare snabbare än dagens Superchargers verkar det som om snabbladdaren tillåter det.
Visst gällde det bara nyare model S, från viss årsmodell/modell?
Tror inte det. Tror alla ska kunna uppgraderas. Jag har som sagt var uppgraderat min tidiga Model X.
Det är väl som äldre som behöver uppgraderas. De nyare behöver väl bara adaptern?
Användarvisningsbild
Tsjogren
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 jul 2019 22:42

Re: CCS uppgradering

Inlägg av Tsjogren »

Hej
Tog ut min lagerbil (Tesla model S 100D) i juli.
Hur kan jag själv ta reda på nedan?
Kan det räcka att bara skaffa en adapter?
Från: https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging

Kan Model S och Model X använda tredjepartsladdningsnätverk?
Model S- och Model X-ägare kan använda en CCS Combo 2-adapter för att koppla in sig vid kompatibla tredjepartsnätverk. Model 3 kan koppla in sig direkt i tredjepartsnätverk med CCS Combo 2-kabeln.

Hur vet jag om min Model S eller Model X har teknisk möjlighet att ladda med hjälp av en CCS Combo 2-adapter?
Alla Tesla Model S och Model X som tillverkats efter 1 maj 2019 har teknisk möjlighet att ladda vid laddningsplatser med CCS Combo 2 genom att använda en CCS Combo 2-adapter.

Jag har en Model S eller Model X som tillverkats före 1 maj 2019. Kan jag dra nytta av laddning genom CCS Combo 2?
Alla ägare till äldre Model S och Model X kommer att behöva en serviceombyggnad för att kunna dra nytta av laddning genom CCS Combo 2 med hjälp av adapter. Du kan boka in en serviceombyggnad till den 1 juni 2019 eller senare vid ditt lokala Tesla Service Center via Teslas mobilapp..

Hur mycket kostar en serviceombyggnad för CCS Combo 2?
Serviceombyggnad för CCS Combo 2 kommer att kosta 5 346 SEK, inklusive kostnaden för en CCS Combo 2-adapter (1 818 SEK vid separat köp).
----
Model S 100D 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: CCS uppgradering

Inlägg av bylund »

Tsjogren skrev:
Hej
Tog ut min lagerbil (Tesla model S 100D) i juli.
Hur kan jag själv ta reda på nedan?
Kan det räcka att bara skaffa en adapter?
Från: https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging

Kan Model S och Model X använda tredjepartsladdningsnätverk?
Model S- och Model X-ägare kan använda en CCS Combo 2-adapter för att koppla in sig vid kompatibla tredjepartsnätverk. Model 3 kan koppla in sig direkt i tredjepartsnätverk med CCS Combo 2-kabeln.

Hur vet jag om min Model S eller Model X har teknisk möjlighet att ladda med hjälp av en CCS Combo 2-adapter?
Alla Tesla Model S och Model X som tillverkats efter 1 maj 2019 har teknisk möjlighet att ladda vid laddningsplatser med CCS Combo 2 genom att använda en CCS Combo 2-adapter.

Jag har en Model S eller Model X som tillverkats före 1 maj 2019. Kan jag dra nytta av laddning genom CCS Combo 2?
Alla ägare till äldre Model S och Model X kommer att behöva en serviceombyggnad för att kunna dra nytta av laddning genom CCS Combo 2 med hjälp av adapter. Du kan boka in en serviceombyggnad till den 1 juni 2019 eller senare vid ditt lokala Tesla Service Center via Teslas mobilapp..

Hur mycket kostar en serviceombyggnad för CCS Combo 2?
Serviceombyggnad för CCS Combo 2 kommer att kosta 5 346 SEK, inklusive kostnaden för en CCS Combo 2-adapter (1 818 SEK vid separat köp).
I registreringsbeviset står byggmånad, så är det inte 2019-05 bör det ju gå att se där vilken kategori bilen tillhör. Annars är det nog via Tesla. T ex om du bokar tid för CCS-uppdatering så borde de ju säga ifrån om det inte behövs.

Sedan är det väl så att många har fått adaptern medskickad om bilen stödjer det, så har du en sådan adapter bör det ju fungera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tsjogren
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 jul 2019 22:42

Re: CCS uppgradering

Inlägg av Tsjogren »

bylund skrev:
Tsjogren skrev:
Hej
Tog ut min lagerbil (Tesla model S 100D) i juli.
Hur kan jag själv ta reda på nedan?
Kan det räcka att bara skaffa en adapter?
Från: https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging

Kan Model S och Model X använda tredjepartsladdningsnätverk?
Model S- och Model X-ägare kan använda en CCS Combo 2-adapter för att koppla in sig vid kompatibla tredjepartsnätverk. Model 3 kan koppla in sig direkt i tredjepartsnätverk med CCS Combo 2-kabeln.

Hur vet jag om min Model S eller Model X har teknisk möjlighet att ladda med hjälp av en CCS Combo 2-adapter?
Alla Tesla Model S och Model X som tillverkats efter 1 maj 2019 har teknisk möjlighet att ladda vid laddningsplatser med CCS Combo 2 genom att använda en CCS Combo 2-adapter.

Jag har en Model S eller Model X som tillverkats före 1 maj 2019. Kan jag dra nytta av laddning genom CCS Combo 2?
Alla ägare till äldre Model S och Model X kommer att behöva en serviceombyggnad för att kunna dra nytta av laddning genom CCS Combo 2 med hjälp av adapter. Du kan boka in en serviceombyggnad till den 1 juni 2019 eller senare vid ditt lokala Tesla Service Center via Teslas mobilapp..

Hur mycket kostar en serviceombyggnad för CCS Combo 2?
Serviceombyggnad för CCS Combo 2 kommer att kosta 5 346 SEK, inklusive kostnaden för en CCS Combo 2-adapter (1 818 SEK vid separat köp).
I registreringsbeviset står byggmånad, så är det inte 2019-05 bör det ju gå att se där vilken kategori bilen tillhör. Annars är det nog via Tesla. T ex om du bokar tid för CCS-uppdatering så borde de ju säga ifrån om det inte behövs.

Sedan är det väl så att många har fått adaptern medskickad om bilen stödjer det, så har du en sådan adapter bör det ju fungera.
I reg.bevis står tillverkningsår - måndad 2019-01. Så det blir väl en serviceombyggnad då.
Skall kontakta Tesla...
----
Model S 100D 2019
Användarvisningsbild
engan
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 jun 2019 08:45
Ort: Stockholm

Re: CCS uppgradering

Inlägg av engan »

Tsjogren skrev:
Hej
Tog ut min lagerbil (Tesla model S 100D) i juli.
Hur kan jag själv ta reda på nedan?
Kan det räcka att bara skaffa en adapter?
Jag hämtade ut min S 100D lagerbil i slutet av juni och jag fick med en ccs adapter som jag testade nyligen och det fungerade fint att ladda med den. Den låg i väskan med laddaren för vanliga hemkontakter.
Tillverkningsdatum på min anges till 2019-05 i regbeviset, dock sa Tesla till mig när jag frågade vid köpet att den är tillverkad i februari.
Model Y Performance -22
Model S 100D -19
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: CCS uppgradering

Inlägg av lawgiver »

Fick retrofit CCS fixad härom veckan S90D -16...resultat så här långt:

* Incharge, funkar inte. (lite äldre typen av ABB laddare)
* Eon, funkar inte. (samma typ av ABB laddare)

* Bee, funkar bra! (lite nyare ABB laddare)
* Ionity, funkar fin fint.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: CCS uppgradering

Inlägg av termosen »

lawgiver skrev:
Fick retrofit CCS fixad härom veckan S90D -16...resultat så här långt:

* Incharge, funkar inte. (lite äldre typen av ABB laddare)
* Eon, funkar inte. (samma typ av ABB laddare)

* Bee, funkar bra! (lite nyare ABB laddare)
* Ionity, funkar fin fint.

Vad tusan. Trodde CCS var standard, så det skulle fungera överallt. Ska in på retrofit på Tisdag, men det du skriver ovan skulle typ göra det meningslöst.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: CCS uppgradering

Inlägg av Klintan »

lawgiver skrev:
Fick retrofit CCS fixad härom veckan S90D -16...resultat så här långt:

* Incharge, funkar inte. (lite äldre typen av ABB laddare)
* Eon, funkar inte. (samma typ av ABB laddare)

* Bee, funkar bra! (lite nyare ABB laddare)
* Ionity, funkar fin fint.
Har bara testat på äldre (dec 2016) ABB-laddare utan betalsystem, fungerar fint.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: CCS uppgradering

Inlägg av RobinG »

Sorry för lite offtopic.

Är det nån som jämfört skillnaden i laddhastighet vid användandet av CCS-adapter resp chademo-adapter på samma snabbladdningsstation?
(Model S Raven)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Skriv svar