Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

connu
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 aug 2019 11:38

Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av connu »

Tjenixen!

Det är nämligen så att undrar över vilket är billigaste samt bästa sättet att skaffa en Tesla?
Det jag hittat hittils är att Företagsleasing ser bäst ut eftersom jag är egenföretagare (Har AB och är enda "anställda" personen i den. Samt jag är såklart ägaren).

Och var är smartast att fråga än på själva Teslas Forum? :D
Om någon vet, så bör det vara er ;)

Här är några saker att ha i åtanke:
- Kan lägga 150-200tkr i kontantinsats, men om möjligt vill jag inte eftersom då binder jag upp mitt rörliga kapital
- Kan antingen vara Tesla Model S eller Model 3 (Själv vill jag helre ha Model S men 3an är avsevärt billigare)
- Förmånsvärde bör tas med i beräkningarna (Venne om det är bästa sättet men jag hittade denna länken för att kolla upp det: https://skatteverket.se/privat/skatter/ ... n/bilforma)
- Räknar med att göra Netto löneavdrag

Det jag är ute efter är främst:
1. Så låg månadskostnad för företaget
2. Så lågt förmånsvärde för mig privat

Om jag bygger en fin tesla på Teslas egna sida och kör företags leasing så får jag:
TESLA MODEL , Longrange, (S100D antar jag det är), med utrustning för 148,900kr: Förmånsvärde på 7300 kr/Månad, Företags kostnad på 7,000 kr/Månad och en handpenning på 219 tkr (Ej med moms)
TESLA MODEL [3], Longrange, Dual Motor, med utrustning för 126,250kr: Förmånsvärde på 5,600 kr/Månad, Företags kostnad på 5500 kr/Månad och en handpenning på 129 tkr (Ej med moms)

Jag har även kollat på Sixt Leasing (https://www.sixtleasing.se/produkt-kate ... rke/tesla/)
Utifrån där så är det:
TESLA MODEL , Longrange, Dual Motor, 36Mån Operationell Financing = Förmånsvärde på 5600kr/Mån, Företags kostnad på 12,200 kr/Månad (Ej med moms)
TESLA MODEL [3], Longrange, Dual Motor, 36Mån Operationell Financing = Förmånsvärde på 3800kr/Mån, Företags kostnad på 8,000 kr/Månad (Ej med moms)

Jag vill ju helst ha Model S, men det är jäkligt mer billigt med Model 3. :cry:

Har ni tips på var jag kan hitta bättre priser eller sätt att få ner kostnaden av dem företagsmässigt?
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av MarcusC »

Jag antar att du lagt på FSD.

Det kan ju alltid diskuteras om det är värt 66k i sig, men det höjer ju förmånsvärdet ganska mycket.
Är det verkligen värt det nu? Visst Elon säger att han ska höja det ordentligt, men jag tror inte han kommer höja det så mycket.
Blir det för dyrt så kommer inte folk köpa det och Tesla behöver ju ha många som kan köra runt med FSD så Tesla kan testa koden.

Du kan ju lägga till FDS senare och då borde du väl till och med få dra hela momsen, eller har jag fel här?
Men förmånsvärdet höjs ju inte förrän då istället
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
connu
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 aug 2019 11:38

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av connu »

Hmm, du har rätt.
Kan lägga till FSD senare. Dock har jag för mig jag inte får göra avdrag på det. Har för mig jag får dra hela momsen på leasing, samt göra avdrag på halva räntan mot bokföringsresultatet.


Jag kollade runt lite till och kom då iden att det kanske är bättre att köra leasing genom en bilhandlare? Då har de redan tagit den stora värdeminskningen.
Tex:
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
Enligt Transportstyrelsen är den en S75D, vilket ger en förmånsvärde på 4,500 kr/Månad enligt Skatteverket.
De vill ha 0kr i kontantinsants ifall det är leasing, venne dock vad månadskostnaden blir. Men säkert runt 5-8 tkr?

Visst, blir en lite äldre bil men sålänge jag hittar en som är "i min smak" så bör jag kunna komma förbi den initialla värdeminskningen och ha lägre förmånsvärde samt kanske lägre månadskostnad.

Vad tycks?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av Mickep »

Är det inte att göra en rich ribuilds? Köpa en tesla som är vattenskadad och sedan komponera ihop olika delar från skoten för en bråkdel av priset. (till tesla (och alla de som köpt sina bilar dyrt)s förtret) han har ju varit i bråk med tesla att de vill avregistrera hans bil från nätverket, för att han har gjort saker själv och han menar att han har rätt att laga sina bilar.
connu
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 aug 2019 11:38

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av connu »

Jo, då kan man absolut komma billigt undan.

Men i mitt fall så har jag 0 bil kunskap utöver att kunna köra och serva bilar generellt (Byta olja, däck o sånt).

Så i mitt fall blir det not ingen Rich Rebuild :?
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av juristen »

Billigast måste vara att köpa en begagnad från Tesla med deras begagnatgaranti. Just nu är utbudet rätt dåligt, men det tar sig förhoppningsvis. Jag köpte min därifrån och tycker jag fick grym ekonomi i det, lån och försäkring blir totalt ca 4600 kr/månaden exklusive ränteavdrag efter 20% kontantinsats, privatköp. Den stora osäkerheten i min kalkyl är hur andrahandsvärdet håller sig och hur bilen håller ihop sedan garantitiden är över.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
connu
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 aug 2019 11:38

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av connu »

I mitt fall blir det ingen "privat" köp eftersom för att få pengarna ur företaget måste jag antingen vänta till aktieutdelning eller ta det på marginal skatt. Blir typ av med 40-60% av pengarna då i skatt.. :cry:
connu
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 aug 2019 11:38

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av connu »

Dock kan jag ju såklart köpa den genom företaget.

Då förlorar jag dock momsen då bilen är "moms smittad", dvs den har varit ägd av en privat person någon gång så då kan jag inte dra av momsen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av mati »

connu skrev:
Kan lägga till FSD senare. Dock har jag för mig jag inte får göra avdrag på det. Har för mig jag får dra hela momsen på leasing, samt göra avdrag på halva räntan mot bokföringsresultatet.
Om du använder bilen mer än 100mil/år privat får du bara dra halva momsen på leasingen. Men du får dra hela momsen på allt du köper efteråt (vinterhjul, spolarvätska, mjukvara etc). Förmån betalar du på allt som är utrustning, även om du har införskaffat det efteråt, alltså i det här exemplet vinterhjul och mjukvara, men inte spolarvätska. ;)
All utrustning som är elbilsrelaterat är inte förmånsgrundande. I en äldre Model S skulle det t.ex. vara dubbelladdaren. Men även laddsladdar, -boxar och -adaptrar behöver du inte betala förmån på.

Här är en underbar sida där du kan beräkna och jämföra vad olika bilar kostar dig i månaden
https://www.teslakalkylen.com/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av GreenMachine »

connu skrev:
Tjenixen!

Det är nämligen så att undrar över vilket är billigaste samt bästa sättet att skaffa en Tesla?
Det jag hittat hittils är att Företagsleasing ser bäst ut eftersom jag är egenföretagare (Har AB och är enda "anställda" personen i den. Samt jag är såklart ägaren).

Och var är smartast att fråga än på själva Teslas Forum? :D
Om någon vet, så bör det vara er ;)

Här är några saker att ha i åtanke:
- Kan lägga 150-200tkr i kontantinsats, men om möjligt vill jag inte eftersom då binder jag upp mitt rörliga kapital
- Kan antingen vara Tesla Model S eller Model 3 (Själv vill jag helre ha Model S men 3an är avsevärt billigare)
- Förmånsvärde bör tas med i beräkningarna (Venne om det är bästa sättet men jag hittade denna länken för att kolla upp det: https://skatteverket.se/privat/skatter/ ... n/bilforma)
- Räknar med att göra Netto löneavdrag

Det jag är ute efter är främst:
1. Så låg månadskostnad för företaget
2. Så lågt förmånsvärde för mig privat

Om jag bygger en fin tesla på Teslas egna sida och kör företags leasing så får jag:
TESLA MODEL , Longrange, (S100D antar jag det är), med utrustning för 148,900kr: Förmånsvärde på 7300 kr/Månad, Företags kostnad på 7,000 kr/Månad och en handpenning på 219 tkr (Ej med moms)
TESLA MODEL [3], Longrange, Dual Motor, med utrustning för 126,250kr: Förmånsvärde på 5,600 kr/Månad, Företags kostnad på 5500 kr/Månad och en handpenning på 129 tkr (Ej med moms)

Jag har även kollat på Sixt Leasing (https://www.sixtleasing.se/produkt-kate ... rke/tesla/)
Utifrån där så är det:
TESLA MODEL , Longrange, Dual Motor, 36Mån Operationell Financing = Förmånsvärde på 5600kr/Mån, Företags kostnad på 12,200 kr/Månad (Ej med moms)
TESLA MODEL [3], Longrange, Dual Motor, 36Mån Operationell Financing = Förmånsvärde på 3800kr/Mån, Företags kostnad på 8,000 kr/Månad (Ej med moms)

Jag vill ju helst ha Model S, men det är jäkligt mer billigt med Model 3. :cry:

Har ni tips på var jag kan hitta bättre priser eller sätt att få ner kostnaden av dem företagsmässigt?


Just nu så får du 0,95% samt fri SuC på en SLR räknat ca 4700 i förmånsvärde (utan extra) så om du jämför med en 3LR (2% och ingen SuC) så är det knappt någon skillnad alls i TCO i ett AB.

Om du dessutom kör en del i jobbet så kan du ta ut 9,50 skattefritt/mil från bolaget.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av Bjelke »

Operationell leasing är väl sämre än finansiell iaf till att börja med...
Eller det låter mer positivt med att finansiell leasing är bättre :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av e5m1r »

Du har begagnade som ej är momssmittade då kommer du ner mot model 3 peiser
Var dock observant på extrautrustning
Det som är standard idag var extra för nåt år sen och påverkar förmånsvärdet
Som exempel kostar min 70 ca 6500kr i förmån medan en helt ny skulle ligga runt 5000
Så begagnat alt en lagerbil med bra pris om du ska ha S
3an blir billig oavsett
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av bullen »

Läste i en annan tråd att nån hittat väldigt billiga tesla i Ljungby
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av Simon »

Billigaste (lagliga) sättet måste väl vara att gifta dig med någon som redan har en Tesla. Du kan PMa mig om du är nej jag avslutar inte den meningen :oops:
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av GreenMachine »

Simon skrev:
Billigaste (lagliga) sättet måste väl vara att gifta dig med någon som redan har en Tesla. Du kan PMa mig om du är nej jag avslutar inte den meningen :oops:
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
skoogs
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 jul 2019 13:32
Ort: Kavlinge
Kontakt:

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av skoogs »

connu skrev:
Dock kan jag ju såklart köpa den genom företaget.

Då förlorar jag dock momsen då bilen är "moms smittad", dvs den har varit ägd av en privat person någon gång så då kan jag inte dra av momsen.
Hur menar du här? Om du köper en förmånsbil som företag får du inte dra av momsen oavsett hur ny den är!?
connu
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 aug 2019 11:38

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av connu »

skoogs skrev:
connu skrev:
Dock kan jag ju såklart köpa den genom företaget.

Då förlorar jag dock momsen då bilen är "moms smittad", dvs den har varit ägd av en privat person någon gång så då kan jag inte dra av momsen.
Hur menar du här? Om du köper en förmånsbil som företag får du inte dra av momsen oavsett hur ny den är!?

Du har rätt. Jag tänkte fel.
Det jag tänkte på var momsen på leasing, då kan du dra av halva momsen på leasingavgiften. :oops:
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av KnightRider »

Jag har eget företag och har nyligen beställt en Model S.
Jag valde en vit Long Range med svart inredning och standardfälgar, dvs ingen extrautrustning.
Eftersom Tesla erbjuder 0.99% ränta fram tills den 2 september så blir månadskostnaden ungefär 6.500kr + moms (50% restvärde och 151.372kr + moms i första förhöjda hyran).
Månadskostnaden gäller första 6 månaderna, sedan betalas 60.000kr ut i supermiljöbilspremie till leasingföretaget (DnB).
Enligt Tesla så ska dessa 60.000kr fördelas ut på resterande 30 månaders månadskostnad vilket gör att månadskostnaden sjunker med 2.000kr (inkl moms) till ungefär 4.900kr + moms.
Halv moms får dras av i bokföringen dessutom.
Skatteverkets förmånsberäkning gör att förmånsvärdet landar på 4753kr/mån (vinterdäck tillkommer).
Just nu inkluderas även fri Supercharging vilket även kan sänka dina privata kostnader en del om du reser mycket.
För mig är det här en väldigt bra kalkyl både som företagare och som privatperson.
Du har lagt på utrustning för 150.000kr vilket såklart höjer kostnaden rejält så det går inte riktigt ihop med att du vill ha en tesla så billigt som möjligt.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av GreenMachine »

KnightRider skrev:
Jag har eget företag och har nyligen beställt en Model S.
Jag valde en vit Long Range med svart inredning och standardfälgar, dvs ingen extrautrustning.
Eftersom Tesla erbjuder 0.99% ränta fram tills den 2 september så blir månadskostnaden ungefär 6.500kr + moms (50% restvärde och 151.372kr + moms i första förhöjda hyran).
Månadskostnaden gäller första 6 månaderna, sedan betalas 60.000kr ut i supermiljöbilspremie till leasingföretaget (DnB).
Enligt Tesla så ska dessa 60.000kr fördelas ut på resterande 30 månaders månadskostnad vilket gör att månadskostnaden sjunker med 2.000kr (inkl moms) till ungefär 4.900kr + moms.
Halv moms får dras av i bokföringen dessutom.
Skatteverkets förmånsberäkning gör att förmånsvärdet landar på 4753kr/mån (vinterdäck tillkommer).
Just nu inkluderas även fri Supercharging vilket även kan sänka dina privata kostnader en del om du reser mycket.
För mig är det här en väldigt bra kalkyl både som företagare och som privatperson.
Du har lagt på utrustning för 150.000kr vilket såklart höjer kostnaden rejält så det går inte riktigt ihop med att du vill ha en tesla så billigt som möjligt.

Om man vill ha ”så mycket Tesla som möjligt” för pengarna så tror jag inte att en standard S LR är idag svårslaget alternativ hur man än räknar om man kör det som en leasing i eget företag idag dvs.

Själv beställde jag en ny XLR och då drar förmånsvärdet iväg men det är ändå svårslaget om man ser till jmf stora SUVar.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Billigaste sättet att skaffa en Tesla?

Inlägg av La_Jungla »

Någon som har koll på hur mycket autopilot höjer förmånsvärdet? Eller är detta standard på Model S? Sen när i så fall?
Skriv svar