Hemmaladdning extra månadskostnad

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Hur mycket extra kostnad för att du alltid ska planera laddningen kl. 19-06?

250:- per månad
23
55%
500:- per månad
15
36%
750:- per månad
2
5%
1000:- per månad
1
2%
1500:- per månad
0
Inga röster
2000:- per månad
1
2%
 
Antal röster: 42

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av Dinsdale »

En fördel med effektavgifter är att konstant belastning under lång tid blir billigare eftersom en del av kostnaden flyttats från kWh-debiteringen till effektavgiften. Och effektavgiften betalar du bara för en gång i månaden, det kostar inte mer i effektavgift att ligga kvar på den effekten dygnet runt hela månaden. För elbilsladdning kan det vara förmånligt, under förutsättning att man ändrar sitt beteende från att ladda kort tid på max effekt till att ladda under lång tid med låg effekt.

Ett problem är förstås att den typen av upplägg motverkar installation av laddboxar. Varför ska man betala massor av pengar för en laddbox så man kan ladda snabbare om man ändå ställer in den på en så pass låg effekt att man lika gärna kunnat köra med ett vanligt strömuttag?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hemmaladdning extra månadskostnad

Inlägg av LarsL »

Fördelen med en box och tex Tibber är ju att du kan begränsa effekten. Just nu har jag effekten ställd till 13,7 kW eftersom jag betalar för 20 A säkring, men skulle jag betala per utnyttjad kW så hade jag sänkt det. Kanske försökt göra så att laddningen inte är det som sticker ut i effektuttaget totalt… vet inte vad det skulle bli.
Skriv svar