Undrar om det där är en vanlig Raven med fetare däck? Den är ju reggad i Europa. Den röda som de flugit in från USA är rimligtvis något helt annat... Riktigt feta keramiska skivor på den röda samt mycket större luftintag, dessutom får man väl anta att den har trippelmotor-konfigen (och kanske andra delar av "plaid"?).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Laguna Seca tiden (som tydligen sattes av en amatör) är för övrigt bättre än tex BMW M5 F90 och Porsche Cayman GT4 RS rekordtider. Två bilar som båda är snabbare än Taycan runt ringen....
Sen är ju såklart ringen helt annorlunda med mycket längre högfarts-partier men det finns iaf hopp
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ser väldigt likvärdigt ut IMO, men samtidigt är det kanske ingen skräll att Teslan klarar ungefär samma tempo när motor/batteri/bromsar inte är överhettade.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Viktigt är ju också att man från Ringen bekräftat att Taycans 7:42 inte är ett officiellt rekord.
(Tyvärr) Helt ointressant i dessa tider. En film på youtube säljer bilar. Inte vad någon track marshal på ringen säger.
Det är helt OK att marknadsföra rekordet som Porsche gör i en förproduktionsbil med bur m.m. Har inga problem alls med detta och det ökar intresset för elbilar. Det som stör mig är när andra säger att Tesla måste göra det i en produktionsbil som kan köpas för rejält mycket billigare summa pengar med orginalmjukvara och officiellt ett rekord för att det ska gå att jämföra med Porsches rekord i en förproduktionsbil som inte kan köpas och utan officiellt rekord.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Laguna Seca tiden (som tydligen sattes av en amatör) är för övrigt bättre än tex BMW M5 F90 och Porsche Cayman GT4 RS rekordtider. Två bilar som båda är snabbare än Taycan runt ringen....
Sen är ju såklart ringen helt annorlunda med mycket längre högfarts-partier men det finns iaf hopp
Intressant info
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Har tittat på bilderna noga och denna bil har ny front
”hänget” där fram är borta och luftintaget är mycket större
Finns typ ingen plats för reg skyllt
Fatta förnedring för Porsche om Tacyan blir slagen av den här EL-dragstern från Tesla...
Viktigt är ju också att man från Ringen bekräftat att Taycans 7:42 inte är ett officiellt rekord.
(Tyvärr) Helt ointressant i dessa tider. En film på youtube säljer bilar. Inte vad någon track marshal på ringen säger.
Det är helt OK att marknadsföra rekordet som Porsche gör i en förproduktionsbil med bur m.m. Har inga problem alls med detta och det ökar intresset för elbilar. Det som stör mig är när andra säger att Tesla måste göra det i en produktionsbil som kan köpas för rejält mycket billigare summa pengar med orginalmjukvara och officiellt ett rekord för att det ska gå att jämföra med Porsches rekord i en förproduktionsbil som inte kan köpas och utan officiellt rekord.
Priset skiter jag i, men man måste förstå att det är skillnad på en förproduktionsbil och en prototyp. Hade Teslan sagt att bilen dom kör med är en förproduktionsbil så hade det varit en annan sak, men då hade även förväntan varit att den mer eller mindre är produktionsklar med samma prestanda.
Med tanke på att Tesla säger att det är en prototyp så sätter det en rimlig förväntan, den kan både vara mycket långsammare eller mycket snabbare när den väl går i produktion, om den går i produktion.
Fick iaf mig att tappa intresset.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det ser ut som om det är en röd värsting och en gråblå mer standard?!
Ja, det är min tolkning också (förra sidan i tråden):
"Undrar om det där är en vanlig Raven med fetare däck? Den är ju reggad i Europa. Den röda som de flugit in från USA är rimligtvis något helt annat... Riktigt feta keramiska skivor på den röda samt mycket större luftintag, dessutom får man väl anta att den har trippelmotor-konfigen (och kanske andra delar av "plaid"?)."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Viktigt är ju också att man från Ringen bekräftat att Taycans 7:42 inte är ett officiellt rekord.
(Tyvärr) Helt ointressant i dessa tider. En film på youtube säljer bilar. Inte vad någon track marshal på ringen säger.
Det är helt OK att marknadsföra rekordet som Porsche gör i en förproduktionsbil med bur m.m. Har inga problem alls med detta och det ökar intresset för elbilar. Det som stör mig är när andra säger att Tesla måste göra det i en produktionsbil som kan köpas för rejält mycket billigare summa pengar med orginalmjukvara och officiellt ett rekord för att det ska gå att jämföra med Porsches rekord i en förproduktionsbil som inte kan köpas och utan officiellt rekord.
Priset skiter jag i, men man måste förstå att det är skillnad på en förproduktionsbil och en prototyp. Hade Teslan sagt att bilen dom kör med är en förproduktionsbil så hade det varit en annan sak, men då hade även förväntan varit att den mer eller mindre är produktionsklar med samma prestanda.
Med tanke på att Tesla säger att det är en prototyp så sätter det en rimlig förväntan, den kan både vara mycket långsammare eller mycket snabbare när den väl går i produktion, om den går i produktion.
Fick iaf mig att tappa intresset.
Är det inte mycket en definitionsfråga vi snackar om här?
Porsche kallar klart och tydligt sin bil "Taycan Prototype" i sin officiella video där man sätter 7:42 rekordet:
Snackar vi tidsaxel så ligger Tesla steget efter Porsche. Porsche släppte rekordet och videon på Youtube nån vecka innan bilen lanserades officiellt i början av september, dvs bilen gick inte att beställa när Porsche släppte informationen om rekordet. Om nu Tesla gör ett rekordförsök i slutet av månaden så skulle de mycket väl någon vecka senare kunna lansera specar för produktionsbilen med samma drivlina som bilen på NBR.
Förstår inte vad det är som får dig att tappa intresset när Porsche har en ganska snarlik approach? Vad Tesla gör på ringen just nu är inte konstigare än att vi har sett Taycans köra omkring på ringen senaste året.
Sen om Tesla misslyckas med rekordförsök och allt annat är en annan historia. Men just nu vet vi ingenting om vad som komma skall
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Viktigt är ju också att man från Ringen bekräftat att Taycans 7:42 inte är ett officiellt rekord.
(Tyvärr) Helt ointressant i dessa tider. En film på youtube säljer bilar. Inte vad någon track marshal på ringen säger.
Det är helt OK att marknadsföra rekordet som Porsche gör i en förproduktionsbil med bur m.m. Har inga problem alls med detta och det ökar intresset för elbilar. Det som stör mig är när andra säger att Tesla måste göra det i en produktionsbil som kan köpas för rejält mycket billigare summa pengar med orginalmjukvara och officiellt ett rekord för att det ska gå att jämföra med Porsches rekord i en förproduktionsbil som inte kan köpas och utan officiellt rekord.
Priset skiter jag i, men man måste förstå att det är skillnad på en förproduktionsbil och en prototyp. Hade Teslan sagt att bilen dom kör med är en förproduktionsbil så hade det varit en annan sak, men då hade även förväntan varit att den mer eller mindre är produktionsklar med samma prestanda.
Med tanke på att Tesla säger att det är en prototyp så sätter det en rimlig förväntan, den kan både vara mycket långsammare eller mycket snabbare när den väl går i produktion, om den går i produktion.
Fick iaf mig att tappa intresset.
Har du någonsin varit intresserad av Tesla?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Haha, vi kan bortse från att det är Tesla. Just det faktum att det är en bil som kanske har motsvarande prestanda när den kanske kommer om ett år gör det ointressant.
Hade bilen kommit ut på marknaden inom en rimlig framtid så hade det varit en annan sak i mina ögon.
”Världen snabbaste fyradörrars-prototyp” ger mig inget.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Haha, vi kan bortse från att det är Tesla. Just det faktum att det är en bil som kanske har motsvarande prestanda när den kanske kommer om ett år gör det ointressant.
Hade bilen kommit ut på marknaden inom en rimlig framtid så hade det varit en annan sak i mina ögon.
”Världen snabbaste fyradörrars-prototyp” ger mig inget.
Porsche som körde på ringen går inte att köpa idag imorgon eller någonsin ?
Bilen har ett aero paket som inte finns på standardbilen, den körde på icke standard däck, den hade en bur ( ja säkerhet men det styvar upp chassi nåt så oerhört )
Detta är vad man kan se
Vad vet vi om bilen var tweekad vad det gäller effektuttag? Regen? Kylning ? Osv osv....
När de körde 24tim rekord så laddade den bilen snabbare än vad den kan ladda på publika laddstationer
Sen vet vi att de tillhör fuskwagen så.... äpplet faller inte långt från trädet eller ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Haha, vi kan bortse från att det är Tesla. Just det faktum att det är en bil som kanske har motsvarande prestanda när den kanske kommer om ett år gör det ointressant.
Hade bilen kommit ut på marknaden inom en rimlig framtid så hade det varit en annan sak i mina ögon.
”Världen snabbaste fyradörrars-prototyp” ger mig inget.
Porsche som körde på ringen går inte att köpa idag imorgon eller någonsin ?
Bilen har ett aero paket som inte finns på standardbilen, den körde på icke standard däck, den hade en bur ( ja säkerhet men det styvar upp chassi nåt så oerhört )
Detta är vad man kan se
Vad vet vi om bilen var tweekad vad det gäller effektuttag? Regen? Kylning ? Osv osv....
När de körde 24tim rekord så laddade den bilen snabbare än vad den kan ladda på publika laddstationer
Sen vet vi att de tillhör fuskwagen så.... äpplet faller inte långt från trädet eller ?
Nu är du väldigt nära fanboy-gränsen.
Välkommen
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Haha, vi kan bortse från att det är Tesla. Just det faktum att det är en bil som kanske har motsvarande prestanda när den kanske kommer om ett år gör det ointressant.
Hade bilen kommit ut på marknaden inom en rimlig framtid så hade det varit en annan sak i mina ögon.
”Världen snabbaste fyradörrars-prototyp” ger mig inget.
Porsche som körde på ringen går inte att köpa idag imorgon eller någonsin ?
Bilen har ett aero paket som inte finns på standardbilen, den körde på icke standard däck, den hade en bur ( ja säkerhet men det styvar upp chassi nåt så oerhört )
Detta är vad man kan se
Vad vet vi om bilen var tweekad vad det gäller effektuttag? Regen? Kylning ? Osv osv....
När de körde 24tim rekord så laddade den bilen snabbare än vad den kan ladda på publika laddstationer
Sen vet vi att de tillhör fuskwagen så.... äpplet faller inte långt från trädet eller ?
Har läst om det där att den har ett annat aerokit, verkar grunda sig i det där inlägget (från TMC eller TOO?) som även postats här på forumet, men ingen som kunnat backa upp det. Hade gärna läst mer om det om du har en vettig källa.
Däck har jag inte läst något om, antar att du syftar på att det var r-däck?
Sen gällande de andra frågeställningarna, helt klart rimliga. Porsche har dock ett högt förtroendekapital, historiskt sett så har tiderna dom angett kunnat återskapas.
Sen undrar jag när Tesla ska kunna stå på egna ben. Hade det inte varit grymt om Tesla kunde sätta lite tider med en produktionsbil och visa hur grymma dom är snarare än att behöva peka på någon annan och säga ”men dom då”.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Dd88 har väl hela tiden varit öppen med att han är lite för fin för Tesla...
Typ det jag menade
Lustigt att han har så mycket tid att slösa på ett så ointressant forum.
Forumet i sig är ju det bästa elbilsforumet i Sverige, sen finns det en bubbla som få märkesforum kan mäta sig med. Är väl uppenbart att det sticker i ögonen när någon utanför sticker hål på den.
Hade ju hellre sett ett märkesoberoende forum men det kommer väl tids nog, förväntar mig inte några tårfyllda adjö.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Dd88 har väl hela tiden varit öppen med att han är lite för fin för Tesla...
Typ det jag menade
Lustigt att han har så mycket tid att slösa på ett så ointressant forum.
Forumet i sig är ju det bästa elbilsforumet i Sverige, sen finns det en bubbla som få märkesforum kan mäta sig med. Är väl uppenbart att det sticker i ögonen när någon utanför sticker hål på den.
Hade ju hellre sett ett märkesoberoende forum men det kommer väl tids nog, förväntar mig inte några tårfyllda adjö.
Håller med om forumet.
Trevligt gäng med många egna och bra åsikter.
Du, som många andra, gör detta forum till en mer balansera diskussion på forumet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
[
Sen undrar jag när Tesla ska kunna stå på egna ben. Hade det inte varit grymt om Tesla kunde sätta lite tider med en produktionsbil och visa hur grymma dom är snarare än att behöva peka på någon annan och säga ”men dom då”.
Tesla står väl på egna ben om några? Tesla agerar benchmark för ALLA elbilar.
Den där jävla Nürburgring är jag egentligen sjukt trött på. Är med James May på den. Vad fan spelar det för roll? Egentligen? Det har ju dock blivit nån slags modern 0-100 siffra...
[
Sen undrar jag när Tesla ska kunna stå på egna ben. Hade det inte varit grymt om Tesla kunde sätta lite tider med en produktionsbil och visa hur grymma dom är snarare än att behöva peka på någon annan och säga ”men dom då”.
Tesla står väl på egna ben om några? Tesla agerar benchmark för ALLA elbilar.
Den där jävla Nürburgring är jag egentligen sjukt trött på. Är med James May på den. Vad fan spelar det för roll? Egentligen? Det har ju dock blivit nån slags modern 0-100 siffra...
Vadå? Så du menar alltså att alla inte har en Nurnbergring på väg till jobbet? Jag menar en bil som kör fort runt ringen måste ju även vara grymt snabb till jobbet (varför man nu har bråttom att komma dit?)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017