En S på Blocket.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Krassegrand
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 jan 2015 19:40
Ort: Halmstad

En S på Blocket.

Inlägg av Krassegrand »

Jag visste inte om jag skulle lägga detta på Köpes eller Säljes eller här.
Jag hittade en S på Blocket.
https://www.blocket.se/halland/Tesla_Mo ... ?ca=20&w=1
Frugan och jag funderar på om detta är något för oss.
Jag tycker att försäkringen är lite dyr. Jag kollade med Folksam och de sa att den skulle kosta mig 1757:- i månaden. (För våra Smart Roadsters betalar vi typ 3000 om året.)

Vi kommer att sälja den ena Smarten ochjag bör kunna entusiastförsäkra den som vi har kvar för att få lite lägre kostnad.

Nu till lite frågor om Testan.
Kan man köra från Halmstad till Linköping på en laddning?
Verkar det som att priset i annonsen är rimligt?

Jag kommer säkert på fler frågor senare.
Jörgen
har nu 2 Smart Roadster. Den ena till salu, kanske båda.
Vill ha nåt liknande Tesla Roadster.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: En S på Blocket.

Inlägg av Legato »

30 mil på en laddning klarar du, iaf sommartid. På vintern är det nog lite tufft. Allt beror på hastighet, kör du lugnt kommer det fungera, men du har inga jättemarginaler med den modellen.

Försäkring så måste man kolla runt. Folksam ligger sällan bra till i pris. Min eraferenhet på Tesla är att det brukar vara Länsförsäkringar, Watercircles och Trygg som erbjuder de vettigaste priserna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: En S på Blocket.

Inlägg av EnTraktor »

Jag håller inte koll på begagnatpriserna, men mitt spontana intryck är att den ligger lite högt i pris. Borde gå hitta en 85:a för samma pengar eller lite mindre.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: En S på Blocket.

Inlägg av MartinGBG »

Det där är min gamla bil! Körde hela vägen ner till Italien i början på sommaren med den - otroligt vad bra det funkar med Supercharger-nätverket.

Jag hade den försäkrad hos Trygg-Hansa, betalade runt 1300kr per månad för en helförsäkring vill jag minnas.
Tror det är rätt vanligt att man hamnar allt mellan 1000-1600kr per månad för en Model S med helförsäkring vad jag har hört.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: En S på Blocket.

Inlägg av Legato »

EnTraktor skrev:
Jag håller inte koll på begagnatpriserna, men mitt spontana intryck är att den ligger lite högt i pris. Borde gå hitta en 85:a för samma pengar eller lite mindre.
Glömde kommentera det... Tycker också priset ligger klart för högt.

Det finns ett antal S85or för under 500k. Då har du betydligt bättre marginal för din "referensresa" på 30 mil.

Det går tom att få en faceliftad S75a billigare:
https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_S ... ?ca=11&w=3
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5527
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: En S på Blocket.

Inlägg av Gustafsson »

EnTraktor skrev:
Jag håller inte koll på begagnatpriserna, men mitt spontana intryck är att den ligger lite högt i pris. Borde gå hitta en 85:a för samma pengar eller lite mindre.
Tycker också priset är lite högt. 30 mil funkar, men kräver nog full laddning (långsamt) om man ska undvika att köra på marginalerna. Dock behöver du bara ladda ca 10-20 min på vägen på en supercharger så är det helt oproblematiskt att ladda bara till 90 %. 85:orna har liiite mer energi tillgängligt, men liten skillnad i praktiken. 70D har inte över 500 riktiga hästar dock, 70 är slöare än de flesta andra S. Vill minnas min hade 430 Hk typ...Den är dock inte på något vis slö i förhållande till alla andra bilar jag hade provat till jag köpte min 70D. 85 modellen har högre batterispänning pga större antal battericeller i serie i "packet", vilket medger högre effekt. Dock slits förmodligen bilen mindre i drivknutar mm. Både 70D och 85 modellen laddar trevligt snabbt i början, när batteriet är nära tomt.
Jag tycker det var en bra modell som jag använde för långpendling i tre år utan bekymmer. Vill minnas att min hade ca 350 km i typical range, vilket var fullt möjligt att få.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: En S på Blocket.

Inlägg av Verdi »

Jag har en 70D som lånebil. Den är ju inte lika rapp som min 100D men det räcker ju till.

Nu ringde de och jag får tydligen bekanta mig mer med lånebilen. Kompressorn till AC:n håller på att skära ihop så den ska bytas. Men de har ingen på lager och vet inte när de kan få en. Lite dåligt för en bil som inte ens är ett år gammal. Tur jag har garanti. :)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: En S på Blocket.

Inlägg av NEO »

30 mil på sommaren ja med lätt fot och 19" med 3.4bar i tryck. Skulle aldrig betala 600k för en S70D, Tesla sålde denna med CPO garanti för 501k:

https://teslascout.com/view.php?vin=5YJ ... asuring=km

Skulle hellre köpt en S85D isåfall, mer krut, mer räckvidd, enkelt val.

Blocket marknaden är helt vild, företag (Vellinge bilcenter köpte UHW123 för 568k och sålde den för 679k, Näset Bilcenter i Vellinge köpte RED649 för 682k, Tullinge bil köpte EPP019 för 580k och la ut den för 679k dagen efter) Alla de senaste P85D + P90DL som sålts på KVD har gått till diverse bilfirmor som sedan säljer vidare på blocket :lol:
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: En S på Blocket.

Inlägg av Bjorn N »

Priset är helt klart för högt, det finns just nu tre st. 90D hos Tesla för mindre pengar:

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/u ... lh&zip=900 02&range=0
Krassegrand
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 jan 2015 19:40
Ort: Halmstad

Re: En S på Blocket.

Inlägg av Krassegrand »

Här var det ju en hel del bra svar!
Angående resan till Linköping så skulle det ju funka att ladda lite på Brahe hus medan man tar en fika.

Tips på bilar med bättre pris tackar jag också för.
När det gäller acceleration so har jag nu en Smart Roadster med 61hkr så jag skulle nog tycka att vilken Tesla som helst är pigg.
MartinGBG skrev:
Det där är min gamla bil! Körde hela vägen ner till Italien i början på sommaren med den - otroligt vad bra det funkar med Supercharger-nätverket.

Jag hade den försäkrad hos Trygg-Hansa, betalade runt 1300kr per månad för en helförsäkring vill jag minnas.
Tror det är rätt vanligt att man hamnar allt mellan 1000-1600kr per månad för en Model S med helförsäkring vad jag har hört.
Då kanske Du har lite bilspecifika uppgifter om just denna bilen?

Det finns ingen fördelaktigare försäkring man kan teckna om man är medlem i t.ex. Tesla-klubben? På typ samma sätt som att min veteranbilsförsäkrade Citroën SM kostar mycket mindre än vad den skulle kostat utan MHRF-besiktning.

Hoppas att våra funderingar slutar med köp.
Jörgen
har nu 2 Smart Roadster. Den ena till salu, kanske båda.
Vill ha nåt liknande Tesla Roadster.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: En S på Blocket.

Inlägg av KnightRider »

Om du nu inte har några speciella krav som gör att du måste ha just en Model S så får du ju faktiskt en splitter ny Model 3 Long Range för 669.080 kr (inkl leveransavgift). Sedan får du efter 6 månader 60.000 kr i miljöbonus så priset blir ju närmare 600.000 kr men för en helt ny bil.
Sedan kan det finnas olika anledningar till att man hellre vill ha en Model S. Jag har t.ex. själv beställt en ny Model S som ska ersätta min Mercedes E-klass och jag vill ha de stora utrymmena i en S.
Men ni går från Smart Roadster och kommer nog uppleva Model 3 som väldigt stor även den.
Den Model S som du länkade till på blocket verkar inte ha fri supercharging heller så då kommer du få betala för laddningen och då är ju Model 3 dessutom betydligt snålare än Model S.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5527
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: En S på Blocket.

Inlägg av Gustafsson »

Du ska ladda i Ödeshög där Teslas laddare står och inte Brahehus, vars laddare tar tre ggr så lång tid om du har Chademoadapter. Annars ännu längre. Skillnaden i räckvidd mellan 70D och 85 D är inte mer än 2-3 mil. Men allt annat lika tar man helst 85:an förstås. Den har också lägre förmånsvärde om man ska köpa den i firman.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: En S på Blocket.

Inlägg av MartinGBG »

Krassegrand skrev:
MartinGBG skrev:
Det där är min gamla bil! Körde hela vägen ner till Italien i början på sommaren med den - otroligt vad bra det funkar med Supercharger-nätverket.

Jag hade den försäkrad hos Trygg-Hansa, betalade runt 1300kr per månad för en helförsäkring vill jag minnas.
Tror det är rätt vanligt att man hamnar allt mellan 1000-1600kr per månad för en Model S med helförsäkring vad jag har hört.
Då kanske Du har lite bilspecifika uppgifter om just denna bilen?
Var väldigt nöjd med den, grymt fin i skicket och den har livstids fri supercharging som följer med till nästa ägare, vilket Tesla nu tagit bort ifall man handlar begagnade bilar direkt av dom tror jag.
Nån repa på stötfångaren bak men var inget som störde mig tillräckligt mycket för att åtgärda det, är ju bara i plasten.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14562
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

En S på Blocket.

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Jag har en 70D som lånebil. Den är ju inte lika rapp som min 100D men det räcker ju till.
Du provade en M3P nyss också va?
Jag tyckte 70D var REJÄLT mycket segare än M3P.
Har något vagt minne av att 70-modellerna har runt 300hk också(?), det i kombo med ett halvt ton mer extra vikt gör väl sitt..

Jag skulle personligen undvika just 70D såvida man inte kan få den för <400, och inte tänker köra långt särskilt ofta(tyckte den laddade väldigt segt + dålig range).
För 500-600 finns det betydligt bättre val.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: En S på Blocket.

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Jag har en 70D som lånebil. Den är ju inte lika rapp som min 100D men det räcker ju till.
Du provade en M3P nyss också va?
Jag tyckte 70D var REJÄLT mycket segare än M3P.
Har något vagt minne av att 70-modellerna har runt 300hk också(?), det i kombo med ett halvt ton mer extra vikt gör väl sitt..

Jag skulle personligen undvika just 70D såvida man inte kan få den för <400, och inte tänker köra långt särskilt ofta.

Ja, i går. Mappningen på gaspedalen är lite mer aggressiv på Model 3 vad det verkar (eller om det bara är på P?) så det bidrar till den mer alertare känslan också. Tyckte nästan M3P kändes lite väl nervös på gasen. Men det är nog en vanesak. Frågade tjejen som åkte med om känslan skiljer sig mycket mot en LR AWD men det ska den inte göra.

Jag tror de har gjort om gasresponsen lite på Model S på senare tid för att de inte ska slita så mycket på drivaxlarna. 70D ska göra 0-100 på 5,4 sekunder. Vilket gör den till den långsammaste modellen med dual motor.

Jag har 301 km vid 90% på lånebilen. Duger till vardags men det blir ju bara runt 20 mil i stöten på motorväg i praktiken. Min 100D har nästan exakt 50% längre räckvidd.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14562
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

En S på Blocket.

Inlägg av taliz »

Ja 0-100 på 3,4 sek är en rejäl skillnad mot 5,4 sek.
45 mil vid 90% vs 30 mil vid 90% också.
150kw laddhastighet(med 100kw över 50%) vs ~115kw(med ca 50kw runt 50%) med.
Samt väldigt låg förbrukning vs lite högre.

Det kändes som en helt ny generation bil att hoppa tillbaka i M3an från 70D.
Som sagt, satsa på en S med bättre batteri eller pruta rejält(eller köp en helt ny Model 3, TCO bör bli billigare än beggad S, om det inte är något du söker just hos S).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Krassegrand
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 jan 2015 19:40
Ort: Halmstad

Re: En S på Blocket.

Inlägg av Krassegrand »

Jag har kollat runt lite och det börjar kanske mer luta åt en ny Modell 3.
Finns det någon chans att priset kommer att gå ner såsom tydligen har hänt med X?

Jörgen
har nu 2 Smart Roadster. Den ena till salu, kanske båda.
Vill ha nåt liknande Tesla Roadster.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: En S på Blocket.

Inlägg av NEO »

Krassegrand skrev:
Jag har kollat runt lite och det börjar kanske mer luta åt en ny Modell 3.
Finns det någon chans att priset kommer att gå ner såsom tydligen har hänt med X?

Jörgen
Tror tyvärr endast S och X kommer gå ner i pris framöver, inte 3.

Har du sett denna?

https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_M ... 6.htm?aw=1

Riktigt kap om den är i fint skick. AP1, luft, pano, free SuC, garanti kvar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: En S på Blocket.

Inlägg av Legato »

Krassegrand skrev:
Jag har kollat runt lite och det börjar kanske mer luta åt en ny Modell 3.
Finns det någon chans att priset kommer att gå ner såsom tydligen har hänt med X?

Jörgen
Model S sänktes lika mycket som X.

Det talas mest om ytterligare uppdatering av S, vilket är logiskt då den är äldst. Tror sannolikheten för värdefall/prissänkning är störst på S. Dels pga eventuella uppdateringar, dels pga att begagnatpriserna ligger "för högt" i Sverige i relation till nypriserna imo.

Model 3 kan sänkas, men tror det blir små sänkningar isf, där finns inget uppdateringsbehov.

Jag som haft S, X & 3 kan varmt rekommendera Model 3, för mig är det solklart den bästa Teslan som byggts.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar