Elpriser

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Elpriser

Inlägg av thedude »

Kanske dags att byta elleverantör och behöver era kunskaper i elpriser m.m. men jag hittar inte svaren i gamla trådar tyvärr.
Har dessa priser idag, rörligt avtal och undrar om priserna är "ok" eller är det dags att byta elhandelsleverantör? har idag grönel så det är viktigt :)

Tack för tips!
Elnät.PNG
Elhandel.PNG
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Elpriser

Inlägg av Walker »

elskling.se
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Elpriser

Inlägg av thedude »

Walker skrev:
elskling.se
Mina kunskaper inom elmarknaden är under nybörjarnivå så elskling.se är för mig som andragradsekvation för en 5 åring tyvärr. Så nu har jag avslöjat hur dålig jag är på sånt :oops: . Totala elpriset avgörs tydligen av en massa olika parametrar och det känns inte som att det framgår på elskling, eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: Elpriser

Inlägg av Ronikarre »

Prova Tibber, schysst app/elleverantör som visar när elen är som dyrast samt prognos på elpriser osv. Elen är även grön samt ser man producent och annan info man annars aldrig skulle tagit del utav.

Använder du min kod får vi båda 500kr att köpa annat för.

https://invite.tibber.com/4bccefaa
Model X P100D
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Elpriser

Inlägg av Mr S »

Ronikarre skrev:
Prova Tibber, schysst app/elleverantör som visar när elen är som dyrast samt prognos på elpriser osv. Elen är även grön samt ser man producent och annan info man annars aldrig skulle tagit del utav.

Använder du min kod får vi båda 500kr att köpa annat för.

https://invite.tibber.com/4bccefaa
Håller med Ronikarre, jag kör Tibber all in för både el jag köper och producerar. De har även integration med Tesla. Jag kör boxen Easee som de säljer och laddar just nu för halva elpriset med den. Kopplar du in en Watty så kan du i appen hålla koll på förbrukningen i realtid samt använda som lastvakt mot laddboxen om det skulle behövas. (Den ställer ner laddningen så inte huvudsäkringen löser ut)
IMG_BF5EA5FAE47C-1.jpeg
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Elpriser

Inlägg av Kirre »

Rekommenderar Skellefteå Kraft och deras Tesla-avtal för Teslaägare.
Jämför då och då och har hittills inte hittat något som slår det.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Elpriser

Inlägg av thedude »

Tack för alla tips men va tycker ni om avtalet och priserna som jag har idag?
Användarvisningsbild
thsk
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 apr 2016 21:03
Ort: Lund

Re: Elpriser

Inlägg av thsk »

Har också Skellefteå kraft och de ger ca. 150:- gratis el varje månad i 3 år.
Deras påslag är ca. 3 öre/kWh som nog är normalt.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elpriser

Inlägg av Jeppe_E »

thsk skrev:
Har också Skellefteå kraft och de ger ca. 150:- gratis el varje månad i 3 år.
Deras påslag är ca. 3 öre/kWh som nog är normalt.

Nja? 7,5 öre per kWh har Skelleftekraft som påslag. Plus månadskostnad på 45kr

Jag jämförde augusti månad med mitt timabbonemang hos Greenely.

Skelleftekraft ville ha 62,5 öre per kWh i augusti (rörligt elpris, inkl påslag), jag har ett genomsnittligt elpris hos Greenely på 59 öre

Tittar vi strikt på min elbilsladdning så är den billigare, eftersom jag laddar om nätterna till ett pris som är ca 20-25 öre lägre än Skelleftekrafts rörliga elpris. Jag har ställt frågan om man kan få timdebitering tillsammans med "Tesla-avtalet".

Men det är fortfarande växelpengar. Tror merkostnaden för ett rörligt avtal gällande min elbilsladdning för augusti hade blivit runt 25 kr :lol:
Dock känns det lite extra bra när man laddar då det är som billigast.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Elpriser

Inlägg av Kirre »

Ingen månadskostnad, 3 öre påslag, 0,5 öre påslag pga timdebitering, ca 150kr/mån i sk fri Teslaladdning. Har i praktiken inneburit att SK har betalat mig för att jag köpt el av dem under juli och augusti :-)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elpriser

Inlägg av Jeppe_E »

Kirre skrev:
Ingen månadskostnad, 3 öre påslag, 0,5 öre påslag pga timdebitering, ca 150kr/mån i sk fri Teslaladdning. Har i praktiken inneburit att SK har betalat mig för att jag köpt el av dem under juli och augusti :-)
Det där låter ju väldigt märkligt. Vad är det för avtal med SK?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Ossman
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 24 apr 2019 19:42

Re: Elpriser

Inlägg av Ossman »

Jag har nog samma avtal som Jeppe_E, knepigt om de har olika men det beror kanske på när det tecknats?
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Elpriser

Inlägg av Kirre »

Jeppe_E skrev:
Kirre skrev:
Ingen månadskostnad, 3 öre påslag, 0,5 öre påslag pga timdebitering, ca 150kr/mån i sk fri Teslaladdning. Har i praktiken inneburit att SK har betalat mig för att jag köpt el av dem under juli och augusti :-)
Det där låter ju väldigt märkligt. Vad är det för avtal med SK?
Deras sk Teslaavtal/kampanj. Låg en flyer om det i den goodiebag jag fick när jag hämtade ut min MS för drygt 3 år sedan. Har gällt sedan dess och förlängdes med samma villkor utan problem nu när jag anmälde att jag bytt till en M3.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
danielalmestal
Inlägg: 39
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Elpriser

Inlägg av danielalmestal »

thedude skrev:
Kanske dags att byta elleverantör och behöver era kunskaper i elpriser m.m. men jag hittar inte svaren i gamla trådar tyvärr.
Har dessa priser idag, rörligt avtal och undrar om priserna är "ok" eller är det dags att byta elhandelsleverantör? har idag grönel så det är viktigt :)

Tack för tips!
Elnät.PNG
Elhandel.PNG
Mitt tips är att gå in på elskling.se eller compricer och jämföra.
Välj sedan ett prova på-avtal med lägsta pris och bindningstid i ett år. du borde slippa årsavgift för elhandel på ca 450 kr och påslaget. 4 öre påslag/kWh*15000 kWh är ju ändå 600 kr så totalt ca 1000 kr per år att spara. När detta avtal sen går ut så byter du till nytt bolag eller ringer upp nuvarande och säger att du vill ha samma deal ett år till och att du byter om du inte får det.
Detta har jag kört med i många år nu, har varit kund hos Göteborgs energi flera gånger då de inte alltid gått med på att förlänga ett år till, då har jag bytt företag. Efter ca 4 veckor har göteborgs energi ringt upp och frågat varför jag bytt och jag sagt vad jag fått istället. Då har de kunnat lägga sig på kö för nästa års byte med ett nytt bra avtal och vips så har man säkrat upp billig elleverans för 2 år framåt.

Jag har ingen tesla, ananrs hade jag kanske gått på Skellefteå krafts teslaavtal då det är förmånligt om man har rätt årsförbrukning. du får räkna på det så att det stämmer för din förbrukning. Jag kör nu Vattenfall med solenergi-avtal.
Användarvisningsbild
Wunderbaum
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 apr 2019 01:04

Re: Elpriser

Inlägg av Wunderbaum »

thedude skrev:
Tack för alla tips men va tycker ni om avtalet och priserna som jag har idag?
Kunde inte utläsa vilket elområde du bor i, men beroende på det så kan du spara mellan 700 - 1050 kr / år (4,5-6,7 öre/kWh) på att byta bort ditt elavtal.

Då har jag inte tittat på något tillfälligt kampanjpris, utan på billigaste gröna "standardavtalen" som löper på.

Om man vill hoppa runt på kampanjpriser går det att komma ännu billigare undan, men då gäller det att orka vara aktiv.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Elpriser

Inlägg av thedude »

Wunderbaum skrev:
thedude skrev:
Tack för alla tips men va tycker ni om avtalet och priserna som jag har idag?
Kunde inte utläsa vilket elområde du bor i, men beroende på det så kan du spara mellan 700 - 1050 kr / år (4,5-6,7 öre/kWh) på att byta bort ditt elavtal.

Då har jag inte tittat på något tillfälligt kampanjpris, utan på billigaste gröna "standardavtalen" som löper på.

Om man vill hoppa runt på kampanjpriser går det att komma ännu billigare undan, men då gäller det att orka vara aktiv.
Tack!
Jag tror jag har elområde 3 men jag är inte alls aktiv inom detta djungel så jag verkar iaf inte betala mycket mer än genomsnittet.
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: Elpriser

Inlägg av frta02 »

https://www.enklaelbolaget.se/

Inga avgifter eller påslag. Är väldigt nöjd.
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Skriv svar